Gezondheid alle pijlers

Kaakchirurg

14-11-2012 14:09 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even heel trots op mezelf: Na 8 maanden er tegen aan hikken heb ik eindelijk een afspraak gemaakt voor het verwijderen van mijn verstandskiezen. Door de wachtlijst en mijn tentamens gebeurd het pas op 1 febr. Maar ik vind het zo eng! Ik lees overal horrorverhalen. Is er iemand die mij misschien een beetje gerust kan stellen?
Ik ga honderd keer liever naar de kaakchirurg, dan naar de tandarts. Na de behandeling zat ik in het ziekenhuisrestaurant alweer (heel onhandig) een appelpunt weg te werken en cola met een rietje weg te slurpen. Maak je niet druk, alles komt goed.
Dat klinkt in ieder geval goed! Ik hoop dat ik dan ook zin heb in appeltaart .
Ik heb mijn verstandskiezen 3,5 jaar geleden weg laten halen, geen moment pijn gehad. Goede verdoving, pijnmedicatie met recept (en dus sterker ) en ook na de tijd geen moment last gehad.
Ik heb eens met spoed naar de kaakchirurg gemoeten. Na alle enge verhalen, betreft de kaakchirug zelf, keek ik hier zo erg tegenop! Toen ik de vrouwelijke kaakchirurg zag, zonk de moed me helemaal in de schoenen.

Ze zag hoeveel pijn ik had en bang was, maat ze was echt super lief voor me! Okay, de behandeling was erg pijnlijk, maar dit kwam door een ontsteking waarvan de pijn niet weg te nemen was door een verdoving. Ik voelde het snijden totaal niet, maar wel de druk.

Tweede keer zat ik lachend op de stoel.

Komt echt goed!!
Misschien heel irrelevant, want ik ken jouw situatie niet, maar...

weet je zeker dat ze in jouw geval echt verwijderd moeten worden? In mijn omgeving kiezen de meeste leeftijdsgenoten nu voor modernere technieken zoals sealen (beschermlaagje) en/of rechtbuigen met een invisalignplasticje. Verstandskiezen verwijderen komt hier weinig meer voor en toen mijn tandarts het voorstelde, heb ik een second opinion geregeld bij een jongere tandarts die net als bij mijn vrienden de modernere technieken voorstelde.

Maar misschien is het bij jou veel ernstiger en heb je klachten. Dan is het natuurlijk anders en heb ik niets gezegd! Het verwijderen kan ook erg meevallen. Sterkte!
Jaren geleden zijn al mijn verstandskiezen verwijderd, alle door mijn tandarts, maar niet tijdens één bezoek. Voor elke verstandskies werd er een afspraak gemaakt, of met de reguliere controle. Veel pijn had ik daar niet aan. Ik redde het overigens zonder pijnmedicatie want ik had geen pijn daarna, mits ik de wond niet in contact liet komen met eten, tong of mijn vingers.

Na een paar dagen is de wond (waar de kies heeft gezeten) helemaal genezen. Geen complicaties of zo.
World of Warcraft: Legion
Geen enkel probleem gehad, was een uurtje later alweer aan het werk. Niet te druk maken, mensen vertellen nu eenmaal graag horrorverhalen
Ik kan je zeker geruststellen!

Slapeloze nachten had ik, toen ik mijn afspraak had staan voor het verwijderen van mijn verstandskies.

Ik was net als jij al vroeg op het internet te vinden, en las daar vele horrorverhalen. En zo ging het bij mij:

Ik ging zitten, er werd kort verteld wat er ging gebeuren, toen kreeg ik drie prikjes in mijn mond. Klinkt naar. Maar dat viel toch mee! Een nagelprikje op je tandvlees van een nog geen seconde is vergelijkbaar. Daarna moet je even wachten tot je mond verdoofd is. Voelt een beetje gek, alsof je mond slaapt zoals je voet dat soms ook kan. Verder voel je niks. Dan is het in 1 of 2 minuten gebeurd en mag je weer weg. "nu al klaar?", vroeg mijn vriend in de wachtkamer.

Daarna kreeg ik pijnstillers mee. De eerste dag neem je die, en eet je voorzichtig een heerlijk soepje en vla toe. Je krijgt ook spul mee om mee te spoelen, zo blijft het schoon.

De dag daarna voelt het gek als je er voorzichtig met je tong langsgaat. De hechtingen op je tong voelen is ook wat gek als die na een weekje ofzo gaan loslaten.

Het is mij dus alles meegevallen, en ik heb er inderdaad heel lang tegenaan gehikt. Zou ik ooit nog eens moeten, zal ik er niet meer tegenop zien.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Bij mij heeft de kaakchirurg bij de eerste afspraak de eerste twee verstandskiezen getrokken en bij de tweede afspraak de laatste twee. Het viel me reuze mee. Verdoving werkte goed, het is alleen gek dat er iemand zo hard aan je gebit staat te trekken. Ik had niet veel last van napijn.
quote:fay30 schreef op 14 november 2012 @ 14:36:

Misschien heel irrelevant, want ik ken jouw situatie niet, maar...

weet je zeker dat ze in jouw geval echt verwijderd moeten worden? Maar misschien is het bij jou veel ernstiger en heb je klachten. Dan is het natuurlijk anders en heb ik niets gezegd! Het verwijderen kan ook erg meevallen. Sterkte!Ik heb nu nog geen klachten, maar in 2 verstandskiezen zitten al gaatjes en ze groeien erg scheef in mijn mond. Een verstandskies zit zelf onder een andere kies oid. Ik heb zo iets van als ik ze laat trekken dan ben ik er in ieder geval van af.
Ik heb wéken lang pijn gehad aan mijn verstandskies afgelopen winter. Echt vreselijk. Ik had op zich wel lang gewacht met het laten verwijderen maar de tandarts had niets gezegd tegen me. Toen ik in februari dan bij de kaakchirurg zat, zag ik er erg tegenop. Maar wát een opluchting. Het was overigens zo gebeurd en achteraf eigenlijk geen klachten gehad. Zitten ze in de bovenkaak of onder? Bij mij was het er eentje in de bovenkaak en dat is geloof ik wel makkelijker.

Hoop dat je geen pijn krijgt in die kies met de gaatjes! Kan je niet eerder gaan voor die kiezen? Je wilt écht geen kiespijn uit een verstandskies krijgen. Dat voel je namelijk overál!
Ik kan je met mijn verhaal niet geruststellen, dus daarom zal ik het verhaal ook niet vertellen ;) Maar ik maak uit alle reacties wel op dat het dus heel erg van persoon tot persoon verschilt. Wat bij mij het probleem was, was dat mijn verstandskiezen nog helemaal niet waren doorgekomen. Die hebben ze dus eruit geboord. Daarom was het pijnlijk, ik verwacht dat als ze wel door zijn, dat het ook minder pijn doet maar correct me if i'm wrong.
Ik heb laatst ook een kies laten trekken door de kaakchirurg, was voorbij voordat ik t wist, en geen centje pijn gehad!
quote:carpediem90 schreef op 14 november 2012 @ 15:02:

Ik kan je met mijn verhaal niet geruststellen, dus daarom zal ik het verhaal ook niet vertellen ;) Maar ik maak uit alle reacties wel op dat het dus heel erg van persoon tot persoon verschilt. Wat bij mij het probleem was, was dat mijn verstandskiezen nog helemaal niet waren doorgekomen. Die hebben ze dus eruit geboord. Daarom was het pijnlijk, ik verwacht dat als ze wel door zijn, dat het ook minder pijn doet maar correct me if i'm wrong.Dit was bij mij ook het geval, maar blijkbaar zit hier dus ook verschil ik. Ik heb geen pijn gehad
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
quote:maaike_92 schreef op 14 november 2012 @ 14:52:

[...]

Ik heb nu nog geen klachten, maar in 2 verstandskiezen zitten al gaatjes en ze groeien erg scheef in mijn mond. Een verstandskies zit zelf onder een andere kies oid. Ik heb zo iets van als ik ze laat trekken dan ben ik er in ieder geval van af.Ik had dus ook pijn tevoren. Geen gaatjes (kiezen waren niet eens doorgekomen), maar ze zaten horizontaal in mn mond, en drukten zo tegen mn andere kiezen. Nog een kies met ontsteking en abces eerste keer direct verwijderd. Ik was alleen maar opgelucht dat ik van de klachten af was. En idd eerste keer twee (bij mij drie dus) getrokken en de tweede keer twee andere.
quote:carpediem90 schreef op 14 november 2012 @ 15:02:

Ik kan je met mijn verhaal niet geruststellen, dus daarom zal ik het verhaal ook niet vertellen ;) Maar ik maak uit alle reacties wel op dat het dus heel erg van persoon tot persoon verschilt. Wat bij mij het probleem was, was dat mijn verstandskiezen nog helemaal niet waren doorgekomen. Die hebben ze dus eruit geboord. Daarom was het pijnlijk, ik verwacht dat als ze wel door zijn, dat het ook minder pijn doet maar correct me if i'm wrong.

Ik heb ook iets dergelijks gehad. Ik had het eerder willen schrijven, maar ik wou Maaike niet onnodig bang maken. Wat ik hieronder schrijf hoeft nog niet voor haar te gelden.

Ik had één verstandskies die nog niet doorgekomen is, maar op het punt staat om door te komen. De tandarts heeft het tandvlees boven de kies opengesneden en de kies eruit getrokken. Daarna heeft hij de boel gehecht met zelfverterende hechtingen. Het was langer pijnlijk dan de wonden van de andere verstandskiezen, ongeveer een week. Het zachte pijnlijke tandvlees werd langzaam aan harder en de pijn nam ook langzaam aan af. Het ontstane gat groeide dicht. Na een week was alles dichtgegroeid, tandvlees was hard en de pijn was weg. Deze behandeling wordt ook wel door kaakchirurgen uitgevoerd. Een vrouw op de TV kreeg precies dezelfde behandeling; alleen zij moest naar de kaakchirurg en ik moest ervoor naar de tandarts.
World of Warcraft: Legion
Ik ben een paar maanden geleden bij de kaakchirurg geweest voor een ander probleem (ontstoken wortelpunt, via de buitenkant door het kaakbot naar de wortelpunt en daar is de ontsteking weggehaald), maar wel een positief verhaal. Ik heb sowieso geen probleem met tandarts of kaakchirurg, dus ik was niet zenuwachtig. Omdat het dus ontstoken was, was de kaakchirurg bang dat hij het niet goed kon verdoven. Ik heb geen centje pijn gehad. Tot mijn verbazing kreeg ik nog complimenten van de chirurg en de assistente dat ik zo stoer was geweest. Daarna maakten ze zich nog wel zorgen over de pijnstilling. Ik mag alleen paracetamol of eventueel morfine-achtige dingen. Dat laatste zat ik niet echt op te wachten, dus ik heb gewoon paracetamol genomen. Volgens mij heb ik alleen de eerste paar nachten wat genomen. Mijn kaak was alleen een beetje gevoelig (beetje beurs) en ik heb wat dagen aan één kant gekauwd, verder nergens last van gehad.

Ik heb weleens twee verstandskiezen laten trekken bij de tandarts en dat ging ook heel makkelijk. Verdoving, verstandskies goed vastpakken, schrap zetten, trekken, klaar.

En een jaartje of 20 geleden ben ik bij de kaakchirurg geweest voor een verstandskies die dwars lag. Die moest in mijn kaak gebroken worden voordat ze hem eruit konden halen. Alleen dat breken was een beetje gek. Ze duwden heel hard en opeens hoorde ik krak. Maar ook hier geen pijn. Het was zelfs in de examenperiode en ik heb niets gemist.
Maak je maar meer druk om de rekening (zie mijn andere topic)

Ik heb ook veel angst bij de tandarts! Daardoor een keer 2 jaar niet gegaan (moet je niet doen).

Slapeloze nachten gehad. Valeriaan geslikt voor ik ging. Mijn hart bonkte in mijn keel. Was ik ook nog eens 1 uur te vroeg (ik was er om 8 uur 's ochtends ipv 9 uur.. )

Dan zit je daar in de wachtkamer, en dat hoor je al dat geluid van die instrumenten, nog meer zenuwen werden dat. Toen ik aan de beurt was ging ik zitten, en zag ik de tandarts en de tandartsassistentes met hun mondkapje en handschoenen. Ik was zo bang.

Ik een grote meid proberen te zijn. Hup liggen en zet die verdovingen er maar in, dan ben ik er over een uur vanaf. Bewust niet naar de naalden gekeken (moet je ook niet doen). Na een paar prikjes zei hij: "nu komt een vervelend, zoals andere meestal ervaren." en hij haalde de naald eruit. Ehm, dat was dus blijkbaar de vervelend, viel reuze mee!! Als laatste kwam de verdoving in het gehemelte, daar had ik me zo druk om gemaakt. Maar ook die viel echt waar, echt reuze mee!!

Dan eventjes wachten, ik had maar een beetje leuk gepraat met de assistente en de stagiaire. En toen kwam de tandarts weer terug.

En echt, je voelt echt niets. Alleen een beetje getrek en geduw, wantja, ze zetten toch wel wat kracht op je kaak. Na een tijdje vroeg de tandarts. "hoe gaat het?" "ehm, ja gaat nog wel goed.." "oohkee, hij is er al uit.." Nou, ik stond perplex. Dat ging echt zo snel. En ik maar denken, dat engste komt nog.. Boven vond ik alleen iets minder, want daar zitten ze dichter bij je hersenen, je bewustzijn, dus dat zou dan logisch zijn. Maar ook die viel reuze mee. Toen hij klaar was met trekken liepen de tranen over mijn wangen.. De tandars: "heb ik je nou pijn gedaan?" "nee, maar ik ben zo blij dat ze eruit zijn.." Ik was zo zenuwachtig tevoren en zo in mijn achterhoofd al lang met die verstandskiezen bezig, dat ik ergens ook zo blij was Daarna eventjes hechten en klaar was ik. In een halfuurtje inclusief verdoven stond ik buiten (exclusief dat uur wachten in de wachtkamer )

Mijn collega had al gezegd, ga maar lekker naar bed als je klaar bent. Na een ibuprofen en een paracetamol ging ik dat ook maar doen. Niet kunnen slapen natuurlijk.

Na een tijdje, begon ik weer te voelen (rond een uur of 12) en ik maar denken, waar blijft die pijn nou. Nou die bleef gewoon weg Ik voelde het natuurlijk wel goed dat er wat was gebeurd. Maar echte pijn echt niet.

Om 14.00 uur vond ik het welletjes, waarom zou ik in mijn bed liggen, waarom zou ik thuis blijven? En ik ging lekker winkelen. Wel blij dat ik thuis was, want ik had veel hoofdpijn.

's Avonds nog bij een vriend 100 km verderop gegeten (wel met iemand meegereden). Ging prima, al ging mijn mond niet ver genoeg open. (verwacht niet dat je kip kunt gaan kluiven..)

De volgende ochtend, ik had vooral veel hoofdpijn. Maar pijn op de plek, helemaal niet!

Al met al, de behandeling zelf is me dus echt reuze meegevallen!!
Hier nog een positief verhaal : hoewel ik vreselijk bang ben van de tandarts (kloppend hart, tegen hyperventileren aan in de stoel) viel het bezoek aan de kaakchirurg mij, nou geen 100%, maar best mee.

Bij mij ging het ook om een verstandskies. Weet niet meer precies wat er zo ingewikkeld aan was dat er een kaakchirurg aan te pas moest komen.

Maar goed, je word uiteraard verdoofd, dus pijn tijdens de behandeling is onder controle, en ik zat 's avonds alweer gewoon te eten. Paar dagen een beetje zeurende napijn, maar niet erg genoeg voor een pijnstiller.
Ik kan je niet gerusstellen vrees ik... Eerste keer was bij mij echt een ramp (niet de ingreep zelf, wel de complicaties erna...) Tweede keer was prima.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven