Aankoopmakelaar?

04-11-2012 19:39 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal..

Wij hebben ons huis onder voorbehoud verkocht en zijn nu dus op zoek naar een leuk vervolg huis...

Nu hebben we er wel 1 gevonden waar we voor willen gaan..

Maar.... Aankoopmakelaar, of niet?

Kosten liggen vaak rond 2000, wat ik vest prijzig vind...

Maar als er dan goed onderhandeld word, heb je het er misschien wel weer uit...

Wat zijn jullie ervaringen??

Het betreft trouwens een huis van¤199.500,-

En het huis staat al 28 maanden te koop

Bedankt alvast...
Als je niet veel van huizen weet, zou ik zeker een aankoopmakelaar nemen!

Volgens mij kun je op dit moment prima onderhandelen over de prijs van die man of vrouw. Want er wordt geen huis verkocht en dus staan zo'n beetje alle makelaars op de rand van het faillissement. Dat moet dus makkelijk onder de ¤1000,- kunnen blijven.
Wij zijn zonder aankoopmakelaar een huis gaan kopen (ook ons 2e huis, 1e huis was verkocht)

Wij zijn met de 'bluf' houding gaan kijken (dus flink onder de vraagprijs bieden...in het kader van..nee heb je...)

Uiteindelijk zagen we een huis dat gigantisch scherp geprijsd was (2 ton terwijl andere huizen, het huis ernaast bijv. 50K meer kostte) en dat gekocht.

In deze markt zou ik het zelf doen, tenzij je een oud huis wil kopen en de makelaar daarvan verstand heeft. (toen we voor de crisis voor een 2e huis keken, wilden we graag ene oud vrijstaand huis...dan is een aankoopmakelaar met verstand van bouwzaken wel erg handig)
Tenzij je in een bijzonder pand gaat kijken zou ik het niet doen. Ze voegen weinig toe en zijn reteduur. Wat zij kunnen kun je zelf ook.
Hoe bepaal je dan het start en eind bod?
Wij hebben zonder makelaar gekocht,

ik zie eerlijk gezegd de meerwaarde er neit van in, als je voor een oud huis gaat kun je beter een bouwkundige keuring laten uitvoeren, dan heb je naar mijn mening je geld beter besteed dan aan een aankoopmakelaar.

Als je de markt een beetje in de gaten houdt weet je wel wat een redelijke prijs is en wat jullie max is.
En je eindbod bepaal je als het goed is niet allen maar samen met de verkopers.

Maar wij hadden een bepaald max voor onszelf in het hoofd, en daar ga je gewoon niet boven zitten.

Je koopt een huis niet voor 1 of 2 jaar, dus naar mijn mening maakt die laatste 1000 euro ook niet meer het verschil uit.
Gemiddelde vraagprijs per vierkante meter, staat van het onderhoud en te verwachten kosten (denk aan bv ketel of vervangen plat dak), isolatie en te verwachten stookkosten, perceeloppervlak, bijzondere karakteristieke elementen etc. Vraag indien mogelijk van omliggende recent verkochte huizen de prijs op. Stel een maximum vast en houd je daar aan.
Wij hebben wel een aankoopmakelaar genomen, 1ste huis en n oudje, vreemde plaats en we waren er wat onzeker in.

Let wel dat je een goeie makelaar hebt, dus vraag rond en lees heel goed de voorwaarden door. De aankoopmakelaar bleek achteraf niet zo goed als wij dachten.
anoniem_131932 wijzigde dit bericht op 04-11-2012 20:06
Reden: foutje
% gewijzigd
In tegenstelling tot teuntje zou ik die duizend euro niet cadeau geven. Het gaat over echt geld, al krijg je niets in handen.
dubbel...
anoniem_131932 wijzigde dit bericht op 04-11-2012 20:05
Reden: dubbel
% gewijzigd
IK heb voor 1500 euro wel aan aankoopmakelaar ingeschakeld en zij is lekker gaan graven en kwam er zodoende achter dat de gemeente ooit een bouwrapport had laten opmaken. Met de gegevens uit dat bouwrapport heeft ze de prijs (vraagpijs 145.000) nog bijna 20.000 omlaag gekregen. Ik was toch blij dat ik haar ingeschakeld had.
Wij hebben momenteel ons huis te koop staan.

Dit huis hebben wij zonder aankoopmakelaar gekocht en ook het volgende gaan wij zonder aankoopmakelaar kopen.

Ik zie de meerwaarde van zo'n aankoopmakelaar niet in. Het kost je een bom duiten en je kunt zijn werk ook heel gemakkelijk zelf doen.

Een bouwkundig rapport zou ik veel liever wat geld in willen steken.
Hier zonder aankoopmakelaar gedaan. En wat ik bij het onderhandelen heb geleerd, wanneer verkopers aangeven dat dit hun eindprijs is en niet lager willen gaan, zeg dat je er een nachtje over na gaat denken en kom dat toch gewoon weer met een tegenbod. Zo hebben we er na hun zogenaamde eindprijs toch nog een paar duizendjes afgekregen

Succes!
Vind t allemaal maar moeilijk...

Er staan 3 van deze huizen te koop,

Zijn ex huurwoningen... Nieuwe ketel,

Nieuwe vloeren en nette muren...

Voor de wijk waar ze staan zijn ze goedkoop,

Desalniettemin staan ze toch al 29 mnd te koop...

Ons gevoel zegt:

Voor ¤180.000 moet lukken...

Met wat voor een bod start je dan?
Verkoopt de woningbouwvereniging ze? Of zijn ze al van particulieren?
180.000 is 20.000 onder de vraagprijs, zeg maar 10%, ik weet niet hoe scherp de woning geprijsd is, maar ik vind dat nog vrij veel.

En bij een woningbouwvereniging is er volgens mij vaak niet veel te onderhandelen.
Het is wel via een makelaar,

Maar van de woningbouw
Die makelaar zei tegen mij,

Er zit onderhandelingsruimte in hoor 😉

En ze staan al zooo lang te koop,

Denk dat ze er wel een x vanaf willen
Waarschijnlijk zijn ze sfeerloos. Kijk dan naar de klussen die daarvoor gedaan moeten worden. Neem de tuin. Of de badkamer, wc, keuken. Je kunt daar geen geld voor lenen in je hypotheek. Iedere euro die je minder betaalt voor het huis kun je aan je eigen woongenot besteden. Een verhuurder wil er wel van af, kijkt wel zakelijker dan een particulier. Een grens zal er wellicht harder zijn in onderhandelingen.
10% onder de vraagprijs bieden is eigenlijk redelijk standaard.

ik heb mijn huis zelf gekocht, had een aankoopmakelaar,maar die was mij te makkelijk met mijn geld.

hij wilde redelijk tegen de vraagprijs bieden, iets van 7 duizend eronder. Ik heb hem "ontslagen". uiteindelijk zelf bijna 20.000 van de prijs af onderhandeld.

aankopen blijft een spel, je moet voor jezelf beslissen hoe graag je het huis wilt en wat je er aan wil betalen. dan pas de onderhandelingen ingaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven