Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Nu 4 weken zonder shampoo. Mijn haar zit fantastisch ! Ik heb blond, lang, sluik haar. Sinds ik gestopt ben met shampoo is het voller en er zit zelfs een slag in. Ik vond de baksoda niks, veel te rigoureus.

Als mijn haar vet wordt smeer ik er rhassoul klei in en masseer mijn hoofdhuid. Daarna uitspoelen. Dan is mijn haar zeker een week vetvrij, maar niet te droog. Verder spoel ik mijn haar dagelijks of om de dag met water als ik douch. Eventueel appel/ciderazijn met een druppeltje etherische olie voor de geur.

Uiteindelijk wil ik de rhassoulklei ook afbouwen. So far so good..
Inmiddels 10 weken zonder shampoo. Ik moet toegeven dat ik 6 weken geleden iets te enthousiast heb gereageerd. Ik kam nog steeds siliconen uit mijn haar. Blijkbaar moeten ze er uit slijten. Alleen nadat ik met klei heb gewassen is mijn haar echt ontvet. Hoe meer ik mijn haar spoel met water of azijn, hoe vetter het lijkt. Nu kam ik mijn haar met een varkensharen borstel om de olie over de lengtes te verdelen. Daar wordt mijn haar wel mooier van.

Ik geloof dat ik nu de ergste periode achter de rug heb, maar het was niet zo makkelijk als ik in eerste instantie heb geschreven...
Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met jullie gaat dames?

Want ook ik wil graag van de shampoo af, heb het nu 3 dagen geleden gewassen maar word gek van de jeuk op mijn hoofdhuid!

Mijn haar was ik normaal gesproken om de dag en dat is nu dus 1 dag langer en het ziet er echt niet uit.. Vet, schilfers en ik verbeeld me dat het stinkt..

Hoe kom je hier ooit doorheen??
Ik ga me hierin inlezen, heb laatst ook een topic geopend over het laten groeien van mijn haar, had ook last van vettigheid. Ben benieuwd of ik de eerste weken doorkom
quote:Ruby-Ann schreef op 30 oktober 2012 @ 22:57:

Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met jullie gaat dames?

Want ook ik wil graag van de shampoo af, heb het nu 3 dagen geleden gewassen maar word gek van de jeuk op mijn hoofdhuid!

Mijn haar was ik normaal gesproken om de dag en dat is nu dus 1 dag langer en het ziet er echt niet uit.. Vet, schilfers en ik verbeeld me dat het stinkt..

Hoe kom je hier ooit doorheen??Nou ik denk niet dat je je dat verbeeld, een collega van mij die maar zelden haar haar wast en meestal met baggervet haar rondloopt, ruikt echt naar vet haar, en geloof mij dat is een mega vieze geur.
Oh ja, ik weet hoe vet haar ruikt hoor!

Dus hoe kom je dan in godsnaam die eerste weken door zonder te walgen van jezelf?

Ik heb het nu 4 dagen volgehouden, langer vond ik echt niet acceptabel!
quote:Ruby-Ann schreef op 31 oktober 2012 @ 10:20:

Oh ja, ik weet hoe vet haar ruikt hoor!

Dus hoe kom je dan in godsnaam die eerste weken door zonder te walgen van jezelf?

Ik heb het nu 4 dagen volgehouden, langer vond ik echt niet acceptabel!Ik zou het niet weten , ik moet er ook niet aan denken,en zie er het nut niet van in eerlijk gezegd, ik vind juist pasgewassen haar met shampoo (wel siliconen.vrij) zo megalekker ruiken!
Heeft het zin om te no-pooen als je erna conditioner, styling mousse en krullwncreme indoet. Vaak dat nog aangevuld met verstevigingsspray
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 31 oktober 2012 @ 14:59:

Heeft het zin om te no-pooen als je erna conditioner, styling mousse en krullwncreme indoet. Vaak dat nog aangevuld met verstevigingsspray Eigenlijk niet, he?
Precies, haha, dus gewoon lekker pooen, en niks geen gedoe met vet haar, soda, azijn, klei en weet ik wat nog meer.
Eeh, daar heb je een punt! Dacht ik ook al toen ik gisteren mijn haar verwende met stylingsspray, creme enz...

Ik blijf het wel wassen maar ga proberen te minderen, 2 x per week ofzo..

quote:louise1 schreef op 31 oktober 2012 @ 14:59:

Heeft het zin om te no-pooen als je erna conditioner, styling mousse en krullwncreme indoet. Vaak dat nog aangevuld met verstevigingsspray
Ik was nu ook met een shampoo waar geen siliconen in zit... Merk nog niet veel, jij wel?quote:marjorette schreef op 31 oktober 2012 @ 13:47:

[...]

Ik zou het niet weten , ik moet er ook niet aan denken,en zie er het nut niet van in eerlijk gezegd, ik vind juist pasgewassen haar met shampoo (wel siliconen.vrij) zo megalekker ruiken!
quote:Ruby-Ann schreef op 01 november 2012 @ 12:58:

Ik was nu ook met een shampoo waar geen siliconen in zit... Merk nog niet veel, jij wel?

[...]

Ik was al jaren met shampoo waar geen siliconen inzitten, en dacht ook dat ik geen verschil merkte in het begin.

Maar toch is dat wel zo, het haar voelt schoner en minder zwaar, het zit meteen goed na het wassen, en heb ook geen conditioner of mousse meer nodig. Ik was ze soms 1x en soms 2x in de week, en doe mega lang met de shampoo.
Nederlands haar is niet geschikt hiervoor. Waarom zou je dat doen? Hele punt is om haar minder droog te maken. Shampoo droogt haar uit. Als je afrohaar hebt, of droog krullend haar is het goed om te doen. Mijn haar ziet er nooit vettig uit, sinds ik geen shampoo meer gebruik is het minder droog maar nog steeds niet vettig.
Kan je ook gewone witte azijn gebruiken om je haar te spoelen? Geloof niet dat ze hier (buitenland) appelazijn hebben..
Ohja en hoe krijg je een eventuele siliconen build up weg?
En jij hebt geen nederlands haar?

Het punt is namelijk juist om het haar te laten ontwennen van de shampoo, doordat shampoo je huid steeds ontvet, worden de talgklieren steeds weer geactiveerd om meer talg aan te maken..

Hoe meer je wast, hoe meer deze klieren geactiveerd worden en je haar sneller vet wordt..

Haar schijnt van nature een zelfreinigend vermogen te hebben maar wij geven dat dus geen kans, door het steeds weer te wassen.

En natuurlijk heeft de een vetter of droger haar dan de ander maar ik snap jouw theorie niet dat het punt is om het haar minder droog te maken...

Dat is per persoon verschillend lijkt me.

quote:malika88 schreef op 01 november 2012 @ 18:59:

Nederlands haar is niet geschikt hiervoor. Waarom zou je dat doen? Hele punt is om haar minder droog te maken. Shampoo droogt haar uit. Als je afrohaar hebt, of droog krullend haar is het goed om te doen. Mijn haar ziet er nooit vettig uit, sinds ik geen shampoo meer gebruik is het minder droog maar nog steeds niet vettig.
Ik weet het niet, misschien ff googlen?quote:blauwbloempje schreef op 01 november 2012 @ 19:49:

Kan je ook gewone witte azijn gebruiken om je haar te spoelen? Geloof niet dat ze hier (buitenland) appelazijn hebben..
Ik heb het een maand geprobeerd met alleen water, eerst werd mijn haar heeeel vet, en dat werd inderdaad minder met de tijd.

Ik bleef alleen wel stof uit mijn haar borstelen.. dat vond ik echt vies. Daarom ben ik het weer gaan wassen, ik probeer dat nu zo min mogelijk te doen, 1 keer per week. Heb wel het idee dat mijn haar minder snel vet word omdat ik het een maand niet heb gewassen!
Wow 1 maand!! Het lukt mij niet eens 1 week...

Na 2 dagen begint mijn hoofdhuid te jeuken en heb ik schilfers (geen roos), ik durf ook echt niet mensen onder ogen te komen met vet/vies/schilferig haar...

Wat voor haartype heb jij Astuur?

quote:astuur schreef op 02 november 2012 @ 10:38:

Ik heb het een maand geprobeerd met alleen water, eerst werd mijn haar heeeel vet, en dat werd inderdaad minder met de tijd.

Ik bleef alleen wel stof uit mijn haar borstelen.. dat vond ik echt vies. Daarom ben ik het weer gaan wassen, ik probeer dat nu zo min mogelijk te doen, 1 keer per week. Heb wel het idee dat mijn haar minder snel vet word omdat ik het een maand niet heb gewassen!
ik heb stijl haar, een beetje vettig denk ik.

ja dat vond ik ook super vervelend, het zag er niet uit dus had het maar de hele maand in een staart haha!
Ik heb appelazijn gevonden wiew! Dus ik heb net mn haren gewassen met bicarbonaat en daarna gespoeld met appelzijn :D Moet wel zeggen dat het nu bizar zacht aanvoelt (nog half nat in model gekamd zoals ik altijd doe na het douchen). Het stinkt ook niet! Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat :D Het wassen vond ik niet echt super, mis een lekker luchtje en schuim :P Je vingers gaan ook zo stroef tot praktisch niet door je haren heen. Maargoed, ff volhouden maar en hopelijk hoef ik dan niet meer om de dag mn haar te wassen :D
Jammer dat niemand hier meer update! Inmiddels doe ik het bijna 2 weken alleen al met bicarbonaat en appelazijn en het gaat super! Haar ruikt gek genoeg gewoon lekker fris (geen idee waarom!) is niet vet en inmiddels kan ik toe met eens per 3 dagen wassen (echt een unicum :o)

Wat ik wel gemerkt heb is dat het het beste ontvet als ik een papje maak met redelijk wat bicarbonaat en warm water (niet heel dun) en dat op mn half natte hoofd goed inmasseer. Dus vooral niet teveel water, maar helemaal droog werkt ook niet, het wordt geactiveerd door warm water heb ik het idee.

En de appelzijn over de punten alleen, zorgt voor heel glad en zacht haar wat helemaal niet meer naar azijn ruikt als het opgedroogd is
Toch maar niet..
En hoe gaat het met jullie haar na al die tijd, zijn nog steeds shampoo vrij?

De laatste twee maanden was ik mijn haar minder vaak met shampoo, ik denk 1 a 2 keer per week. Verder spoel ik het bijna elke dag uit met water. Eerst waste ik het met shampoo om de dag.

Ik heb nogal breekbaar en pluizig haar en omdat ik merk dat minder vaak met shampoo wassen het haar minder snel vet maakt, wil ik shampoo gebruik nog meer afbouwen. Naar misschien wel nooit meer? Bicarbonaat en azijn spreekt me niet aan en ik lees wisselende reacties. Wat denken jullie, zou gewoon steeds minder vaak shampoo gebruiken (maar wel vaak uitspoelen) ook helpen voor gezond haar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven