Lasagne te vochtig

23-11-2012 14:38 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als wij hier lasagne maken volgen we altijd precies hoe 't op 't pakje staat. We hebben altijd de honig lasagnesaus tradizionale. Als de lasagne klaar is en we halen 't uit de oven is het echt kletsnat. Als je er een stuk uithaalt zakt alles in elkaar. Weet iemand hier een oplossing voor? Zo is het niet erg lekker om lasagne te eten :(
Doe je er zelf nog groenten bij?
Minder vocht gebruiken dan aangegeven in het recept. Begin maar eens met 50 ml.
Vandaag maken, morgen eten.

Of, doe eens gek, voeg 1/4 minder water toe, kan ook.
Wordt de smaak dan niet heel sterk? "t is zo zonde als alles als een pudding in elkaar zakt.
Dit had ik ook altijd bij de Honig saus. Ook met groente en niets hielp. Nu maak ik het zonder zakje en nu lukt het wel. Dat is natuurlijk wel gek want m'n eigen saus gaat er ook dun in. Maar goed, ik herken dus je probleem. Wat wel altijd helpt; als ie uit de oven komt nog even 5 minuten laten staan voor je het aansnijdt.
Gewoon wat minder water en melk bij de saus.. Met name als je zelf groente toevoegt! Ik gebruik zelf ook honig lasagnesaus (niet tradizionale) en doe altijd 800 ml ipv 1000ml..

Misschien het proberen waard?
Trouwens laatst geprobeerd met minder water, en dan nog valt t in elkaar dus daar ligt het niet aan, kan het aan de oven liggen bijvoorbeeld?
Minder water heb ik ook wel geprobeerd.Helpt ook niet. Maizena op de bodem helpt ook niet.

Gewoon geen Honig zakjes meer gebruiken.
Dat 5 minuten laten staan is wel een goeie tip! Dat het nog wat dikker kan worden. We laten de saus ook altijd nog wel extra lang in de pan zodat het goed indikt, maar werkt ook niet..

Ik voeg overigens geen extra groenten toe

hoe maak je die saus zelf dan?
Met ui, knoflook, tomatenblokjes (blik), gehakt, peper en zout en Italiaanse kruiden.
Ik doe altijd maar wat dus aan de verhoudingen kan ik je niet helpen, sorry.
Minder water, meer groenten erin. En vooral niet precies 2 minuten laten koken, maar gewoon lekker laten inkoken. Die minuten zijn een richtlijn Smakelijk!
Ik maak lasagne altijd met een grote pot tomatensaus (ben merk even kwijt, dacht Heinz). Staan in de supermarkt bij de kant-en-klare pastasauzen. Zelf groenten erbij en dan in de oven. Lukt bij mij altijd. (En is ook errug lekker!)
Dankje Snotolf! Dat ga 'k zeker een keer proberen hier

We laten 't altijd al een hele tijd inkoken, veel langer dan die 2 minuten, misschien maar gewoon overstappen op een ander merk ;)
En de lasagne-bladen vooral niet voorkoken.
Meer lasagne bladen gebruiken of minder water. De lasagne bladen nemen het vocht op, maar vol is vol.
Voorkoken van lasagnebladen doen we sowieso niet ;)

Maar inderdaad wel slim idee om meer of andere lasagnebladen te gebruiken! Dankje
Gewoon wat bloem toevoegen in de saus.
Ik maak de saus altijd zelf, is echt net zo makkelijk als uit een pakje. Dit gaat echt op gevoel. Ik roerbak wel de groente altijd goed, zodat het het meeste vocht uit de groente is. Ik gebruik bouillon ipv water.

Ik maak nooit bechamelsaus, misschien dat dat scheelt in het binden?
Gewoon volgende keer zelf saus maken, is echt niet zo moeilijk.
Meer lasagnevellen. Groenten toevoegen is overigens ook vocht toevoegen, dus dan nog meer vellen of minder water.
Wat ik ook nog wel eens doe: tomatensaus met veel groenten erdoor (courgette, peen, uien, champignons) maken en deze even door de blender. Krijg je ook een dikke saus van. Gehakt met knoflook en kruiden bakken en daar dan die saus weer doorheen gooien.
Zak champignon roerbakmix erbij doen tijden bakken gehakt en een paar minuten op tafel laten staan voor je begint met aansnijden. Oh en een minuut of 5 voor einde oventijd beetje gerapste oude kas erover strooien. Lekker!
quote:smarties schreef op 23 november 2012 @ 14:43:

Dat 5 minuten laten staan is wel een goeie tip! Dat het nog wat dikker kan worden. We laten de saus ook altijd nog wel extra lang in de pan zodat het goed indikt, maar werkt ook niet..

Ik voeg overigens geen extra groenten toe

hoe maak je die saus zelf dan?

Ik heb gewoon de bladen van AH.

Dan maak ik een saus van gehakt, knoflook, Italiaanse roerbakgroente, 1 of 2 grote potten sugo picante, wat kruiden.

En dan maak ik laagjes met mozarella en geraspte kaas ertussen.Eventueel besciamelsaus. En dan op 180 gr. een half uurtje in de oven en dan nog 5 minuten uit de oven laten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven