Gezondheid alle pijlers

Houding

30-10-2012 19:55 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop vaak, bijna altijd zelfs, met schouders en nek naar voren. Het is een houding die ik al heel lang heb en de laatste tijd begin ik last te krijgen van mijn rug. Ik wil mijn houding verbeteren, maar kan dat ook zonder fysiotherapeut? Ik denk niet altijd aan mijn houding en recht daarom niet vaak genoeg mijn rug.

Heeft iemand tips om mijn houding te verbeteren?
Ik heb het ook, bij mij komt het omdat ik lichte scoliose heb.

Vanaf mijn vijftiende krijg ik al (mensendieck) therapie, ik heb op paardrijden gezeten en het verder min of meer geaccepteerd.

Ik zou je dus toch fysiotherapie aanraden.
Joga , karate , dansles
Post-it op je scherm met "rechtop zitten "
Waarom zou je geen fysiotherapie willen?

Denk dat het namelijk wel kan helpen.

Mensendieck en Caesar therapie zijn gericht op houdings correcties
Je bent zelf een theepot
Zwemmen. Werd mij in elk geval aangeraden om mijn houding te verbeteren.
Mensendieck is een optie, al werd ik op een gegeven moment wat laks met zelf oefeningen doen. Yoga is ook fijn, dan ben je ook steeds bewust met je houding bezig.

Succes!
Pilates!
Ga voor de spiegel staan met je armen naast je lichaam en draai dan je polsen naar voren gericht. Et voila, rechte schouders.
You know how I know? Because I reeaally think so!
hier meld een oefentherapeut zich!

een oefentherapeut kan je leren wat goed bewegen is, het is aan jou t toe te passen:)
ps ik zie vaak dat mensen TE rechtop gaan zitten als men het zelf probeert, dat kan klachten veroorzaken.
.
TO is het puur houding of ben je nu meer vermoeid,onzeker oid lichaamshouding=levenshouding:)
Ga recht opstaan, laat iemand op je blote rug tape plakken (van die witte waarmee je verband kan plakken) van je nek tot je stuitje. Als je recht staat heb je geen last van je tape. Zodra je je schouders laat hangen dan trekt de tape en ga je vanzelf weer recht staan ... Zo heb ik mijn houding geoefend na mijn borstverkleining
Wat een tips! Ik ga ze zeker uitproberen!

@Fener: ik ben niet onzeker, al was ik het wel toen ik begon. Vermoeid ben ik wel eens.
Ik heb zelf Caesartherapie gehad en daar veel aan gehad. Het gaat ook om 'lichaamsgevoel'. Zo voelde ik bijvoorbeeld zelf helemaal niet als ik scheefstond en hoe ik dan wel moest staan. Je kunt wel 'gewoon rechtop' gaan staan, maar dat hoeft per se de goede houding te zijn. Veel mensen staan dan veel te rechtop en overstrekt. Een goede therapeut kan je echt helpen.
Cesartherapie werkt voor mij heel goed. Ik heb hypermobiliteit en daardoor ging ik vaak te gestrekt en rechtop staan uit vermoeidheid (mezelf in de houding gooien als het ware). Heb dit echt af kunnen leren en weet hoe ik nu wel langer kan blijven staan, hoe ik beter kan zitten/tillen etc. Het zijn heel subtiele verschillen in houding, maar een wereld van verschil in pijnbeleving en uithoudingsvermogen. Je hoeft maar een paar keer te gaan, oefenen doe je thuis.
This is not kosher!
Aikido, maar ook andere krijgskunsten (karate, tai chi), zullen je allemaal bewust maken van je houding en je leren om op natuurlijke wijze een betere houding aan te nemen.

Dansles helpt ook, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven