citroenschuimtaart blijft nat?

18-11-2012 16:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik krijg vanavond eters en heb een citroenschuimtaart gemaakt (al eens eerder gedaan) maar hij blijft vochtig. Niet het schuim, maar eronder. Het loopt uit de vorm als ik de vorm scheef houd.

Ik heb een bodem van zandtaartdeeg en daarop banketbakkersroom en daarop schuim. Ik heb hem al bijna 2x zo lang in de oven gehad, maar dat helpt niet. Mocht ik wachten? Zou het stollen?

ik hoop dat iemand de oplossing weet...
Ik neem aan dat je de BBR niet in de oven hebt gehad? Maar de taart in losse onderdelen hebt klaargemaakt en toen 'opgebouwd'? Dus de zandtaart gebakken, schuim gebakken en bbr gemaakt en toen de taart gemaakt?
nee, volgens het recept hoefde ik niet de losse onderdelen te bakken.
BBR niet lang genoeg in de koelkast laten opstijven voor je hem op het zandtaartdeeg deed? En inderdaad, de BBR niet in de oven gehad toch? Van warmte wordt de room namelijk niet stevig/stijf..
ik heb de zandtaartdeeg bodem erin gedaan, de enigzins afgekoelde BBR en het eiwitschuim erop gedaan en daarna gebakken. Dat had dus niet zo gemoeten?
Ik kan me voorstellen dat je de zandtaartdeegbodem in de oven bakt, en dat je het schuim ook de oven in wilt hebben om "hard" te laten worden. Alleen bbr in de oven wil er bij mij echt niet in. Stond het zo echt in het recept? Wat vreemd.. Heb je het vorige keer op precies dezelfde keer gemaakt?
Welk recept heb je gebruikt? En hoelang heb je het in de oven gehad?
Ik zie op internet wel soortgelijken recepten met een meringue, maar die zijn allemaal niet met bbr. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat bbr de oven in gaat.
bbr in de oven maakt hem waterig. De room kan niet tegen warmte.
In de koelkast zetten, hopelijk stijft het nog op
nieuwe room maken? Alleen als je de lagen nog van elkaar kunt krijgen.
TO, kan je inderdaad het schuim er nog "aftillen"? En heb je nog genoeg spullen in huis en de tijd om nieuwe BBR te maken? Zo ja, de mislukte bbr uit je taart halen, en nieuwe maken. Los op laten stijven in de koelkast en daarna weer je taart opbouwen. Om opstijven sneller te laten gaan even dun verdelen over een koud (bij voorkeur metalen) bord/plaat zodat je meer contact oppervlakte hebt!! En niet te snel er weer uit halen, echt even de tijd geven om lekker dik te worden..
hij smaakte gelukkig nog goed, ook al was de korst nu nattig. Ik heb het afgegoten en daarna in de koelkast verder laten opstijven. Ik kon het niet uit elkaar halen zonder de bovenkant kapot te maken. Bedankt voor jullie tips. De volgende keer doe ik het anders hoewel het raar is dat de vorige keer het dus wel goed ging...
Ik maak die altijd met lemoncurd, daar zitten eieren in, dus stijft dat wel op in de oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven