Mode & Beauty alle pijlers

begrafenis, kan dit?

07-11-2012 09:20 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is de tante van mijn vriend overleden.

Maar goed voor deze begravenis heb ik dus een zwarte kokerjurk tot op de knie, een grijze panty en nette zwarte pumps, niet te hoog. Nu heb ik gisteren een kersrode bolero erbij gekocht omdat die jurk korte mouwen heeft. Kan dit wel? Is zo'n kleur niet te vrolijk?

Twee jaar terug toen zijn oma overleed droegen er ook mensen spijkerbroeken en sneakers.
Ligt er helemaal aan wat de rest doet idd.
Ligt er inderdaad aan wat de rest doet, willen ze allemaal in zwart, of juist met kleur. Ik zou het even gaan vragen, sterkte
Gecondoleerd.

Maakt niets uit wat je aandoet, het gaat om je aanwezigheid. Ik zou me er niet druk om maken. Als het maar bij je past en als jij je er zelf maar prettig bij voelt.
Gecondoleerd!! Wat de rest doet vind ik niet zo belangrijk. Ik vind het belangrijker hoe tante zelf was. Als het een vrolijke vrouw was zou ik het bijvoorbeeld gewoon doen.

Ik zou niet eens willen dat iemand op mijn begrafenis in het zwart komt. Niet dat je dan veel te willen hebt maar toch..
Tegenwoordig let niemand meer op of iedereen in het zwart is. Zolang je maar niet met een outfit komt waar je mee naar een bruiloft zou gaan. Zwart hoeft echt niet. Zolang het maar wel ' stemmig' is.
Ik kom uit 'n katholieke familie en de oudjes dragen vrijwel allemaal kleuren bij begrafenissen.
In mijn ogen kan het goed want je kleding klinkt gewoon netjes en niet te uitbundig. Als je het zeker wilt weten kan je inderdaad even peilen bij de familie van je vriend.
Ik vind eerlijk gezegd dat je het beter kunt vermijden. Met zo'n outfit en dat kersenrood trek je de aandacht naar je toe. De etiquetteregel van sobere kleuren bij begrafenissen is om te voorkomen dat je de aandacht naar je toe trekt en dat alle aandacht naar de overledene uitgaat.

Heb je niet een zwart vest of jasje.

Ik vind een spijkerbroek eigenlijk nog minder een probleem dan zo'n feestoutfit. Een begrafenis is geen gelegenheid to dress up, tenzij dat uitdrukkelijk wordt gevraagd.
Inderdaad. tegenwoordig draagt niet iedereen meer puur zwart op de begrafenis. Daarnaast is het altijd vrij koud in de kerk vind ik. Paar jaar geleden toen ik om de tijd naar een begrafenis moest heb ik geloof ik bijna de hele tijd mijn jas aangehouden.

Daarnaast ligt het er ook beetje aan wat voor familie het is. Zijn zij wat meer volks of juist wat "kakkerig"

Wanneer het een wat meer volkse familie is dan is je zwarte jurk misschien zelfs al beetje overdressed.
Die jeans en sneakers waren vast niet rood...

Ik ben de vorige week bij een begrafenis geweest. Iedereen in het zwart en eentje in het wit. Geloof me, dat wil je niet. Echt niet. Je hoeft geen zwart te dragen maar rood vind ik wel een ander uiterste.
Dank voor de reacties. Ze komt uit een echte volksbuurt, a la veerkampjes. Deel van de familie komt daar vandaan en deel is netter. Ik denk zelf dat het wel kan maar neem voor de zekerheid wel een zwart vestje mee, ook al staat dat niet echt bij de vorm van de jurk.
quote:djazz schreef op 07 november 2012 @ 09:25:

Gecondoleerd.

Maakt niets uit wat je aandoet, het gaat om je aanwezigheid. Ik zou me er niet druk om maken. Als het maar bij je past en als jij je er zelf maar prettig bij voelt.Precies!
Rood naar een begrafenis kan niet. Vind ik. Je trekt daarmee de aandacht naar je toe en dat moet je vermijden. Als je twijfelt houd je dan aan de etiquette, daarmee sla je nooit de plank mis.

En de etiquette schrijft voor dat je je sober moet kleden. Dat betekent niet per sé in het zwart, maar een kersenrood jasje is het andere uiterste.
Het is de tante van je vriend, dus niet directe familie in de zin dat je zo ongeveer naast de kist zit in de kerk. Dan maakt het voor mijn gevoel minder uit, als het zijn vader of moeder was zou ik het niet doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind dat het niet kan, zou me er zelf in ieder geval niet prettig in voelen.

Rood is veel te kerst-/feestelijk.
Als je donkere vestje er niet echt bij past, is het dan misschien een idee om onder het jurkje een body of shirt met lange mouwen aan te trekken?
quote:yette schreef op 07 november 2012 @ 10:18:

Als je donkere vestje er niet echt bij past, is het dan misschien een idee om onder het jurkje een body of shirt met lange mouwen aan te trekken?ja dat is een goed plan. Ik heb nog een mooie body.
ik was ooit op een begrafenis, zeer gereformeerde ook nog. Waarbij 1 van de nichtjes (jaar of 16) op te hoge hakken, te korte rok en netpanty verscheen.

Om nou te zeggen dat alles kan en alleen om je aanwezigheid gaat, dit vond ik echt niet kunnen.

De kleding was wel zwart allemaal.
quote:stokske schreef op 07 november 2012 @ 10:34:

[...]

ja dat is een goed plan. Ik heb nog een mooie body.

Ik zou dan inderdaad voor deze optie gaan.

Is netter en stemmiger dan rood.
Ik vind gekleurde kleding wel kunnen, zolang het geen felblauw polkadotjurkje is.

Een te kort rokje of een diep decolleté vind ik veel sneller ongepast, omdat dat geen respect uitstraalt.
Ik vind het icm jurk en pumps inderdaad wat te kersterig. Naar de laatste begrafenis die ik heb gehad, had ik een zwarte lange broek, een zwart shirt en een rood wikkelvestje aan. Ik viel niet uit de toon, er waren meer 'kleurige mensen'. Maar goed, dat had ik ook wel verwacht, ik denk echt dat je moet kijken naar het type mensen wat er komt om na te gaan of je niet uit de toon valt.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Het ligt heel erg aan het soort mensen denk ik. En aan de persoon die de tante van je vriend was.

Zelf zou ik meestal, tenzij ik weet dat anders wenselijk is, gewoon in mijn normale kleding gaan. Gewoon een jeans met truitje en jasje.
Tegenwoordig zie je steeds vaker op de kaart en/of in de advertentie staan "kom zoals je bent" dat vind ik en heel mooi idee.

Zelf zou ik ook liever hebben dat iemand in spijkerbroek komt en oprecht afscheid neemt, dan dat iemand in het zwart komt, omdat diegene denkt te moeten gaan voor de omgeving, maar liever thuis was gegebleven, zeg maar.
Tante komt uit volksbuurt, dus ik zou veel panter en tijgerprint verwachten . Valt helemaal niet op dan dat rode vestje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven