Werk & Studie alle pijlers

PhD

13-11-2012 09:07 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Momenteel ben ik een master student en hierna zou ik heel graag mijn PhD behalen.

Ik vroeg me af hoe andere dit aangepakt hebben. Ik loop namelijk tegen nogal wat barrieres aan.

Ik krijg namelijk weinig reacties van de universiteiten.

De onderwerpen op de websites van de universiteiten (voornamelijk in het buitenland) zijn vaak heel breed. Betekent dit dat alles in dit gebied mogelijk is? & moet ik zelf een research proposal schrijven voordat ik solliciteer?

Sowieso zijn er niet heel veel PhD plekken beschikbaar, dus ik vroeg me af hoe jullie aan je plek gekomen zijn.

Alvast bedankt!!!!

Groetjes,

Lotte
quote:nettel schreef op 15 november 2012 @ 15:56:

[...]

Zou hier wel op prijs gesteld worden, een bevlogen brief over het onderzoek wat gedaan wordt binnen een bepaalde universiteit valt altijd goed. Is de universiteit in de buurt? Ben je per direct op zoek naar een plek? Of studeer je nog? Je zou kunnen aanbieden om werkervaring op te doen, onderzoeksondersteunende werkzaamheden uit te voeren? Op vrijwillige basis dus..

De tips van nomad zijn ook goed!Dat is ook een goed idee, eerst iets doen op vrijwillige basis. Dat is ook goed voor jezelf, want dan zie je of ondrzoek doen bij je past en ook of de desbetreffende onderzoeksgroep bij je past. En als deze mensen je vanwege financien geen plek kunnen bieden, kun je misschien via hun netwerk iets vinden. En dmv deze weg leren mensen jou ook weer kennen wat weer een aanbevelingsbrief zou kunnen opleveren.
quote:lotteee schreef op 14 november 2012 @ 08:52:

Dankjewel voor je reactie!

Als ik professoren gevonden, die dezelfde interesse delen, kan ik hen dan gewoon aanschrijven?

Ik heb dat wel gewoon gedaan, en van m'n huidige begeleider kreeg ik snel een uitgebreid antwoord terug. Als je in de VS wilt promoveren en er is op een faculteit 1 docent met wie je zou willen samenwerken is het verstandig om een mailtje te sturen om te vragen of hij/zij volgend jaar nieuwe studenten aanneemt. Als die ene docent net dat jaar met sabbatical gaat, bijvoorbeeld, heb je anders pech...

Sommige professoren waarderen het niet als ze zelf met dat soort vragen gemaild worden. Die willen dat je met niet-onderzoeksgerelateerde vragen naar de administratie mailt, niet naar hen. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar een van de redenen dat ik voor mijn begeleider gekozen heb is juist dat hij er wel voor openstond en dat betekent dat ik nu een betrokken, geinteresseerde begeleider heb. Door te mailen krijg je een beetje een indicatie wat voor soort persoon de professor is!
Ik haal even dit topic omhoog omdat ik hier ook al een tijdje over na aan het denken ben en ik heb zojuist een mailtje naar een van mijn docenten gestuurd waar ik (volgens mij) wel een goed contact mee heb. Spannend!

Ik ga helemaal dood van de spanning, erover nadenken nouja oke, maar nu echt stappen ondernemen vind ik enger dan ik had gedacht, zeker omdat ik haar zo hoog heb zitten en het dus wel eens pijnlijk zou kunnen zijn als zij mij af zou wijzen.

Ik heb gewoon een mailtje gestuurd over mijn bachelorscriptie en of zij nog tips heeft mbt eventueel promoveren, een aangegeven dat ik daar wel eens interesse in zou hebben...

Pfff... En nu een heel lang weekend waar ik niet weet of en wanneer ze die mail gaat lezen en of ze hem niet raar vind...

Het is echt een beetje putting yourself out there, het voelt heel kwetsbaar :$
Ha Sakara, doe je nu een master? Een beetje professor vindt het leuk om ambitieuse mensen verder te helpen en voor promoveren hoef je geen Einstein te zijn, dus ik denk dat je wel een positieve reactie krijgt.
Dankje wel voor de reacties!

@ Sakara, wat stoer dat je zomaar de stoute schoenen hebt aangetrokken en een mailtje gestuurd hebt.

@ Nomad, ik heb in het andere topic gelezen dat je ook op zoek was naar een PHD plek, is dat gelukt?

@ Nettel, ik ben niet direct opzoek naar een plek, maar voor volgend academisch jaar. Ik studeer namelijk mometeel nog, ik doe mijn master.

Ik heb een aantal mailtjes de deur uitgedaan, maar niet geen reacties helaas!
Veel tips die ik zou geven zijn al genoemd. Ik zou daar aan willen toevoegen: geef niet te snel op. Als je mijn topic doorleest kom je erachter dat het zoeken naar een PhD vaak behoorlijk frusterend kan zijn. Dat hoort er een beetje bij. Dus laat je niet meteen afschrikken als je afgewezen wordt.

En blijf netwerken. Vraag aan iedereen die je tegenkomt of ze tips hebben. Je leert het meest van mensen die zelf hebben gedaan wat jij wilt, en vaak delen ze hun kennis graag met je.
@ Liquorice, hoe heb jij uiteindelijk een PhD plek weten te bemachtigen?
Ik heb heel veel gesolliciteerd en uiteindelijk was het een keer raak. Bij een universiteit waar veel mensen werkten die mijn onderwerp interessant vonden. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden: de beschrijving van het onderzoek wat er wordt gedaan is soms op de website nogal vaag. Daarom ben ik ook een paar keer afgewezen: omdat mijn onderzoek uiteindelijk toch niet in hun straatje paste. Als ik het nu opnieuw moest doen zou ik eerst wat meer voorwerk doen en mensen van universiteiten die ik op het oog had hebben gevraagd wat ze precies doen en of ze geinteresseerd zouden zijn in mijn werk. Wederom: vragen en netwerken.
quote:lotteee schreef op 24 november 2012 @ 10:23:

Dankje wel voor de reacties!

@ Nomad, ik heb in het andere topic gelezen dat je ook op zoek was naar een PHD plek, is dat gelukt?

Ik heb een aantal mailtjes de deur uitgedaan, maar niet geen reacties helaas!Ja dat is gelukt. Heb twee officiele sollicitatiebrieven geschreven, een informele brief en twee fondsaanvrgen (waaronder nwo) gedaan. Uiteindelijk plaats aangeboden gekregen nav een van de officiele sollicitatiebrieven. Moet wel zeggen dat ik mijn promotor al jaren ken. Maar toch was het. Onverwacht dat ik deze plaats kreeg omdat de concurrentie groot is en ik qua achtergrond niet op deze faculteit pas (ba en ma in heel ander studiegebied dan faculteit waar ik nu werk).
Hey meiden!

Ik heb inmiddels vele brieven de deur uit gedaan en telkens krijg ik weer het zelfde antwoord. Ze zijn enthousiast, maar er is geen geld.

Heeft er iemand van jullie een beurs? & hoe zijn jullie daar aangekomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven