Werk & Studie alle pijlers

Twijfel werk/opleiding

05-12-2012 15:13 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben momenteel 3 jaar werkzaam op een Hogeschool. Ik heb hier een onderwijsondersteunende functie. Ik merk dat ik momenteel een beetje ben uitgekeken op mijn huidige baan. Wel zijn er momenteel ontwikkelingen om onze functie op te hogen naar een andere schaal en het werk nog inhoudelijker te maken. Echter, zulke verhalen heb ik vaker gehoord dus sta hier enigszins argwanend tegenover.

Opties die ik overweeg. Ik twijfel al een hele tijd over de Pabo. Ik heb ook meegelopen op een basisschool, maar ik kom er niet echt uit of dit nu is wat ik wil gaan doen in de toekomst. Ik wil de pabo verkort dt gaan volgen. Mijn werkgever wil 50% meebetalen. Echter, als ik de Pabo ga doen zal ik wel een dag minder moeten gaan werken, anders wordt het qua werkdruk te zwaar (denk ik? Iemand ervaring met een fulltime baan en daarnaast de verkort dt Pabo?) Momenteel werk ik 4 dagen bij Inholland en 1 dag per week bij een andere werkgever. Deze baan zal ik dus op moeten zeggen. Dit scheelt dus ook weer inkomsten, die ik momenteel wel goed kan gebruiken. Vriend is namelijk ook bezig met zijn studie en we wonen samen. Die 5e dag bij die andere baan kan ik dus echt de leuke extraatjes van betalen. Vriend is nog circa 2 jaar bezig met zijn studie.

Een andere optie is om mijn lesbevoegdheid voor het HBO te halen. Is een 16 daagse cursus en daarmee kan je voor de klas gaan staan. Lijkt me ook leuk, maar ik vraag me af of dit dan is wat ik wil. En als ik deze cursus ga doen blijf ik gewoon zitten op mijn huidige positie. Ik zal niet ineens 'docent' zijn. Hogeschool zal deze cursus vergoeden.

Nog een andere optie is dat er bij mijn Hogeschool een functie is vrijgekomen. Spreekt mij erg aan, alleen is de functie een schaal lager dan mijn huidige functie. Dus echte doorgroeimogelijkheden zitten er bij deze functie niet in. Maar in deze functie sta ik af en toe wel voor de klas en zal ik ook verplicht de bovengenoemde didactische cursus moeten gaan volgen.

Kortom, ik weet het niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen! Wat zouden jullie doen?
pab biedt niet echt baankansen

Realiseer je dat wel

Er is momenteel een overschot van heb ik jou daar aan afgestudeerde pabo'ers

Verder kan ik je niet echt helpen
Idd, geen PABO want er zijn veel mensen met dat papiertje werkloos. Misschien gewoon eerst voor die lesgeefkwalificatie gaan, want dat heeft de minste impact op de rest van jullie leven en financien, en van daaruit weer verder kijken?
Je kunt nieterns een dag minder werken dus dan is het vrijwel onmogelijk om een pabostudie te doen. Het is immers een opleiding waarvoor ook de deeltijders veel stage moeten lopen.... En dat gaat niet lukken in de avonduren en in het weekend want dan zitten er weinig kinderen op school. Je kunt uiteraard wel opzoeken hoe een deeltijdstudie qua tijden verdeeld is, maar nog zeker twee jaar lang vijf dagen werken, ik neem aan van ma tot vrijdag, en stagelopen, dat lukt natuurlijk niet.

Bovendien kom je momenteel met een pabo diploma niet aan een baan, er is gewoon geen vacature in te vinden....

Ik zou voor een andere studie gaan of die korte cursus. Mocht je later toch de pabo willen doen is dat mooi meegenomen. En heeft je werkgever een liopbaanbureau oid? Misschien zijn er intern nog andere mogelijkheden?
Hoi,

Via mijn werkgever krijg ik verlof voor mijn stagedag van de pabo. Het zou er dus uitzien als 3 dgn hogeschool, 1 dag stage en 1 dag die andere werkgever. Ik overweeg om mijn werkgever waar ik nu 1 dag werk op te zeggen. Zo kan ik 1 dag in de week besteden aan huiswerk. Ik overweeg de digipabo, dus zal niet in de avonden naar school gaan.

Idd zijn niet veel banen maar in 2016 schijnt dit weer aan te trekken. Vriend vindt ook dat ik het nu moet doen, anders komt het er niet meer van. Ik ben nu 27 jr en op een gegeven moment willen we ook kinderen (als ons dit is gegund).

Ben zo bang dat van uitstel, afstel komt...
Zoals anderen al aangegeven hebben, is het er voor PABO afgestudeerden niet zo veel werk, dus daar zou ik mijn tijd en energie niet in steken. Wat betreft lesgeven op het HBO, HBO instellingen willen vooral academische masters. Ik zou in jouw geval aanraden om bijvoorbeeld je 2e graads bevoegdheid voor Nederlands of Engels te halen. Daar is vrijwel altijd werk in te vinden, omdat Nederlands en Engels verplichte vakken zijn die op alle middelbare scholen gegeven worden. Als je echt verder wil gaan met je PABO plan, zou ik je aanraden om eerst eens contact op te nemen met een paar basisscholen bij jou in de buurt om te peilen hoeveel vraag er is en gaat zijn naar juffen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Omdat je over alle opties twijfelt, is het misschien niet zo handig om de meest risicovolle optie te kiesen. Pabo levert weinig werkperspectief en het zal heel pittig zijn om naast je huidige baan te blijven doen.

Als financiele zaken geen issue zouden zijn, wat zou je dan vanuit je hart kiezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven