Lasagne te vochtig
vrijdag 23 november 2012 om 14:38
Als wij hier lasagne maken volgen we altijd precies hoe 't op 't pakje staat. We hebben altijd de honig lasagnesaus tradizionale. Als de lasagne klaar is en we halen 't uit de oven is het echt kletsnat. Als je er een stuk uithaalt zakt alles in elkaar. Weet iemand hier een oplossing voor? Zo is het niet erg lekker om lasagne te eten
vrijdag 23 november 2012 om 16:28
Ik maak ook altijd de lasgne van te voren, dus bij voorkeur 's morgens al.
Saus maak ik zelf, het is eigenlijk mijn spaghettisaus, meestal maak ik meer en dat vries ik in. Als ik dan genoeg restjes heb dan maak ik lasagne.
Recept voor 4 à 5 personen voor spaghetti
1 grote ui
1 halve winterpeen
1 halve paprika
1 halve courgette
1 bakje champignons
1 pakje tomato frito van Heinz
1 klein blikje tomaten puree
500 gram gehakt
1 bouillontablet
kruiden en knoflook naar smaak
Groenten goed klein snijden
Ui bruin bakken en gehakt erbij rul bakken
Rest van de groenten er in portie's bij
Als laaste de champignons in andere pan op hoog vuur bakken zonder boter, eventueel uitgelopen vocht laten verdampen
Champingnons er ook bij
Tomaten puree en frito erbij + het bouillon tablet
20 minuten op laag vuur laten pruttelen.
Als ik dan lasagne maak, gebruik ik voor enkele laagjes spinazie. Soms met een half potje pesto, soms met een doosje roomkaas erdoor. De bolognese saus haal ik soms even door de keuken machine om hem mooi fijn te krijgen.
Bechamelsaus
40 gram boter (margarine kan ook)
40 gram bloem
+ 6 dl melk ( half melk half water kan ook)
zout/peper/kruiden naar smaak
Laat de boter in een pannetje warm worden en roer de bloem erdoor. Laat dit op laag vuur zeker twee minuten gaar worden. Voeg nu in beejtes de melk toe, roer met een garde en laat de saus steeds binden. Als de saus dun genoeg is als hij tegen de kook is, geen vocht meer toevoegen.
Ik sluit de lasagne altijd af met de bechamel saus en dan geraspte kaas erover.
Saus maak ik zelf, het is eigenlijk mijn spaghettisaus, meestal maak ik meer en dat vries ik in. Als ik dan genoeg restjes heb dan maak ik lasagne.
Recept voor 4 à 5 personen voor spaghetti
1 grote ui
1 halve winterpeen
1 halve paprika
1 halve courgette
1 bakje champignons
1 pakje tomato frito van Heinz
1 klein blikje tomaten puree
500 gram gehakt
1 bouillontablet
kruiden en knoflook naar smaak
Groenten goed klein snijden
Ui bruin bakken en gehakt erbij rul bakken
Rest van de groenten er in portie's bij
Als laaste de champignons in andere pan op hoog vuur bakken zonder boter, eventueel uitgelopen vocht laten verdampen
Champingnons er ook bij
Tomaten puree en frito erbij + het bouillon tablet
20 minuten op laag vuur laten pruttelen.
Als ik dan lasagne maak, gebruik ik voor enkele laagjes spinazie. Soms met een half potje pesto, soms met een doosje roomkaas erdoor. De bolognese saus haal ik soms even door de keuken machine om hem mooi fijn te krijgen.
Bechamelsaus
40 gram boter (margarine kan ook)
40 gram bloem
+ 6 dl melk ( half melk half water kan ook)
zout/peper/kruiden naar smaak
Laat de boter in een pannetje warm worden en roer de bloem erdoor. Laat dit op laag vuur zeker twee minuten gaar worden. Voeg nu in beejtes de melk toe, roer met een garde en laat de saus steeds binden. Als de saus dun genoeg is als hij tegen de kook is, geen vocht meer toevoegen.
Ik sluit de lasagne altijd af met de bechamel saus en dan geraspte kaas erover.
vrijdag 23 november 2012 om 19:01
quote:smarties schreef op 23 november 2012 @ 16:38:
Dankjulliewel voor alle tips!!! En de recepten
Zal gewoon van m'n honig geloof af moeten stappen haha en soweiso meer bladen gebruiken (Denk dat het vooral ook daar mis ging,deden te dikke laag saus tussen de bladen denk ik)Schuilt echter één gevaar in. Na het afschaffen wil je echt nooit meer terug. En dan kan eten bij een ander echt vies tegenvallen. Ik ben zelf bijna zonder pakjes en zakjes opgegroeid. En als ik zelf ooit tien keer zoiets heb gebruikt in 22 jaar dan is het veel. Onder het mom van lekker makkelijk weleens geprobeerd, maar lekker was anders, en makkelijk was het ook niet altijd. Sandtman is opgegroeid met zakjes, pakjes en alles wat je maar kunt bedenken. Maar na 22 jaar lust hij dus geen soep meer bij zijn moeder en verbaast zich erover dat hij het ooit echt lekker vond.
Dankjulliewel voor alle tips!!! En de recepten
Zal gewoon van m'n honig geloof af moeten stappen haha en soweiso meer bladen gebruiken (Denk dat het vooral ook daar mis ging,deden te dikke laag saus tussen de bladen denk ik)Schuilt echter één gevaar in. Na het afschaffen wil je echt nooit meer terug. En dan kan eten bij een ander echt vies tegenvallen. Ik ben zelf bijna zonder pakjes en zakjes opgegroeid. En als ik zelf ooit tien keer zoiets heb gebruikt in 22 jaar dan is het veel. Onder het mom van lekker makkelijk weleens geprobeerd, maar lekker was anders, en makkelijk was het ook niet altijd. Sandtman is opgegroeid met zakjes, pakjes en alles wat je maar kunt bedenken. Maar na 22 jaar lust hij dus geen soep meer bij zijn moeder en verbaast zich erover dat hij het ooit echt lekker vond.
vrijdag 23 november 2012 om 19:05
Wat Sandt zegt dus. Ik kook sinds 2 jaar dus ook zonder pakjes en zakjes en ik vind mijn eigen lasagne dus ineens 10 keer lekkerder dan die van mijn moeder (Groot-pakjes-verbruikster). Pizza's, aardappelpuree, patat, soepen, alles wordt hier zelfgemaakt en ik wil nooit meer terug!
Voor een lasagne maak ik dus gewone pastasaus en dat doe ik erin. En ik maak de bechamelsaus er ook zelf bij, maar het wordt nooit te waterig. Dus gewoon eens zelf maken!! Het recept van Sandt ziet er trouwens heerlijk uit!
Voor een lasagne maak ik dus gewone pastasaus en dat doe ik erin. En ik maak de bechamelsaus er ook zelf bij, maar het wordt nooit te waterig. Dus gewoon eens zelf maken!! Het recept van Sandt ziet er trouwens heerlijk uit!
vrijdag 23 november 2012 om 19:12
quote:rozehanddoek schreef op 23 november 2012 @ 19:05:
Wat Sandt zegt dus. Ik kook sinds 2 jaar dus ook zonder pakjes en zakjes en ik vind mijn eigen lasagne dus ineens 10 keer lekkerder dan die van mijn moeder (Groot-pakjes-verbruikster). Pizza's, aardappelpuree, patat, soepen, alles wordt hier zelfgemaakt en ik wil nooit meer terug!
Voor een lasagne maak ik dus gewone pastasaus en dat doe ik erin. En ik maak de bechamelsaus er ook zelf bij, maar het wordt nooit te waterig. Dus gewoon eens zelf maken!! Het recept van Sandt ziet er trouwens heerlijk uit!Dank je wel!
Voor een lasagne maak ik dus gewone pastasaus en dat doe ik erin. En ik maak de bechamelsaus er ook zelf bij, maar het wordt nooit te waterig. Dus gewoon eens zelf maken!! Het recept van Sandt ziet er trouwens heerlijk uit!Dank je wel!
vrijdag 23 november 2012 om 20:41
quote:smarties schreef op 23 november 2012 @ 14:43:
hoe maak je die saus zelf dan?
Uitjes, knoflook, half-om-half-gehakt, champignons, bleekselderij, wortel, geconcentreerde tomatenpasta, slagroom, peper, zout, bouiilonblokje, fijngesneden peterselie.
Bechamelsaus (boter smelten, meel erbij, melk, zout)
Lasagnabladen, geraspte kaas.
hoe maak je die saus zelf dan?
Uitjes, knoflook, half-om-half-gehakt, champignons, bleekselderij, wortel, geconcentreerde tomatenpasta, slagroom, peper, zout, bouiilonblokje, fijngesneden peterselie.
Bechamelsaus (boter smelten, meel erbij, melk, zout)
Lasagnabladen, geraspte kaas.
zaterdag 24 november 2012 om 11:09
zaterdag 24 november 2012 om 12:15
Nooit last van, eigenlijk. Ik laat het ook meestal een flinke tijd pruttelen tot het een beetje indikt.
Wat ik erin gooi: wortel, bleekselderij, ui, knoflooktenen, rundergehakt, spekjes, twee blikken tomatenblokjes, bouillon en rode wijn.
Bechamel maak ik soms zelf, soms niet. En bij het stapelen gooi ik er ook mozzarella, Grana Padano en basilicum bij.
Wat ik erin gooi: wortel, bleekselderij, ui, knoflooktenen, rundergehakt, spekjes, twee blikken tomatenblokjes, bouillon en rode wijn.
Bechamel maak ik soms zelf, soms niet. En bij het stapelen gooi ik er ook mozzarella, Grana Padano en basilicum bij.
zaterdag 24 november 2012 om 14:55
zondag 25 november 2012 om 12:24
Ik kook lasagne-bladen altijd even voor, ook als op de verpakking staat dat het niet hoeft.
Niet lang hoor, maar zolang dat net het harde eraf is zeg maar.
Het voordeel hiervan is dat de pasta niet zoveel vocht uit de saus nodig heeft, en het is zoiezo veel sneller klaar (20 minuten tot een half uur in de oven)
De sauzen maak ik altijd vrij dik, soms doe ik tussendoor een laag met (room) kaas en/of groente.
Verder begin ik altijd met een pasta-laag, dus geen saus op de bodem.
Hierdoor krijg je een hele stevige lasagna, die je echt in puntjes uit de vorm kunt scheppen
Niet lang hoor, maar zolang dat net het harde eraf is zeg maar.
Het voordeel hiervan is dat de pasta niet zoveel vocht uit de saus nodig heeft, en het is zoiezo veel sneller klaar (20 minuten tot een half uur in de oven)
De sauzen maak ik altijd vrij dik, soms doe ik tussendoor een laag met (room) kaas en/of groente.
Verder begin ik altijd met een pasta-laag, dus geen saus op de bodem.
Hierdoor krijg je een hele stevige lasagna, die je echt in puntjes uit de vorm kunt scheppen
zondag 25 november 2012 om 15:32
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 24 november 2012 @ 12:15:
Nooit last van, eigenlijk. Ik laat het ook meestal een flinke tijd pruttelen tot het een beetje indikt.
Ik gebruik ongeveer 3 blikken tomaat op een pond gehakt en soms wat tomatenpuree.
Verder ook wortel, selderij, ui en een beetje wijn dat ik onmiddellijk verdampen laat.
Geen bouillon, dit wil ik wel weer eens proberen, het zou lekkerder kunnen zijn in combinatie met de bechamelsaus.
En dan natuurlijk een paar uur laten sudderen.
Bechamel maak ik op de gebruikelijke wijze.
Maar misschien ben ik er inmiddels achter wat er fout ging bij mij.
Een iets te hete oven.
Ik kreeg trek van dit topic en heb gisteren wat gemaakt, prima gelukt dit keer.
Basilicum en mozzarella gebruik ik niet in de lasagna
Wel in de pasta al forno en bij de canneloni die ik heel soms maak.
Vaak gebruik ik daarvoor een ander soort vlees-tomatensaus.
Ik gebruik ongeveer 3 blikken tomaat op een pond gehakt en soms wat tomatenpuree.
Verder ook wortel, selderij, ui en een beetje wijn dat ik onmiddellijk verdampen laat.
Geen bouillon, dit wil ik wel weer eens proberen, het zou lekkerder kunnen zijn in combinatie met de bechamelsaus.
En dan natuurlijk een paar uur laten sudderen.
Bechamel maak ik op de gebruikelijke wijze.
Maar misschien ben ik er inmiddels achter wat er fout ging bij mij.
Een iets te hete oven.
Ik kreeg trek van dit topic en heb gisteren wat gemaakt, prima gelukt dit keer.
Basilicum en mozzarella gebruik ik niet in de lasagna
Wel in de pasta al forno en bij de canneloni die ik heel soms maak.
Vaak gebruik ik daarvoor een ander soort vlees-tomatensaus.
maandag 26 november 2012 om 13:18
Dankjulliewel voor de nieuwe tips
Gisteren lasagne gemaakt met een honig pakje (die hadden we nog in huis)
En we hebben daarbij zo'n beetje álle theoriën toegepast, meer lasagnebladen, minder water/melk, meer lagen, af laten koelen, 5 minuten na de tijd nog laten staan.
Resultaat: Hele droge, smaakloze lasagne haha
Misschien volgende keer maar theorieën één voor één proberen ipv allemaal tegelijk haha
Gisteren lasagne gemaakt met een honig pakje (die hadden we nog in huis)
En we hebben daarbij zo'n beetje álle theoriën toegepast, meer lasagnebladen, minder water/melk, meer lagen, af laten koelen, 5 minuten na de tijd nog laten staan.
Resultaat: Hele droge, smaakloze lasagne haha
Misschien volgende keer maar theorieën één voor één proberen ipv allemaal tegelijk haha
maandag 26 november 2012 om 20:15
saus gewoon zelf maken, de lasagnebladen wel uit een pakje.
Bijvoorbeeld:
-gehakt
-ui
-paprika
-gebakken spekjes (niet teveel)
-gekookte stukjes winterwortel
-stukjes selderij
-geraspte kaas.
-blikje tomatenstukjes
en wat kruiden/ peper
-rode wijn
bechamelsaus doe ik nou nooit in de lasagne, scheelt tijd.
hoe simpeler , des te lekkerder
bladen niet voorkoken,die worden vanzelf zacht in de tijd dat het spul in de oven staat. ik maak hem altijd heel slordig, gooit gewoon om en om wat bladen kriskras door de ovenschaal. Tja ,kost me al genoeg tijd zo' n zelfgemaakte lasagne
Bijvoorbeeld:
-gehakt
-ui
-paprika
-gebakken spekjes (niet teveel)
-gekookte stukjes winterwortel
-stukjes selderij
-geraspte kaas.
-blikje tomatenstukjes
en wat kruiden/ peper
-rode wijn
bechamelsaus doe ik nou nooit in de lasagne, scheelt tijd.
hoe simpeler , des te lekkerder
bladen niet voorkoken,die worden vanzelf zacht in de tijd dat het spul in de oven staat. ik maak hem altijd heel slordig, gooit gewoon om en om wat bladen kriskras door de ovenschaal. Tja ,kost me al genoeg tijd zo' n zelfgemaakte lasagne