Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
quote:nancy_weeds schreef op 12 november 2012 @ 20:41:

Mijn man werkt nu wel 40 uur (plus overuren) hè? Het is dus niet zo dat hij op z'n kont zit en ik ook niet meer wil werken. Hij verdient er alleen niet veel mee (300 euro per week).

We gaan ook wel voorbij aan het feit dat meer werken ook meer kinderopvang kosten met zich mee brengen. Dan werk ik dus meer om dat te betalen.

Daarnaast wil ik een werkbaar ritme voor de lange termijn. Wij hebben al een turbulente tijd gehad (kinderen veel van school gewisseld en in verschillende landen gewoond) en ik wil nu een stabiel ritme voor ze.

Soms speelt er ook zoveel meer mee als beweegreden die je hier niet zo even neer zet. Maar ik wil gewoon de juiste keuzes maken voor iedereen.

Is ook ontzettend lastig. Je kunt helaas niet in de toekomst kijken. Bij werkloosheid kan je droombaan er ineens zijn, maar voor hetzelfde kan het heel lang duren voordat je überhaupt een baan hebt en dan is het maar de vraag voor hoe lang. Het beste is waarschijnlijk om uit te gaan van het slechtste scenario, maar dat is weer heel moeilijk om te accepteren. Het is gewoon niet makkelijk. Mijn vriend en ik zijn ooit eens samen werkloos geweest. Dan zit je samen thuis met alle onzekerheden, niet makkelijk maar we zijn er goed uitgekomen. Het is mij ondertussen nog steeds niet gelukt een vaste baan te krijgen dus de onzekerheid blijft. Bij ons is er gewenning aan de onzekerheid en zijn beide flexibel geworden. Soms goede financiële tijden en soms minder goede financiële tijden. Soms ben ik kostwinner en werk ik meer en soms mijn vriend.

Wat ik me wel afvraag is waarom je man zoveel werkt voor zo weinig geld. Soms is daar een goede reden voor (toekomstperspectief ), maar als de reden is dat hij niet kan accepteren dat hij zijn baan/carrière kwijt is en zich gaat begraven in zijn werk lijkt me dat voor jullie gezamenlijke doelstelling (gezonde financiële situatie in jullie gezin) niet de meest verstandige keuze. Dan lijkt het logischer dat jij meer gaat werken en hij minder en dat je op die manier de kinderopvangkosten gaat beperken.

Je geeft aan dat je niet alle beweegredenen hier neer kan zetten, dat is ook logisch want het is ook vaak veel. Wat ik hier lees zie ik dat jij heel hard aan het werk bent om met deze situatie om te gaan. Hopelijk kunnen jullie hier samen goed over praten?
Nancy, je verdient toch nog altijd meer dan dat de kinderopvang kost? Heb je al gekeken naar dat gastouderverhaal, misschien scheelt dat nog?

Ik heb respect voor hoe je bezig was, met de boodschappen, met de auto, etc. Maar eigenlijk is dat tientjeswerk, vergeleken met van 16 uur naar 32 uur werken gaan. Als je man zo weinig verdient nu met deze baan, is het dan niet mogelijk dat hij maar 16 of 24 uur gaat werken, en jij 32 uur?
herkenbaarheid
Ik zit eigenlijk nog veel ingewikkelder maar ik denk als ik dat allemaal neerpen dat ik dan heel herkenbaar ben...

Maakt eigenlijk ook niet uit. Het gaat om wat ik nu doe met de huidige situatie.

En jullie openen mijn ogen wel hoor.

Bedankt!
Ik kan ook het hele verhaal even neerknallen voor de insiders en dan later weer weghalen....

Who want's to know the whole story?

Haha nou ik ben wel benieuwd hoor

Ik moet alleen zo door naar een bijeenkomst en lees vanavond weer mee...

Ik weet veel over arbeidsmarkt en arbeidsrecht, misschien kan ik wat meedenken vanuit die hoek.

Haha het is niet alleen nieuwsgierigheid hoor ik denk dat ik misschien ook nog wat zinnigs kan zeggen, maar ja ondertussen weten jullie volgens mij ook al heel veel...
nancy,

dan verdient je man net iets boven het minimum. dat is ¤8.41.

en kan me goed indenken dat dat best balen is. zeker als je van een veel beter betaalde baan afkomt.

maar anderzijds beter dit dan niks.hoe stom/raar het ook klinkt.

en idd kan je man niet minder gaan werken en jij die 32 uur.en/maar snap ook dat je je kids niet 4/5 dagen op de creche wilt doen.idd misschien gastouder en/of man.

heb je je ouders en/of schoonouders ook dicht in de buurt wonen. en kunnen die bijv ook oppassen of is dat niet mogelijk?

dat is hier bijv niet mogelijk. schoonpa herstellende van halssagaderoperatie en schoonma rolstoel gebonden.en dat gaat niet goed komen met 2 kleintjes. de oudste kan afentoe wel een uurtje of iets langer daar ezen , maar ja die red zich wel.
Bij een uitzend bureau is het echt goed mogelijk om je loon te laten opschroeven. Mijn man is 24 eb verdiend 14 euro bruto per uur. Vraag of ze je man op de payroll willen zetten, dan verdienen ze minder aan hem, en dat steken jullie in je zak. (Ik weet biet of ze dat overal doen, maar bij man man iig wel) Verder heb je de keuze om wel of geen pensioen te betalen bij de meeste uitzendbureau's. Dit moet je echt goed bekijken, maar misschien is het een tijdelijke oplossing om geen pensioen te betalen tot dat je man een andere baan heeft.
quote:mammie_rf schreef op 13 november 2012 @ 15:37:

Bij een uitzend bureau is het echt goed mogelijk om je loon te laten opschroeven. Mijn man is 24 eb verdiend 14 euro bruto per uur. Vraag of ze je man op de payroll willen zetten, dan verdienen ze minder aan hem, en dat steken jullie in je zak. (Ik weet biet of ze dat overal doen, maar bij man man iig wel) Verder heb je de keuze om wel of geen pensioen te betalen bij de meeste uitzendbureau's. Dit moet je echt goed bekijken, maar misschien is het een tijdelijke oplossing om geen pensioen te betalen tot dat je man een andere baan heeft.Dat hangt echt maar net af van wat de inlener voor je wil betalen hoor. Als zij niet hoger dan bedrag x willen gaan dan kun je hoog springen of laag springen, maar er verandert niks aan je loon. Uitzendbureau's hebben het in deze tijd zwaar, dus ze gaan echt niet geld toe geven waardoor zij minder op je verdienen.
quote:nancy_weeds schreef op 12 november 2012 @ 08:21:

Dames, normaal loopt de VT van de belasting toch gewoon door in januari? Moet ik die ouderschapsverlof korting zelf stop zetten? Denk dat ik de belastingtelefoon maar even ga bellen. Het laatste wat we nu kunnen gebruiken is een aanslag!

normaal gesproken loopt de VT door naar het volgende jaar. De belastingdienst heeft mensen die dit jaar een hoge aanslag hebben gehad een brief gestuurd dat ze hun VT opnieuw moeten aanvragen.

Als er wijzigingen zijn, kun je die doorgeven d.m.v. het programma via de site van de belastingdienst. Die voor 2013 staat nu op de site (aanvraag / wijziging VT 2013).
blijft een moeilijke overweging, maar snap het niet helemaal, als je man pas recent is ontslagen, dan heeft hij toch recht op aanvulling tot 70% van zijn laatste salaris? of haal ik nu de dingen door elkaar

hier is mn auto overleden. ik woon en werk in dezelfde woonplaats, dus theoretisch kan ik veel op de fiets doen, alleen nu met de winter, en in het donker 's avonds en mijn vrijheid gewend te zijn, vind ik het moeilijk. ga eens kijken wat er zo al voor 1250 te koop is ofzo, maar ergens vind ik dat toch wel weer heel erg veel geld (en heb het idee dat ik nog straf verdien voor te veel geld uitgeven en dat geen auto hebben een verdiende straf voor mezelf zou zijn.. rare gedachte maar speelt wel mee)
Ik lees dat je man iets meer dan ¤8,- per uur verdient Nancy, dat is inderdaad belabberd weinig. Ik werk in de productie en krijg ¤15,-...

Natuurlijk ben ik benieuwd naar je hele verhaal (haha, vrouweigen toch, die nieuwsgierigheid?) maar je moet alleen maar vertellen wat je los wilt laten uiteraard.
Ik snap je gadachtengang best Discovery, en snap ook goed dat je je aangetast voelt in je vrijheid zonder auto. Maar, een auto vréét geld en daarbij, mijn generatie (50+) is in den beginnen niet opgevoed met het hebben vam een auto , laat staan het accepteren van een uitkering als je twee handen hebt om te werken. Daarom heb ik een beetje moeite met de "eisen" die gesteld worden, Simpel gezegd: je kopt niets maar dan ook niets waar je het geld niet voor hebt. Ik vindt het jammer dat tegenwoordig de ik moet het hebben cultuur overheerst boven de ik kan ook zónder cultuur.

Wat een wonder dat wij en alle vorige generaties het ooit overleefd hebben zonder tv, mobiel, auto, wifi en al die andere zooi. Waarom kunnen wij het nog steeds, indien nodig, zónder al die zooi en de recentere generaties blijkbaar niet?

Beetje verwend.
Djurresmama zei het ook al, maar kan je man dan nu niet minder gaan werken en meer thuis zijn bij de kinderen, zodat jij 32u kan gaan werken zonder dat de kinderen meer naar een kdv moeten?

Bijv: jij werkt 32u, 4 dagen

De kinderen gaan 2 dagen naar het kdv

Als je man dan 2 dagen thuis is bij de kinderen en 3 dagen gaat werken, ben je rond.

Dan ga ik er nu wel vanuit dat je man minder verdient dan jij op dit moment. Je man zou dan ondertussen naar beter werk kunnen zoeken. Sowieso voor 3 dagen, maar misschien kan je tzt wel vrij makkelijk weer een extra dag kdv erbij nemen, de wachtlijsten zijn nu toch niet lang meer of er is soms niet eens meer een wachtlijst.

En misschien zou jij 3 dagen van 9u en 1 dag van 5u kunnen werken, bij dat 32u contract?
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
quote:Discovery schreef op 13 november 2012 @ 17:37:

blijft een moeilijke overweging, maar snap het niet helemaal, als je man pas recent is ontslagen, dan heeft hij toch recht op aanvulling tot 70% van zijn laatste salaris? of haal ik nu de dingen door elkaar

e)Is dat niet pas na een jaar bij hetzelfde aantal uur? En anders alleen als je minder dagen/uur per week werkt?
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Daarin geef ik je wel een beetje gelijk tharchid. Mijn buurman en ik hadden het er vanmiddag toevallig over. Hij helpt mensen met shulden en ik heb ook eens iemand geholpen die diep in de shit zat. Geen cent te makken, maar toch ineens rare dingen kopen omdat ze menen daar "recht" op te hebben.

Zo zeggen velen dat ook letterlijk dan.

Pffffffff, ik ben wel van een jongere generatie maar heb ook geen tablet of telefoon waar je mee kunt internetten, de kinderen hebben geen tv op hun kamer, geen mobiel en verder krijgen ze ook geen merkkleding. (En ze zeuren daar ook niet om, ze zijn tevreden met wat ze wel hebben)

Ik zeg niet dat de dames hier dat zeggen, maar het viel de buurman en mij dus op dat veel mensen wel altijd menen overal maar denken recht op te hebben, ook al hebben ze geen cent te makken. Tja, dat kan nu eenmaal niet altijd.
Hi nancy,

Ik werk in de arbeidsmarktcommunicatie en wil best eens meedenken voor een baan voor je man. Wat doet hij voor werk? Achtergrond? Ervaring? Leeftijd? Misschien kan ik je van goed advies voorzien zodat ie sneller een andere baan heeft? En jijzelf?

Groetjes!
Hoi allemaal, ik kom eraan hoor. Even alle jongens badderen en in bed stoppen dan heb ik weer even de rust om te reageren....
Even weg gehaald ivm herkenbaarheid...
Goh wat een verhaal zeg. Zeker meer bewondering voor je/jullie gekregen. Jullie hebben beide een goede opleiding?

In welke regio is hij op zoek?

Wat bedoel je met zomerrondes (haal ik later wel weg al je dat wil)?

Zijn verdiensten zijn zo laag dat jij volgens mij wel de oplossing bent (ik neem aan dat jij een hoger inkomen hebt?)

Een andere baan krijg je tegenwoordig bijna niet meer via gewoon solliciteren. Netwerken is ontzettend belangrijk geworden. Wat wil hij graag? Wil hij werkzaam blijven in zijn huidige richting?
Is je man wel Nederlandstalig?

(heb niet teruggelezen, alleen je uitleg van hier vlak voor)
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
...
herkenbaarheid
Jeetje, wat een heftige periode hebben jullie achter de rug Nancy! Kan me voorstellen dar dar er behoorlijk in hakt

Ik moet wel zeggen dat als ik je verhaal zo lees en dan voornamelijk de achtergrond van je man, ik toch die 32 uur zou pakken ondanks dat het niet is wat je wil op dit moment. De kansen op de markt zijn zo slecht nu. Zeker als je cv dan ook niet optimaal is, is het allemaal nog moeilijker. Mijn oma zegt altijd als het niet kan zoals je het zou willen dan moet het maar zoals het wel kan. Er komt vanzelf weer een tijd dat er wel kan wat je wil.
quote:robmw schreef op dinsdag 13 november 2012 22:47 Je kunt eens overwegen om ook wat thuiswerk te doen, om op die manier voor extra inkomen te zorgen. Je moet hierbij niet denken aan het inpakken of sorteren van spullen o.i.d. (verdient vaak slecht), maar aan advertenties op internet. Het feit dat je op dit forum actief bent, geeft al aan dat je wel enigszins affiniteit hebt met internet, dus het is wellicht iets voor jou. Meer informatie kun je hier vinden: <a href="http://www.miljonair-worden.com" class="link" title="geld verdienen">geld verdienen</a>. Succes!

Ik heb de link vluchtig bekeken en ik heb altijd geleerd dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn dat dan vaak dan ook zo is....

Ben jij zelf al miljonair Rob? En via het werk op deze link of via de eigen inbreng van 50 euro van alle goedgelovige mensen die krap zitten en er in trappen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven