Werk & Studie alle pijlers

belasting zelfstandig ondernemer....

01-11-2012 11:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je voor je verkoopt je producten (dat je zelf maakt) op het internet (marktplaats, etsy, ebay etc) en je verdiend er genoeg mee om van af te leven (bijvoorbeeld) moet je dan belasting betalen als een zelfstandig ondernemer?
Je mag maar tot een x bedrag bijbeunen en dat is niet genoeg om van te leven.

Ja, dus. Ik krijg wel een beetje een "duh" gevoel.
Ben je al zover dan? Of is het een wild woest plan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Confiture schreef op 01 november 2012 @ 11:48:

Je mag maar tot een x bedrag bijbeunen en dat is niet genoeg om van te leven.

Ja, dus. Ik krijg wel een beetje een "duh" gevoel.

Ik zit op mijn handen om niet iets dergelijks te typen...

TO: wat was je van plan dan? Niets op te geven aan de belastingdienst?
Als het je inkomen is, moet je daar belasting over betalen ja.
Uhm, je mag tot ¤ 0 bijbeunen; alles wat je verdient, moet je opgeven. Er is geen vrijgesteld bedrag!!!!!!!
Ja, dit ben je verplicht.

Ik weet dat er mensen zijn die dit niet doen of hebben gedaan en uiteindelijke een flinke naheffing hebben ontvangen van de belastingdienst. Meestal betrof het uit de hand gegroeide hobby's.
quote:Nevyn81 schreef op 01 november 2012 @ 12:09:

Uhm, je mag tot ¤ 0 bijbeunen; alles wat je verdient, moet je opgeven. Er is geen vrijgesteld bedrag!!!!!!!

Dat klopt niet helemaal.

Als jij elke maand x bedrag op marktplaats verkoopt, ga je dat ook niet opgeven aan de BD.

Er is wel een bepaald vrijgesteld bedrag, ik weet er zelf het fijne niet van. Maar als jij van je hobby je beroep wil maken lijkt mij dat je je in moet schrijven bij de KvK en gewoon de reguliere weg moet bewandelen...
Dat is volgens mij niet waar Nevyn, pas zodra het je hoofdinkomen word moet je er toch over gaan betalen? En zolang het maar niet iets structureels is? Je mag er dan ook geen btw over rekenen.
Hier een linkje van Etsy (waar dus mensen het wel uitgezocht hebben bij de BD) over het al dan niet opgeven bij BD, BTW e.d.

http://www.etsy.com/teams ... ommunity/discuss/9105913/
Anders bel je even de belastingtelefoon...
Als je als ondernemer belasting wilt betalen moet je ondernemer zijn. Oftewel naar de KvK en je inschrijven en jezelf opgeven bij de belastingdienst voor een BTW nummer en BTW berekenen over dat wat je verkoopt.

Doe je dat niet zijn het gewoon ' inkomen uit overige werkzaamheden' en moet je het wel opgeven. Iedereen heeft een belastingvrije voet, of je nu wel of niet werkt. En die is gelijk voor iedereen. Maar je moet je structurele bijverdiensten wel opgeven. Alleen NIET als ondernemer als je niet ingeschreven staat bij de KvK en geen BTW doorberekend aan je kopers.

Klopt dat je die belastingvrije voet niet hoeft te betalen maar je moet je inkomen wel degelijk opgeven.
Van leerwiki.nl

De Wet Inkomstenbelasting is in 2001 grondig gewijzigd. Met deze wijzigingen deden ook de zogenaamde heffingskortingen hun intrede. Een heffingskorting is een bedrag dat u in mindering mag brengen op de belasting die u moet betalen. Dat bedrag kan per individu verschillen als men voor meerdere heffingskortingen in aanmerking komt. Zo heeft iedereen in ons land recht op de algemene heffingskorting van ruim 2.000 euro per persoon, wanneer men jonger is dan 65 jaar en 975 euro voor wie ouder is dan 65 jaar. Wie in 2010, 2011 of 2012 een bedrag van circa 6.000 euro in een jaar verdient, verdient dit belastingvrij omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting van circa 2.000 euro voor wie jonger is dan 65 jaar en de heffingskorting van 910 euro voor wie 65 jaar of ouder is. De belastingtarieven bedragen in 2011 dan 33% respectievelijk 15,1%

Belastingvrij houdt NIET in dat je het niet hoeft aan te geven in je aangifte inkomstenbelasting!!! Je geeft het aan en het wordt gesaldeerd.
Stel je voor dat jij een uitkering hebt en je verdient ¤ 5000 in een jaar bij: dan moet je je bijverdiensten WEL opgeven, omdat je per saldo in dat jaar (ruim) boven de ¤ 6000 uitkomt.
quote:Fame schreef op 01 november 2012 @ 11:51:

Ben je al zover dan? Of is het een wild woest plan.nee ik wilde het even weten voor de zekerheid:)
Het ligt eraan hoe je ermee omgaat.

Geef je de bijverdiensten op bij je belastingaangifte, dan betaal je belasting erover.

Op een bepaald moment wordt het aantrekkelijk om dit via een bedrijfje te gaan doen, belasting-technisch.

Ga eens naar de kamer van koophandel om dit uit te laten zoeken, dat kan gratis.
Echt, er wordt in de voorgaande reacties zoveel informatie gegeven waar echt helemaal niets van klopt, dat ik niet eens zin heb om alles te weerleggen. Belastingwetgeving is te complex om in 2 zinnen neer te typen. Ga naar de Kamer van Koophandel om je te laten informeren.

Simpel voorbeeld;

Doe je aan modelbouw en verkoop je eens een modelletje aan een hobbycollega, dan hoef je daarover geen belasting te betalen. Loopt deze hobby zodanig uit de hand dat je actief artikelen verkoopt via een website en er structureel inkomsten uit haalt, loop je grote kans dat je aan de beurt bent. Is het niet dat je als ondernemer voor de IB wordt aangemerkt, danwel voor de OB.

Ga googlen en naar de KvK!
Wat Origami zegt is helemaal waar. Ik heb er de belastingtelefoon eens voor gebeld, en ze zijn er op zich redelijk makkelijk in, vooraf. Als je soms wat verkoopt op Marktplaats als hobby, ziet de belastingdienst het ook als hobby, en daar doen ze niet moeilijk over, vooraf.

Als echter achteraf blijkt dat je er structureel een inkomen mee verwerft, dan weten ze je te vinden.

De oude kleren van je eigen kinderen verkopen is prima, de winterkleren van alle kinderen op de basisschool gaan verkopen voor eigen gewin is niet prima.
quote:camomille schreef op 01 november 2012 @ 12:19:

Als je als ondernemer belasting wilt betalen moet je ondernemer zijn. Oftewel naar de KvK en je inschrijven en jezelf opgeven bij de belastingdienst voor een BTW nummer en BTW berekenen over dat wat je verkoopt.

Doe je dat niet zijn het gewoon ' inkomen uit overige werkzaamheden' en moet je het wel opgeven. Iedereen heeft een belastingvrije voet, of je nu wel of niet werkt. En die is gelijk voor iedereen. Maar je moet je structurele bijverdiensten wel opgeven. Alleen NIET als ondernemer als je niet ingeschreven staat bij de KvK en geen BTW doorberekend aan je kopers.

Klopt dat je die belastingvrije voet niet hoeft te betalen maar je moet je inkomen wel degelijk opgeven.

Zie reactie origami: BTW ondernemerschap is niet gekoppeld aan IB ondernemerschap. Je kunt wel degelijk BTW ondernemer zijn en 'slechts' resultaat uit overige werkzaamheden hebben, en met BTW behoren te factureren.

En: belastingvrije voet is wel een erg ouderwetse vertaling van een heffingskorting
quote:_origami_ schreef op 01 november 2012 @ 13:47:

Echt, er wordt in de voorgaande reacties zoveel informatie gegeven waar echt helemaal niets van klopt, dat ik niet eens zin heb om alles te weerleggen.Geheel mee eens. Ik heb toch alvast een kleine start gemaakt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven