Werk & Studie alle pijlers

Mbo administratie

02-12-2012 19:08 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In september 2013 wil ik gaan starten met de mbo opleiding administratief medewerker niveau 2. Op het moment ben ik werkzaam in de thuiszorg als Helpende, waarvan ik weet dat ik dit niet veel langer wil doen en dus ook niet wil doorgroeien tot verzorgende.

Nu zullen jullie wel denken; waarom niveau 2? Nou, ik ben zelf niet zo van het leren, maar ik wil toch graag een diploma halen. Natuurlijk wil ik wel doorgroeien in het bedrijf waarvoor ik ooit ga werken, indien mogelijk. Maar mij nog een hele tijd in de schoolbanken plaatsen, nee..

Nu is mijn vraag; kan ik ergens komen met de opleiding bedrijfsadministratief medewerker op niveau 2? Ik heb ook de mogelijkheid om in het laatste jaar (opleiding duurt 2jr) te kiezen voor secretarieel medewerker / receptioniste-telefoniste. Als ik hiervoor kies krijg ik 2 diploma's. Als ik voor bedrijfsadministratief medewerker kies gewoon 1 diploma.

Wat zouden jullie doen? En is hier uberhaupt werk in te vinden? Ik weet dat de tijd nu sowieso moeilijk is, maar ga er vanuit dat we hier ooit ook wel weer uitkomen.

Graag serieuse reacties.

Alvast bedankt!
September 2012 is al een tijdje geweest
Ik ken de opleiding niet. Is het een algemeen administratieve opleiding? Of leer je ook echt boekhouden?
quote:Olivia1975 schreef op 02 december 2012 @ 19:39:

Ik ken de opleiding niet. Is het een algemeen administratieve opleiding? Of leer je ook echt boekhouden?Het gaat over een algemeen administratieve opleiding. Telefoons aannemen, archiveren, post sorteren en rond delen. Maar ook facturen inboeken e.d.
Facturen inboeken, moet je ze dan ook coderen? Bepalen op welk (grootboek)nummer iets geboekt wordt? Of krijg je die informatie erbij?

Ik denk dat je nu in de crisis niet zo makkelijk wat vindt. Maar als die opleiding 4 jaar duurt dan kan de crisis al wel weer op zijn einde lopen (laten we het hopen!). En hoe jonger je bent des te goedkoper je bent, dat wil ook nog wel helpen. Op mijn leeftijd (37) met net zo'n diploma behaald en geen werkervaring wordt het een stuk lastiger. Hoe oud ben je?

En hoe ga je de opleiding doen? BOL of BBL? Als je BBL doet en een stageplek kunt vinden maak je wel kans dat je daarna mag blijven als je je tot een volwaardige medewerker hebt ontwikkeld.
quote:Olivia1975 schreef op 02 december 2012 @ 19:57:

Facturen inboeken, moet je ze dan ook coderen? Bepalen op welk (grootboek)nummer iets geboekt wordt? Of krijg je die informatie erbij?

Ik denk dat je nu in de crisis niet zo makkelijk wat vindt. Maar als die opleiding 4 jaar duurt dan kan de crisis al wel weer op zijn einde lopen (laten we het hopen!). En hoe jonger je bent des te goedkoper je bent, dat wil ook nog wel helpen. Op mijn leeftijd (37) met net zo'n diploma behaald en geen werkervaring wordt het een stuk lastiger. Hoe oud ben je?

En hoe ga je de opleiding doen? BOL of BBL? Als je BBL doet en een stageplek kunt vinden maak je wel kans dat je daarna mag blijven als je je tot een volwaardige medewerker hebt ontwikkeld.

De opleiding duurt 2 jaar. Ik heb geen idee wat ik verder allemaal moet doen. Het is in iedergeval een baan met geen hele grote verantwoordelijkheid, meer waarbij je je collega's werk uit handen neemt.

Ik ga de BOL opleiding doen. Dit omdat er weinig vraag is naar BBL-ers voor deze opleiding, vooral in deze tijd. Ik ben wel bereid om eventueel een cursus boekhouden te gaan volgen. Alleen mijn struikelpunt is dus dat ik niet echt een held ben in rekenen en wiskunde. Maar goed, je kunt het leren....

Ik ben 19, als ik de opleiding heb behaald 22.
Een stageplek is nu inderdaad niet makkelijk maar als je nog even de tijd hebt zou ik het gewoon proberen. Je weet maar nooit. En dan heb je wel iets meer zekerheid op een baan.

Boekhouden moet je liggen. Maar je hoeft er niet goed voor te zijn in wiskunde. Wiskunde en ik zelf gingen vroeger niet samen en ik kan boekhouden als een tierelier. Rekenen ook.
Voor een 19-jarige schrijf je best behoorlijk Nederlands. Ik kom hier op het forum en social media echt hele andere niveaus tegen. Dus met dat niet kunnen leren zal best meevallen. En rekenen kun je leren, veel oefenen.

Heb je nou je openingspost aangepast? Heb ik zo over die informatie van die 2 keuzerichtingen na 1 jaar heen gelezen?
Klopt, ik kan ook wel meer dan dat ik zelf denk. Ik ben alleen te onzeker om op een hoger niveau te beginnen. Vandaar ik liever intern wordt opgeleid als ik eenmaal bij een bedrijf binnen ben.

Het gaat mij er ook voornamelijk om dat ik er het geduld niet voor heb om dagen in de schoolbanken te zitten. En een BBL opleiding in deze richting is in deze tijd (bijna) onmogelijk. Bij het opleidingsinstituut in mijn woonplaats is zelfs die mogelijkheid weggehaald, omdat er te weinig aanmeldingen zijn. En aangezien de plannen van het kabinet wat betreft studiefinanciering durf ik het ook niet aan om de opleiding in een andere stad te gaan volgen, omdat ik gewoon weg het geld niet heb om zelf de reiskosten te financieren. Maar goed,dat is er allemaal nog niet officieel door.

Mijn openingspost heb ik niet aangepast, alleen het jaartal.
Dan heb ik met mijn neus zitten lezen.;-)
Op zich is er wel veel werk te vinden in die richting, maar er zijn ook heel erg veel mensen die werk zoeken in die richting.

En vaak wordt er toch wel niveau 4 gevraagd.

Maar een opleiding doen lijkt me hoe dan ook altijd wel slim en ik zou dan ook gewoon die opleiding gaan doen. Je kan toch altijd ook kiezen om na die twee jaar nog één of twee jaar verder te leren en zo niveau 3 of 4 te behalen?
Bedankt voor je reactie.

Ik ga de opleiding sowieso doen. Nooit mis om nog een extra diploma te hebben. Ik kan evt al op niveau 3 beginnen, maar omdat ik uit de zorg kom en ook op het VMBO zorg en welzijn heb gedaan denk ik dat het verstandiger is om toch gewoon te starten op niveau 2. Ik kan evt erna nog voor niveau 3 gaan, of mocht het niveau toch te laag zijn, doorstromen naar niveau 3.

Ik ben dit topic eigenlijk begonnen door een stukje onzekerheid omdat ik gewoon bang ben dat als ik mijn diploma dadelijk heb, ik nog geen werk vind omdat het een lager niveau is. Maar we zullen zien hoe het allemaal loopt.. Anders altijd een diploma achter de hand, in de zorg zijn genoeg banen.
Ik heb eigenlijk nog steeds geen discreet antwoord op mijn vraag. Dus nogmaals; Weet iemand wat de baankansen zijn met;

- Bedrijfsadministratief medewerker niveau 2

- Receptionist/telefonist niveau 2

- Secretarieel medewerker niveau 2.

Graag hoor ik van jullie.
quote:shr1993 schreef op 03 december 2012 @ 15:38:

Ik heb eigenlijk nog steeds geen discreet antwoord op mijn vraag. Dus nogmaals; Weet iemand wat de baankansen zijn met;

- Bedrijfsadministratief medewerker niveau 2

- Receptionist/telefonist niveau 2

- Secretarieel medewerker niveau 2.

Graag hoor ik van jullie.

We hebben geen glazen bol.

Je gaat pas over 10 maanden starten, die opleiding duurt toch minstens 2 jaar waardoor je over 3 jaar pas een baan gaat zoeken. En dan wil je van ons weten of je over 3 jaar makkelijk een baan kan vinden. In deze tijd. In een economische crisis. Dat weet niemand.

Maar op zich is het wel een brede opleiding waar je veel kanten mee op kan.
TO ik zou het niet doen. De komende jaren blijft het moeilijk op de arbeidsmarkt en als er al administratieve banen zijn dan vragen ze meao of minimaal mbo 3 of liever nog 4 of hbo. Met mbo 2 kun je het wel vergeten, dat is hard maar helaas de waarheid momenteel. Verder minimaal een x aantal jaren werkervaring in precies dezelfde soort functie en veel ervaring met bepaalde computersystemen ook gewenst.

Ik zou als ik jou was toch in de zorg blijven omdat daar toch de meeste toekomst in zit. Ik had graag een glazenbol gehad 16 jaar geleden dan had ik niet voor meao gekozen. Nu zit ik een jaar thuis, voor mij 500 anderen die ook solliciteren en kan ik ook bij andere banen, ook de ongeschoolde banen er lastig tussen komen. Uiteraard blijf ik wel doorsolliciteren.

Als tip wil ik je meegeven om even op de vacaturesites te kijken naar administratieve banen en wat ze daar voor vereisten hebben en of je jezelf daar wel thuis bij gaat voelen voordat je met een opleiding start waar je mischien niets aan gaat hebben maar wel veel tijd en geld gaat kosten.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:shr1993 schreef op 03 december 2012 @ 15:38:

- Bedrijfsadministratief medewerker niveau 2 Heel erg lastig, ze vragen minimaal mbo 3/4, meao of hbo met werkervaring. Heel veel mensen solliciteren nu op dit soort banen als ze er al zijn.

- Receptionist/telefonist niveau 2 Ook hier willen ze een hoger mbo niveau hebben, werkervaring, prettige telefoonstem, klantgericht etc. Word ook niet heel veel gevraagd op dit moment.

- Secretarieel medewerker niveau 2. Ook voor deze baan minimaal niveau 3/4, bijvoorkeur secretaresse opleiding, werkervaring hiermee hebben.

Graag hoor ik van jullie.Volgens kenners schijnt de crisis nog tot zeker 2017 te duren dus ook de werkloosheid en de weinige banen. Daarna word het mischien wat beter maar de tijden dat de bomen hoog in de lucht groeiden en werkgevers moesten smeken om sollicitanten komt niet meer terug. Veel word ook gedigitaliseerd met name in de administratie dus dan zijn er sowieso minder mensen nodig om dit werk te doen ook als de vergrijzing eindelijk intreed en die ouwe lui eindelijk eens met pensioen gaan. Maar van mij mag die crisis morgen al over zijn hoor!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Heel eerlijk denk ik dat je geen kans hebt op niveau 2. Onlangs zochten wij een kandidaat met mbo administratie niveau 4 en van alle kandidaten die solliciteerden hadden nog geen baan gevonden binnen hun vakgebied.

Ik denk dat je het moet vergelijken met lbo van vroeger. De meeste banen op administratief gebied zijn toch op mbo niveau. Ik zou hoger inzetten. Er wordt best wat van je gevraagd in deze banen dus zo hoog mogelijk in- en uitstromen.
Ik doe deze opleiding op niveau 4, met uitstroom naar de Accountancy. Ik zou als ik jou was toch proberen om niveau 3 of 4 te gaan doen. Niveau 2 stelt echt erg weinig voor, het is het lichte werk. Dus telefoon opnemen, post archiveren, post versturen, faxen, emailen e.d. Echt facturen inboeken denk ik niet, of eventueel als ze al gecodeerd en gecontroleerd zijn.

Wbt vacatures, kijk eens rond op een site als nationalevacaturebank of iets dergelijks.

Mocht je nu minder goed zijn in wiskunde/rekenen/statistiek, dan kan je misschien kiezen voor de secretariële kant?

Ik ben juli volgend jaar klaar, maar ga door op HBO, ook vanwege de geringe banen op dit moment. (moet zeggen dat als ik zou willen, ik op mn stagebedrijf kan blijven, maar dat geluk moet je net hebben!)
Ik heb deze opleiding ook gedaan, niveau 4.

Bij mijn vorige werkgever was mijn functie : Aankomend assistent accountant.

Met 't niveau wat jij hebt, kun je bijvoorbeeld bij een klein bedrijf op de administratie gaan werken als ondersteuning.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zo hier en daar wat rond gekeken bij de vacatures en kom toch wel het een en ander tegen waar om mbo niveau wordt gevraagd. Er staat niet specifiek bij dat het om niveau 2 gaat, maar de taken lijken er wel op.

En zoals ik in mijn openingspost al vermelde; ik kan ook uitstromen als receptioniste-telefoniste of secretarieel medewerker, maar die keuze maak ik pas in het 2e en tevens laatste leerjaar. Misschien dat ik toch kies voor gewoon bedrijfsadministratief medewerker, het ligt er maar net aan hoe het dan gesteld is met de crisis.

Op andere website's lees ik ook dat de baankans voor deze opleiding op mbo niveau 2 voldoende tot goed is. Ieder bedrijf heeft overigens administratie.
Als er mbo genoemd wordt bedoelen ze toch meestal de volledige mbo opleiding en dat is dan dus niveau 4.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven