Entertainment alle pijlers

Groot Gezin... Wishfull thingking??

02-11-2012 14:25 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al sinds ik het me kon herinneren altijd gedacht aan een groot gezin met 6 kinderen en een man in een mooi huis, lekker de ruimte en alles is helemaal goed en leuk.

Nu ik ouder ben, en puntje bij paaltje komt lijkt het net of nederland een 2-kind politiek hanteerd. Het lijkt niet mogelijk om meer dan 2 kinderen te hebben zonder dat je een normaal Nederlands gezin bent.

Oke 3 maar dan is het echt de knoop erin.

Het is in mijn ogen niet te betalen om meer dan 2 kinderen te nemen en alles doen wat normaal is hier.

Denk aan:

Sport

Zwemles (waar op scholen word bezuinigt)

Studeren later

Vakanties

Leuke kleding

En jezelf/man onderhouden

Wat is jullie mening hierover of ben ik nu heel kort door de bocht.

Is het wel haalbaar om een groot gezin te zijn en jezelf/kinderen niet tekort doen? (groot gezin Lees: 3/4+)

Groot gezin 3/4+ whisfull thinking?

Totaal aantal stemmen: 28

Ja (61%)
Nee (39%)
quote:girasole3 schreef op vrijdag 02 november 2012 15:29 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="lilalinda in "Groot Gezin... Wishfull thingking??"" class="messagelink">lilalinda schreef op 02 november 2012 @ 15:00</a>:</b>

Hier, mooi relativerend <a href="http://eenvoudigleven.blogspot.nl/" class="link">Blog</a>, gewoon in Nederland. Zj heeft wel 10 kinderen. Leuk om te lezen, zooo anders ook, dan wij.</div></blockquote>Mwoah, ze is 44, lijkt wel 60 en het hele verhaal komt mij nog al bible-belt achtig over.

Ze zijn ook van de bible belt. En hoewel ik zelf kindvrij ben, vind ik het leuk om haar verhalen te lezen over zelfvoorzienendheid en het zuinig zijn met spullen en grondstoffen.

De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat haar vader slager is en op de markt staat, dus ze goedkoop aan haar vlees komt, haar vader dozen vol eind-van-de-markt-dag-groentes weet te regelen en haar kinderen in 2e, 3e of 4e hands kleding lopen, er wordt weinig nieuw gekocht. Zij werkt niet, haar man wel.

Het zou mijn manier van leven niet zijn, maar interessant vind ik het wel.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
[quote]iones schreef op 02 november 2012 @ 16:35:

Ik zie meerdere redenen om niet aan een groot gezin te beginnen.

Want de wereld is overbevolkt en mensen zijn ontzettend belastend voor het milieu. Dat begint al in de wieg met al die wegwerp luiers.

Jouw kinderen moeten in diezelfde wereld leven en dan zou je er naar moeten streven dat deze beter wordt, niet slechter. Dus dat is al een reden om niet te veel kinderen op deze wereld te zetten.

Prachtig geformuleerd. Ik had het niet beter kunnen zeggen.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Saaisaartje, dat ik daaraan meebetaal is iets waar ik me best overheen kan zetten hoor hoewel ik bij meer dan 3 kinderen in zo'n situatie wel een beetje ga steigeren.

Maar ik snap vooral niet dat je bewust het risico neemt. Wat als ze rommelen met toeslagen zoals nu? Daar kan ik dus niet bij. En 5 of 6 kinderen is een luxe en een bewuste keuze.
Ik zie op mijn werk juist dat bible belt gezinnen vaak welvarend zijn. Im kan dat niet zeker weten natuurlijk maar iemand zn uiterlijk zegt veel. Als je 7 man in dure kleding kunt steken van 1 inkomen.
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 17:02:

Saaisaartje, dat ik daaraan meebetaal is iets waar ik me best overheen kan zetten hoor hoewel ik bij meer dan 3 kinderen in zo'n situatie wel een beetje ga steigeren.

Maar ik snap vooral niet dat je bewust het risico neemt. Wat als ze rommelen met toeslagen zoals nu? Daar kan ik dus niet bij. En 5 of 6 kinderen is een luxe en een bewuste keuze.Ja riskant is het inderdaad wel. Maar ik denk dat veel laag opgeleide paren zich ook niet bewust zijn van de risico's of er niet zo mee bezig zijn. Of misschien niet goed op de hoogte zijn van moderne anticonceptie. Dus dat ze niet (altijd) bewust kiezen voor grote gezinnen. Maar misschien ben ik wel te bevooroordeeld hoor, ik weet het allemaal niet..
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 17:04:

Ik zie op mijn werk juist dat bible belt gezinnen vaak welvarend zijn. Im kan dat niet zeker weten natuurlijk maar iemand zn uiterlijk zegt veel. Als je 7 man in dure kleding kunt steken van 1 inkomen.God beloont zijn volgers.. Het is allemaal ene truc om ons de Gelovige Wereld in te lokken!
Niet op de hoogte zijn van anticonceptie? Daar geloof ik niet zo in.

Slecht gebruik wel, maar dat is ook een keuze! 1 ongelukje a la. Maar 3 of 4 ongelukjes zijn geen ongelukjes meet.

Leven en laten leven gelukkig. Maar voor die gezinnen hoop ik dat de kinderbijslag nog blijft bestaan. Aan de andere kant ben ik tegen kinderbijslag na 2 kinderen
quote:saaisaartje schreef op 02 november 2012 @ 16:47:

[...]

Verdienen ze bij elkaar modaal of verdient 1 van de 2 alleen modaal?

Bij elkaar iets boven model. Ze hebben een ruim koophuis. Ik moet erbij zeggen, dat wij in onze familie enórm goed kunnen (be)sparen. :-)

Ze kopen alles in grote hoeveelheden in, kinderondergoed is van Zeeman e.d.

Ze gaan elk jaar drie weken met de auto op vakantie naar bijv. Spanje of Frankrijk. Goedkoper hotel of kamperen. De kinderen zitten allemaal op een sportclub.
Hier nu 3 straks 4 kinderen en heb niet het idee dat iemand iets te kort komt. Kunnen kleding kopen wanneer nodig, maken uitstapjes, zwemlessen, sportclubs, spontane uitspattingen, 2x pj kamperen.

We hebben geen uitkering en gebruiken geen kinderopvang. Het is maar net wat je wilt. Als ik ook 2x pj met m'n man weg wil en we willen elke 2 jr. Een nieuwe auto of met het gezin op vliegvakantie dan hebben we een probleem denk ik maar dat wouden we ook niet met 1 of 2 kinderen.
Ik heb trouwens bewust geen kinderen, mijn broer. Compenseert weer.
quote:123julia123 schreef op 02 november 2012 @ 16:57:

Hartelijk dank voor jullie eerlijke en meedenkende antwoorden!!

Julie bevestigen eigelijk wat ik allang wist..

Ik ben nu thuisblijfmoeder van 2 jonge kinderen, man verdiend modaal. Vind het nu al lastig om rond te komen. En we hebben geen eens een groot huis.

Ik vind 2 prima en het idee van een groot gezin loslaten hoort erbij...

Trouwens, er is nóg iets.

Hoe meer kinderen, hoe meer geld het kost, hoe meer je allebei moet werken, hoe mínder je tijd hebt voor je kinderen.

Ik denk dat een kind het meeste heeft aan een vader of moeder die er is als ze uit school thuis komen. Mensen zullen me nu ouderwets vinden, maar kinderen die het gewend zijn vinden het echt heel prettig en zouden niet zonder willen.

Het is anders als ze niet beter weten. Ik wist vroeger wel beter en ik vond het maar wat fijn.
Er was een tijd geleden ook een serie op de publieke omroep waar twee grote gezinnen (kind of 10) gevolgd werden. Daaraan kon je zien dat het best kon, ook op een laag inkomen. Maar dat je inderdaad wel keuzes moet maken en bijvoorbeeld privacy moet inleveren.
Zeg maar Spijker.
Wij hebben twee studerende en uitwonende kinderen en je loopt er op leeg. Als ze klein zijn gaat het nog wel, maar nu is het echt puzzelen en ze betalen ook best veel zelf.
Ik denk het het ligt aan je standaard van leven en je inkomsten, en de standaarden die je wilt voor je kinderen. De een kan van hetzelfde geld 4 kinderen onderhouden en de ander 2. Vind je dat ze vanaf 14 jaar alles zelf moeten betalen, zal dat behoorlijk schelen dan wanneer je universitaire studies moet inrekenen.

Ik vind bevoorbeeld dat mijn (eventuele) kinderen alle kansen mbt tot studies moeten krijgen, ook al ze arts of notaris willen worden. Of allebei.

En als het kan zou ik graag een financieel duwtje in de rug willen geven als ze zelfstandig gaan wonen.

Als ik naar alle kosten kijk denk ik dat wij twee of maximum drie kinderen kunnen onderhouden. dat vind ik prima gelukkig. Voor zover ik het nu kan inschatten.
Ons dagelijks leven is niet duur ( wij hebben drie kinderen ). Duur is straks studie, duur zijn schoenen omdat ze toevallig lastige voeten hebben. Onze vakanties niet, we kamperen.

We maken keuzes..vroeger, met zijn tweeën , deden we vliegvakanties. Nu niet meer, daar moet ik te veel voor laten en dat heb ik, iet over voor vakanties .. Maar over het algemeen valt het mee hoor.. Boodschappen zo rond de 100 euro per week..
Amai! Hoe kun je met 5 man eten van 100 euro? Dat geef ik zelf al bijna uit per week (eet enkele keren met 2)
quote:elninjoo schreef op 02 november 2012 @ 17:52:

Amai! Hoe kun je met 5 man eten van 100 euro? Dat geef ik zelf al bijna uit per week (eet enkele keren met 2)

'

Ja maar jij eet seafood, of lekkere kaasjes.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe oud de kinderen zijn. Een kind van 4 dat zindelijk is eet niet zo veel en is dus in boodschappen goedkoper. 3 puberjongens aan de andere kant kunnen samen al voor 6 man aan eten wegwerken. Ook is er nogal een verschil tussen 1. Alle boodschappen bij de appie 2. Alle boodschappen bij lidl 3. Een combinatie van die 2. Wij doen dat laatste nu al. Niet alleen voor het geld maar ook omdat groente bij lidl vele malen beter is dan bij albert heijn.
quote:hiltje schreef op 02 november 2012 @ 18:02:

[...]

'

Ja maar jij eet seafood, of lekkere kaasjes.Met wijntjes en een vriendin
Zeg maar Spijker.
En idd aan wat je wilt eten. Een kiloknaller shoarmavlees/kipfilet of een kilo biefstuk/zalm verschilt nogal wat.
quote:hiltje schreef op 02 november 2012 @ 18:02:

[...]

'

Ja maar jij eet seafood, of lekkere kaasjes.

yep en dat spoelen we weg met 'n lekker wijntje

maar ook doen we vaak 'n simpel snitzeltje met sla (wel met wijn) dus echt niet altijd dure kost, maar alle boodschappen bij elkaar (met wc-papier e.d. er ook bij) is toch wel veel, laat staan als je voor 5 man moet inkopen
Ik vraag me vooral af waar men het allemaal laat. Als wij met zn tweeen de weekboodschappen doen (a 80 euro per week) barst de koelkast al uit zn voegen
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 18:10:

Ik vraag me vooral af waar men het allemaal laat. Als wij met zn tweeen de weekboodschappen doen (a 80 euro per week) barst de koelkast al uit zn voegen

Ik heb in de berging 'n extra koelvriescombi voor o.a. de drank

Het avondeten neemt niet zoveel plaats in, dat haal ik ook niet voor de hele week tegelijk in huis maar koop het de dag zelf of 'n dag op voorhand.

Maar meestal ben ik toch wel 30 euro kwijt als ik boodschappen doe en dat meermaals per week.
Ik heb momenteel geen auto en heb geen zin om te sjouwen dus doe dat lekker met vriend op zaterdag in 1x
Partner en ik hebben samen zes kinderen. Partner had al twee kinderen toen ik hem leerde kennen. Acht kinderen in totaal dus. Maar de oudste twee zijn inmiddels geheel zelfstandig.

Man en ik hebben niet echt een riant inkomen. Werken samen een 65 uur in de week.

Gemakkelijker wordt het er niet op met de afbraak van alle sociale zekerheden de afgelopen jaren. Maar de kinderen sporten allemaal (allemaal heel fanatiek zelfs), hebben allemaal hun zwemdiploma's, de oudste twee hebben hun universitaire studie afgerond. En ook de andere zes kinderen zullen de mogelijkheid hebben om te studeren. Al zullen ze misschien best een studieschuld opbouwen (had ik zelf ook) en zullen ze er een baantje bij moeten nemen (deed ik vroeger zelf ook).

Vakantie is voor mij vrij zijn en leuke dingen doen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd dus dat gaat juist heel gemakkelijk met een groot gezin (altijd wel een fiets/wandel of zwemmaatje oid). Ik hoef niet zonodig weg met vakantie en gezien het aantal huisdieren is het sowieso niet pratisch om allemaal gezamelijk te gaan.

Leuke kleding is een kwetie van smaak. Basic wordt door ons betaald, extra daar zullen ze zelf voor moeten werken.

Man en ik hebben zelf ook nog een heel leuk leven. Maar heel leuk hoeft niet gelijk te staan met heel luxe in mijn beleving.

Ik las hier ergens dat je geen genoeg tijd zou hebben voor de kinderen bij een wat groter gezin. Denk dat de tijd die je in je kinderen investeerd los staat van het aantal. Natuurlijk vraagt ieder kind aandacht. Maar je kiest niet voor niets voor meerdere kinderen. Schijnbaar haal je bij de keuze voor een groter gezin wel heel veel voldoening uit de tijd die je in je kinderen investeerd. En hoe meer voldoening je eruit haalt hoe meer tijd je bereid bent in je kinderen te investeren.

Vaak is het een kwestie van prioriteiten stellen. En die moet ieder voor zich bepalen. De priorteiten van de een laten zich gemakkeleijker combineren met de tijdsinvestering en de geldinvestering van een groot gezin dan de prioriteiten van een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven