Werk & Studie alle pijlers

Cum Laude

13-11-2012 09:07 36 berichten
Hallo lieve mensen!

Kom ik weer eens met een vraag in plaats van een spitsvondige opmerking of een discussie (of nog meer plaatjes, ik kan nog steeds geen plaatjes plakken, moet het nog aanvragen :') ).

In ieder geval; enig idee of cum laude afstuderen enige voordelen biedt? Ik mag met mijn huidige punten het research traject in (hoewel dat pas over een dik jaar is, eerst afstuderen en mijn punten zo houden) en hoewel het me wel "leuk" lijkt om te kunnen zeggen in mijn motivatiebrief voor het research traject dat ik cum laude ben afgestudeerd, weet ik niet of er wel veel waarde aan wordt gehecht.

Dus, heeft iemand enig idee of het wel enige meerwaarde heeft bij selectieprocedures voor een baan / positie / bepaald traject?

(Ik ben traag met reageren vandaag, heb een hoop te doen maar ik kom er heus op terug en het wordt erg gewaardeerd, alvast bedankt )
Alle reacties Link kopieren
Ga je minder je best doen als het 'niet zoveel voordelen biedt'?
Nee hoor, mijn best doe ik voor mezelf, maar ik vroeg me gewoon af wat het hele punt is van cum laude naast een dikke pluim en aai over de bol van de overwerkte student .
Het is zeker geen minpunt, dus als je cijfers ernaar zijn, zo doorgaan. Als je de onderzoeksmaster gaat doen, is wel de vraag of wetenschappelijk onderzoek jouw interesse heeft. Of wil je het bedrijfsleven in, bij een NGO?
Ja hoor, Cum Laude staat toch altijd wel heel fraai op een CV. Dus ik zou daar zeker voor gaan.
Zeker weten wetenschappelijk onderzoek. Ik zit momenteel ook nog in een honours traject (krijg extra vakken en je krijgt al een beetje een idee van onderzoek) en vind het heel erg leuk, ik begin er nu wel een beetje beeld bij te krijgen.

Plaatsen zijn wel heel erg beperkt voor zowel researchmaster als PhD en mocht ik alsnog net naast de cum laude grijpen lijkt het me wel een fijne gedachte dat ik alsnog een kansje maak :').
Ik zou het andersom bekijken.

Het is in ieder geval geen weggegooide moeite.

Daarnaast zou ik mezelf afvragen of je spijt zou krijgen als het achteraf wel nuttig blijkt te zijn en je het niet hebt.

een mooie cv is in deze tijden zowiezo niet weggegooid. Naast het feit dat je bepaalde vakkennis dan blijkbaar beter beherst laat je ook zien dat je niet vies bent van een beetje extra werk. Je bent gemotiveerd om extra moeite te doen voor specifieke doelen.
Cum laude doet het goed als je wil promoveren. Maar zonder lukt het ook wel hoor. Als je echt wil, vind je wel ergens een plek Succes!
Juist in de onderzoekswereld wordt er volgens mij waarde gehecht aan cum laude afstuderen.

In het bedrijfsleven kun je veel makkelijker wegkomen met veel 6jes als je daarnaast nog veel activiteiten hebt gedaan.
Wat hier zo is: Als je verder wilt in de wetenschap is cum laude een leuk extraatje, maar zeker niet doorslaggevend.

Ik denk trouwens dat (hier!) activiteiten buiten je studie/werkervaring zwaarder telt dan goede cijfers.
quote:hiltje schreef op 13 november 2012 @ 09:13:

Ja hoor, Cum Laude staat toch altijd wel heel fraai op een CV. Dus ik zou daar zeker voor gaan.

Eh, zet je dat op je CV dan?

Ik zet mijn cijfers daar niet op (dat zou in sommige gevallen ook niet slim zijn )
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:-Nora- schreef op 13 november 2012 @ 10:08:

[...]

Eh, zet je dat op je CV dan?

Ik zet mijn cijfers daar niet op (dat zou in sommige gevallen ook niet slim zijn )

Cijfers zet je er niet op, maar wel: jaar x, studie x, afgestudeerd (cum laude).

ik zou er altijd voor gaan, je cv krijgt er net iets meer een excellente uitstraling van. Bij het aangenomen worden voor een PhD plek of voor het krijgen van beurzen helpt dat allicht. Bij bijv. de Vernieuwingsimpuls van NWO is je cv erg belangrijk. En, ook niet onbelangrijk in de wetenschap, in het buitenland wordt er meer waarde aan gehecht dan hier.
Het heeft zeker een meerwaarde omdat er bedrijven zijn die alleen de top 10 afgestuurden uitnodigen voor een gesprek bij een sollicitatie.
Ik heb het wel op mijn cv staan. Het laat toch zien dat je niet dom bent en dat je goed je best hebt gedaan.
Cum laude afgestudeerd zijn heeft zeker toegevoegde waarde naast je extra curriculaire activiteiten.

Eens met Hiltje. Ik zou daar zeker voor gaan.
ai, gemiste kans. Nooit cijfers op cv gezet

Ook die laatste 10 niet waarmee ik studie af heb gerond

Prima terecht gekomen trouwens
In mijn geval is mijn promotor naar de decaan gestapt met mijn cijferlijst en heeft gezegd 'haar willen we hier hebben'. En ik kreeg een promotieplaats op maat gemaakt zonder enige moeite, zonder dat er überhaupt een vacature was. Dus ja, mij heeft het absoluut geholpen. Het financiële klimaat was toen niet briljant maar nog wel iets beter dan nu, dat wel.

Maar ik zou zeggen: de research master is de beperkende factor. Daar moet je in zien te komen. Met cum laude bachelor kom je daar zeer hoogstwaarschijnlijk ook wel in. En als je net naast cum laude grijpt ook vast nog wel. Eenmaal in de research master lukt het vrijwel iedereen die dat wil ook wel om een PhD plaats te krijgen.

Zoek eenmaal in de master je onderzoeksstage(s) en scriptieonderwerp zorgvuldig uit, want dat is de plek waar je geselecteerd kunt worden om te blijven, zo gaat het heel vaak. Als je als werkgever al weet dat iemand geschikt is, dan neem je die liever aan dan iemand die je alleen in een sollicitatiegesprek hebt gezien en waarvan je dus eigenlijk alleen maar weet hoe goed hij/zij kan solliciteren. Dus je stage is uiteindelijk nog belangrijker dan cum laude.
Ik ben ook cum laude afgestudeerd. Voor mij was het meer een persoonlijk eergevoel. Ik wilde perse bij ieder afzonderlijk tentamen het hoogste cijfer hebben van iedereen, waardoor ik automatisch afkoerste op cum laude.

De carriere stond op dat moment minder centraal bij mij, maar zeker in de wetenschap word je nooit aangenomen met matige cijfers.
Bedankt voor de reacties en ervaringen! Die cum laude kan mij persoonlijk niet zoveel schelen, heb meer dan genoeg op mijn bord om dan nog tentamens te gaan herkansen voor een hoger cijfer maar die research is echt wel waarvoor ik wil gaan, anders had ik evengoed de HBO versie kunnen doen als ik de toegepaste praktijk in wou.

Ik zal daar mijn pijlen dan ook op richten, bedankt
quote:stefanbikkel schreef op 13 november 2012 @ 11:13:

zeker in de wetenschap word je nooit aangenomen met matige cijfers.

Dat is dus onzin gelukkig..

Hangt helemaal van je vakgroep af, soms is de cultuur veel meer gericht op werkervaring.

Cijfers zijn sowieso ondergeschikt aan publicaties, dus als je je masterthese weet te publiceren in artikelvorm ben je helemaal geweldig.
quote:nettel schreef op 14 november 2012 @ 09:03:

[...]

Dat is dus onzin gelukkig..

Hangt helemaal van je vakgroep af, soms is de cultuur veel meer gericht op werkervaring.

Cijfers zijn sowieso ondergeschikt aan publicaties, dus als je je masterthese weet te publiceren in artikelvorm ben je helemaal geweldig.Nou, goede cijfers zijn toch echt een sine qua non hoor... Als je gemiddeld een 7 hebt, dan heb je echt wat uit te leggen.
Nee stefan, dat is niet overal zo.
Wij hebben best mensen met een 7 gemiddeld als promovendus hoor. Sterker nog, meestal vragen we helemaal niet om een cijferlijst. Je maakt bij ons juist minder kans als je alleen maar 9/10 gehaald zou hebben, maar verder niks onderscheidends hebt. Je kunt het terecht vinden of niet, maar voor mijn baas kom je dan eerder over als iemand die geen normaal leven heeft naast zijn studie dan als een high potential. Wat het bij ons dan weer wel goed doet, is fanatiek sporten. Hoe flauw ook, soms ligt het ook gewoon aan de voorkeur van degene die selecteert.

Overigens vind ik Cum Laude niet zo veel zeggen. Het verschilt in Nederland per faculteit wat dat inhoudt, en de verschillen zijn best groot. Daarnaast zijn er ook faculteiten die er gewoon niet aan doen, terwijl hun studenten echt niet minder goed zijn.
quote:nausicaa schreef op 14 november 2012 @ 23:40:

Wij hebben best mensen met een 7 gemiddeld als promovendus hoor. Sterker nog, meestal vragen we helemaal niet om een cijferlijst. Je maakt bij ons juist minder kans als je alleen maar 9/10 gehaald zou hebben, maar verder niks onderscheidends hebt..

Ja, zo kun je natuurlijk geen vergelijking maken he (als je ook allerlei andere eigenschappen gaat varieren)?

Ceteris paribus is goede cijfers wel degelijk een heel groot voordeel in de wetenschap.
Als er überhaupt niet om je cijferlijst gevraagd wordt, is het niet belangrijk. Joh, ondanks je gebruik van leuke Latijnse woordjes heb je ongelijk

Dat het binnen jouw (ex) vakgroep wel belangrijk is/was, is natuurlijk weer een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven