De lekkerste tomatensoep?
donderdag 6 december 2012 om 11:32
Dit is mijn favoriet: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... omatensoep
Wij eten het zéér regelmatig. Heerlijk soepje.
Wij eten het zéér regelmatig. Heerlijk soepje.
donderdag 6 december 2012 om 11:44
Er zijn zoveel verschillende manieren om tomatensoep te maken. Wil je met vermicelli en balletjes, groenten erin? Of juist de Italiaanse variant met mascarpone? Die maak ik vaak.
Uitje en knoflook in olie fruiten, daarna in blokjes gesneden tomaat erbij. Veel, verse, rijpe. Eventueel gepelde tomaten uit blik erbij. Indien de tomaten niet zoet genoeg zijn, er een beetje suiker bij doen. Soms doe ik er ook rode paprika bij. Bouillonblokje erbij, oregano en basilicum erbij. Prutteldepruttel. Als alles zacht gekookt is de staafmixer erdoor en dan begint het op smaak brengen. Nog wat peper, zout, oregano, basilicum wat je maar lekker vindt naar eigen smaak. Masarpone erdoor mengen (je kunt overigens de soep eerst nog zeven) en dan heb je een heerlijke volle romige tomatensoep.
Uitje en knoflook in olie fruiten, daarna in blokjes gesneden tomaat erbij. Veel, verse, rijpe. Eventueel gepelde tomaten uit blik erbij. Indien de tomaten niet zoet genoeg zijn, er een beetje suiker bij doen. Soms doe ik er ook rode paprika bij. Bouillonblokje erbij, oregano en basilicum erbij. Prutteldepruttel. Als alles zacht gekookt is de staafmixer erdoor en dan begint het op smaak brengen. Nog wat peper, zout, oregano, basilicum wat je maar lekker vindt naar eigen smaak. Masarpone erdoor mengen (je kunt overigens de soep eerst nog zeven) en dan heb je een heerlijke volle romige tomatensoep.
donderdag 6 december 2012 om 11:47
Ik maak het meestal 'op gevoel', maar doe het ongeveer zo:
1-2 uien snijden
1-2 grote wortelen snijden
6-8 tomaten in vieren snijden
1 el bloem
beetje honing
peper/zout
rijst
gehakt
Uien en wortelen in een beetje boter aanstoven, bloem erover strooien, een goeie liter kippenbouillon erbij (misschien iets meer?).Tomaten erin doen, bijkruiden met peper, beetje tijm, paar laurierblaadjes. Een 20 minuten koken, laurier eruit en mixen. Op smaak brengen met peper, zout en een beetje honing. Dan wat rijst erin laten koken en natuurlijk wat kleine gehaktballetjes.
1-2 uien snijden
1-2 grote wortelen snijden
6-8 tomaten in vieren snijden
1 el bloem
beetje honing
peper/zout
rijst
gehakt
Uien en wortelen in een beetje boter aanstoven, bloem erover strooien, een goeie liter kippenbouillon erbij (misschien iets meer?).Tomaten erin doen, bijkruiden met peper, beetje tijm, paar laurierblaadjes. Een 20 minuten koken, laurier eruit en mixen. Op smaak brengen met peper, zout en een beetje honing. Dan wat rijst erin laten koken en natuurlijk wat kleine gehaktballetjes.
donderdag 6 december 2012 om 12:11
Prei/wortel/paprika in ringen/kleine stukjes snijden.
1.5 kg tomaten door de de midden snijden en harde stukjes eruit.
-ovenschaal met rand invetten, gesneden groente in doen.
-tomaten er over heen, open kant aan de onder kant.
-met een kwastje wat olie erover.
-2 tenen knoflook toevoegen, italiaanse kruiden erover. Flink wat peper en zout.
- 25 minuten in de oven op 200 graden.
-Als het klaar is ovenschaal uit de oven en een beetje laten afkoelen.
-Je kunt nu heel makkelijk de velletjes van de tomaat eraf halen. Deze weggooien.
-Alles in een pan doen.
- Staafmixer erdoor.
- Eventueel zeven, doe ik zelf nooit.
- ik voeg zelf altijd gehaktballetjes toe, maak van een pakje rundergehakt de helft gehakballetjes, de rest voeg ik los toe, zodat het 'rul' mee kookt.
Goed doorlaten koken, eventueel nog wat water erbij als het te dik is en ik doe er meestal nog wat tuinkruiden boullion door heen.
1.5 kg tomaten door de de midden snijden en harde stukjes eruit.
-ovenschaal met rand invetten, gesneden groente in doen.
-tomaten er over heen, open kant aan de onder kant.
-met een kwastje wat olie erover.
-2 tenen knoflook toevoegen, italiaanse kruiden erover. Flink wat peper en zout.
- 25 minuten in de oven op 200 graden.
-Als het klaar is ovenschaal uit de oven en een beetje laten afkoelen.
-Je kunt nu heel makkelijk de velletjes van de tomaat eraf halen. Deze weggooien.
-Alles in een pan doen.
- Staafmixer erdoor.
- Eventueel zeven, doe ik zelf nooit.
- ik voeg zelf altijd gehaktballetjes toe, maak van een pakje rundergehakt de helft gehakballetjes, de rest voeg ik los toe, zodat het 'rul' mee kookt.
Goed doorlaten koken, eventueel nog wat water erbij als het te dik is en ik doe er meestal nog wat tuinkruiden boullion door heen.
donderdag 6 december 2012 om 12:15
Ik doe het zo:
Twee teentjes knoflook persen en aanfruiten samen met kaneel (Kaneel? Ja, kaneel).
Soepgroenten toevoegen en roerbakken.
Gezeefde tomaten toevoegen (ik gebruik altijd pakje gezeefde tomaten, gaat sneller).
Bouillon toevoegen.
Soepballetjes er in doen.
Door laten koken tot balletjes gaar zijn.
Maak het ook wel eens anders mar dit is mijn snel-klaar-succes-recept.
Twee teentjes knoflook persen en aanfruiten samen met kaneel (Kaneel? Ja, kaneel).
Gezeefde tomaten toevoegen (ik gebruik altijd pakje gezeefde tomaten, gaat sneller).
Bouillon toevoegen.
Door laten koken tot balletjes gaar zijn.
Maak het ook wel eens anders mar dit is mijn snel-klaar-succes-recept.
donderdag 6 december 2012 om 12:17
Ik maak altijd een variant van van alles en nog wat. Beetje gehakt rullen, blik tomatensoep in de pan, zakje boerensoepgroente erbij, gehakt erbij, goed doorroeren en lekker heet laten worden. Creme freche (of sour cream) + tortillachips erbij serveren. Heerlijk.
Deze variant maak ik ook met bruine bonensoep; ook erg lekker.
Deze variant maak ik ook met bruine bonensoep; ook erg lekker.
donderdag 6 december 2012 om 12:29
Ik maak de soep bijna hetzelfde als Clarins. Het geheim van een tomaten soep die netzo smaakt als in een restaurant is trouwens om een beetje fijngesneden bacon aan te bakken, of bacon aan een stuk zodat je het erweer uit kan halen, wel mee laten koken dan!
Mijn recept: fijngesneden bacon licht aanbakken, uitje en teentje knoflook erbij + de gesneden stelen van de basilicum. Als de ui glazig is, twee blikken tomaten erbij (van goede kwaliteit) een of twee van die blikken met water, kruidenbouillonblokje laurier en een zeker een half uur (of langer) laten pruttelen. Dan als het een tijd geprutteld heeft proeven of het peper, zout of suiker nodig heeft. Een grote hand vol gescheurde basilicum blad en een paar gesneden ontpitte tomaten. Even doorwarmen en klaar!
Ik hou van chunky dus pureer de soep niet. Inderdaad nog een lepel mascarpone in, of wat goede olijfolie erover heen sprenkelen. Heerlijk!
Mijn recept: fijngesneden bacon licht aanbakken, uitje en teentje knoflook erbij + de gesneden stelen van de basilicum. Als de ui glazig is, twee blikken tomaten erbij (van goede kwaliteit) een of twee van die blikken met water, kruidenbouillonblokje laurier en een zeker een half uur (of langer) laten pruttelen. Dan als het een tijd geprutteld heeft proeven of het peper, zout of suiker nodig heeft. Een grote hand vol gescheurde basilicum blad en een paar gesneden ontpitte tomaten. Even doorwarmen en klaar!
Ik hou van chunky dus pureer de soep niet. Inderdaad nog een lepel mascarpone in, of wat goede olijfolie erover heen sprenkelen. Heerlijk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 6 december 2012 om 18:43
quote:-Bladora- schreef op 06 december 2012 @ 12:29:
Vraagje: proef jij echt verschil tussen merk bij tomaten in blik? Ik heb nml nu juist het idee dat het bij tomaten op blik (en tomatenpuree) helemaal niets uitmaakt en had laatst de goedkoopste gevonden (Euroshopper 28 cent per blik).
Maar ik wil natuurlijk wel lekker blijven eten.
Vraagje: proef jij echt verschil tussen merk bij tomaten in blik? Ik heb nml nu juist het idee dat het bij tomaten op blik (en tomatenpuree) helemaal niets uitmaakt en had laatst de goedkoopste gevonden (Euroshopper 28 cent per blik).
Maar ik wil natuurlijk wel lekker blijven eten.
donderdag 6 december 2012 om 18:54
Ik proef wel verschil, de iets duurdere zijn vaak wat voller van smaak en minder zurig. Desalniettemin vond ik in Nederland de Euroshopper ook prima. Hier in Engeland echter vond ik de goedkopere versie echt niet zo lekker, dus we zijn nog op zoek naar de lekkerste!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 6 december 2012 om 19:05
deze van Jamie is mijn favoriet, een echte volle maaltijdsoep:
http://www.jamieoliver.nl ... soep-van-brood-en-tomaten
http://www.jamieoliver.nl ... soep-van-brood-en-tomaten
Everytime you make a typo, the errorists win.
donderdag 6 december 2012 om 19:19
Even offtopic maar het water loopt me in de mond! Klinkt heerlijk allemaal!
Om het af te maken schuif ik m'n tomatensoepje graag met een dakje van bladerdeeg nog even de oven in. Eerst even besprenkelen met zeezout, peper en Italiaanse kruiden. ( op de randen van de soepkop een kruis van twee sateprikkers leggen en daar de bladerdeeg op, zo voorkom je instorten)
Om het af te maken schuif ik m'n tomatensoepje graag met een dakje van bladerdeeg nog even de oven in. Eerst even besprenkelen met zeezout, peper en Italiaanse kruiden. ( op de randen van de soepkop een kruis van twee sateprikkers leggen en daar de bladerdeeg op, zo voorkom je instorten)
vrijdag 7 december 2012 om 10:57
Ik zet de tomaten altijd onder de gril in de oven:
Tomaten (verschillende soorten, wel rijp) doormidden met snijdvlak naar boven in een ovenschaal leggen, knoflook teentjes en een rood uitje er bij, takjes tijm er boven op met olijfolie en een klein beetje balsamico azijn.
Oven op grilstand, oven schaal er in. Daarna met de staafmixer er door (wel de takjes tijm weghalen) of door een passe-vite.
Tomaten (verschillende soorten, wel rijp) doormidden met snijdvlak naar boven in een ovenschaal leggen, knoflook teentjes en een rood uitje er bij, takjes tijm er boven op met olijfolie en een klein beetje balsamico azijn.
Oven op grilstand, oven schaal er in. Daarna met de staafmixer er door (wel de takjes tijm weghalen) of door een passe-vite.
vrijdag 7 december 2012 om 19:29
quote:evelise schreef op 06 december 2012 @ 12:15:
Ik doe het zo:
Bouillon toevoegen.
Deze heb ik vanavond gemaakt, had toevallig alles in huis.
Grappig, met die kaneel!
Vond hem uiteindelijk wat flauw dus heb nog toegevoegd; suiker, een paar lepels Red Curry Paste en wat worcestersaus.
Ik doe het zo:
Bouillon toevoegen.
Deze heb ik vanavond gemaakt, had toevallig alles in huis.
Grappig, met die kaneel!
Vond hem uiteindelijk wat flauw dus heb nog toegevoegd; suiker, een paar lepels Red Curry Paste en wat worcestersaus.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
vrijdag 7 december 2012 om 19:51
Tomaten in een overschaal met (veel) knoflook, Italiaanse kruiden en olijfolie. Tomaten zacht laten bakken / grillen.
Ui fruiten met (weer) knoflook en steeltjes van basilicum in olijfolie, 2 blikken gepelde tomaten toevoegen, 1 á 2 blikjes water, 2 of 3 rundvleesbouillonblokjes, peper. daarna gegrilde tomaten toevoegen, staafmixer erdoor.
Smaakverijker voor tomatensoep, verse soepballetjes, veel groente en pastaschelpjes toevoegen en nog 'n kwartiertje doorkoken.
Van 't vuur creme fraiche doorroeren.
Heerlijke (maaltijd) soep. Lekker met parmezaanse kaas.
Ui fruiten met (weer) knoflook en steeltjes van basilicum in olijfolie, 2 blikken gepelde tomaten toevoegen, 1 á 2 blikjes water, 2 of 3 rundvleesbouillonblokjes, peper. daarna gegrilde tomaten toevoegen, staafmixer erdoor.
Smaakverijker voor tomatensoep, verse soepballetjes, veel groente en pastaschelpjes toevoegen en nog 'n kwartiertje doorkoken.
Van 't vuur creme fraiche doorroeren.
Heerlijke (maaltijd) soep. Lekker met parmezaanse kaas.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
zaterdag 8 december 2012 om 13:46
Ik proef het verschil tussen verschillende tomaten(-blokjes) uit blik niet, maar wel tussen verschillende merken tomatenpuree dat moet Delmonte zijn anders vind ik het te zuur. Voor tomatensoep gebruik ik óf blokjes uit blik (geen hele tomaten uit blik), of verse tomaten zonder zaadjes. Als je de zaadjes pureert smaakt de soep bitter. Tomaten/blokjes/puree altijd even bakken dan is het minder zuur en ik voeg altijd iets zoets toe (wortel/suiker/appermoes oid)