Receptenspel
zaterdag 20 oktober 2012 om 14:45
quote:kanon schreef op 20 oktober 2012 @ 14:41:
MV, wat grappig. Het recept dat jij gebruikt is heel anders, veel uitgebreider. Wellicht leuk voor de volgende keer.
Is de foto een creatie van jou?! Erg leuk!Jij mag trouwens een nieuw ingredient kiezen.
MV, wat grappig. Het recept dat jij gebruikt is heel anders, veel uitgebreider. Wellicht leuk voor de volgende keer.
Is de foto een creatie van jou?! Erg leuk!Jij mag trouwens een nieuw ingredient kiezen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 20 oktober 2012 om 19:28
quote:kanon schreef op 20 oktober 2012 @ 14:36:
En natuurlijk ook nog een nieuw ingrediënt: ricotta.
Ik gebruik dit alleen voor canneloni, maar er moeten toch meer lekkere recepten mee te vinden zijn.
Ja zag een heleboel lekkere recepten maar ik heb voor deze gekozen:
Spinazie-ricottataart
Ingrediënten voor 4 personen
300 gram verse spinazie
zout
2 eetlepels mojo picon (Spaanse picante rode saus)
4 plakjes hartig taartdeeg of bladerdeeg (diepvries), ontdooid
olie om in te vetten
2 eetlepels paneermeel
1 teentje knoflook, gepeld
150 gram ricotta
peper
5 zongedroogde tomaatjes uit olie, in stukjes
2 eetlepels pijnboompitten
3 scharreleieren
100 gram crème fraîche
Hulpmiddelen
Lage taartvorm Ø 24 cm, ingevet
Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 175°C.
Was de spinazieblaadjes en kook ze met aanhangend water en zout net gaar. Laat de spinazie in een zeef uitlekken en snijd ze grof. Schep de mojo picon erdoor.
Leg de plakjes deeg op elkaar en rol ze uit tot een cirkel met een doorsnede van ca. 28 cm. Bekleed de ingevette bakvorm ermee. Bestrooi de bodem met paneermeel en verdeel de spinazie erover.
Bereidingswijze
Pers de knoflook boven de ricotta uit en voeg peper en smaak naar zout toe. Roer goed door elkaar. Verdeel de ricotta, de gedroogde tomaatjes en de pijnboompitten over de spinazie.
Klop de eieren met de crème fraîche en peper en zout naar smaak los en schenk het over de spinazie en de ricotta.
Bak de taart in een voorverwarmde oven in ca. 30 minuten goudbruin en gaar.
Serveertips
Serveer warm of lauwwarm
bron van het recept
zuurkool
En natuurlijk ook nog een nieuw ingrediënt: ricotta.
Ik gebruik dit alleen voor canneloni, maar er moeten toch meer lekkere recepten mee te vinden zijn.
Ja zag een heleboel lekkere recepten maar ik heb voor deze gekozen:
Spinazie-ricottataart
Ingrediënten voor 4 personen
300 gram verse spinazie
zout
2 eetlepels mojo picon (Spaanse picante rode saus)
4 plakjes hartig taartdeeg of bladerdeeg (diepvries), ontdooid
olie om in te vetten
2 eetlepels paneermeel
1 teentje knoflook, gepeld
150 gram ricotta
peper
5 zongedroogde tomaatjes uit olie, in stukjes
2 eetlepels pijnboompitten
3 scharreleieren
100 gram crème fraîche
Hulpmiddelen
Lage taartvorm Ø 24 cm, ingevet
Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 175°C.
Was de spinazieblaadjes en kook ze met aanhangend water en zout net gaar. Laat de spinazie in een zeef uitlekken en snijd ze grof. Schep de mojo picon erdoor.
Leg de plakjes deeg op elkaar en rol ze uit tot een cirkel met een doorsnede van ca. 28 cm. Bekleed de ingevette bakvorm ermee. Bestrooi de bodem met paneermeel en verdeel de spinazie erover.
Bereidingswijze
Pers de knoflook boven de ricotta uit en voeg peper en smaak naar zout toe. Roer goed door elkaar. Verdeel de ricotta, de gedroogde tomaatjes en de pijnboompitten over de spinazie.
Klop de eieren met de crème fraîche en peper en zout naar smaak los en schenk het over de spinazie en de ricotta.
Bak de taart in een voorverwarmde oven in ca. 30 minuten goudbruin en gaar.
Serveertips
Serveer warm of lauwwarm
bron van het recept
zuurkool
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:44
Voor 4 personen:
500 gram zuurkool
2kg aardappels
2 uien
stukje zuurkoolspek
2 bananen
1 blikje ananas
paar eetlepels geraspte kaas
Paneermeel
klontje boter.
Goed humeur.
Schil de aardappelen en kook deze gaar. Maak er puree van.
Kook de zuurkool apart
Kook het zuurkoolspek
Bak de uien ringen
neem een platte schaal
Eerst een laagje aardappelpuree
wat zuurkool daar boven op een in plakjes gesneden banaal en wat stukjes ananas.
Wat uien ringen
Herhaal dit zoveel je wilt. Sluit af met een laagje aardappelpuree.
Daar wat kaas op en wat paneermeel en wat kleine stukjes boter.
Zet dit in een oven van 200 graden. Ongeveer 10 min. Het moet weer goed heet zijn. Zet het geheel nog even onder de gril zodat er een mooi korstje opkomt.
Wanneer je wilt gaan eten kan je het geheel opwarmen in de oven of in een combi magnetron.
Een fijn recept om klaar te maken en later weer op te warmen en te eten uiteraard.
Bron: http://karin58.blogspot.nl/p/zuurkool-anders.html
Bladerdeeg
500 gram zuurkool
2kg aardappels
2 uien
stukje zuurkoolspek
2 bananen
1 blikje ananas
paar eetlepels geraspte kaas
Paneermeel
klontje boter.
Goed humeur.
Schil de aardappelen en kook deze gaar. Maak er puree van.
Kook de zuurkool apart
Kook het zuurkoolspek
Bak de uien ringen
neem een platte schaal
Eerst een laagje aardappelpuree
wat zuurkool daar boven op een in plakjes gesneden banaal en wat stukjes ananas.
Wat uien ringen
Herhaal dit zoveel je wilt. Sluit af met een laagje aardappelpuree.
Daar wat kaas op en wat paneermeel en wat kleine stukjes boter.
Zet dit in een oven van 200 graden. Ongeveer 10 min. Het moet weer goed heet zijn. Zet het geheel nog even onder de gril zodat er een mooi korstje opkomt.
Wanneer je wilt gaan eten kan je het geheel opwarmen in de oven of in een combi magnetron.
Een fijn recept om klaar te maken en later weer op te warmen en te eten uiteraard.
Bron: http://karin58.blogspot.nl/p/zuurkool-anders.html
Bladerdeeg
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:45
O, ik heb trouwens een keer een soort zuurkooltaart gegeten, dat vond ik nog wel lekker.
Dat was gewoon zuurkool , slagroom, eieren en kleine stukjes rookworst erdoorheen gemengd in een ovenschaal en dat afgedekt met filodeeg. Ik weet dus alleen de verhoudingen niet.
Edit: een beetje dit idee zuurkooltaart
Dat was gewoon zuurkool , slagroom, eieren en kleine stukjes rookworst erdoorheen gemengd in een ovenschaal en dat afgedekt met filodeeg. Ik weet dus alleen de verhoudingen niet.
Edit: een beetje dit idee zuurkooltaart
woensdag 24 oktober 2012 om 14:33
quote:bloske schreef op 23 oktober 2012 @ 19:44:
Bladerdeeg
Ja wat is er niet lekker met bladerdeeg? Van quiches tot wat dan ook.
Toevallig ga ik morgen zelf ragoutbakjes ermee maken met zelfgemaakte kalfsragout. Als ik het niet vergeet dan maak ik er een foto van en zet het met het gerecht hier neer. Maar hoop dat meerdere er een lekker recept mee hebben.
Oja wat ik er lekker mee vind, is er empanades mee te maken, als je het recept wilt hebben dan zet ik het hier neer.
Of in deze tijd is lekker met een gevulde kaaschampignon in het bladerdeeg, dit is een amuse (ik heb nog meer andere hapjes met bladerdeeg);
Nou hoop dat andere nog meer lekkere recepten mee hebben.
Bladerdeeg
Ja wat is er niet lekker met bladerdeeg? Van quiches tot wat dan ook.
Toevallig ga ik morgen zelf ragoutbakjes ermee maken met zelfgemaakte kalfsragout. Als ik het niet vergeet dan maak ik er een foto van en zet het met het gerecht hier neer. Maar hoop dat meerdere er een lekker recept mee hebben.
Oja wat ik er lekker mee vind, is er empanades mee te maken, als je het recept wilt hebben dan zet ik het hier neer.
Of in deze tijd is lekker met een gevulde kaaschampignon in het bladerdeeg, dit is een amuse (ik heb nog meer andere hapjes met bladerdeeg);
Nou hoop dat andere nog meer lekkere recepten mee hebben.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 28 oktober 2012 om 11:55
Wat ik heel lekker vind is honing noten flapjes maken.
Ik hak de noten die ik toevallig in huis heb klein, deze mengen met een flinke lik honing en eventueel wat rozijntjes of gedroogde cranberry's.
Dit leg je op een plakje bladerdeeg, welke je in een driehoek dichtvouwt. Besmeren met ei of melk en ongeveer 15 minuten in de oven op 200 graden. Lekker met ijs en/of slagroom.
Ik hak de noten die ik toevallig in huis heb klein, deze mengen met een flinke lik honing en eventueel wat rozijntjes of gedroogde cranberry's.
Dit leg je op een plakje bladerdeeg, welke je in een driehoek dichtvouwt. Besmeren met ei of melk en ongeveer 15 minuten in de oven op 200 graden. Lekker met ijs en/of slagroom.
woensdag 31 oktober 2012 om 15:07
Oke eerst maar even een gemakkelijke dan.
Neem een goudrenet en haal het klokhuis er uit. Met een mesje hele kleine sneetjes in de schil maken (anders 'ontploft' je appel' en de appel in een ovenschaaltje zetten. Vullen met een mengsel van basterd suiker (het liefst bruine), amandelen en rozijnen.
Dit geheel 35 minuten in een verwarmde oven zetten en je hebt een heerlijk warm nagerecht.
Neem een goudrenet en haal het klokhuis er uit. Met een mesje hele kleine sneetjes in de schil maken (anders 'ontploft' je appel' en de appel in een ovenschaaltje zetten. Vullen met een mengsel van basterd suiker (het liefst bruine), amandelen en rozijnen.
Dit geheel 35 minuten in een verwarmde oven zetten en je hebt een heerlijk warm nagerecht.
woensdag 31 oktober 2012 om 15:23
Laten we in het seizoen blijven: een champignonomelet!
Liefst natuurlijk met verse cantarellen of zo, maar gewoon champignons uit de winkel smaken ook prima.
3 eieren
4 grote paddestoelen
boter
peper en zout
geraspte kaas
Klop de eieren in een kom schuimig.
Snij de paddestoelen in reepjes en bak ze in een koekenpan op hoog vuur bruin in de boter.
Draai het vuur wat lager, voeg de geklopte eieren toe en voeg flink wat peper en een beetje zout toe.
Als de randen gestold zijn en de bovenkant nog een beetje vloeibaar is strooi je de kaas over de omelet.
Als de kaas begint te smelten vouw je de omelet dubbel en kun je 'm direct serveren met wat salade.
Liefst natuurlijk met verse cantarellen of zo, maar gewoon champignons uit de winkel smaken ook prima.
3 eieren
4 grote paddestoelen
boter
peper en zout
geraspte kaas
Klop de eieren in een kom schuimig.
Snij de paddestoelen in reepjes en bak ze in een koekenpan op hoog vuur bruin in de boter.
Draai het vuur wat lager, voeg de geklopte eieren toe en voeg flink wat peper en een beetje zout toe.
Als de randen gestold zijn en de bovenkant nog een beetje vloeibaar is strooi je de kaas over de omelet.
Als de kaas begint te smelten vouw je de omelet dubbel en kun je 'm direct serveren met wat salade.
woensdag 31 oktober 2012 om 15:54
Ovenschotel met kabeljauw en courgette
Bron:
Allerhande 12 2004
Specificaties
hoofdgerecht
4 personen
40 min
Ingrediënten
2 courgettes, in dunne plakjes
400 g kabeljauwfilet (diepvries)
1 citroen
2 teentjes knoflook, geperst
1 theelepel gedroogde dragon
4 eetlepels olijfolie
400 g rijst
Bereiden
Oven voorverwarmen op 200 °C. Helft van courgetteplakjes dakpansgewijs over bodem van ingevette ovenschaal verdelen. Bevroren kabeljauwfilets naast elkaar op courgetteplakjes leggen. Citroen schoonboenen, deel van schil fijn raspen en citroen uitpersen. In kom dressing kloppen van citroensap, citroenrasp, knoflook, dragon en 3 el olie. Op smaak brengen met zout en peper. Dressing over vis en courgette schenken. Met rest van courgetteplakjes afdekken en met rest van olie bedruppelen. Visschotel in midden van oven in ca. 30 min. gaar laten worden. Intussen rijst volgens gebruiksaanwijzing gaarkoken. Courgette en vis over vier borden verdelen. Rijst ernaast scheppen.
Avocado
Bron:
Allerhande 12 2004
Specificaties
hoofdgerecht
4 personen
40 min
Ingrediënten
2 courgettes, in dunne plakjes
400 g kabeljauwfilet (diepvries)
1 citroen
2 teentjes knoflook, geperst
1 theelepel gedroogde dragon
4 eetlepels olijfolie
400 g rijst
Bereiden
Oven voorverwarmen op 200 °C. Helft van courgetteplakjes dakpansgewijs over bodem van ingevette ovenschaal verdelen. Bevroren kabeljauwfilets naast elkaar op courgetteplakjes leggen. Citroen schoonboenen, deel van schil fijn raspen en citroen uitpersen. In kom dressing kloppen van citroensap, citroenrasp, knoflook, dragon en 3 el olie. Op smaak brengen met zout en peper. Dressing over vis en courgette schenken. Met rest van courgetteplakjes afdekken en met rest van olie bedruppelen. Visschotel in midden van oven in ca. 30 min. gaar laten worden. Intussen rijst volgens gebruiksaanwijzing gaarkoken. Courgette en vis over vier borden verdelen. Rijst ernaast scheppen.
Avocado
zondag 4 november 2012 om 12:22
Hierbij alsnog mijn 'recept' met appels waarvan ik een paar dagen geleden zei dat ik hem zou plaatsen:
Ingredienten salade:
4 (tros)tomaten
3 appel (zoetzuur) meestal gebruiken wij jonagold
2 hardgekookte eieren
3 sjalotjes
4 augurken
1 rookworst
1 ham in blik (ongeveer een pond)
kappertjes
Ingrediënten dressing:
6 el mayo
2 el slagroom
zout
peper
1 tl mosterd
1 tl paprikapoeder
mierikswortel
Alle ingrediënten in blokjes/stukjes van dezelfde grote snijden (alleen de ui wat fijner). De tomaten eerst de pitjes er uit snijden anders wordt het te waterig. Dit doe je in één grote kom, alles door elkaar.
De ingrediënten voor de dressing in een kommetje tot een gladde massa mengen en dit door de salade scheppen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar het is altijd een grote hit als ik een buffet heb.
Ingredienten salade:
4 (tros)tomaten
3 appel (zoetzuur) meestal gebruiken wij jonagold
2 hardgekookte eieren
3 sjalotjes
4 augurken
1 rookworst
1 ham in blik (ongeveer een pond)
kappertjes
Ingrediënten dressing:
6 el mayo
2 el slagroom
zout
peper
1 tl mosterd
1 tl paprikapoeder
mierikswortel
Alle ingrediënten in blokjes/stukjes van dezelfde grote snijden (alleen de ui wat fijner). De tomaten eerst de pitjes er uit snijden anders wordt het te waterig. Dit doe je in één grote kom, alles door elkaar.
De ingrediënten voor de dressing in een kommetje tot een gladde massa mengen en dit door de salade scheppen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar het is altijd een grote hit als ik een buffet heb.