Buikpijn en koperspiraal
zaterdag 17 november 2012 om 14:59
Hoi allemaal,
Even een vraagje:
Ik heb een maand of 7 geleden een spiraal laten zetten.
Ik was het zat die hormonen te slikken omdat daar mijn libido enorm onder te lijden had.
De eerste 2 weken had ik wat last van pijn en wat bloedverlies.
Kort daarna werd ik voor het eerst ongesteld.
Dat deed echt enorm veel pijn, lag gewoon helemaal dubbel ervan.
Ik heb na 6 weken een controle gehad en volgens de arts zat het spiraal gelukkig goed.
Voordat ik de pil slikt was ik altijd erg onregelmatig ongesteld.
Soms bleef het wel 1 jaar weg.
Maar goed, heb onderzoeken gehad en het was een erfelijke kwestie want mijn moeder heeft dat ook altijd gehad.
Nu ben ik al een paar keer ongesteld geweest sinds mijn spiraal.
Alleen, afgezien van de eerste keer had ik totaal nergens last van.
Ik voelde me ook helemaal niet ongesteld.
Het kwam ook wel erg vaak, soms 2 keer in de maand.
Duurde vaak erg lang en was niet heel heftig.
Maar nu heb ik de afgelopen 2 weken een beetje een vaag gevoel in mijn onderbuik gehad, en heb ik vandaag echt enorme krampen en verlies ik wat (bruin) bloed.
Dit voelt echt aan als een menstruatie, qua pijn en emoties.
Nu vraag ik me af, waren die andere menstruatie's wel echte menstruatie's?
Of misschien wel gewoon bloedingen?
Ik vind het een beetje vaag en maak me wel een beetje druk.
Heb voor de zekerheid een zwangerschap test gedaan, maar deze was negatief.
Ik heb 11 jaar de pil geslikt, dus zou het kunnen zijn dat mijn lichaam gewoon heel erg moest wennen aan een pil vrij bestaan.
En dat het nu misschien een beetje op gang komt?
Sorry dat ik zo zit te zeiken hoor, ik maak me een beetje zorgen alleen.
Ik ga sowieso ook even langs de huisarts maandag, om te kijken of alles nog goed zit.
Liefs, Bianca
Even een vraagje:
Ik heb een maand of 7 geleden een spiraal laten zetten.
Ik was het zat die hormonen te slikken omdat daar mijn libido enorm onder te lijden had.
De eerste 2 weken had ik wat last van pijn en wat bloedverlies.
Kort daarna werd ik voor het eerst ongesteld.
Dat deed echt enorm veel pijn, lag gewoon helemaal dubbel ervan.
Ik heb na 6 weken een controle gehad en volgens de arts zat het spiraal gelukkig goed.
Voordat ik de pil slikt was ik altijd erg onregelmatig ongesteld.
Soms bleef het wel 1 jaar weg.
Maar goed, heb onderzoeken gehad en het was een erfelijke kwestie want mijn moeder heeft dat ook altijd gehad.
Nu ben ik al een paar keer ongesteld geweest sinds mijn spiraal.
Alleen, afgezien van de eerste keer had ik totaal nergens last van.
Ik voelde me ook helemaal niet ongesteld.
Het kwam ook wel erg vaak, soms 2 keer in de maand.
Duurde vaak erg lang en was niet heel heftig.
Maar nu heb ik de afgelopen 2 weken een beetje een vaag gevoel in mijn onderbuik gehad, en heb ik vandaag echt enorme krampen en verlies ik wat (bruin) bloed.
Dit voelt echt aan als een menstruatie, qua pijn en emoties.
Nu vraag ik me af, waren die andere menstruatie's wel echte menstruatie's?
Of misschien wel gewoon bloedingen?
Ik vind het een beetje vaag en maak me wel een beetje druk.
Heb voor de zekerheid een zwangerschap test gedaan, maar deze was negatief.
Ik heb 11 jaar de pil geslikt, dus zou het kunnen zijn dat mijn lichaam gewoon heel erg moest wennen aan een pil vrij bestaan.
En dat het nu misschien een beetje op gang komt?
Sorry dat ik zo zit te zeiken hoor, ik maak me een beetje zorgen alleen.
Ik ga sowieso ook even langs de huisarts maandag, om te kijken of alles nog goed zit.
Liefs, Bianca
zaterdag 17 november 2012 om 15:08
Ik heb mijn koperspriaal laten verwijderen na precies een jaar. Als ik ongesteld werd dan duude het acht dagen en zo ontzettend zwaar dat ik telkens door lekte. Ik merkte dat mijn ijzer heel laag werd door dat ik het elke keer heel koud had en moe was. Ik kreeg er hoofdpijn door.
Nadat ik het weg was gehaald werd ik zoals ik gewend ben twee dagen ongesteld en ook licht.
Je moet eens nagaan of het wel geschikt is voor jou.
Sterkte.
Nadat ik het weg was gehaald werd ik zoals ik gewend ben twee dagen ongesteld en ook licht.
Je moet eens nagaan of het wel geschikt is voor jou.
Sterkte.

zaterdag 17 november 2012 om 15:31
Voor de vrouwen die last hebben van hevige ongestelheid (veel en lang) en pijn tijdens de ongesteldheid (buikpijn, rugpijn, hoofdpijn etc) met een koperspiraaltje, waren jullie ook al hevig en pijnlijk ongesteld (maar dan in iets mindere mate) voordat jullie aan de koperspiraal gingen?
Ik overweeg een koperspiraal (wil ivm hormonen gaan stoppen met de pil) en mijn menstruatie tijdens de pil is (uiteraard) zo goed als regelmatig, niet heel veel, ongeveer 4 dagen en pijnloos (alleen beetje gevoel in mn rug soms, weeig gevoel in lichaam, spierpijn en moe). De pil slik ik al sinds mijn 19e en ben nu 30, dus het is moeilijk te bepalen hoe mijn menstruatie ook alweer was VOOR ik aan de pil zat.
Toen ik net ongesteld was (op mijn 12e/ 13e) was ik het heel hevig (flink doorlekken altijd, vooral snachts) en onregelmatig.
Later werd het minder hevig (volgens mij) en net iets minder onregelmatig. Pijn en ongemak tijdens mijn menstruaties heb ik nooit (echt) gehad.
Is de kans dan klein dat ik ineens pijnlijke en enorm heftige menstruaties ga krijgen met een koperspiraaltje, of valt dat niet te zeggen?
TO, kan me voorstellen dat het je toch niet helemaal lekker zit. Zou idd even naar huisarts (of anders een gyn, die weten er nog meer van) gaan. Gewoon voor je eigen gemoedsrust alleen al.
Ik overweeg een koperspiraal (wil ivm hormonen gaan stoppen met de pil) en mijn menstruatie tijdens de pil is (uiteraard) zo goed als regelmatig, niet heel veel, ongeveer 4 dagen en pijnloos (alleen beetje gevoel in mn rug soms, weeig gevoel in lichaam, spierpijn en moe). De pil slik ik al sinds mijn 19e en ben nu 30, dus het is moeilijk te bepalen hoe mijn menstruatie ook alweer was VOOR ik aan de pil zat.
Toen ik net ongesteld was (op mijn 12e/ 13e) was ik het heel hevig (flink doorlekken altijd, vooral snachts) en onregelmatig.
Later werd het minder hevig (volgens mij) en net iets minder onregelmatig. Pijn en ongemak tijdens mijn menstruaties heb ik nooit (echt) gehad.
Is de kans dan klein dat ik ineens pijnlijke en enorm heftige menstruaties ga krijgen met een koperspiraaltje, of valt dat niet te zeggen?
TO, kan me voorstellen dat het je toch niet helemaal lekker zit. Zou idd even naar huisarts (of anders een gyn, die weten er nog meer van) gaan. Gewoon voor je eigen gemoedsrust alleen al.

zaterdag 17 november 2012 om 15:33
Ik ben veranderd van Gynefix spiraal (zonder plastic, alleen een staafje) overgestapt naar Flexi-T.
Gynefix: 8 dagen heftig ongesteld. Exact elke 28 dagen ongesteld.
Flexi-T: 4 dagen ongesteld, waarvan 2 heftig. Elke 21 dagen ongesteld.
Ongesteldheid zonder AC: 4, waarvan 1 redelijk heftig. elke 31 dagen ongesteld.
Op elk spiraaltje reageer je blijkbaar anders...
Vroegah was ik heel onregelmatig ongesteld en ook heel heftig..
Gynefix: 8 dagen heftig ongesteld. Exact elke 28 dagen ongesteld.
Flexi-T: 4 dagen ongesteld, waarvan 2 heftig. Elke 21 dagen ongesteld.
Ongesteldheid zonder AC: 4, waarvan 1 redelijk heftig. elke 31 dagen ongesteld.
Vroegah was ik heel onregelmatig ongesteld en ook heel heftig..

zaterdag 17 november 2012 om 15:34
quote:Rary schreef op 17 november 2012 @ 15:33:
Ik ben veranderd van Gynefix spiraal (zonder plastic, alleen een staafje) overgestapt naar Flexi-T.
Gynefix: 8 dagen heftig ongesteld.
Flexi-T: 4 dagen ongesteld, waarvan 2 heftig.
Ongesteldheid zonder AC: 4, waarvan 1 redelijk heftig.
Hm ok, ook goed om te weten
Was het ook niet zo dat het ene model spiraaltje vooral geschikt is voor vrouwen die al kinderen gebaard hebben, en t andere weer voor vrouwen die nog geen kinderen hebben?
Maar dit ligt dan denk ik vooral aan de grootte van het spiraaltje en niet zozeer aan de werking ofzo....?
Gynefix: 8 dagen heftig ongesteld.
Flexi-T: 4 dagen ongesteld, waarvan 2 heftig.
Ongesteldheid zonder AC: 4, waarvan 1 redelijk heftig.
Hm ok, ook goed om te weten
Was het ook niet zo dat het ene model spiraaltje vooral geschikt is voor vrouwen die al kinderen gebaard hebben, en t andere weer voor vrouwen die nog geen kinderen hebben?
Maar dit ligt dan denk ik vooral aan de grootte van het spiraaltje en niet zozeer aan de werking ofzo....?

zaterdag 17 november 2012 om 16:13
@Gwenni,
Ik weet wel dat je menstruatie's wel heviger zijn als je kiest voor een koperspiraal.
Maar eerlijk is eerlijk, ik voel me wel beter sinds ik de pil niet meer slik.
Ik ben nu ook 30 en ook vanaf me 18/19 de pil geslikt en dat ging bij mij echt z'n tol eisen.
Ik zou opzich het koperspiraal wel aanraden, mocht je er idd hele hevige menstruatie's van krijgen dan kan je er altijd voor kiezen m er weer uit te laten halen.
En het laten zitten valt best mee, oke het deed pijn maar het is wel te doen.
En nee, ik heb geen kinderen gebaard;)
Ik ga idd even langs de ha, en vraag een verwijsbrief voor de gynaecoloog.
Bedankt voor de reacties!!
Ik weet wel dat je menstruatie's wel heviger zijn als je kiest voor een koperspiraal.
Maar eerlijk is eerlijk, ik voel me wel beter sinds ik de pil niet meer slik.
Ik ben nu ook 30 en ook vanaf me 18/19 de pil geslikt en dat ging bij mij echt z'n tol eisen.
Ik zou opzich het koperspiraal wel aanraden, mocht je er idd hele hevige menstruatie's van krijgen dan kan je er altijd voor kiezen m er weer uit te laten halen.
En het laten zitten valt best mee, oke het deed pijn maar het is wel te doen.
En nee, ik heb geen kinderen gebaard;)
Ik ga idd even langs de ha, en vraag een verwijsbrief voor de gynaecoloog.
Bedankt voor de reacties!!

zondag 18 november 2012 om 12:05
Ik had met het koperspiraal ook heel erge buikpijnen (en niet alleen tijdens de menstruatie). Het leek soms wel of ik hem voelde steken, al kan dat niet. Mijn menstruatie was ook veel heftiger. Ik ben blij dat hij eruit is, maar vind het ook jammer, want ik kan geen anticonceptie met hormonen gebruiken, dus het leek een uitkomst.

maandag 19 november 2012 om 10:29