Open solliciteren zinvol?
vrijdag 2 november 2012 om 23:48
Heeft iemand van jullie wel eens een open sollicitatie verzonden en is dan vervolgens ook aangenomen?
En vraagje aan de HR'ers; hebben jullie weleens iemand aangenomen via een open sollicitatie? En waarom was er geen vacature voor de functie geplaatst?
Ik ben druk aan het solliciteren en vraag me af of een open sollicitatie versturen zin heeft of niet
En vraagje aan de HR'ers; hebben jullie weleens iemand aangenomen via een open sollicitatie? En waarom was er geen vacature voor de functie geplaatst?
Ik ben druk aan het solliciteren en vraag me af of een open sollicitatie versturen zin heeft of niet
vrijdag 2 november 2012 om 23:53
Ik heb een keer een open sollicitatie verstuurd. Kreeg een reactie terug dat er op dat moment geen baan was, maar ze mijn brief zouden bewaren. Een half jaar later ofzo (toen had ik inmiddels een andere baan en was het hele solliciteren vergeten) kreeg ik een mailtje dat ze een vacature hadden die misschien aansloot en of ik wilde solliciteren. Ze verwezen naar de website, de vacature stond er ook op en was inderdaad een erg leuke baan. Maar ik had dus al precies zo'n soort leuke baan gevonden, dus ik heb hen teruggeschreven, bedankt en laten weten dat ik al iets anders had. Als ik nog op zoek was geweest was het echt de perfecte vacature geweest .
vrijdag 2 november 2012 om 23:58
Ik ben wel eens uitgenodigd aan de hand van een open sollicitatie. Het blijft een toevalstreffer, maar zinloos is het niet. Het is belangrijk dat je vooraf belt. Ook om een naam te hebben van degene die je moet aanschrijven en om aan het gesprek te kunnen referen. Zorg dat je een paar vragen voorbereidt naast 'wat doen jullie met open sollicitaties en waar kunnen ze heen', ook iets inhoudelijks. Hoe minder 'open' je brief en cv zijn, dus hoe meer je inspeelt op wat er leeft in een bedrijf, hoe groter de kans.
zaterdag 3 november 2012 om 08:31
zaterdag 3 november 2012 om 08:33
zaterdag 3 november 2012 om 09:37
quote:Jole schreef op 03 november 2012 @ 09:29:
Ik vind dat open sollicitaties geen zin hebben, heel misschien wel bij functies waar moeilijk mensen voor te krijgen zijn.
Als een organisatie mensen nodig hebben, plaatsen ze wel vacatures.Dat valt wel mee. Ik heb mijn baan via een open sollicitatie. Als mijn baas een vacature had geplaatst, waren daar vreselijk veel reacties op gekomen, want ik werk in een vakgebied met een hele krappe markt. Maar dat deed hij niet en ik ben enorm blij met mijn plek
Ik vind dat open sollicitaties geen zin hebben, heel misschien wel bij functies waar moeilijk mensen voor te krijgen zijn.
Als een organisatie mensen nodig hebben, plaatsen ze wel vacatures.Dat valt wel mee. Ik heb mijn baan via een open sollicitatie. Als mijn baas een vacature had geplaatst, waren daar vreselijk veel reacties op gekomen, want ik werk in een vakgebied met een hele krappe markt. Maar dat deed hij niet en ik ben enorm blij met mijn plek
zaterdag 3 november 2012 om 20:35
Zeker een goed idee om een open sollicitatie te sturen, maar weet wel precies voor wat voor baan je de brief schrijft en richt hem ook aan een persoon en niet aan geachte heer, mevrouw.....
Wij kregen in een ziekenhuis ook vrij veel open sollicitaties waarin dan stond dat men graag op de afdeling orthopedie wilde werken. Die afdeling bestond bij ons helemaal niet.......zorg dus dat je op de hoogte bent van de functies in het bedrijf en schrijf een brief die echt aan het bedrijf gericht is. Per open sollicitatie sus een geheel nieuwe brief.
Heel ceel succes
Wij kregen in een ziekenhuis ook vrij veel open sollicitaties waarin dan stond dat men graag op de afdeling orthopedie wilde werken. Die afdeling bestond bij ons helemaal niet.......zorg dus dat je op de hoogte bent van de functies in het bedrijf en schrijf een brief die echt aan het bedrijf gericht is. Per open sollicitatie sus een geheel nieuwe brief.
Heel ceel succes
zondag 4 november 2012 om 00:08
Ik heb twee keer een vaan aan een open sollicitatie overgehouden. De eerste vakantiewerk, maar wel in de richting van mijn studie, leuk voor cv, en het betaalde 3x het voor mij ellende minumumloon. Tweede keer een serieuze baan. In beide gevallen heb ik wel heel specifiek bedrijven uitgezocht waar ik wilde werken, dus niet gewoon alles en iedereen aangeschreven. En het ging nipt vacatures waar wel een bepaalde achtergrond voor nodig is, dus die niet iedereen zou kunnen doen. Ik denk dat je bij 'voor jou 200 anderen functies' misschien minder kans maakt. Maar bij specifieke functies kan je soms net op het juiste moment zitten (voordat er een vacature uitgaat). En heel soms wordt er iets voor je gecreëerd. Zelfs in het huidige klimaat zijn er bedrijven die het hele goed doen, en als jij heen specifieke kennis of vaardigheden hebt, wie weet.
zondag 4 november 2012 om 09:26
Bij mijn laatste 3 serieuze banen ben ik aangenomen na een open sollicitatie. Bij de eerste 2 kreeg ik vrij snel bericht dat ze inderdaad iemand zochten en of ik op gesprek wilde komen. Dat was een branche waar je nog wat makkelijker aan een baan kwam (alhoewel er vaak genoeg sollicitanten op af komen). Bij mijn laatste (en huidige) baan kreeg ik geen reactie na mijn mail. Pas een half jaar later ofzo kreeg ik een telefoontje dat ze iemand zochten en mij mail doorgestuurd hadden gekregen van de andere locatie, of ik nog werk zocht en op gesprek wilde komen. Dit is juist een plek waar het erg moeilijk is om binnen te komen.
Zoals al werd gezegd, zorg dat je duidelijk maakt waarom je er wilt werken, aan een persoon schrijven staat ook wel netjes en ik kon de naam van de betreffende persoon meestal wel op de site vinden.
Zoals al werd gezegd, zorg dat je duidelijk maakt waarom je er wilt werken, aan een persoon schrijven staat ook wel netjes en ik kon de naam van de betreffende persoon meestal wel op de site vinden.
maandag 5 november 2012 om 22:18