Multiculturele relaties

08-11-2012 09:53 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kom weleens topics tegen waarin over dit onderwerp gesproken wordt en ik lees vaak dat er tegen problemen aangelopen wordt binnen multiculturele relaties.

Er bestaan veel vooroordelen over relaties met iemand uit een andere cultuur, maar mijn ervaring is dat het juist heel veel toevoegt en niet perse nadelen en moeilijkheden met zich meebrengt.

Dit topic open ik niet vanwege een probleem, maar gewoon omdat het me gezellig lijkt om met anderen te kletsen over onze relaties.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier iets over te vertellen hebben.
Dat moet inderdaad lastig voor je zijn geweest Ardni, je hebt toch een behoorlijke tijd moeten zwijgen naar je ouders, terwijl je een vriend had. Kon je hem dan wel regelmatig zien, aangezien veel ook wel stiekem moest neem ik aan?

Fijn dat het toch allemaal goed is gekomen!
quote:Janaa schreef op 09 november 2012 @ 12:39:

Dat moet inderdaad lastig voor je zijn geweest Ardni, je hebt toch een behoorlijke tijd moeten zwijgen naar je ouders, terwijl je een vriend had. Kon je hem dan wel regelmatig zien, aangezien veel ook wel stiekem moest neem ik aan?

Fijn dat het toch allemaal goed is gekomen!Hoi Janaa, ik woonde toen elders (ook in een andere stad), dus dat scheelde een hoop.
Oja dat scheelt inderdaad. Maar toch lijkt het me niet fijn om zo'n lange tijd een liefde te moeten verzwijgen. Je gaat op een gegeven moment toch veel delen met elkaar. Zal best wat energie voor je hebben gekost om die levens zo'n beetje gescheiden te houden, of niet?
quote:Janaa schreef op 09 november 2012 @ 12:58:

Oja dat scheelt inderdaad. Maar toch lijkt het me niet fijn om zo'n lange tijd een liefde te moeten verzwijgen. Je gaat op een gegeven moment toch veel delen met elkaar. Zal best wat energie voor je hebben gekost om die levens zo'n beetje gescheiden te houden, of niet?

Ja het kost veel energie maar het went, op een gegeven moment wordt je ouder en weet je dat je je ouders niet kunt veranderen en vice versa. Dus dan kun je beter voor openheid gaan en vertrouwen op de onvoorwaardelijke liefde die ouders horen te hebben.

Je kunt elkaar enkel accepteren en je focussen op de dingen die je juist zo waardeert. Ik denk dat mijn ouders nog steeds moeite hebben met bepaalde keuzes, maar ze accepteren of tolereren het uit liefde, maar vriend wordt inmiddels ontzettend gewaardeerd. Die kan niks meer fout doen
Janaa, ik vind jouw verhaal ook helemaal niet verontrustend klinken o.i.d. Maar veel mensen hebben snel een bepaald beeld, gevoed door dingen die ze in de media zien. (En wie is daar ook niet vatbaar voor? Ik schrik er soms ook van, hoor.) De werkelijkheid is echter vaak anders dan een stereotype.

Ardni, wat goed om te lezen dat het voor jou uiteindelijk allemaal op z'n plaats is gevallen. Ouders hebben vaak een bepaalde toekomstvisie voor hun kind, en het kan best moeilijk zijn om te accepteren dat hun kind haar/zijn eigen keuzes maakt. Goed dat jullie elkaar zo weten te respecteren. :-)
quote:intomyweb schreef op 09 november 2012 @ 13:55:

Janaa, ik vind jouw verhaal ook helemaal niet verontrustend klinken o.i.d. Maar veel mensen hebben snel een bepaald beeld, gevoed door dingen die ze in de media zien. (En wie is daar ook niet vatbaar voor? Ik schrik er soms ook van, hoor.) De werkelijkheid is echter vaak anders dan een stereotype.

Ardni, wat goed om te lezen dat het voor jou uiteindelijk allemaal op z'n plaats is gevallen. Ouders hebben vaak een bepaalde toekomstvisie voor hun kind, en het kan best moeilijk zijn om te accepteren dat hun kind haar/zijn eigen keuzes maakt. Goed dat jullie elkaar zo weten te respecteren. :-)Precies daarom probeerde ik inderdaad ook te vertellen dat het bij ons ook even duurde. Nederlanders zijn daar best wel vrij in hoor, ook in andere westerse landen neemt men partners past mee naar huis als het echt serieus en soms pas als men zeker is van een toekomst(tot zover dat kan).
Leuk topic!

Ik heb zelf een relatie met een perzische man. We wonen al jaren samen en dat is altijd heel goed gegaan, maar nu we plannen maken tav trouwen en kindjes komen onze cultuur verschillen toch wel bovendrijven hoor. Tel daar nog een paar schoonouders bij op die niet 100% op mij zitten te wachten en samenwonen verafschuwen en je krijgt wel eens een mooi cultureel conflict.
Intomyweb: mijn vriend komt uit Angola.

Bij ons duurde het ook paar jaar voordat ik zijn familie ontmoette.

Wij hebben een tijdje stiekem relatie gehad omdat mijn ouders me deongen het uit te maken.

Ik woonde toen nog thuis en was 17.

We hebben toen een paar maanden gedaan alsof het uit was maar uiteindelijk wel mn ouders verteld dat we niet zonder elkaar kunnen.

Nu hebben mn ouders hem wel geaccepteert maar is er zoveel gebeurd dat het nooit een optimale relatie zal worden.

Maar zoals het nu is is het al beter dan ik me ooit had kunnen voorstellen!
Hoi!

Ardni: Fijn dat je zo met je ouders om kunt gaan, en andersom net zo. Ik vind dat alleen maar mooi.

IMW: Natuurlijk is de waarheid -gelukkig- niet altijd zo cliché als het lijkt. Alleen zien anderen toch alleen de buitenkant van zo'n relatie, met alle informatie en vooroordelen die inderdaad o.a. via de media verspreid worden (en die inderdaad soms niet mis zijn!). Ik kan me wel ergeren aan die kortzichtigheid. Dat het nu in mijn relatie net wat anders gaat dan de meeste mensen 'gewend' zijn, tja, dus? Wat is goed, wat is fout. Respect, daar gaat het gewoon om.

Fijn dat jij niet direct allerlei beren op de weg ziet na het leven van mijn situatie.

Guria: Tegen welke dingen lopen jullie vooral aan?

Bubbelz: Hoe heb jij je vriend leren kennen, gewoon in NL? Wat een ellende dat je ouders hem gewoon niet accepteerden. Dat lijkt me echt moeilijk en ook verdrietig. Maar zo te lezen zijn jullie sterk samen, fijn!
@ janaa, er zijn een aantal verschillende dingetjes. Disucssie over kinderen komt vaak op religie neer. ik denk dat ondanks dat vriend niet veel met zijn religie doet in het dagelijks leven, wil hij wel graag dat zijn kinderen islamitisch worden. Ik vind dat je als kind geen stempel moet krijgen met open vizier moet opgroeien om zelf een keuze te kunnen maken. Dat vriend hen dingen bij brengt van zijn geloof vind ik prima maar het moet niet het enige zijn. Daarnaast ziet hij een duidelijke rol voor zijn ouders als we kinderen hebben daar ben ik niet happig op. Opa en oma moeten leuk zijn, niet een plek waar ze verplicht wekelijks heen moeten. Dat is bij ons het grootste struikelblok. Hij wil iedere week bij zijn ouders langs meestal in het weekend als ik lekker samen wil zijn, en het is gebruikelijk om er dan ook te slapen. Dat vind ik de grootst mogelijke onzin aangezien ze 20 minuten bij ons vandaan wonen. Tot slot wil ik klein trouwen en hij wil showen voor de hele gemeenschap want dat hoort. Ik zie daar het nut niet van.

Ik denk dat we in een fase zitten waarin de verschillen heel duidelijk worden en ook op scherp gezet worden. Uiteindelijk moet er water bij de wijn. Dat komt ook wel, ik denk dat we vooral bezig zijn met inventariseren wat onze ideeen en wensen zijn voordat alles overbrugt kan worden. Soms lijkt alles heel zwart wit omdat we gewoon een andere achtergrond hebben, maar ik denk dat we er wel uit komen
Guria: blijven praten inderdaad en hopelijk ontstaat de middenweg dan vanzelf.

Maak je je zorgen of heb je volop vertrouwen in jullie? Zijn jullie van plan om op korte termijn aan kinderen te beginnen, of niet?
Guria, als dat nu zo duidelijk begint op te spelen, zou ik goed nadenken of je wel echt kinderen wilt met deze man, en of jij zelf (jouw cultuur, overtuigingen, ideeën) niet in de verdrukking gaat komen. Heb jij er echt vertrouwen in dat jullie een middenweg gaan vinden? (Ik zeg dit uit eigen ervaring. Voordat er kinderen waren, ging alles prima, ook overlegd over dit soort zaken, maar daarna moest toch alles zoals hij het wilde en raakte ik mezelf en verder alles uiteindelijk kwijt. Extreem voorbeeld misschien, maar ik wil je aanraden er héél goed over na te denken! En voordat iedereen over me heen valt: ja, er zijn vast ook goede en andere ervaringen, maar dit is de mijne.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
@ Elmervrouw, bedankt voor het uiten van je zorgen. Ik weet dat het op papier misschien zorgwekkend klinkt, maar ik maak me er niet echt zorgen om, omdat ik weet hoe we als personen bij elkaar zijn. Maar op de vraag of we cultuur verschillen hebben kan ik heel duidelijk antwoorden met ja. Ik geloof ook niet dat mensen uit 2 zulk verschillende werelden nooit tegen dingen aan lopen. Deze specifieke punten die ik noemde komen op dit moment meer voort uit onze territorium drang en dat zie ik wel goed komen. Wat ik veel om me heen zie is vrouwen die zich eindeloos aanpassen aan de man. Daar pas ik voor, ja ik ben met een buitenlandse man, maar hij net zo goed met een nederlandse vrouw. Dat weten we beiden dondersgoed. Ik ben niet het type dat over zich heen laat lopen. We zijn allebei vrije mensen en zo zijn we ook bij elkaar en zo zie ik ook onze toekomst. Ik reis veel, maak carriere in het buitenland en hij heeft ook zijn eigen dingen. We kunnen goed praten en vooral veel lachen om de dingen waarin we verschillen. Wat de toekomst brengt zal de tijd ons leren
Guria, ik denk dat je op je gevoel moet vertrouwen. Garanties heb je immers nooit, in geen enkele relatie. Veel praten met je vriend over de mogelijke veranderingen die kunnen ontstaan als jullie kinderen krijgen (en trouwen, want dat zijn jullie nog niet, toch?).

Ik ben het wel heel erg eens met wat je zegt: jij hebt ervoor gekozen om met een buitenlandse man samen te zijn, maar hij heeft net zo goed gekozen voor jou. Dus het aanpassen zal van beide kanten moeten komen.

Hoe is het verder met de anderen hier?
quote:guria schreef op 10 november 2012 @ 14:34:

Deze specifieke punten die ik noemde komen op dit moment meer voort uit onze territorium drang en dat zie ik wel goed komen. Wat ik veel om me heen zie is vrouwen die zich eindeloos aanpassen aan de man. Daar pas ik voor, ja ik ben met een buitenlandse man, maar hij net zo goed met een nederlandse vrouw. Guria, oke, wat je nu schrijft stelt me meer gerust. Daar klinkt eigenwaarde uit (iets wat ik destijds te weinig had, maar dat had zijn redenen). Goed van je! Ik hoop dat jullie eruit komen.

*gaat weer weg*
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Stil hier, waar is iedereen?

Dit weekend een grappig cultureel-verschil momentje. Hij 'kwam er achter' dat ik niet gedoopt ben. Waar hij vandaan komt is het hebben van een religie toch veel algemener dan hier. Hij wist wel dat ik atheïst ben, maar ging er kennelijk van uit dat iedereen toch wel minstens gedoopt is, zelfs de atheïsten
Zeg maar Spijker.
Spijk-er, grappig zulke plotselinge ontdekkingen en gelukkig ook geen discussie opgeleverd dus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven