Hond opeens vals
vrijdag 16 november 2012 om 16:43
Ik heb een teckel, hij doet het prima met andere honden, kinderen, katten enz.
Ik heb nu ook een oppas teckel. Mijn hond en deze teckel zien elkaar vaak en zijn dikke vrienden.
Ik ging met beiden wandelen en kwamen een mevrouw met een pup tegen.
Allemaal snuffelen! Bijt mijn hond uit het niets die pup.
Schrok me wild!
Doen honden dat eerder als ze samen lopen?
Als hij alleen loopt is hij juist heel onderdanig.
Ik heb nu ook een oppas teckel. Mijn hond en deze teckel zien elkaar vaak en zijn dikke vrienden.
Ik ging met beiden wandelen en kwamen een mevrouw met een pup tegen.
Allemaal snuffelen! Bijt mijn hond uit het niets die pup.
Schrok me wild!
Doen honden dat eerder als ze samen lopen?
Als hij alleen loopt is hij juist heel onderdanig.
zaterdag 17 november 2012 om 15:35
Natuurlijk is de informatie summier. En je weet inderdaad niet of er signalen gemist zijn en of er nog meer plaatsgevonden heeft. Maar ik ga enkel en alleen af op de informatie die ik krijg, en ik maak daar niet méér van.
Dat de andere pup druk zou zijn geweest, dat zijn aannames maar dat is niet vastgesteld.
Dat de andere pup druk zou zijn geweest, dat zijn aannames maar dat is niet vastgesteld.
zaterdag 17 november 2012 om 16:03
quote:NummerZoveel schreef op 17 november 2012 @ 16:00:
@Iones
Jij hebt het over bezittersgedrag, dat is ook een aanname. En persoonlijk vind ik dat wat minder voordehandliggend dan de aanname dat 2 spelende pups druk zijn.
Een aanname puur op wat ik lees. En niet een aanname over wat ik níet lees. Dat is een heel verschil.
Verder was hij maar zijdelingsbetrokken bij het puppenspel, dus ik ga nog steeds uit van bezittersgedrag.
@Iones
Jij hebt het over bezittersgedrag, dat is ook een aanname. En persoonlijk vind ik dat wat minder voordehandliggend dan de aanname dat 2 spelende pups druk zijn.
Een aanname puur op wat ik lees. En niet een aanname over wat ik níet lees. Dat is een heel verschil.
Verder was hij maar zijdelingsbetrokken bij het puppenspel, dus ik ga nog steeds uit van bezittersgedrag.
zaterdag 17 november 2012 om 16:22
Iones dat weet je idd niet klopt.. Maar 99,9% van alle pups zijn drukker en vooral veel nieuwsigieriger dan een volwassen hond. De aanname dat de pup drukker/nieuwsgieriiger is ,is de meest voor de hand liggend.
En ook door alleen te ruiken (neuzen aan elkaar) kan gelegenheid zijn om tehappen omdat de oudere hond dat ziet als bedreiging.
Zoals ze zo mooi zeggen .. honden moeten elkaar aan hun reet snuffelen
En ook door alleen te ruiken (neuzen aan elkaar) kan gelegenheid zijn om tehappen omdat de oudere hond dat ziet als bedreiging.
zaterdag 17 november 2012 om 23:09
Ik wil het nog wel een keer uitgebreid uitleggen hoor.
Mijn hond is 3 jaar oud, op cursus geweest, heeft nog nooit gebeten en kan super goed met zoon van 2.
De oppas hond in dit verhaal is de teckel pup van 9 maanden van mijn ouders en ze zien en lopen 2x per week met elkaar.
Er is nog nooit wat gebeurt.
De pup waar mijn hond naar nipte is een pup waar hij normaal altijd mee speelt.
Ik ging dus wandelen met mijn hond, oppas pup en zoon. We komen de pup uit de buurt tegen.
Oppas pup kende deze hond niet dus lekker snuffelen. Mijn hond snuffelt ook en speelt even met beide pups mee.
Daarna gaat hij naast mijn zoontje staan terwijl de pups door spelen.
Opeens schiet hij ong een meter naar voren en bijt de pup uit de buurt.
Dus zomaar uit het niets.
Heel vreemd dus. De pup uit de buurt stond op dat moment naast oppas pup.
Ik zal wel wat gemist hebben. Ga er wel sterk opletten. Dit is geen wenselijk gedrag.
Mijn hond is 3 jaar oud, op cursus geweest, heeft nog nooit gebeten en kan super goed met zoon van 2.
De oppas hond in dit verhaal is de teckel pup van 9 maanden van mijn ouders en ze zien en lopen 2x per week met elkaar.
Er is nog nooit wat gebeurt.
De pup waar mijn hond naar nipte is een pup waar hij normaal altijd mee speelt.
Ik ging dus wandelen met mijn hond, oppas pup en zoon. We komen de pup uit de buurt tegen.
Oppas pup kende deze hond niet dus lekker snuffelen. Mijn hond snuffelt ook en speelt even met beide pups mee.
Daarna gaat hij naast mijn zoontje staan terwijl de pups door spelen.
Opeens schiet hij ong een meter naar voren en bijt de pup uit de buurt.
Dus zomaar uit het niets.
Heel vreemd dus. De pup uit de buurt stond op dat moment naast oppas pup.
Ik zal wel wat gemist hebben. Ga er wel sterk opletten. Dit is geen wenselijk gedrag.
zondag 18 november 2012 om 13:27
quote:Zespri79 schreef op 17 november 2012 @ 16:22:
Iones dat weet je idd niet klopt.. Maar 99,9% van alle pups zijn drukker en vooral veel nieuwsigieriger dan een volwassen hond. De aanname dat de pup drukker/nieuwsgieriiger is ,is de meest voor de hand liggend.
Pups zijn druk als ze vertrouwd zijn. En er zijn pups die ook druk zijn als ze niet vertrouwd zijn.
Maar je hebt ook voorzichtige en omzichtige pups die niet druk zijn maar nog stil en afwachtend.
Hier waren 2 pups met elkaar aan het spelen en ja, dan zijn ze druk. Maar de tekkel die zelf niet mee deed en niet betrokken was (en dat laatste stoorde hem misschien wel) pakte die ene pup die vreemd was, en niet de pup die bij hem logeert. Beide pups waren waarschijnlijk even druk in hun spel.
Ik denk nog steeds aan bezittersgedrag.
Pups zijn druk als ze vertrouwd zijn. En er zijn pups die ook druk zijn als ze niet vertrouwd zijn.
Maar je hebt ook voorzichtige en omzichtige pups die niet druk zijn maar nog stil en afwachtend.
Hier waren 2 pups met elkaar aan het spelen en ja, dan zijn ze druk. Maar de tekkel die zelf niet mee deed en niet betrokken was (en dat laatste stoorde hem misschien wel) pakte die ene pup die vreemd was, en niet de pup die bij hem logeert. Beide pups waren waarschijnlijk even druk in hun spel.
Ik denk nog steeds aan bezittersgedrag.