Onaangekondigd bezoek

03-12-2012 22:46 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal je net zien. Lig je uitgezakt in je oncharmante huispak languit op de bank.. Gaat de bel. Verrassing! "We waren in de buurt, en dachten, we wippen even langs!" Eeehm.. Gezellig?!

Fijn juist als vrienden/ familieleden onaangekondigd komen aanhobbelen of liever niet? Ben jij altijd voorbereid op onverwachts bezoek? En kondig jij jouw bezoek altijd aan?
Hoeft niet aangekondigd maar dat is wel het handigst.

Ik vind beide leuk. Onverwacht vanwege het breken van de planning en gepland vanwege het in huis halen van de lekkernijen.
Maar inderdaad bijzonder vreemd dat altijd als je net in je oudste kloffie zit, en het huis 1 grote bende is.. dán komt er onverwacht bezoek! Hahaha.
Was er altijd heel moeilijk mee, maat door partner die er juist makkelijk mee is kan ik het nu ook gezellig vinden. Huis is altijd opgeruimd en er is altijd wat in huis. Krijgen alleen weinig onaangekondigd bezoek, zijn beide nml onregelmatig thuis dus eigenlijk belt iedereen wel van te voren of we thuis zijn.
Is goed hoor Nouschi, eet je mee?

Vorig jaar had ik hierdoor 30 man met kerst. Ik vond het heeeeeerlijk maar huis bleek toch wat te krap toen ik zag dat ze in de keuken stonden te eten of op de trap zaten. Hebben echt een inloophuis, mensen kunnen eigenlijk niet eens aanbellen dus lopen standaard achterom.

Snap het trouwens wel als mensen het niet waarderen dus probeer wel te bellen. Soms bel ik pas een half uur van tevoren omdat ik spontaan zin heb. Weet wel bij wie dat wel kan, hoop ik.
Overdag vind ik al het bezoek prima en als het niet uitkomt zeg ik het gewoon. Ik merk wel dat ik wanneer ik me eenmaal op de bank heb geïnstalleerd met de modus van 'dit was de dag, nu even niks meer' ik baal als ik gestoord word. Ik zeg dat dan alleen niet Eigenlijk stom.
Het is hier ook wel eens een rotzooi maar mensen storen zich er nooit aan maar ze komen ook voor mij en niet om mijn huis te taxeren.Ik heb ook altijd eten in huis snoep en limonade voor kinderen maar dat komt ook misschien omdat iedereen hier binnenkomt vallen.
Ik vind het gezellig, doe altijd de deur open. En als ik bij anderen aan kom waaien, is dat ook altijd prima. Ze zeggen eventueel eerlijk dat er maat tijd is voor 1 bakkie koffie, en dat ze me dan buiten zetten, of w hebben de hele middag tijd.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hier is iedereen altijd welkom...

mensen kunnen zo binnen komen lopen gezellig! zijn meerdere mensen die een sleutel hebben van ons huis...

iedereen kan altijd mee eten heb ik niet genoeg maak ik bij of het word verdeeld...

als het niet uit kom word het gezegt makelijk toch

ik kondig zelf ook niet aan als ik kom..
Ligt er een beetje aan wie het is. En wat ik aan het doen ben. Ik heb liever dat ze even bellen.
Daar heb ik geen moeite mee,iedereen komt hier altijd achterom.

De voordeur gaat haast nooit open.

Ik heb altijd wel koffie,thee,koekjes,frisdrank in huis.

Maar sinds mijn man is overleden is de aanloop wel iets minder geworden,wat ik toch wel jammer vind.

Ik kondig mijn bezoek altijd wel aan,maar dat is meer omdat ik overal nogal ver vandaan zit en liever niet voor een gesloten deur kom.

Nu mijn man is overleden heb ik de familie wel gevraagd,om in de winter,als ze 'savonds willen komen,om van te voren te bellen.
Ik vind het leuk om spontaan bezoek te krijgen of te zijn maar wel zo dat ik of de ander nog een keus heeft. Ik zal altijd even bellen van te voren of het schikt.
topic 1

Topic 2

Topic 3

Leesvoer...
Altijd leuk, onverwacht bezoek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik hou er niet van, onverwacht bezoek. Heb liever dat ze even bellen vantevoren. Dat hoeft niet heel ver vooruit te zijn, kwartiertje is ook goed. Als ik me er maar even op in kan stellen. Als er uit het niets mensen voor de deur staan, kan ik daar ook echt heel chagerijning van worden. Ik moet dan echt even schakelen uit wat ik aan het doen was. Er zijn maar heel weinig mensen van wie ik het wel kan hebben (ouders, zus, dat is het wel denk ik).
Hangt er toch ook vanaf wie er onverwachts voor de deur staat? Ik vind het prima, gezellig, geen probleem. Het lastige is alleen dat ik (en vriend) weinig thuis zijn, dus als we er al zijn ben ik erg blij dat er even gelummeld kan worden, uitslapen, uitgebreid ontbijten, daarna douchen. En meestal is er geen moer in huis. Dat vind ik dan weer ongastvrij staan, weinig kunnen aanbieden en je wandelt duidelijk binnen bij mensen, die hun 'weekendroutine' aan benutten zijn.
Daar heb ik echt een ongelooflijke hekel aan, maar gelukkig weten mijn familie en vrienden dat.

Ik werk vrij veel en ben introvert, dus ik tank pas bij na een werkdag als ik in mijn eentje ben, bankhangen etc.

Bezoek zou die rust best wel verstoren.
ik vind het vooral vervelend als het monteurs of bezorgdiensten zijn. Dan heb je afgesproken na één uur in de middag en verdomd dan wordt er om half tien gebeld, als ik nog ongekamd en met mijn huiskloffie aan de koffie zit.

Ja mevrouw sorry, maar we waren hier in de buurt dus ik dacht: misschien is ze thuis. En dan zeg je maar dat je het niet erg vindt maar dan voel ik me bijster slecht op mijn gemak. En bozig ook, want dat had ik met reden niet zo afgesproken.
it's a big club and you ain't in it
Afgelopen weekend ging de bel, ik deed open, kennis die de toevallig in de buurt was. Prima, kom binnen. Ongeveer 10 minuten later begint mijn gezicht toch wel te trekken. O ja ik had een masker opgedaan. Mij toch even geëxcuseerd en het masker afgehaald.

Ook laatst gehad dat het bezoek na afloop over een emmer dweilwater moest stappen. Moesten ze vast bij binnenkomst over heen stappen, maar het viel me pas op nadat ze weg gingen en ze weer over die emmer moesten stappen. Kan ik me achteraf wel druk om maken, maar wat helpt het.

Onverwacht bezoek vind ik geen probleem. Wel heb ik liever dat men belt, doe ik ook, maar ja, denk toch dat ik de meest gezelligste avonden heb beleefd bij mensen die of bij wie ik onverwacht op de stoep sta.
Ik houd van gastvrijheid, mijn deur heeft altijd opengestaan voor iedereen en op elk moment, iedereen kon blijven eten en desnoods slapen. Ook vrienden van de kinderen (en nog).

De laatste jaren is dat wel wat veranderd. Als single mom ben ik meer waarde gaan hechten aan privacy en "me-time". Afhankelijk ook wat je aan het doen bent en hoe opgeruimd het huis is. Ik vind het nu minder belangrijk dat mijn huis op elk moment pico bello in orde is, dus als mensen onaangekondigd langskomen, kan het zijn dat het niet uitkomt of dat het hier een zootje is en dat vind ik zelf dan vervelend. Niet erg vind om er zelf in te zitten als ik andere dingen op de prioriteitenlijst heb staan dan schoonmaken, maar wel voor anderen. Gastvrij betekent voor mij namelijk oa dat het huis en ikzelf toonbaar is/ben.

Meestal vind ik het alleen maar gezellig, voor diegenen die daardoorheen kunnen kijken, en zijn ze van harte welkom. Maar er zijn situaties denkbaar dat ik de deur niet opendoe, dan "ben ik er niet". Dan neem ik de telefoon ook niet op, dan ben ik bezig. Hoe gezellig ook, ik stel anderen niet meer boven mijzelf, als ik ff me-time nodig heb en het echt niet uitkomt.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik ben nogal een einzelganger, dus ik ben meestal heel blij om alleen (met vriend) thuis te zijn. Gestoord worden is dan niet zo leuk, omdat het een soort van verstoring van privacy is. Maar dat gevoel heb ik niet alleen bij een spontaan bezoek, maar ook bij een gepland bezoek

Maarik vind spontaan bezoek juist wel leuk. Het is dan meestal wel een zooitje, maar de mensen die spontaan op bezoek komen zijn toch niet de georganiseerde types, dus die geven niets om het feit dat ik in pyjama zit of dat het niet opgeruimd is. Om die reden kan een spontaan bezoekje ook wel leuk zijn.

Het is ook een mooie bevestiging dat je vrienden hebt of mensen die om je geven en graag tijd met je doorbrengen. Tenminste zo zie ik het dan. Een spontaan bezoek lijkt minder een moetje dan een gepland bezoek namelijk, in mijn ogen dan.
quote:Suzy65 schreef op 04 december 2012 @ 01:10:

[..]

Gastvrij betekent voor mij namelijk oa dat het huis en ikzelf toonbaar is/ben.

[...]

Natuurlijk staat het gezelliger als jij en je huis er leuk/toonbaar uit zien. Ik ruim ook altijd op, zorg ervoor dat ik niet in mijn huispak zit en wat lekkers in huis heb, als ik gepland bezoek krijg. Maar als ik ongepland bezoek krijg, kunnen ze me in mijn pyjama/schoonmaak-kloffie aantreffen, zonder dat ik ook koffie of koekjes in huis heb. So be it.

Zij bellen aan zonder verwachtingen, ze weten niet eens of iemand thuis is. Dus het kan alleen maar meevallen.

Een schoon huis en schone gastvrouw is bij mij niet het ultimum van gastvrijheid. Gastvrijheid betekent voor mij dat een ieder op elk moment welkom is. En wanneer het echt niet uit komt, dat je dat gewoon kan zeggen.
Onverwacht bezoek is leuk, maar als het niet uitkomt dan krijgt het onverwachte bezoek het komt niet uit, kom een andere keer terug, te horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven