Gezondheid alle pijlers

(para)sympaticus activiteit en colon motiliteit?

31-10-2012 15:49 40 berichten
Kan iemand mij uitleggen waarom chronische diarree (snelle frequente defeacatie) kan ontstaan na onderbreking van n.vagus? Deze bezorgd toch juist parasympatische innervatie en daardoor stimulatie van het GI-tract? Mijn gedachte was: geen parasympatische stimulatie, verhoudingsgewijs overmaat aan sympatische activiteit, dus juist constipatie.

En waarom kan stress ( verwekker van sympatische activiteit?) motiliteit van het colon (krampen + defeacatie ) veroorzaken? Defaecatie is immers parasympatisch , en inhibitie van GI-tract sympathisch.. Of is dit alleen zo bij functionele gastrointestinale aandoeningen?

Bedankt!
Thanks fleur. Maar dat is dus puur op het 'gejaagde' lijf gebaseerd? De snelheid dus? Ik dacht nmlk dat die motiliteit en de snelheid ervan bepaald werden door het parasympatische.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch echt door een te snelle motiliteit ;) Hebben jullie niet gewoon een discussionboard op BB?
Jawel, maar mijn crappy mobiel kan blackboard niet aan . Laptop thuis gelaten ivm sog.. verdorie! Haha.
quote:Ephina schreef op 31 oktober 2012 @ 16:10:

Thanks fleur. Maar dat is dus puur op het 'gejaagde' lijf gebaseerd? De snelheid dus? Ik dacht nmlk dat die motiliteit en de snelheid ervan bepaald werden door het parasympatische.

Ja, de sympaticus zorgt er ook voor dat de motiliteit versneld. De N.vagus zorgt ervoor dat alles vertraagd, zodat de vertering alle tijd heeft en alle voedingstoffen voornamelijk in het duodenum en jejunum kunnen worden opgenomen. Omdat het zo snel gaat allemaal is er geen tijd voor terugresorptie van onder andere H2O..

Heb je geen boek interne bij de hand?
quote:Ephina schreef op 31 oktober 2012 @ 16:07:

Hahaha nee geen LOI wel de Leidsche uni :p. hmm meer vocht dus diarree.. klopt, maar ik bedoel meer als acute reactie. Binnen 10 seconden moeten poepen. acute stress, acute krampen. Bijvoorbeeld bij een bijna auto ongeluk. Niet perse diarree dan, maar wel instant defeacatie.. Schijten ;) .

Ow zeg dat dan meteen!

Van Kooten en de Bie- figuurpoepen

Sorry begin inmiddels melig te worden, het is erg rustig op mijn werk
En onhandig, dat als je wilt vluchten je eerst nog ff moet gaan poepen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ah, bingo! Nu snap ik het. En euh nee... 'mompelt iets met joho, samenvatting uche uche'
Geeft niks danique :p .
quote:Solomio schreef op 31 oktober 2012 @ 16:15:

En onhandig, dat als je wilt vluchten je eerst nog ff moet gaan poepen.

Ligt eraan waar je voor wilt vluchten, misschien is het wel een natuurlijke meganisme van ons lichaam, je tegenstander gewoon onderscheiten zodat je veilig weg kan komen maar zijn wij dit stukje verleerd?

Sorry, ben al weg hier..draaf te ver door nu hé

Mompelend...ben alleen maar melig, niet meer en niet minder.jaja ik vlucht al......zucht

haha, succes dan maar! Joho's zijn niet altijd even goed he ;) Gebruik anders het boek interne geneeskunde van J. van der Meer. Staat op google.books
ik zou.zeggen laat even een drol achter haha
Nee i know, maar gelukkig volg ik alle colleges en neem ik de practica ook mee . Bedankt!
quote:Ephina schreef op 31 oktober 2012 @ 16:16:

Geeft niks danique :p .Pjuhhh gelukkig maar vind het inmiddels door de jip en janneke uitleg, eigenlijk best wel een interessant onderwerp hoor, vandaar dat ik hier nog zat
quote:Ephina schreef op 31 oktober 2012 @ 16:21:

ik zou.zeggen laat even een drol achter haha

euhmm, ik hoef nu niet

Ow klanten in de winkel, mag weer aan het werk
Ik dacht dat dit een topic van Martin was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven