Geld & Recht alle pijlers

Viva Vrekkentopic VII

11-07-2012 10:25 3022 berichten
Alle reacties Link kopieren

Alweer deel VII waarin we tips over besparen met elkaar delen!

Heb je vragen of wil je meeschrijven (mee vrekken!), je bent welkom!!

Voor meer tips over besparen:

Deel I

Deel II

Deel III

Deel IV

Deel V

Deel VI

Vrekwaardig eten

Baby vrekking

En op Overige is een weggeeftopic!
Bij aankoop bij WE kreeg ik een kaartje waarmee je 10% korting kunt krijgen (en kans kunt maken op een cadeaubon van 250,-).

Misschien handig als iemand nog iets moet kopen voor sint/kerst?

ga naar www.wefashion.com

schrijf je in voor de nieuwsbrief

open je mail om de 10% korting te gebruiken en kans te maken op de 250,-.

(geldt bij een nieuwsbriefinschrijving t/m november 2012, korting is niet geldig in combi met andere promotionele acties of bij aankoop van cadeaubonnen)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En ik kreeg een brief van de Oral-B actie, dat ze het geld niet over konden maken 'onbepaald artikel'.

Het kwam doordat op de kassabon van het Kruidvat de omschrijving 'mondwater' stond in plaats van 'mondwater tandpasta'. Ik heb er nog een apart briefje bij gedaan en de verpakking, maar blijkbaar gaan ze toch niet akkoord. Balen.

Ik moet nu bewijsmaterialen opsturen maarja, dat heb ik al gedaan. Dus geen geld terug van deze actie.
Pff wat stom Himalaya. Zeker omdat je het bewijsmateriaal al hebt meegestuurd. Jammer hoor
quote:ringklokje schreef op 27 november 2012 @ 13:17:

[...]

we gaan indd hulp in de huishouding opzeggen, hoewel ik dat door chronische ziekte nodig heb (kan dat zelf niet en mijn vriend doet al persoonlijke verzorging voor mij, vandaar deze regeling), maar dan maar een vies huis.

we hebben alles al bij langs gelopen, maar t zijn allemaal dingen waar je niet op kunt bezuinigen zoals hefpunt (krijgen we niet kwijtgescholden omdat de inkomsten volgens mijn gemeente te hoog zijn), gemeentelijke belastingen, mijn zorgkosten die gewoon heel hoog zijn doordat ik ziek ben.

hebben geen tv, tja hoge huur maar wel zo'n beetje laagste van hier in de buurt en overal wachtlijsten voor kan ook niet verhuizen.

morgen gaan we naar maatschappelijk werk, die schijnen je door te kunnen verwijzen.Ik weet niet wat voor inkomsten e.d. jij al hebt, ik las namelijk alleen de wajong, maar kun je voor het stukje huishoudelijke hulp geen AWBZ-zorg aanvragen? Er gaat straks veel veranderen met het nieuwe regeerakkoord, maar misschien dat je er recht op hebt en het jullie op die manier wat betreft het huishouden nog wat kan ontlasten.
quote:mi-jo schreef op 28 november 2012 @ 16:12:

[...]

Ik weet niet wat voor inkomsten e.d. jij al hebt, ik las namelijk alleen de wajong, maar kun je voor het stukje huishoudelijke hulp geen AWBZ-zorg aanvragen? Er gaat straks veel veranderen met het nieuwe regeerakkoord, maar misschien dat je er recht op hebt en het jullie op die manier wat betreft het huishouden nog wat kan ontlasten.

lief dat je meedenkt

ik heb wajong en mijn vriend pgb inkomen (zie hieronder)

ja dat hebben we ooit aangevraagd via de gemeente (volgens mij gaat dat niet via awbz, maar via gemeente tegenwoordig, valt nu onder wmo). maar omdat mijn vriend gezond is, verwachten ze van de partner dat hij het hele huishouden doet vertelden ze ons. maar ze verwachten niet dat hij de persoonlijke verzorging op zich neemt. toen kregen we dus pgb, daar betaal ik dan mijn vriend van, hij werkt zeg maar voor mij voor de persoonlijke verzorging, dat is zijn baan. want het is omhandig om voor persoonlijke verzorigng iemand in dienst te nemen, kost nog veel meer en ik wil niet dat een vreemde mij helpt met douchen. dus dit was het handigste en mooiste voor iedereen.

omdat mijn vriend naast studie en persoonlijke verzorging en andere dingen het te druk had, hadden we dus die hulp in de huishouding aangevraagd, maar dat mocht dus niet. maar wel dat pgb en dan konden we het daar van betalen (of wat je maar wou, tis immers zijn loon). hebben we dus heel lang gedaan, maar is nu is dat niet meer te betalen omdat we geen stufie meer krijgen en beide niet meer mogen lenen. dus we willen dat pgb nu gebruiken voor eten, boeken, studiegeld enzo.

ik zou het nog een keer kunnen proberen, want zo'n adviesbureau had hulp in de huishouding dus afgewezen (en pgb voor ons aangevraagd), maar ze (gemeente) belden nog op: red je vriend het zo wel? dus wij zo: ja, we gebruiken nu dat pgb. maar nu dat niet lukt, misschien kunnen we dan 'nee' antwoorden, wie weet doen ze dan nog wat.

zal het ook wel even met maatschappelijk werk bespreken. vandaag goed gesprek gehad en volgende week weer heen om voedselbank aan te vragen en kijken of we nog recht hebben op meer potjes.
Ik wil niet alleen maar negatief reageren hier maar dit

"dus we willen dat pgb nu gebruiken voor eten, boeken, studiegeld enzo"

lijkt me niet de bedoeling van een PGB. Je moet de uitgaven van je Pgb toch ook verantwoorden?
--
anoniem_1752 wijzigde dit bericht op 28-11-2012 19:21
Reden: post van ringklokje verkeerd gelezen
% gewijzigd
Wat is er mis mee dat ze de pgb daar voor gebruiken? Het is in feite zijn loon. Haar vriend werkt voor haar. Hij krijgt daar loon voor waar hij netjes alle dingen van afdraagt die je bij een normaal loon ook afdraagt en dan kan hij met wat er over blijft toch doen wat hij wil? Dat doe je anders toch ook met je loon?

@ringklokje: Het is nu nog niet zo, maar alles gaat straks inderdaad over naar de gemeente. Ook de PGB's enz. Ik ben benieuwd of maatschappelijk werk misschien nog ideeen heeft voor jullie. Ik kan me voorstellen dat het wel vervelend is dat wanneer je de huishoudelijke hulp moet schrappen terwijl je die eigenlijk gezien jouw gezondheid wel nodig hebt. Misschien dat het een idee is om dan meer gebruik te maken van je eigen netwerk (vrienden, familie enz.).
Van woensdag 28 t/m vrijdag 30 november winkel je extra voordelig op hema.nl. Online profiteer je 3 dagen lang van 15% extra korting op bijna al je aankopen*. Ook op de lopende aanbiedingen. Zo wordt online sintcadeautjes kopen nog leuker.

Bovendien wordt je online bestelling gratis thuisbezorgd**.

Voorwaarden
quote:himalaya schreef op 28 november 2012 @ 19:27:

Van woensdag 28 t/m vrijdag 30 november winkel je extra voordelig op hema.nl. Online profiteer je 3 dagen lang van 15% extra korting op bijna al je aankopen*. Ook op de lopende aanbiedingen. Zo wordt online sintcadeautjes kopen nog leuker.

Bovendien wordt je online bestelling gratis thuisbezorgd**.

VoorwaardenDie had ik al gepost vandaag, maar goed dat je hem nog een keer onder de aandacht brengt
Ik had zondag voor ruim 100 euro bij perry sport gekocht. Was het gisteravond 25% korting! Enorm balen. Heb ik vandaag gebeld: krijg ik ruim 25 euro op een tegoedbon! Toch een fijne service en een goede vrekactie!
net trouwens even naar de berekeningen gekeken voor de toeslagen. we krijgen volgend jaar geen zorgtoeslag meer en de kinderopvang wordt 5 euro per maand minder.

Gelukkig hebben we dit geld al ergens anders weggehaald Kortom per maand merken wij er niet zoveel van.
Autostoeltjes, kinderfietsen en fietszitjes t/m vrijdag zonder btw.

http://www.halfords.nl/Kl ... ies/BTW-vrij?SubPage=true
Eens met kerstklok. Het pgb is niet bedoeld voor het kopen van eten of stdieboeken. Het is bedoeld om extra hulp/zorg te kunnen kopen.

Dat jij daar je vriend van betaald en hij daarmee eten.koppt, dat mag. Idd omdat hij dit dan van zijn loon doet. Maar hier is de pgb niet rechtstreeks voor bedoeld.

Vind het wel apart dat je je pgb mag gebruiken om je vriend te betalen voor persoonlijke verzorging. Valt dit niet gewoon onder mantelzorg? Mijn moeder kreeg het nl niet voor elkaar. Ze zorgde voor mijn oma, dit koste veel tijd waardoor ze minder kon werken. Maar omdat ze familie zijn mocht mijn oma haar niet betalen met haar pgb, dit moest iemand van buiten af zijn.

Uiteindelijk hebben ze dat gedaan, masr dat is duur dus konden ze niet genoeg uren inkopen en moest mijn moeder alsnog bijspringen.
quote:ukkie21 schreef op 28 november 2012 @ 19:29:

[...]

Die had ik al gepost vandaag, maar goed dat je hem nog een keer onder de aandacht brengt Ik beken! niet teruggelezen vandaag
En, medevreksters, zijn jullie al klaar voor de Sint ?

Voor Snoezekinds lootjestrekken op school hoef ik alleen maar een witte chocoladeletter te kopen, de andere wensen had ik gelukkig nog in de Geheime Doos. Een echt HotWheels-autootje van 50 cent (uit een restpartij).

Vandaag heb ik de cadeautjes voor ons eigen feestje alvast ingepakt. 10 stanleymessen voor Snoezeman, hij is ze steeds kwijt (EUR 5,00). Twee cd's voor mezelf (EUR 22,00). En Snoezekind sio-montage (EUR 3,00), een dvd (EUR 2,00) (Benji), een cd-rom met spellen van Catan (EUR 4,00), een knuffel van Puss-in-Boots (EUR 0,60), Smartgame Cannibal Monster (EUR 7,50) en het boek "De Heksen" van Roald Dahl (EUR 10,00).

Luister en geniet ! Ik krijg van de lieve Sint twee cd's van Vox Angeli.

http://www.youtube.com/watch?v=0sWKT3Zcrzs

http://www.youtube.com/watch?v=22vljehtmPo
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:kerstklok schreef op 28 november 2012 @ 18:26:

Ik wil niet alleen maar negatief reageren hier maar dit

"dus we willen dat pgb nu gebruiken voor eten, boeken, studiegeld enzo"

lijkt me niet de bedoeling van een PGB. Je moet de uitgaven van je Pgb toch ook verantwoorden?

nee dan begrijp je me verkeerd

ik krijg pgb

daarvan moet ik mijn vriend uitbetalen

dat is de verantwoording en dat doen we braaf

met dat loon mogen we doen wat we willen, zij die mevrouw toen ook.

ze adviseerde ons daarmee hulp in de huishouding te betalen, want dat werd mijn vriend te veel.

dat hebben we dus jaren gedaan, maar dat lukt niet meer.

dus we doen niets wat niet mag.

de verantwoording is dat het van mijn rekening naar mijn vriend zijn rekening gaat.

mijn vriend is zeg maar bij mij in dienst, hij heeft ook een contract ondertekend

omdat hij mij helpt met persoonlijke verzorging.

snap je?
quote:Italie_Meisje schreef op 28 november 2012 @ 21:14:

Eens met kerstklok. Het pgb is niet bedoeld voor het kopen van eten of stdieboeken. Het is bedoeld om extra hulp/zorg te kunnen kopen.

Dat jij daar je vriend van betaald en hij daarmee eten.koppt, dat mag. Idd omdat hij dit dan van zijn loon doet. Maar hier is de pgb niet rechtstreeks voor bedoeld.

Vind het wel apart dat je je pgb mag gebruiken om je vriend te betalen voor persoonlijke verzorging. Valt dit niet gewoon onder mantelzorg? Mijn moeder kreeg het nl niet voor elkaar. Ze zorgde voor mijn oma, dit koste veel tijd waardoor ze minder kon werken. Maar omdat ze familie zijn mocht mijn oma haar niet betalen met haar pgb, dit moest iemand van buiten af zijn.

Uiteindelijk hebben ze dat gedaan, masr dat is duur dus konden ze niet genoeg uren inkopen en moest mijn moeder alsnog bijspringen.

volgens mij ligt het er aan wat je doet. mijn vriend helpt mij elke dag met wassen, aankleden, soms moet hij een dag thuis blijven van zijn studie om mij naar de wc te brengen, eten te maken en mij de hele dag overal mee te helpen. daarnaast moet hij het hele huishouden doen, en ook koken en alles. omdat dat te veel werd vroegen wij hulp in huishouding aan en zo kwamen we bij pgb. ze bekijken dat per geval. en in mijn geval is dat allemaal zo geregeld. ik heb een indicatie voor 15 jaar nu, omdat mijn ziekte niet beter wordt en langzaam achteruit gaat. dus ze bekijken het per geval. mijn vriend helpt mij echt de hele dag hé, die woont hier ook en ik kan niet alleen wonen. maar ik moet zeggen dat ik het ergens ook krom vind, waarom ze wel huishouding van een partner verwachten maar niet persoonlijke verzorging. ze waren goedkoper uit geweest als ze gewoon ons hulp in de huishouding hadden gegeven. maar aan de andere kant: mijn vriend kan haast geen bijbaantje ernaast nemen omdat hij zoveel tijd kwijt is met mij, dus wat dat betreft is het wel logisch dat hij loon krijgt.

het blijft steeds een persoonlijke situatie die ze beoordelen, en das opzich wel beter dan dat ze zich aan 'regeltjes' houden, want dan heb je altijd mensen die er buiten vallen of mensen die er onterecht recht op hebben. ik weet de details niet van jouw oma en jij niet van mij, maar denk dat ze bij dat pgb wel een afweging maken. hoewel, een kennis van mij is nierpatient en heeft nog veel en veel meer hulp nodig en die kregen geen pgb meer, spannen nu een rechtzaak aan en krijgen het alsnog, dus er gaat soms bij die indicatiestelling wel eens wat mis. familie moet niet uitmaken volgens mij, die moeder zorgde ook voor die haar zoon (nierpatient), dus dat mocht ook. misschien kan je moeder het nogmaals proberen? hoewel de nieuwe indicatiestellingregels nog strenger zijn. als je oma niet al is overleden.
en overigens is het daar wel voor bedoelt italie meisje. het gaat er nl om dat hij niet kan werken ernaast doordat hij mij helpt, wat ze zien als werken. die vrouw zei toen letterlijk; wat je met dat loon doet moet je helemaal zelf weten, het is jouw loon (zei ze tegen mijn vriend), koop er een vaatwasser van of huur een schoonmaker in en je mag er ook gewoon een film van kopen als jij dat wil.

dus het is niet perse bedoelt om hulp in de huishouding ervan te kopen. het is een compensatie zodat mijn vriend niet zichzelf over de kop hoeft te werken en naast zijn studie en mij helpen óók nog een baan moet zoeken om rond te komen.

maargoed gister hulp opgezegd, met pijn in ons hart want t is zo'n tof mens die ons zo goed heeft geholpen al die tijd.

maar zien of maatschappelijk werk nog iets weet, maar ik denk dat we alle potjes al gebruikt hebben.

schaamde me wel toen ik daar zat. daar zit je dan als hoogopgeleid stel, geen schulden, alles op een rijtje, studerend en dan moet je vragen of je naar de voedselbank mag. ooit was mijn uitkering maar 250 per maand. toen kregen we wel ook nog stufie en sprong mijn vader wat bij, veel dingen waren goedkoper toen. en we hadden nul verzekeringen (behalve ziektekosten natuurlijk). en toen had je nog geen eigen risico en werden mijn zorgkosten nog allemaal vergoed. en we konden gratis reizen. en toen gingen we ook vaak bij familie eten aan het einde van de maand

maakt studeren de laatste dagen wel moeilijk, ik maak me steeds alleen maar zorgen of we straks nog wel eten kunnen betalen. als dat in je kop zit is concentreren wel moeilijk.
oh ik zit de hele boel hier vol te posten, sorry

iemand nog een tip hoe je goedkoop lekkere vega kerst maaltijd kan maken.

vriend van ons komt 1e kerstdag altijd bij ons en heb voor brunch enzo wel goedkope dingen bedacht (krijg waarsch ook boodschappen/geld van schoonmoeder om dat beetje te betalen), maar nog geen avondmaaltijd idee. vorig jaar een ovenschotel gedaan met rijst en groente erbij. en gevulde paprika's vooraf. was ook best betaalbaar en luxe-ogend, maar wil niet weer hetzelfde doen.

2e kerstdag zijn wel bij familie dus dat scheelt weer
jeetje ringklokje wat een heftige situatie waar je inzit.

Is er met jouw ziekte geen kans op herstel meer?

Ik ben niet zo thuis in de vegetarische keuken, maar wat ik erg lekker vind (en niet duur) zijn champignons vullen met roomkaas en dan in de oven doen? Zo'n bakje roomkaas kost iets van 60 ct en champignons heb je een hele doos vol van voor een euro.

Wat je ook kunt doen, maar die zijn iets duurder, is van die portobello's kopen en die vullen met chorizo en stukjes champignons en even in de oven zetten.

Ik wil trouwens iets bestellen bij de scapino, heeft iemand een kortingscode? Ben al wezen zoeken, maar helaas zonder resultaat.
Je hebt de aanbieding in de folder bij 2 dove producten een gratis DVD.

Als je 1+1 gratis handcreme van dove aanbieding op je voordeelkaart hebt staan, dan krijg je ook gratis DVD.

Ik kreeg een gratis DVD mee, omdat ik 2 dove producten kocht en vanwege de jouwvoordeelkaart aanbieding hoefde ik maar 1 handcreme te betalen. Dus 3,42 euro had 2x handcreme en DVD.

De jouwvoordeelaanbieding is nog alleen vandaag geldig (als je hem vorige week op je kaart hebt gezet).

o ja vergeten bij te zetten: het is bij de kruidvat
Chorizo is niet vegetarisch Eefje.

Rngklokje, krijg je van het cak die tegemoetkomeing eigen risico ook? Goed idee om met een maatschappelijk werker alles op een rijtje te gaan zetten.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik kom er net tegen dat ik al zeker 9 jaar dubbel verzekerd ben voor Opstal.
quote:Janna- schreef op 29 november 2012 @ 12:51:

Chorizo is niet vegetarisch Eefje.

Rngklokje, krijg je van het cak die tegemoetkomeing eigen risico ook? Goed idee om met een maatschappelijk werker alles op een rijtje te gaan zetten.Rinklokje, heb je al brief van het CAK gekregen over wtcg (wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven