Borstvoedingsvragen (deel 3)
zondag 13 mei 2012 om 09:59
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:
Borstvoedingsvragen
Borstvoedingsvragen (deel 2)
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:
Borstvoedingsvragen
Borstvoedingsvragen (deel 2)
woensdag 7 november 2012 om 10:50
Reglisse, thanks.Ik begrijp ook van de borstvoeding.com site dat tegenwoordig een hypoallergeen dieet aanbevolen wordt (soja, koemelk, kippenei),maar niet ook met vis, noten, etc, omdat de ervaring zou zijn dat vrouwen het dan lastig vinden om BV vol te houden. Kan ik me wel voorstellen, gegeven dat ik echt met véél zuivel en 6 boterhammen tijdens de lunch al regelmatig rammel van de honger. Zal wel goed voor de lijn worden dus
Wel lastig dat ik dan ook een nieuwe vriezer voorraad aan moet leggen. Zal wel weer tijdje cluster kolven worden (doe ik nu nog na het relacteren van twee weken geleden, omdat ik overdag al had afgebouwd),
Ik hoop zo dat dit het is... vannacht was meisje echt aan het overstrekken van (vermoedelijk) buikkramp, ze sliep naast me in de co-sleeper en werd dan van kramp wakker en ging huilen. zooo zielig...
ik kom nog even weten hoe het gegaan is morgen. Dank je wel in elk geval!
Wel lastig dat ik dan ook een nieuwe vriezer voorraad aan moet leggen. Zal wel weer tijdje cluster kolven worden (doe ik nu nog na het relacteren van twee weken geleden, omdat ik overdag al had afgebouwd),
Ik hoop zo dat dit het is... vannacht was meisje echt aan het overstrekken van (vermoedelijk) buikkramp, ze sliep naast me in de co-sleeper en werd dan van kramp wakker en ging huilen. zooo zielig...
ik kom nog even weten hoe het gegaan is morgen. Dank je wel in elk geval!
woensdag 7 november 2012 om 14:11
Anna, succes morgen. Ik heb de noten e.d. toen ook maar heel even vermeden, dat bleek prima te gaan. Gelukkig, noten waren voor mij een belangrijke manier om genoeg gezonde calorieen binnen te krijgen (vegetarier). Het is vooral belangrijk om ook genoeg vet binnen te krijgen, anders blijf je honger houden. Ik heb nu even geen tijd om te zoeken, maar er zijn hier wel een paar fijne topics geweest met eet-tips. Als je specifieke dieetvragen hebt help ik graag (ik weet vooral veel van allergeenvrije chocola, snoep, koekjes en chips ). De receptensite gebakken lucht (zie google) is ook een aanrader.
woensdag 7 november 2012 om 20:58
woensdag 7 november 2012 om 21:19
Faery, zoon hier dronk ook altijd 1 borst, en toen ik ging werken ben ik dubbelzijdig gaan kolven. Met een enkele kolf, dus vaak was (/is) het even afwisselen. De ene borst kolven tot er niks meer uitkwam, dan de andere, en dan die eerste weer. (dus bijv. links-rechts-links) Vaak komt er dan nog wat.
Bij mij ging het nl. niet heel snel / gemakkelijk, en ik wilde natuurlijk het liefste kolven wat zoon ook dronk op het kdv. Inmiddels ben ik er wat makkelijker (naar mezelf) in geworden.
(Achteraf had ik trouwens liever een dubbelzijdige kolf gekocht.)
Bij mij ging het nl. niet heel snel / gemakkelijk, en ik wilde natuurlijk het liefste kolven wat zoon ook dronk op het kdv. Inmiddels ben ik er wat makkelijker (naar mezelf) in geworden.
(Achteraf had ik trouwens liever een dubbelzijdige kolf gekocht.)
donderdag 8 november 2012 om 10:00
Hoi iedereen,
alweer een vraagje van mij.
Op advies van het cb krijgt onze zoon van 5 weken nu 2 keer een kwartier de borst en daarna de fles met afgekolfde borstvoeding. Dit omdat hij klein is en niet hard genoeg groeit. Uit de borst drinken kost hem nog teveel moeite.
Nu drinkt hij meer borstvoeding op een dag dan dat ik gekolfd krijg op dit moment. Ik kolf 3 keer per dag, 1 keer 's ochtends, 1 keer middag en 1 keer avond. Tot nu toe had ik nog voeding in de vriezer, maar naar morgen is dat op.
Ik vroeg me af of jullie tips hebben over hoe ik meer kan kolven. 's morgens kolf ik meestal zo'n 100-120ml s'middags en 's avonds maar zo'n 40 per keer. Hij drinkt toch wel zo'n 250ml per dag erbij.
alweer een vraagje van mij.
Op advies van het cb krijgt onze zoon van 5 weken nu 2 keer een kwartier de borst en daarna de fles met afgekolfde borstvoeding. Dit omdat hij klein is en niet hard genoeg groeit. Uit de borst drinken kost hem nog teveel moeite.
Nu drinkt hij meer borstvoeding op een dag dan dat ik gekolfd krijg op dit moment. Ik kolf 3 keer per dag, 1 keer 's ochtends, 1 keer middag en 1 keer avond. Tot nu toe had ik nog voeding in de vriezer, maar naar morgen is dat op.
Ik vroeg me af of jullie tips hebben over hoe ik meer kan kolven. 's morgens kolf ik meestal zo'n 100-120ml s'middags en 's avonds maar zo'n 40 per keer. Hij drinkt toch wel zo'n 250ml per dag erbij.
donderdag 8 november 2012 om 11:16
Shenandoah, ik heb dat ook een hele tijd gedaan en mij lukte het ook niet om altijd voldoende te kolven. Wat mij heeft geholpen is productie verhogen dmv borstvoedingsthee en toen dat niet voldoende hielp heb in overleg met mijn lactatiekundige domperidom gebruikt. Dat is een medicijn ( tegen misselijkheid) met als bijwerking dat het je prolactineniveau ( borstvoedingshormoon) verhoogt. Maar het blijft een medicijn dus het is wel verstandig dit in overleg met huisarts en of lactatiekundige te doen.
Het heeft een dubbel voordeel: je kindje zal ook aan de borst meer binnenkrijgen per voeding en je kunt ( hopelijk) ook meer per keer kolven. Als hij dan eenmaal goed groeit, is het ook zaak om langzaam dat flesje weer af te bouwen...ook daarvoor kan het handig zijn om het te overleggen met een LK. Succes!
Het heeft een dubbel voordeel: je kindje zal ook aan de borst meer binnenkrijgen per voeding en je kunt ( hopelijk) ook meer per keer kolven. Als hij dan eenmaal goed groeit, is het ook zaak om langzaam dat flesje weer af te bouwen...ook daarvoor kan het handig zijn om het te overleggen met een LK. Succes!
donderdag 8 november 2012 om 11:40
Shenandoah, ik zou een lactatiekundige bellen. Gekolfde melk nageven is een tijdelijk hulpmiddel, geen echte oplossing. Er is wel goed gekeken wat er nu het probleem is? Is de drinktechniek wel goed, het aanleggen ok? Een (op tijd geboren) baby is niet snel te klein om goed te kunnen drinken, zeker niet met 5 weken. Dan is er vaak toch iets anders aan de hand.
Bovendien, als je nu steeds met borstvoeding uit de vriezer aanvult ben je eigenlijk aan het "bijvoeden". Je melkproductie ligt nu dus iets te laag. Met bijvoorbeeld clusterkolvenlink in plaats van gewoon kolven kun je dat aanpakken. Borstvoedingsthee en eventueel domperidon kunnen ook helpen. Maar ik zou echt eerst met een lactatiekundige naar de oorzaak gaan kijken.
Bovendien, als je nu steeds met borstvoeding uit de vriezer aanvult ben je eigenlijk aan het "bijvoeden". Je melkproductie ligt nu dus iets te laag. Met bijvoorbeeld clusterkolvenlink in plaats van gewoon kolven kun je dat aanpakken. Borstvoedingsthee en eventueel domperidon kunnen ook helpen. Maar ik zou echt eerst met een lactatiekundige naar de oorzaak gaan kijken.
donderdag 8 november 2012 om 16:48
Reglisse, was een moeizaam bezoek aan de kinderarts, ze ging heel snel waardoor ik allerlei dingen niet heb kunnen vragen en ze was niet echt pro bv volgens mij... Heb nu nutramigen voorgeschreven gekregen en antibiotica tegen een kno infectie. Bij navraag zei ze dat bv geven wel beter zo zijn, en toen ik het zelf vroeg zei ze dat ik dan koemelk vrij moest eten (zelf vergeten naar soja en kippenei te vragen), maar volgens mij wilde ze dat ik sowieso ging bijvoeden met nutramigen. En als dochter niet wilde dat ik afbouwde moest ik zelf maar 2 dagen buiten beeld blijven want dan moest ze wel. Werd er beetje verdrietig van.
Maandag belt ze me terug zodat ik die andere allergenen nog kan navragen, hoor wanneer de uitslag van het bloedonderzoek binnen is, en kan vragen wat we moeten doen qua bijvoeden (zowel met nutramigen als met 'echt' eten).
Dochter heeft nu al 2 dagen koorts dus is echt miserabel...
Maandag belt ze me terug zodat ik die andere allergenen nog kan navragen, hoor wanneer de uitslag van het bloedonderzoek binnen is, en kan vragen wat we moeten doen qua bijvoeden (zowel met nutramigen als met 'echt' eten).
Dochter heeft nu al 2 dagen koorts dus is echt miserabel...
donderdag 8 november 2012 om 17:18
Dank voor jullie tips dames
Ik ga morgen toch een lactatiekundige inschakelen. Helaas zijn alle praktijken hier in de buurt niet meer bereikbaar na 15.00, heel handig.
Waar kan ik die borstvoedingsthee krijgen? Of is er iets vergelijkbaars wat zo in de supermarkt te koop is?
Ik ga in ieder geval clusterkolven straks. Ga denk ik voor methode 2, dat werkt voor mij het prettigst denk ik.
Moet morgen in ieder geval weer naar het consultatiebureau om te wegen, dus hoop dat meneer nu wel genoeg is aangekomen ;P
Ik ga morgen toch een lactatiekundige inschakelen. Helaas zijn alle praktijken hier in de buurt niet meer bereikbaar na 15.00, heel handig.
Waar kan ik die borstvoedingsthee krijgen? Of is er iets vergelijkbaars wat zo in de supermarkt te koop is?
Ik ga in ieder geval clusterkolven straks. Ga denk ik voor methode 2, dat werkt voor mij het prettigst denk ik.
Moet morgen in ieder geval weer naar het consultatiebureau om te wegen, dus hoop dat meneer nu wel genoeg is aangekomen ;P
donderdag 8 november 2012 om 17:30
Borstvoedingsthee van Weleda kun je onder andere kopen bij greenjump.nl en bij de Tuinen. De sterrenMIX (let op: niet de sterrenMUNT) van de Albert Heijn heeft ongeveer dezelfde samenstelling als borstvoedingsthee.
Ik denk dat het een goed idee is om een lactatiekundige in te schakelen. Succes morgen bij het CB!
Ik denk dat het een goed idee is om een lactatiekundige in te schakelen. Succes morgen bij het CB!
donderdag 8 november 2012 om 20:00
Reglisse had een vraag aan je weliswaar niet op bv gebied maar wel inerent eraan. In een eerdere post had je het over het ha dieet en goed aan je vetten denken. Nu heb ik alsmaar zoveel honger dus denk dat ik toch iets te weinig vetten eet. Heb via de diëtist al wel diverse tips gekregen zoals crackers met vleeswaren maar mis heb jij nog wel een paar tips.
donderdag 8 november 2012 om 20:13
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een acupuncturiste, als "laatste redmiddel" om mijn productie weer op te krikken. Iemand ervaring hiermee? Als dat ook niet werkt, weet ik t ook niet meer en heb ik echt alles geprobeerd. Hoop dat t gaat werken!!
Dat wilde ik gewoon even met jullie delen
!
Dat wilde ik gewoon even met jullie delen
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
vrijdag 9 november 2012 om 09:39
Update:P
Dankzij het clusterkolven van gisteravond had ik gisteravond al meer opbrengst dan normaal. Vannacht kwam ik uiteindelijk zo'n 75ml tekort, terwijl dat de vorige nachten 120-140ml was.
Vannochtend had ik ipv de 120 van de afgelopen dagen al 140ml opbrengst. Het gaat dus vooruit.
Nu ga ik het met de melk die nog in de vriezer ligt zeker redden het weekend, zeker als mijn productie nog verder omhoog gaat.
Heb daarom besloten om toch heel even af te wachten tot maandag, en dan een lactatiekundige in te schakelen. Zowiezo zijn de praktijken hier in de buurt allemaal dicht op vrijdag (hoe handig)
Dankzij het clusterkolven van gisteravond had ik gisteravond al meer opbrengst dan normaal. Vannacht kwam ik uiteindelijk zo'n 75ml tekort, terwijl dat de vorige nachten 120-140ml was.
Vannochtend had ik ipv de 120 van de afgelopen dagen al 140ml opbrengst. Het gaat dus vooruit.
Nu ga ik het met de melk die nog in de vriezer ligt zeker redden het weekend, zeker als mijn productie nog verder omhoog gaat.
Heb daarom besloten om toch heel even af te wachten tot maandag, en dan een lactatiekundige in te schakelen. Zowiezo zijn de praktijken hier in de buurt allemaal dicht op vrijdag (hoe handig)
vrijdag 9 november 2012 om 12:02
vrijdag 9 november 2012 om 13:38
Nog een update 
Net wezen wegen en meneer is vanaf maandag meer dan 200 gram gegroeid!
Het harde werken heeft dus wel resultaten opgeleverd
Hij woog 2885 en weegt nu 3090.
Officieel over de 6 pond heen!
Net mijn tweede kolfsessie van vandaag gehad, en normaal had ik uit beide borsten samen ongeveer 40, nu zat ik op 50-60
Als dat zo doorgaat kan ik het laatste flesje melk in de vriezer laten zitten
Ik laat vanmiddag vriendlief nog wel even bij de ah die thee halen, kan nooit kwaad
Wil jullie nog bedanken voor de goede tips! Ben erg blij dat het probleem zich op begint te lossen!
Net wezen wegen en meneer is vanaf maandag meer dan 200 gram gegroeid!
Het harde werken heeft dus wel resultaten opgeleverd
Hij woog 2885 en weegt nu 3090.
Officieel over de 6 pond heen!
Net mijn tweede kolfsessie van vandaag gehad, en normaal had ik uit beide borsten samen ongeveer 40, nu zat ik op 50-60
Als dat zo doorgaat kan ik het laatste flesje melk in de vriezer laten zitten
Ik laat vanmiddag vriendlief nog wel even bij de ah die thee halen, kan nooit kwaad
Wil jullie nog bedanken voor de goede tips! Ben erg blij dat het probleem zich op begint te lossen!
vrijdag 9 november 2012 om 13:53
baby_jaguar, begrijp ik goed dat je de afgelopen week geen BV gegeven hebt en nu weer wil beginnen (dus tot 7,5 maand wel, toen een week niet, en nu weer wel)?
Dat zou mogelijk moeten zijn, maar het is wel hard werken. Ook als je al langer helemaal gestopt zou zijn zou het mogelijk moeten zijn maar het schijnt wel lastiger te zijn.
Ik was overdag afgebouwd en heb weer op moeten bouwen toen mijn dochter alle kv weigerde en we op de HAP belandden ivm risico op uitdroging. Ik heb een week lang min. 1x per 2 uur aangelegd en geclusterkolfd, en na een week merkte ik weer dat mijn dochter overdag weer meer melk binnenkreeg. Op het borstvoedingsforum vind je ook wel goede tips.
Annali, dank je wel. Idd erg smerig spul, dochter was ook niet echt enthousiast gisteren. Maar we moeten maar zien of het lukt de BV vol te houden; ik zit nu 2 dagen op HA dieet en ik rammel de hele dag van de honger (heb sinds vanochtend 10 boterhammen op en nog steeds *bloos*), en mijn productie wordt er ook niet echt vrolijk van.
Dat zou mogelijk moeten zijn, maar het is wel hard werken. Ook als je al langer helemaal gestopt zou zijn zou het mogelijk moeten zijn maar het schijnt wel lastiger te zijn.
Ik was overdag afgebouwd en heb weer op moeten bouwen toen mijn dochter alle kv weigerde en we op de HAP belandden ivm risico op uitdroging. Ik heb een week lang min. 1x per 2 uur aangelegd en geclusterkolfd, en na een week merkte ik weer dat mijn dochter overdag weer meer melk binnenkreeg. Op het borstvoedingsforum vind je ook wel goede tips.
Annali, dank je wel. Idd erg smerig spul, dochter was ook niet echt enthousiast gisteren. Maar we moeten maar zien of het lukt de BV vol te houden; ik zit nu 2 dagen op HA dieet en ik rammel de hele dag van de honger (heb sinds vanochtend 10 boterhammen op en nog steeds *bloos*), en mijn productie wordt er ook niet echt vrolijk van.
vrijdag 9 november 2012 om 16:42
vrijdag 9 november 2012 om 17:12
baby_jaguar: weer beginnen na een week stoppen kan wel, maar zal wel veel inspanning kosten, zoals Anna ook al aangeeft. Je zou op borstvoeding.com en op het borstvoedingsforum kunnen zoeken op het woord 'relacteren', dan vind je informatie over wat er voor nodig is.
Is er een mogelijkheid om de aankomende week te kolven om je productie wat meer op peil te houden? Je kunt eventueel ook goed met de hand kolven, op borstvoeding.com kun je daar ook informatie over vinden. De melk zou je dan weg kunnen gooien als je die niet vertrouwd. Dan hoef je over een week niet vanaf 0 te beginnen, maar heb je nog een basis waar je vanuit kan werken.
@Anna: Respect dat je aan het dieet begonnen bent! Lijkt me heel zwaar om te doen. Reglisse heeft veel ervaring met het dieet, misschien dat zij je nog wat tips kan geven. Zoals ik het heb begrepen is het belangrijk om genoeg vetten binnen te krijgen om niet de hele dag te vergaan van de honger, maar daar weten anderen veel meer van dan ik. Ik hoop in ieder geval dat je dochter zich snel beter gaat voelen, of dat nou met bv of met nutramigen is. Sterkte!
Is er een mogelijkheid om de aankomende week te kolven om je productie wat meer op peil te houden? Je kunt eventueel ook goed met de hand kolven, op borstvoeding.com kun je daar ook informatie over vinden. De melk zou je dan weg kunnen gooien als je die niet vertrouwd. Dan hoef je over een week niet vanaf 0 te beginnen, maar heb je nog een basis waar je vanuit kan werken.
@Anna: Respect dat je aan het dieet begonnen bent! Lijkt me heel zwaar om te doen. Reglisse heeft veel ervaring met het dieet, misschien dat zij je nog wat tips kan geven. Zoals ik het heb begrepen is het belangrijk om genoeg vetten binnen te krijgen om niet de hele dag te vergaan van de honger, maar daar weten anderen veel meer van dan ik. Ik hoop in ieder geval dat je dochter zich snel beter gaat voelen, of dat nou met bv of met nutramigen is. Sterkte!
vrijdag 9 november 2012 om 17:17
Shenandoah: gefeliciteerd met de groei van je kleintje! Geweldig! Hij is wel echt heel klein nog inderdaad, was hij heel klein bij de geboorte?
Fijn dat je productie weer op peil begint te komen! Laat je maandag toch nog wel een lactatiekundige komen? Zolang je moet kolven en bijvoeden blijft je productie gevoelig voor dipjes, het zou mooi zijn als een lactatiekundige je daarbij kan helpen.
Maar je gaat zo in ieder geval lekker het weekend in! Ik doe even mijn groei, kleintje, groei dansje. Lijkt me hier wel terecht
Fijn dat je productie weer op peil begint te komen! Laat je maandag toch nog wel een lactatiekundige komen? Zolang je moet kolven en bijvoeden blijft je productie gevoelig voor dipjes, het zou mooi zijn als een lactatiekundige je daarbij kan helpen.
Maar je gaat zo in ieder geval lekker het weekend in! Ik doe even mijn groei, kleintje, groei dansje. Lijkt me hier wel terecht
vrijdag 9 november 2012 om 18:20
@madieken
Ga maandag wel even een lactatiekundige bellen, tenzij het zo super loopt dat het niet meer nodig zou zijn, maar daar ga ik niet vanuit.
Bij de geboorte woog meneer 2580 gram, dus inderdaad een kleintje. Hij is nu 5,5 week oud.
Nog even een ander vraagje.
Kan het zijn dat als je een poosje met een tepelhoedje gevoed hebt je tepels erg gevoelig worden als je zonder gaat voeden? Of zou dit toch van de spruw komen?
Heb namelijk erg gevoelig tepels, met voeden doet het de eerste 30-40 seconden zeer, daarna niet meer, hetzelfde geldt voor het kolven. Als ik gewoon stilzit heb ik een beetje een zeurderig gevoel. Ik heb nog wel medicatie voor spruw, ook voor mezelf en gebruik van die borstvoedingspads.
Ga maandag wel even een lactatiekundige bellen, tenzij het zo super loopt dat het niet meer nodig zou zijn, maar daar ga ik niet vanuit.
Bij de geboorte woog meneer 2580 gram, dus inderdaad een kleintje. Hij is nu 5,5 week oud.
Nog even een ander vraagje.
Kan het zijn dat als je een poosje met een tepelhoedje gevoed hebt je tepels erg gevoelig worden als je zonder gaat voeden? Of zou dit toch van de spruw komen?
Heb namelijk erg gevoelig tepels, met voeden doet het de eerste 30-40 seconden zeer, daarna niet meer, hetzelfde geldt voor het kolven. Als ik gewoon stilzit heb ik een beetje een zeurderig gevoel. Ik heb nog wel medicatie voor spruw, ook voor mezelf en gebruik van die borstvoedingspads.
vrijdag 9 november 2012 om 20:50
Jacjac, als je wel noten kunt eten is dat een hele fijne aanvulling, veel (gezonde) vetten en eiwitten. Ik had vaak een zakje studentenhaver op mijn bureau liggen op mijn werk, en dat ging soms in een middag op. Paprika pringles is een minder gezond alternatief. Ik had echt een chipsverslaving toen ik nog op dieet was. 's Avonds ook vaker gebakken dingen eten, aardappeltjes of groenten roosteren met olijfolie en rozemarijn in de oven. Ook bij salades kun je noten, zaden en pitten toevoegen. En er bestaat behalve rijstemelk en havermelk ook kookroom obv rijst of haver, grotere supermarkten hebben het wel, staat bij de houdbare melk. Met bijvoorbeeld olijven en pijnboompitten kun je ook lekkere tapenade maken voor op brood (de lidl heeft ook lekker allergeenvrije olijventapenade). Peulvruchten vullen ook goed en bevatten veel eiwit. Mijn schoonmoeder maakte voor mij soms een lekker broodsmeersel van linzen (bruine linzen met knoflook, ui, boullion en laurier koken en dan koud pureren). Met vlees en vis kan er vast ook van alles, maar als vegetarier weet ik daar gewoon weinig van.
Anna, wat naar dat je dochter zo ziek is. Klinkt niet als een fijne kindearts, jammer! Hopelijk helpt hetbdieet/de nutramigen en gaat ze zich snel beter voelen. Doe je wel een beetje vullend beleg op je brood, en flink (koemelkvrije) margarine (oa wajang)? Van brood met jam oid blijf je eten, dat schiet echt niet op.
Baby jaguar, welke test bedoel je? Is er iets aan de hand? Je kunt niet zomaar opeens stoppen met voeden! Dan loop je echt grote kans op een borstontsteking door alle opgehoopte melk. Ik zou zo snel mogelijk gaan kolven, desnoods met de hand. Niet alleen om je productie een beetje op gang te houden, maar vooral om te voorkomen dat je zelf ziek wordt.
Shenandoah, fijn dat het beter gaat nu! Spruw kan je tepels heel pijnlijk maken, dat heoft niet aan het tepelhoedje te liggen. Hoe behandel je jezelf? Houd je je aan het protocol, dus steeds weer wassen, steiliseren, etc.?
Anna, wat naar dat je dochter zo ziek is. Klinkt niet als een fijne kindearts, jammer! Hopelijk helpt hetbdieet/de nutramigen en gaat ze zich snel beter voelen. Doe je wel een beetje vullend beleg op je brood, en flink (koemelkvrije) margarine (oa wajang)? Van brood met jam oid blijf je eten, dat schiet echt niet op.
Baby jaguar, welke test bedoel je? Is er iets aan de hand? Je kunt niet zomaar opeens stoppen met voeden! Dan loop je echt grote kans op een borstontsteking door alle opgehoopte melk. Ik zou zo snel mogelijk gaan kolven, desnoods met de hand. Niet alleen om je productie een beetje op gang te houden, maar vooral om te voorkomen dat je zelf ziek wordt.
Shenandoah, fijn dat het beter gaat nu! Spruw kan je tepels heel pijnlijk maken, dat heoft niet aan het tepelhoedje te liggen. Hoe behandel je jezelf? Houd je je aan het protocol, dus steeds weer wassen, steiliseren, etc.?