Lijf & Lijn alle pijlers

Bitje tandenknarsen

15-11-2012 09:06 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Gister was ik bij de tandarts, gelukkig allemaal goed behalve dat hij goed kan zien dat ik mijn kaken klem en tandenknars, er zijn al stukjes van mijn tanden af en mijn tandvlees trekt erg omhoog.

Nu zei hij dat ik daarvoor een bitje aan kon laten meten maar ik weet het nog niet want het is best duur. Heeft iemand aar ervaring mee? Kun je er goed mee slapen, is het erg groot, is het 'happen' ervoor net zo vervelend als bij de orthodontist voor een beugel? En belangrijk, helpt het ook echt?
Vriend mag niet meer zonder bitje het bed betreden Hij draagt hem nu zo'n 4 jaar, zonder problemen, Geloof dat het bij de TA zo'n ¤15 kostte, dat was de moeite niet. Happen heeft hij niet als vervelend ervaren.

Slapen is geen enkel probleem, het is natuurlijk even wennen.

Ik vind het heerlijk, geen geknars meer. Oh en niet geheel onbelangrijk (bij ons), naast het knarsen is ook het snurken is ook een stuk minder geworden.
Ja ik heb er een gehad en vond het best prettig. Kostte toen iets van 200 euro geloof ik. Maar: toen ik daarna een kies moest laten vullen en het daardoor van vorm veranderde paste het bitje niet meer zo fijn. Later verstofte het ding in de kast...
15 euro? Dan zou de keuze hier ook niet zo moeilijk zijn maar goed, goede reacties dus. Maar is het niet een enorm ding in je mond?
Bij mij werkt het perfect! Ik heb een minibitje, zo breed als de voortanden. Valt niet uit. Als ik hem niet gebruik voel ik dat ik klem en knars - meer hoofdpijn tgv spierspanning en gevoeliger tanden ( bij kauwen beetje beurs gevoel).

Erg mienmeuterige klachten die vervelend waren maar dankzij bitje verdwenen.

Nu is het weer druk - net tweede kindje- en gebruik ik m wat strikter. Want de klachten kwamen na de middagdut terug.

Gaat al jaren mee. Afbouwen hebben we wel besproken lukt me nu niet.
Waarom heb jij dan alleen een minibitje madderijn? Ant ik kreeg echt zo'n dong voor alle tanden en kiezen te zien.
Ik heb minder goede ervaringen. Mijn bitje zat erg strak, bijna alsof ik een beugel in had. Vaak had ik 's ochtends pijn aan m'n tanden nadat ik dat bitje in had gehad.

Ook kreeg ik m moeilijk uit. Heb er een keer een half uur over gedaan om dat ding los te kunnen trekken. Ik was helemaal in paniek en heb het bitje daarna nooit meer gedragen.

Misschien heb ik gewoon pech gehad met een slecht gemaakt bitje, maar ik knars liever dan dat ik dat ding nog een keer in doe.
Hij heeft er echt geen last van. Het is denk ik vergelijkbaar met een onderhoudsbeugel (geen idee hoe het heet eigenlijk).

Je hebt huis-tuin en keuken varianten: http://sleepzz.nl/producten/anti-tandenknars/. Probeer zoiets als eerste oplossing? Hoeveel kost het bij jouw TA?
15 euro? Een op maat gemaakt bitje? Hier is een dikke 400 euro betaald.....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Oh dat klinkt vervelend, als je hem niet meer uit kunt krijgen... Bij mijn tandarts zou het 200 euro kosten ongeveer. Ik had al wel online van die simpele setjes gezien, zijn die ook gewoon bij de kruidvat te koop? Want dat is idd wel een goed idee om het zo eerst uit te proberen denk ik.

En 400 euro? Is dat een speciale variant of heb jij gewoon een heel dure tandarts?
Ik werk bij een tandarts en koop niet zo'n ding in de winkel! Die zijn soepel en zacht en daardoor ga je nog meer knarsen, is echt bewezen.

Je hebt spalkjes die je bij een tandarts kan laten maken voor alleen je 2 voorste tanden (nti spalkje) of 1 voor de volledige bovenkaak (harde splint) uit ervaring en onderzoek blijkt dat een volledige beter werkt.

De krachten die je uitoefent op je gebit wordt daardoor verdeeld en met een spalkje alleen op je voortanden krijgen je voortanden het na verloop van tijd flink te voorduren.

Als je een volledige neemt en tzt krijg je is een keer een nieuwe vulling o.i.d dan kan je tandarts dat prima met een beetje kunsthars weer passend maken, het is maar net hoe je tandarts werkt.

Er zullen er vast genoeg zijn die zeggen dat je dan een nieuwe moet laten maken.

Een knarsspalkje kost wel even wat maar door overbelasting van het knarsen/klemmen kunnen je tanden en kiezen zo'n opdonder krijgen dat je over een paar jaar van alles mankeert aan je gebit en dat kost uiteindelijk meer.
Je kan ook contact opnemen met een tand technieker deze maakt de bitjes voor de tandarts en sommige doen dit ook bij eigen praktijk, misschien scheelt dit in de kosten.

Het is een goede verscherming voor je tanden snachts en net als wat framboosjes zegt kost de schade uiteindelijk meer.
Ik heb ook een bitje. Het voelt eerst niet zo fijn, maar went na een tijdje. Mijn eerste bitje paste na een tijdje niet meer zo goed( het was uitgedroogd), ik heb een nieuwe laten maken. Het kost volgens mij iets van 200 euro. Ik slaap nu iedere nacht met een bitje. Er zijn ook nadelen. Niet echt romantisch tijdens ochtendseks Ik vind het ook stinken, terwijl ik het twee keer per dag schoon maak. Heeft iemand tips hoe je een bitje goed schoon kan maken?
Mijn bitje spoel ik iedere ochtend af met water en 1 keer in de week gaat ie in een bakje water met een steradent tablet. Schoon en fris bitje dus
Ah, dat is allemaal goed om te weten. Nog even goed overleggen met de tandarts dus. Gezien de reacties lijkt het me wel verstandig want ik wil inderdaad nog wat langer doen met mijn tanden..
Ik poets de mijne voor ik hem indoe gewoon met tandpasta. Weet niet meer wat het toen der tijd kostte maar ben enorm blij dat ik het gedaan heb.

Geen pijn meer aan mijn kaken 's morgens, geen nekpijn meer en aan mijn tanden en kiezen is het ook te merken!

Ik heb een hele, en het is inderdaad niet heel charmant als ik naast vriendlief lig.. Daarom gaat het ding ook maar een paar keer per week in..
Ik had eerst een grote, mini werkt bij mij beter. Geen idee meer waarom, sorry.
Een oud topic, maar even omhoog gehaald!

Heb ook net een bitje aangeschaft via de tandarts, blijk een echte knarser te zijn. Nooit heel erg op gelet, maar sinds de tandarts het heeft gezegd merk ik bij het wakker worden dat ik flink knars. Mijn hoektanden zijn helemaal afgesleten Ook al jaren pijn/stijf gevoel in mijn kaken.

Ik heb een bitje voor mijn onderkaak gekregen, weet iemand wat de reden is voor een onderkaak of bovenkaakbitje? Ligt dat aan hoe je knarst? Of is er een andere reden?

Verder voelt het wel strak aan...op zich prettig, dan heb je het idee dat het 's nachts stevig zit, maar wanneer zit het te strak? Het geeft nu wel echt druk op mijn tanden, zonder pijn. Eerst maar een paar dagen wennen denk ik....ben heel benieuwd hoe het gaat zijn en of ik er prettiger door slaap.

Was wel een flink bedrag (250 euro), ben ook beneiuwd met de recente ervaingen btreffende vergoeding door de verzekering, heb alleen een basisverzekering zonder extra's dus neem aan dat ik niets vergoed krijg, maar wat zijn jullie ervaringen?
Ik vind het flinke prijzen wat jullie hier noemen. Ik zou tandarts in de buurt opbellen wat zij vragen ervoor want het kan nogal een verschil maken hoor ik wel.. Vriendin van me heeft het laatst aan laten meten was 95 euro kwijt voor het bitje.

@ Bibi als je alleen een basis verzekering hebt krijg je niets vergoed nee. Verder geen ervaringen alleen dat het denk ik wel goedkoper kon. Maarja als je maar geholpen bent nu.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Mijn bitje was 200 euro. Ik gooi hem alleen halverwege de nacht in mijn slaap uit.

Ik poets hem gewoon met tandpasta, keurig schoon en fris bitje.
@wished: bitje is helemaal op maat gemaakt op door tandtechnisch laboratorium, en vind daarvoor op internet overal dezelfde prijzen. Het kan goedkoper, maar dat wordt afgeraden, er is nu precies gekeken hoe en waar ik knars en daarop is het bitje gemaakt. Zou gemiddeld 8 jaar mee moeten gaan. Dus hoop goedkoop duurkoop te voorkomen hiermee :-)

Oja, en is via mijn eigen tandarts.
Dank voor je reactie Moiren! Mijn tandarts vertelde mij alleen niet te poetsen met tandpasta, daarvan gaat het bitje kapot, gewoon met water en met tandenborstel. En dan elke 3 maanden even in wit azijn laten weken.
quote:bibi72 schreef op 15 april 2015 @ 22:57:

Dank voor je reactie Moiren! Mijn tandarts vertelde mij alleen niet te poetsen met tandpasta, daarvan gaat het bitje kapot, gewoon met water en met tandenborstel. En dan elke 3 maanden even in wit azijn laten weken.

Alleen water vind ik niet fris. Wit azijn is een goede tip.

Ik kreeg het trouwens via mijn aanvullende verzekering vergoed.
Ik heb al 3 verschillende soorten bitjes gehad. Mijn probleem is dat ik niet kan slapen als ik ze in heb.

Bij zo'n volledige splint kan ik mijn tong niet kwijt, speeksel ik extra en krijg ik kokhalsneigingen. Daarbij doet het na een tijdje echt zeer aan mijn tanden en kiezen.

Afgelopen week heb ik een klein bitje voor de voortanden gekregen. Maar dan kan ik dus mijn lippen niet meer op elkaar krijgen. Gevolg een uitgedroogde mond, maar je mag niets drinken met dat ding in (waarom dat is weet ik niet). En ik kreeg dat ding met geen mogelijkheid zelf los, pas na tijden wrikken en toen kwam er direct een stukje tand mee.

Ik merk zelf niets van tandenknarsen, weet wel dat ik klem. En normaal slaap ik als een roos, maar doe iets in mijn mond en ik lig gewoon wakker. Hopeloos...

Ik heb ze zelf trouwens niet hoeven betalen maar heb dan ook de meest uitgebreide verzekering die je kan hebben.
Ik heb er ook één, ik tandenknars (?) ook.

Het bitje was bij mij echter geen succes, heel mijn mond lag er steeds van open. Volgens de tandarts was dat normaal, maar dat lijkt me niet

Nu tandenknars ik niet meer, alleen als ik stress heb (hoor ik dan weer van mijn vriend)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven