Goed hondenvoer?

26-11-2012 12:36 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zoek goed hondenvoer voor mijn beagle (2jr). Hij is gecastreerd, krijgt nu Bonzo en doet het daar niet goed op. Hij heeft zwakke darmen, poept heel veel.

Welk merk voer raden jullie aan? En alleen brokken of ook vlees?
Moah, ik vind hem persoonlijk niet zo schokkend... Je ziet geen dramatische dingen ofzo, alleen de huisvesting van de honden, en gedragsstoornissen, bijkomende honden na operaties en compleet verstijfde honden (van angst) als er iemand bij hun hok komt.

Ik heb al 'ergere' filmpjes gezien.
Oke, dan valt het nog mee. MAar ik kijk er toch maar liever niet naar. Ik hou niet van dieren in laboratoria, en al helemaal niet als het honden betreft.
Na het lezen van jullie berichten ben ik toch gaan zoeken naar een 'vers vlees' leverancier bij mij in de buurt en die heb ik gevonden. Lotgering is wat ver weg waardoor het in de papieren gaat lopen. Als je googelt op 'vers vlees hond' en de plaatsnaam erbij heb je kans dat je iets in de buurt vindt.

Ik ga het toch proberen.
Het voeren van rauw vlees aan honden kan een gevaar opleveren voor de volksgezondheid.

In vers vlees zitten vaak veel bacteriën die door de ontlasting van honden weer in ons milieu terechtkomen en zodoende met name een gevaar opleveren voor de zogenoemde YOPI's (Young, old, professionals, immunodeficient)

Mensen die rauw vlees voeren zijn zich hier vaak niet van bewust.

Voor een goed overzicht van de problemen die kunnen ontstaan is dit een goed artikel.

http://www.barf-natuurlijk.nl/html/bact_gezondheid.html
quote:paraveterinair schreef op 28 november 2012 @ 19:51:

Het voeren van rauw vlees aan honden kan een gevaar opleveren voor de volksgezondheid.

In vers vlees zitten vaak veel bacteriën die door de ontlasting van honden weer in ons milieu terechtkomen en zodoende met name een gevaar opleveren voor de zogenoemde YOPI's (Young, old, professionals, immunodeficient)

Mensen die rauw vlees voeren zijn zich hier vaak niet van bewust.

Voor een goed overzicht van de problemen die kunnen ontstaan is dit een goed artikel.

http://www.barf-natuurlijk.nl/html/bact_gezondheid.html

Volgens mij staat er alleen in de laatste twee zinnen 'het gevaar voor de samenleving' beschreven. En dan nog, hoe krijgen wij dat dan weer binnen?

Kan allemaal best waar zijn, maar zo als ik het nu lees, doet het me erg denken aan de hysterie rondom toxoplasmose en zwangerschap, waardoor je als zwangere de kattenbak niet meer zou mogen verschonen.

Terwijl, als je eenmaal weet HOE die besmetting werkt, er helemaal geen direct gevaar is als je gewoon de hygiene in acht neemt (handen wassen na verschonen kattenbak).

Ik ben dus wel benieuwd hoe die bacteriën dan weer bij ons terechtkomen en wat voor effecten dat geeft bij de mens. Want overal om ons heen stikt het van de bacteriën, en daar hebben we ook bijna nooit echt last van.

Bovendien gaat het in de tekst steeds over besmet vlees. Hoeveel van het vlees voor honden-consumptie is er gemiddeld besmet dan?

Eigenlijk vind ik het een beetje een loze tekst, omdat er niet duidelijk aangegeven staat WAT dan die gevolgen voor onze volksgezondheid zijn.
Ik zie trouwens net dat het onderzoek al van een flink aantal jaren geleden is... Het zou goed kunnen dat er inmiddels veel meer bekend is over dit onderwerp. Als het inderdaad zo slecht zou zijn, hadden we de afgelopen jaren vast wel iets gehoord van onze minister van volksgezondheid denk ik.
En, kom ik nog een keer zeuren,het gaat ook vrij veel over varkensvlees. Voor zover ik weet wordt dat niet standaard rauw gevoerd door de barfers. Ik ken hooguit wat mensen die hun hond een keer gedroogde varkensoren geven. Dus hier in NL is dat varkensvlees-gebeuren al niet echt aan de orde lijkt me?

Kan best zijn dat ik het allemaal niet goed zie ofzo, leg me gerust uit hoe het wel zit, maar ik volg het even niet.
Mijn honden krijgen zeker geen varkensvlees. Ik mag hopen dat elke hondeneigenaar weet dat dat niet goed is voor ze.
@kleinepien

Toxoplasmose kan ook komen door bacteriën die door de licht zweven! Ik hecht eraan dat te roepen, omdat misverstanden en onvoorzichtigheid grote gevolgen kunnen hebben. Mijn meervoudig en zwaar gehandicapte familielid is daar het levende bewijs van. En die is geboren in een tijd dat huisvrouwen alles nog schoonmaakten met chloor, en het gebruikelijk was om je daartegen te wapenen met schortjes en handschoenen!
@iones

Ik zal morgen dat onderzoek even lezen. Dank in elk geval voor de moeite.
Lotgering en Smuldier hier, soms aangevuld met een beetje brok als lekkernij. Daarnaast rauwe vis en lekker fruit en groente.

1 keer per dag een mooie, niet meurende drol, goede vacht geen stinkmuil.
@nummerzoveel: maar de toxoplasmose komt binnen via onze mond. Bovendien komt het hoofdzakelijk voor bij jonge katten. Ik denk dan: als je al jaren dezelfde katten hebt, en die zouden het hebben, dan heb je het zelf in al die jaren toch al vast wel een keer opgelopen? En tja, het kan ook in rauw vlees zitten. Is het trouwens niet zo dat de parasiet pas ' naar buiten' komt, 24 uur na de uitscheiding (in geval van kattenpoep dan)?
Dat vlees hè, waar komt dan dan vandaan als 18kg minder dan brokken kost?
Lilaemme. ... you're absolutly right girl !

Rauw vlees of.... als goede 2e ACANA !!! Bijna alle andere brokken zijn puur opvulsel, slechte granentroep .
@zusenzoo: dat zal waarschijnlijk lotgering zijn. Als je het vergelijkt met aldi-brokken, dan zal dat vlees duurder zijn. Maar in vergelijking met een betere brok, dus met hoog vleesaandeel, is het vlees goedkoper.
quote:Zusenzoo schreef op 29 november 2012 @ 11:25:

Dat vlees hè, waar komt dan dan vandaan als 18kg minder dan brokken kost?

Ik zou zeggen ga eens langs bij een Lotgering vestiging. De eerste keer dat wij daar kwamen kregen wij een rondleiding en ze zullen antwoord geven op al je vragen.

@kleinepien: idd Lotgering vlees. En ik vergelijk het dan idd met de duurdere brokken. Wij betalen 25 euro voor 18 kilo vlees. Dit is dan de normale vlees compleet. Prijs hangt ook af van de smaak die je kiest.
quote:brussen01 schreef op 28 november 2012 @ 22:09:

Mijn honden krijgen zeker geen varkensvlees. Ik mag hopen dat elke hondeneigenaar weet dat dat niet goed is voor ze.voor mensen ook niet
en dan ben ik zelf biologisch aan het eten maar dan ga ik wel mijn hond vlees geven a 18 kilo voor 25,-?
quote:Zusenzoo schreef op 29 november 2012 @ 12:33:

en dan ben ik zelf biologisch aan het eten maar dan ga ik wel mijn hond vlees geven a 18 kilo voor 25,-?

je hebt ook vers vlees biologisch, Carnibest heeft dat bijvoorbeeld. denk dat het iets duurder is, maar dat is je eigen biologische eten ook.

en laat ik even erbij zeggen dat ik neutraal ben. ik ben voor brokken en voor vers vlees, als er maar niet teveel kunstmatige rotzooi in zit
Wat voor vlees denk je dat er in brokken zit dan, zusenzoo? Gehakte kipfilet van biologische kippen?

@lotgering, dat wou ik ook voor die ene vleeseter van mij, maar dan moeten ze het bezorgen, kon maar 1x in de zoveel werken in mijn regio. Bovendien is vleeshond in kwestie een chihuahua, dus dat eet bijna niks, en dan waren de bezorgkosten hoger dan de kosten voor het vlees. Tenzij ik in grote hoeveelheden bestelde, dan was het prima te doen. Maar dat kan ik dan weer niet kwijt...
quote:kleinepien schreef op 29 november 2012 @ 12:53:

Wat voor vlees denk je dat er in brokken zit dan, zusenzoo? Gehakte kipfilet van biologische kippen?

@lotgering, dat wou ik ook voor die ene vleeseter van mij, maar dan moeten ze het bezorgen, kon maar 1x in de zoveel werken in mijn regio. Bovendien is vleeshond in kwestie een chihuahua, dus dat eet bijna niks, en dan waren de bezorgkosten hoger dan de kosten voor het vlees. Tenzij ik in grote hoeveelheden bestelde, dan was het prima te doen. Maar dat kan ik dan weer niet kwijt...

Je kan die facepalm achterwege laten hoor.

Ik zag gewoon 18 KG voor 25,- euro staan, de kiloknaller is zelfs een stuk duurder, dus van daar mijn vraag.

Ik heb zelf dus ook geen voorkeur, alleen een vraag.

Maar ja, stomme vragen bestaan dus blijkbaar.
quote:kleinepien schreef op 29 november 2012 @ 11:20:

@nummerzoveel: maar de toxoplasmose komt binnen via onze mond. Bovendien komt het hoofdzakelijk voor bij jonge katten. Ik denk dan: als je al jaren dezelfde katten hebt, en die zouden het hebben, dan heb je het zelf in al die jaren toch al vast wel een keer opgelopen? En tja, het kan ook in rauw vlees zitten. Is het trouwens niet zo dat de parasiet pas ' naar buiten' komt, 24 uur na de uitscheiding (in geval van kattenpoep dan)?

Het komt idd binnen via de mond, en het kan voorkomen worden door heel goede hygiene. Evengoed wordt zwangere vrouwen dringend afgeraden om de kattenbak zelf te verschonen. Kan het echt niet anders, dan dient het idd elke 24 uur te gebeuren omdat de eitjes na 24 uur uitkomen en de bescherming met handschoenen dan niet meer volstaat.

Mocht je interesse hebben, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Miliue gaat er hier uitgebreid op in:

http://www.rivm.nl/Onderw ... ndoeningen/T/Toxoplasmose
@nummerzoveel: nee joh, ik heb nu een mooi excuus om mijn vriend die bakken te laten verschonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven