pabo na een universitaire studie
vrijdag 16 november 2012 om 10:15
Ik ben nu een jaar afgestudeerd en heb nooit een baan kunnen vinden op het gebied waar ik voor heb gestudeerd; namelijk de culturele sector. Ze vragen namelijk altijd veel werkervaring. Omdat ik toch iets moest doen ben ik administratief werk gaan doen. Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk en voel me niet gelukkig. Nu zit ik steeds meer te denken om een hbo studie te doen (deeltijd) om voor een beroep te leren waarvoor ik wel meer kans heb op een baan. Ik zat te denken om dan Pabo Gé gaan doen en dan deeltijd, zodat ik gelijk ook in de praktijk aan de slag kan. Maar nu vroeg ik me af hoeveel je dan aan college geld moet betalen. Want stel ik wil een 2de master doen aan de universiteit dan kost dat mij bijna 10.000 euro omdat ik al een studie heb afgerond. Moet ik dan als ik Pabo ga doen ook meer collegegeld betalen? Heeft iemand hier ervaring mee?
vrijdag 16 november 2012 om 10:53
Ik denk dat hbo v op dit moment wat te veel is, omdat het allemaal dan nieuw voor mij is. Ik heb een zoontje waarvoor ik de zorg 100% heb dus vandaar dat ik iets deeltijds zoek. Het is zo moeilijk allemaal heb zo veel gesolliciteerd in en buiten mijn richting. En nu doe ik dus iets administratief waar ik geen uitdaging in voel en niet gelukkig ben. Ik wil het werk absoluut niet afkraken of mijzelf beter vinden of zo, maar er moet echt wat veranderen.
vrijdag 16 november 2012 om 10:54
Je bent pas een jaar geleden afgestudeerd en je hebt nu al de hoop opgegeven? Ik heb er vier jaar over gedaan voor ik in mijn (culturele) werkveld wat interessante klussen te pakken kreeg. Inmiddels heb ik ze voor het uitkiezen. In de culturele sector moet je een lange adem hebben, maar als je doorzet en alle (hoe slecht betaalde ook) kansen pakt die je pakken kunt, dan kan het beter uitpakken dan je ooit had voorzien.
vrijdag 16 november 2012 om 10:57
Misschien is de Pabo dan toch een slecht idee als het leerlingenaantal ook al zo krimpt. Ik sprak namelijk met iemand die wetenschappelijk onderzoek doet en die zij dat de oudere generatie er allemaal uit gaat in 2015. Ik zou wel iets juridisch of zo willen doen, maar dan zit ik weer met het hogere collegegeld. Wat als ik Hbo recht ga doen. Is dat dan wel het instellingstarief?
vrijdag 16 november 2012 om 10:57
Ik zie nu pas je laatste post, je hebt dus al veel verantwoordelijkheden. Ben je alleenstaande ouder? Dan is er minder tijd en vrijheid om iets op te bouwen, en is mijn post niet echt van toepassing.
Kun je aangeven waarin je bent afgestudeerd? En heb je werkervaring opgedaan via stages? Dan kunnen we beter meedenken over je mogelijkheden.
Kun je aangeven waarin je bent afgestudeerd? En heb je werkervaring opgedaan via stages? Dan kunnen we beter meedenken over je mogelijkheden.
vrijdag 16 november 2012 om 10:59
vrijdag 16 november 2012 om 11:05
Zou je je administratieve baan niet kunnen uitbouwen met steeds meer communicatie-achtige taken? Website bijhouden, artikelen schrijven, persvoorlichting etc? Dan wordt het al veel interessanter voor je en blijf je ondertussen gewoon geld verdienen (en kun je hopelijk ook promotie maken, meer verdienen)
En ben je bovendien geen geld kwijt aan nog een opleiding. Werkervaring opbouwen, daar gaat het nu om en zeker in jouw afstudeerrichting is dat uiteindelijk het allerbelangrijkst.
En ben je bovendien geen geld kwijt aan nog een opleiding. Werkervaring opbouwen, daar gaat het nu om en zeker in jouw afstudeerrichting is dat uiteindelijk het allerbelangrijkst.
vrijdag 16 november 2012 om 11:05
Ook hoorde ik van een zijinstroom traject, maar dan moet je zelf een school zoeken. Ik denk niet dat dat realistisch is in deze tijd. En even op mijn studie terug te komen. Ik heb een half jaar stage gelopen bij een museum. Heb daar veel projecten voor gedaan. En daarnaast heb ik vrijwilligerswerk gedaan voor museummachten, toeristen tours in steden, en heb ik mee geholpen aan artikelen voor de docenten die uiteindelijk ook gepubliceerd zijn. En ik heb altijd in het onderzoeksveld gewerkt. Heb gesolliciteerd op een promotiebaan binnen de universiteit, maar daar durfden ze het uiteindelijk niet aan omdat ze dachten dat ik 60 uur werken per week niet aan kon( wat ook wel waar is) maar had ik niet laten merken natuurlijk.
vrijdag 16 november 2012 om 11:08
Het uitbouwen van deze baan is niet mogelijk, want die taken zijn al verdeeld en daar willen ze niet aankomen. Ik heb het al eens voorgesteld, maar daar hebben ze al mensen op zitten. Er is binnen het bedrijf waar ik werk ook geen mogelijkheid tot groei. Eigenlijk wil ik weg hier. Heb ook gedacht aan stages, maar vaak krijg je niet of nauwelijks vergoeding. En ik moet toch echt inkomen hebben.
vrijdag 16 november 2012 om 11:14
Waarom 60 uur per week? Dat mag een promotietraject toch niet van je vragen? Bovendien kun je een promotie meestal ook uitsmeren over meerdere jaren, en zo ipv vijf bijv. vier dagen per week werken.
Solliciteer je al naar administratieve functies in de culturele sector zelf? Misschien zijn dan de werkzaamheden dan nog niet helemaal je van het, maar je zit dan wel al in de juiste omgeving (en hoe dichter bij het vuur, hoe beter in deze wereld, je netwerk is alles, inhoudelijk interessante klussen gaan vaak viavia).
Solliciteer je al naar administratieve functies in de culturele sector zelf? Misschien zijn dan de werkzaamheden dan nog niet helemaal je van het, maar je zit dan wel al in de juiste omgeving (en hoe dichter bij het vuur, hoe beter in deze wereld, je netwerk is alles, inhoudelijk interessante klussen gaan vaak viavia).
vrijdag 16 november 2012 om 11:16
vrijdag 16 november 2012 om 11:20
Ja via een netwerk kom je vaak op de beste plekken. Op dit moment zie ik niet veel administratieve functies. Ik heb wel veel gesolliciteerd op administratieve functies toen ik begon met zoeken, maar werd daarvoor vaak afgewezen: want ze zijn bang dat je vertrekt of je hebt een opleiding nodig of je past niet in het profiel. Niet dat ik opgeef hoor, maar ik ben nu op een moment dat er echt iets moet veranderden.
vrijdag 16 november 2012 om 11:21
Ik vond geen baan zo goed te combineren met een kind als mijn promotie-onderzoek. Als dat is wat je leuk vindt: doen. Ja, je werkt soms (!) meer dan 60 uur per week, maar het werk is meestal heel flexibel en erg goed te combineren met de slaaptijden van kinderen. En zelfs als je kind niet slaapt is het goed te doen: ik heb mijn proefschrift geschreven op 4 uur slaap per nacht en heb er op mijn zwangerschapsverlof na nominaal over gedaan.
vrijdag 16 november 2012 om 11:22
Nou er stond 40 uur maar bewijze van 60 uur zeiden ze, omdat je veel naar het buitenland moest en veel moest lesgeven en savonds onderzoek doen etc. ( ene week 40 andere week 50, andere 60) vooral flexibel. En dat zagen ze niet zitten. Erg jammer want ik was zelfs bereid om er voor te gaan ondanks dat ik ook nog de opvoeding en zorg van mijn zoontje heb, maar mijn familie steunt mij gelukkig veel.
vrijdag 16 november 2012 om 11:24
Je heb nu wel de nodige werkervaring om in aanmerking te komen voor interessantere administratieve functies, of in ieder geval administratieve functies binnen een voor jou interessantere sector. Icm met je culturele studie kan je nu, een jaar later, opeens wel een stuk geschikter bevonden worden (je hebt het afgelopen jaar wel bewezen dat je het lang volhoudt in een administratieve functie, dat je niet zomaar zult vertrekken, dat je de juiste werkervaring hebt etc.). Niet de moed opgeven, en gewoon proberen.
vrijdag 16 november 2012 om 11:26
Ja zo dacht ik ook, maar er was ook 40% lesgeven bij. Maar goed uiteindelijk dachten ze dus dat ik het niet aan zou kunnen. Ik zoek nu natuurlijk ook verder op promotie banen. Maar ik moet echt iets anders gaan doen. Ben echt niet gelukkig nu. Als een studie mij zou helpen tot een betere baan zou ik dat doen.
vrijdag 16 november 2012 om 11:29
TO, ik heb na mijn universitaire opleiding een jaar de verkorte PABO-opleiding gedaan, en gezien de verantwoordelijkheden die je hebt, zou ik het je afraden.
Ondanks dat de opleiding qua niveau echt makkelijk is, is het wel veel werk. Voor mij was het: twee dagen stage, twee (lange) avonden school, plus stagelessen voorbereiden plus leren voor tentamens en werkstukken maken (vaak in groepsverband). Ik ben er na een jaar mee gestopt, omdat ik het gewoon niet redde naast drie dagen werk (ik moest toen ook mijn eigen broek ophouden). Ik raffelde alles af, waarmee ik mijn theorievakken overigens makkelijk haalde, maar vaak te onvoorbereid voor de klas stond.
Gezien het feit dat de banen ook nog eens niet voor het oprapen liggen, zou ik er momenteel gewoon niet aan beginnen.
Je andere optie, een juridische opleiding, is momenteel baantechnisch ook niet de handigste optie. Mocht je interesse bij de zorg liggen, dan is dat momenteel veruit de optie met het meeste perspectief.
Succes!
Ondanks dat de opleiding qua niveau echt makkelijk is, is het wel veel werk. Voor mij was het: twee dagen stage, twee (lange) avonden school, plus stagelessen voorbereiden plus leren voor tentamens en werkstukken maken (vaak in groepsverband). Ik ben er na een jaar mee gestopt, omdat ik het gewoon niet redde naast drie dagen werk (ik moest toen ook mijn eigen broek ophouden). Ik raffelde alles af, waarmee ik mijn theorievakken overigens makkelijk haalde, maar vaak te onvoorbereid voor de klas stond.
Gezien het feit dat de banen ook nog eens niet voor het oprapen liggen, zou ik er momenteel gewoon niet aan beginnen.
Je andere optie, een juridische opleiding, is momenteel baantechnisch ook niet de handigste optie. Mocht je interesse bij de zorg liggen, dan is dat momenteel veruit de optie met het meeste perspectief.
Succes!
vrijdag 16 november 2012 om 11:35
Zoals Lindelunelente aangeeft lijkt me een administratieve baan zoeken in de culturele sector de best optie nu!
Ik zou niet aan de pabo gaan beginnen. Ik heb verschillende vriendinnen en kennissen die de pabo hebben gedaan en nu niet aan een baan kunnen komen. Sommigen werken al jaren als invalkracht; dan word je 's ochtends rond 7.00 uur gebeld wanneer er ergens een docent ziek is en moet je meteen komen. Dat is ook geen pretje en lijkt me lastig te combineren met een kindje.
Een andere kennis van me is nu gestart met de opleiding tot docent Nederlands aan de middelbare school; aan die mensen schijnt een tekort te zijn. Kan dat iets voor je zijn?
Ik zou niet aan de pabo gaan beginnen. Ik heb verschillende vriendinnen en kennissen die de pabo hebben gedaan en nu niet aan een baan kunnen komen. Sommigen werken al jaren als invalkracht; dan word je 's ochtends rond 7.00 uur gebeld wanneer er ergens een docent ziek is en moet je meteen komen. Dat is ook geen pretje en lijkt me lastig te combineren met een kindje.
Een andere kennis van me is nu gestart met de opleiding tot docent Nederlands aan de middelbare school; aan die mensen schijnt een tekort te zijn. Kan dat iets voor je zijn?