Gezondheid alle pijlers

Klachten in dagen voor menstruatie een mythe

27-10-2012 09:51 95 berichten
Ik kwam dit stuk net tegen in de Volkskrant.

Nu staat er dat het een mythe is, maar wil dat ook zeggen dat we de dagen voor de menstruatie ook niet mogen gaan "smeken"om chocolade, zoetigheid of ander "troostvoer".

Nu het een mythe blijkt te zijn? We hebben straks niks meer te "zeiken"en te klagen en de schuld te geven dat we ongesteld moeten worden?

Laat het maar niet aan al die mannen lezen, straks zwaaien ze ons met dit artikel om de oren, met de woorden, jullie hebben altijd wel iets te zeuren Het bewijs staat nu online dat het aanstelleritus is.

En nu jullie eerlijke mening. Is het aandachttrekkerij, is dit ondergaande stuk waardeloos of is het medisch bewezen PMS

Dus dames, zet je mening neer, wie weet kan het opluchten.

Mijn mening? Waarom is dit nooit eerder onderzocht? En ik ben er zelf van overtuigd dat er PMS bestaat.

( door visite kan ik weinig mee tikken voor vandaag)

http://www.volkskrant.nl/ ... nstruatie-een-mythe.dhtml
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk waar geen idee.

Ik weet dat ik nergens last van had (heb, maar door mirena geen menstruatie) en bovendien ook opgevoed met het idee dat pms-gedoe aanstelleritis is. Of het een het gevolg van het ander is weet ik niet.
In het artikel zelf komen al deskundigen aan het woord die de kwaliteit van de onderzoeken in twijfel trekken. Dit onderzoek zegt dus niet zoveel.
Ik had al last van PMS voordat ik wist was PMS was. Sinds mijn eerste menstruatie last van enorme stemmingswisselingen elke paar dagen ervoor. Ben benieuwd wat het dan wel is!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek, onder vrouwen én mannen, dat het humeur bij beide seksen keldert op dinsdagen en piekt op vrijdagen.

En ik vraag mij af waarom het humeur keldert op dinsdagen, en piekt op vrijdagen ( ja vrij weekend)
quote:-Bladora- schreef op 27 oktober 2012 @ 10:01:

Ik had al last van PMS voordat ik wist was PMS was. Sinds mijn eerste menstruatie last van enorme stemmingswisselingen elke paar dagen ervoor. Ben benieuwd wat het dan wel is!Dat vraag ik mij ook af. Gelukkig is bij mij alles achter de rug.
Straks zijn de overgangsklachten ook een mythe?
Hier hetzelfde als Bladora. Had in eerste instantie geen idee hoe/wat/waarom.

Maandelijks diepe dalen, duistere gedachten (en fysieke klachten, maar daar gaat dit niet over) en op het moment dat de menstruatie doorbrak, was er een soort euforisch gevoel.

Overigens had ik nooit behoefte aan chocolade of sowiesosnaaibuien.
quote:redband schreef op 27 oktober 2012 @ 10:04:

[...]

Dat vraag ik mij ook af. Gelukkig is bij mij alles achter de rug.Bij mij is het sinds de prikpil gelukkig een stuk beter!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik denk dat je er naar aanleiding van het artikel vrij weinig over kan zeggen. Het blijft allemaal een beetje vaag. Als ik voor mezelf mag spreken: in mijn geval is PMS een mooi excuus om lekkere dingetjes te eten, maar niet iets serieus waar ik echt last van heb. Maar ik geloof andere vrouwen wel als ze zeggen dat ze er wel echt last van hebben.
Wat een onzin

redband, 6 minuten geleden

.  En ik vraag mij af waarom het humeur keldert op dinsdagen

Dat zou zijn omdat mensen dan beseffen dat ze nog best lang moeten voor het weekend is.
Hier hetzelfde als bladora en lizzl. Geen idee erst wat het was. Door alle jankbuien en vreemde gedachtes dacht ik eerst dat ik depresief was. Gesprek gehad met de dokter, bleek pms.

Ben nu gestopt met de pil en nu heb ik ook minder last van de pms.

Het chocolade eten is bij mij gewoon een stom excuus, heb er niet meer of minder behoefte aan ( maar gebruik m stiekem wel haha).

Wel merk ik dat als ik ongesteld ben of moet worden ik opeens mij echt vrouw moet voelen ofzo. Dan wil ik perse een rokje of jurk aan. Geen idee waarom ( normaal vaak broeken).

Hebben julie dat ook?
Het humeur keldert op dinsdag, omdat het dan nog lang geen weekend is zeker :-).

Ik ben altijd humeurig aan het einde van de menstruatie....! En de rest is gewoon depressief, stond er in het artikel. Ja joh, tuurlijk!
@Italië_meisje

Ik herken dat niet. Bij mij werden de PMS-klachten overigens ook versterkt door gebruik van hormonen.
Toen ik de pil nog slikte had ik nergens last van, maar tegenwoordig...

Een dag of drie van te voren kan ik om van alles janken, heb ik trek in chocolade én vlees en barst ik van de energie. Als ik eenmaal ongesteld ben, is alles weer 'normaal'.
Zeker weer zo'n onderzoek van mannen...

** gaapt **
Ik heb duidelijk last van PMS. Daarover is mijn psychiater het ook eens, ik denk niet dat zij haar mening zal herzien door deze studie in mijn geval.

Extra magnesium helpt gelukkig wel tegen sommige klachten zoals rusteloze benen en vraatzucht. Maar een significante verbetering van mijn humeur neem ik niet waar, ik ben die dagen net een pitbull. Ik bijt me echt vast in bepaalde zaken en duld weinig tegenspraak. Heeft me trouwens ook een paar keer een ban opgeleverd hier.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Italie_Meisje schreef op 27 oktober 2012 @ 10:11:

Hier hetzelfde als bladora en lizzl. Geen idee erst wat het was. Door alle jankbuien en vreemde gedachtes dacht ik eerst dat ik depresief was. Gesprek gehad met de dokter, bleek pms.

Ben nu gestopt met de pil en nu heb ik ook minder last van de pms.

Het chocolade eten is bij mij gewoon een stom excuus, heb er niet meer of minder behoefte aan ( maar gebruik m stiekem wel haha).

Wel merk ik dat als ik ongesteld ben of moet worden ik opeens mij echt vrouw moet voelen ofzo. Dan wil ik perse een rokje of jurk aan. Geen idee waarom ( normaal vaak broeken).

Hebben julie dat ook?

Volgens mij ben jij niet de enige;)

Ik geloof (maar ja, geloven is geen studie doen naar natuurlijk) best dat pms bestaat, maar dat er ook af en toe een hoop gezwelgd wordt, waardoor klachten uiteindelijk zwaarder kunnen voelen, of dat er soms een self-fulfilling prophecy aan de gang is.

Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen (die daadwerkelijk behoorlijke last hebben) misschien lullig overkomt.

Ik denk dat dit onderdeel van de mythe is, het aanstelleritis geval waar ik nooit aan mee mocht doen en waar door mijn moeder altijd met een boel dédain over gesproken werd. (Zij werd als gymdocent natuurlijk ook niet goed van al die meisjes die 'toevallig' allemaal ongesteld waren/ moesten worden en 'dus' niet konden zwemmen.)
Een mythe? no way. Ik ben vlak voor de menstruatie poep-sjagreinig, kan niemand in mn buurt velen en stel iedereen op de proef.
Toch maar eens m'n lichaam vertellen dat PMS niet bestaat.

Zou m'n pre menstruatie dagen een stuk aangenamer maken. Voor iedereen.
Nou, probeer mijn lichaam maar eens te vertellen dat het een mythe is... Ik voel toch echt vanalles!
Time spent with a cat is never wasted
Het was grotendeels onderzoek gebaseerd op één cyclus en verder hebben ze alleen stemming gemeten en geen andere klachten. Kortom: storm in glas water, conclusie is nergens op gebaseerd.
Ik heb er absoluut geen last van, PMS. Wel tijdens de menstruatie soms wat krampen maar alleen als ik niet aan de pil ben. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik vond het altijd een beetje kul als andere dames opeens ziek, zwak en misselijk waren tijdens hun menstruatie. En als dat echt zo was: andere anticonceptie om het te beperken.
Ben benieuwd naar het volgende onderzoek van deze wetenschappers. Ik verwacht dat ze zullen concluderen dat zwangerschap ook een mythe is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven