Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
.
Net terug van de kapper. Normaal proberen ze me altijd spul voor mn droge haar aan te smeren, nu was de kapster verbaasd dat ik geen verzorgingsproducten gebruik omdat ik zo'n mooi, stevig haar heb
Hee Saphier, dat is toevallig. Ik wilde net vragen hoe de ervaringen hier zijn.

Hoe lang was jij ook alweer bezig?
O ja, vergeten te vragen: heb je je kapper verteld van dit experiment?

Wel mooi dat je haar er op vooruit is gegaan! Wat voor verschil merk je zelf?
Ik val een beetje laat in dit topic, maar wil toch graag reageren.

Ik gebruik al 3 jaar geen shampoo, maar "waste" mijn hair met goedkope conditioner. Werkte prima. De vette beginperiode kan ik mij niet meer zo goed herinneren, maar volgens mij waste ik het elke dag, omdat het met con only snel vet werd, en dit heb ik op een gegeven moment afgebouwd naar om de dag. (net als ik daarvoor met shampoo deed)

Alleen, probleem, mijn favo conditioner fabrikant heeft vorig jaar "cones" toegevoegd waardoor deze methode niet meer werkt. Andere conditioner geprobeerd, maar niet zo'n succes. Werd snel vet, waardoor ik weer naar de shampoo over ben gegaan.

Nu gebruik ik sinds begin december de baking soda methode: op droog haar inmasseren (1:6 verdunning). 3 min. laten zitten, uitspoelen, naspoelen met azijn (1:8 verdunning) waaraan kaneel is toegevoegd voor de geur. Even laten zitten, en naspoelen met water. Om de 2 dagen herhalen.

Ik heb kort krullend haar, en sinds ik baking soda gebruik, heb ik bijna geen stylings produkten meer nodig. Af en toe gebuik ik het nog als gewoonte, en om de potjes leeg te maken...

Mijn reden om het te gebruiken was dat ik een jeukende hoofdhuid had. Verdween bij con only methode, en is gelijk terug als ik shampoo gebruik. (wat ik in het begin af en toe nog deed)

Haren alleen uitspoelen met water lijkt me ook wel wat, maar voorlopig blijf ik even bij de baking soda methode.
sasje, voelt de structuur van je haar ook anders aan? En valt het anders dan voorheen?
Ja, het zit wat voller (ik heb heel fijn haar) en de krul/slag zit er beter in. De krul moest ik er voorheen wat meer inkneden met slylingspul en wax. Baking soda bevalt tot nu toe beter dan alleen conditioner.
welk merk baking soda is dat Sasje en waar verkopen ze die? En wat voor azijn? Gewone witte azijn?
gat-ver-damme!!
wat is er dan gatverdamme aan Isabon?
quote:sweetmoon schreef op 11 februari 2012 @ 20:48:

wat is er dan gatverdamme aan Isabon?

Mensen die zich niet wassen of hun haren niet wassen vind ik echt te smerig gewoon.

Je ruikt het gewoon altijd, ik pik ze er zo uit.

Heb ook eens zo'n collega gehad, bah! Die "waste " zich alleen met water en had altijd zo'n lichaamslucht om zich heen. Alsof hij zo uit zijn nest kwam rollen, wat feitelijk ook zo was.

En dan allerlei andere smerigheid erin doen om maar geen shampoo te hoeven gebruiken. De meeste natuurlijke shampoo's zijn absoluut niet slecht.
Dames ik ga het ook proberen. Lijkt me super!! Ik haat shampoo ....

Wens me veel vettige haren toe.. Lijkt me killing
Ik gebruik zuiveringszout (natriumbicarbonaat) van Gimborn, gekocht bij de Etos.

En witte wijnazijn omdat ik dat heb staan :-)

Dit is nog een site met meer informatie en ervaringen over no 'poo.

http://1greengeneration.elementsintime.com/?p=935
quote:new_in_town schreef op 08 februari 2012 @ 14:36:

O ja, vergeten te vragen: heb je je kapper verteld van dit experiment?

Wel mooi dat je haar er op vooruit is gegaan! Wat voor verschil merk je zelf?

Toen de kapper zei dat ik zo'n mooi en sterk haar had, zei ik dat ik geen verzorgingsproducten gebruik, zelfs geen shampoo. Daarop reageerde ze door te zeggen dat mijn haar nog meer zou glanzen als ik wel producten gebruik (hun producten, ze proberen je daar altijd wat aan te smeren..)

Geen zin om daar op in te gaan

Wat ik zelf merk, mijn haar wordt veel minder snel vet, het valt mooier en het ziet er gezonder uit. Dat laatste ziet zelfs mijn vriend, die het normaalgesproken bij wijze van spreken niet eens zou zien als ik mijn haren zuurstok zou verven.

En Isabon, ik was bang dat mijn haren zouden gaan stinken, maar ik ruik niks en mijn omgeving ook niet.
quote:Saphier schreef op 15 januari 2012 @ 11:28:

[...]

Twee keer per week deo gebruiken? Stink je dan niet de overige dagen?

Ik heb nu twee dagen mijn haren niet gewassen (normaal elke dag) en n.a.v. dit topic overweeg ik maar meteen door te zetten.Nee nee, Odorex Extra Dry heeft meerdaagse werking.
quote:charlottecharles schreef op 12 februari 2012 @ 18:24:

[...]

Nee nee, Odorex Extra Dry heeft meerdaagse werking.

Aha, ok. Daar zou ik me wel weer vies bij voelen denk ik, slechts twee keer per week deo gebruiken.

Oh en wat ik nog vergeten was; voor ik iets kon zeggen had de kapster al spul in mn haren gedaan waarvan het mooi zou gaan glanzen. Nou, mn haren hingen er heel zielig en futloos bij en de glans was ver te zoeken. Thuis meteen uitgespoeld met baking soda en azijn en het zat weer goed
N.a.v. deze topic ben ik op zoek gegaan naar info over deze methode. Ik heb nu zo'n 2.5 week geen shampoo of conditioner meer gebruikt. Wel gebruik ik de baksoda en appelciderazijn, dat werkt prima als mijn haar vettig wordt. Heeft iemand daar ervaring mee op lange termijn? Kun je dat op den duur ook afbouwen? Ik was nu mijn haar ongeveer 2x per week.
Net als mifaa ben ik ook heel benieuwd naar de ervaringen met afbouwen van bakingsoda en azijn.

@mifaa: wat doet bakingsoda en azijn met jouw haar?

En in het algemeen aan de mensen die zo no-poo-en: gebruiken jullie nog wel ander spul in je haar? (gel/haarlak e.d.)
@ new in town: baksoda droogt het als het ware, het haalt de vettigheid weg en azijn werkt als conditioner. Als je droog haar hebt, wat meer azijn gebruiken, bij vet haar wat meer baksoda. Ik heb halflang haar en gebruik het als volgt:

1 flinke lepel baksoda met water papje maken, op hoofdhuid aanbrengen, inmasseren, minuut laten inwerken en goed uitspoelen

Vervolgens (voorafgemaakt) 1 eetlepel azijn in een kop water over het haar verdelen (niet op het hoofdhuid, omdat het vettiger wordt) en goed uitspoelen.

Het werkt prima als vervanging voor shampoo, maar ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn over een paar weken... Nu is mijn haar nog niet mooier of zo dan eerst. Maar die transitieperiode schijnt ook best lang te kunnen duren (zeker 2 maanden). Maar met deze manier van wassen is het in ieder geval niet sneller of meer vet dan anders. Dus baat het niet, dan schadt het niet...
Ik ben nu ongeveer 7 weken no poo. De eerste paar weken heb ik baking soda en appelciderazijn gebruikt. Ik vond dit niet echt fijn, maar misschien heb ik het ook niet lang genoeg uitgeprobeerd. Nu verdeel ik 1x per week 2 eigelen verdund met wat water over mijn hoofdhuid, masseren en dan een half uurtje laten intrekken. Erna goed spoelen met lauw water. Verder gebruik ik niks, al heb ik vandaag wel weer eens de azijnverdunning gebruikt, omdat ik het haar op mijn kruin een beetje plat vond. Het is nu aan het drogen, dus ik weet nog niet wat voor resultaat het geeft.

Ik ben nog een beetje aan het zoeken. Het eigeel maakt het haar heel goed schoon, echter de laatste 2 keer werd het na een dag of 3-4 alweer vettig terwijl het daarvoor een week ok bleef. Ik heb het nu van tevoren en tijdens het spoelen goed geborsteld om de wax van de hoofdhuid over het haar te verdelen.

Ik merk verder niet echt verschil aan mijn haar, ik gebruikte hiervoor ook alleen maar wekelijks een hele milde shampoo en conditioner, verder geen lak of gel oid.
Goed om hier jullie ervaringen te lezen. Ik ga binnenkort ook beginnen aan de combi bakingsoda + azijn. Nog even alles in huis halen. Heb laatst met shampoo gewassen die ik voorheen altijd gebruikte, maar mèn, wat een jeuk nu zeg (2 dagen later). Bovendien is me nu pas opgevallen hoe enorm ontvettend shampoo is. Ik hoop dat bakingsoda minder erg ontvet.
@new_in_town: Hoe is het vergaan? Ben je er nog mee aan de slag gegaan? Zijn anderen van plan om uiteindelijk enkel met water te wassen?

Jammer dat het topic wat ingezakt is.
Ok, ikzelf heb een paar dagen geleden besloten om m'n haar enkel nog met water te wassen. Cold turkey.

Was al een tijdje aan het twijfelen en durfde het toch niet goed, want jeuk, schilfers etc.

Mijn haar en hoofdhuid zijn van nature erg droog en toen een week geleden mijn hoofdhuid gewoon strak stond van de droogte ben ik resoluut gestopt met nog maar iets te gebruiken.

Deze week een paar keer met water gewassen en ben nu al overtuigd, want volgens mij heeft m'n haar nog nooit zo goed gezeten. Het belangrijkste is dat de jeuk zeker met 90% verminderd is, schilfers idem.

Haarpunten zijn helaas wat aan de droge kant nu (gebruikte altijd kokosolie, maar dat schijnt residu achter te laten na verloop van tijd) maar met 2x daags kammen en vervolgens borstelen kan ik de wax/sebum goed verdelen voor verzorging en glans.

Hoop nu wel dat iemand dit nog leest.
Hey noesj,

Ik lees je hoor.

Wat goed dat het bij jou werkt!

Ik ben nog niet met bakingsoda enz. begonnen (geen tijd om het in huis te halen). Laatst heb ik met een klein beetje milde shampoo gewassen. Volgens mij moet ik gewoon weer opnieuw beginnen.
Ja, leuk, ben benieuwd of je je eraan durft te wagen

Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven