Werk & Studie alle pijlers

Postdoc opleiding en prive

06-12-2012 12:55 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames van forum even een vraag: in het voorjaar begin ik met een postdoc opleiding (studiebelasting 20 uur per week, colleges om de week op zaterdag) naast een baan van 40 uur.

Twijfel even of dit bij werk/studie moet of bij relaties, sorry als het fout staat.

Hoe hebben jullie dat thuis geregeld? Zelf heb ik geen kinderen, relatie van een half jaar (tegen de tijd ruim 10 maanden). Ik ben van plan om een schoonmaakster 1x in de twee weken te nemen die schoonmaakt en strijkt.

Mijn vraag is wat kan/mag ik verwachten van vriend? Hoe hebben jullie dat thuis verdeeld in soortgelijke situatie?
Ik heb ook een ervaringsverhaal, maar dan de andere kant op.

Mijn vriend studeert nu fulltime, en wil er nog een vervolgopleiding van 4 jaar aan vastkoppelen. Hij liever dan ik, ik was nooit zo'n studeerderT Maar goed, we wonen samen en ik ben de kostwinner. Zijn 4 jaar extra studie gaat iets meer geld opleveren (soort stage vergoedingen), maar vooral 50-60 uur in de week (voor hem). Hij had dit pad al uitgestippeld voor we gingen samenwonen trouwens.

Wij hebben het er goed over gehad, en het volgende afgesproken:

- Ik blijf kostwinner en daarmee fulltime werken

- ook als er evt de komende 5 jaar een kind komt, dat kan ik redelijk regelen op m'n werk met flexibele uren etc, waardoor ik op 4 dagen 'weg' uitkom

- Op dagen dat hij thuiswerkt (studeren = veel thuiswerk gelukkig) doet hij meer in het huishouden, en als ik thuiswerk doe ik het. Een was tussendoor is zo gedaan.

- na het eten ruimen we samen een half uurtje op (is toch 7 uur in de week). Althans, daar oefenen we op.. gaat nog niet altijd goed

- Als hij in de weekenden studeert zorg ik voor het huishouden.

Maar:

- Als ik het niet trek (werk+huishouden+evt kind) ga ik dat eerlijk zeggen en gaan we een oplossing zoeken

- Bijv: huishoudster, zijn opleiding over meer jaren verspreiden etc

- Na zijn 4 jaar mag ik. Al wil ik kunstgeschiedenis of vrijetijdskunde studeren. Als ik wil studeren, part time werken en part time keramiekschilderen/boomknuffelen, dan zorgt hij maar voor meer inkomen

Maar goed: wij wonen dus wel samen. Ik denk wel dat dat uitmaakt, en ik kan heel goed 'samen' zijn als hij boven zit te studeren. Dat maakt wel uit denk ik, dat zijn verwachtingen niet heel anders zijn dan die van jou.
Bedankt nieuwe maan, goed om te lezen dat het ook zo kan.....waarschijnljk gaan wij ook tijdens mijn studie samenwonen. Verschil tussen onze situatie is dat ik "goed" verdien of althans beter dan mijn vriend op het moment, Daar zal ie nooit last van hebben.

Ik ga nog eens lekker een avondje nadenken over het een en ander...
Je kunt wel alles willen, dus fulltime werken, opleiding doen, relatie leuk houden en eigen dingen blijven doen, maar misschien kan dat gewoon niet en zul je keuzes moeten maken. Mijn man heeft een fulltime MBA gedaan, waarvoor hij minstens 50 uur per week maakte. In die tijd heb ik meer aan het huishouden gedaan en meer eigen hobby. Maar wij hadden het samen afgesproken en woonden al samen. Desondanks moet je dingen opgeven, wij hebben echte samentijd opgegeven en dat eenbeetje opgelost door af en toe een weekend weg met veel aandacht voor elkaar.

Dat is mijn ervaring. Ik denk dat jij je moet realiseren dat je op allerlei punten moet beknibbelen, dus niet alleen maar studeren op vriend avonden en wel voluit blijven sporten of afsprekrn met vrienden. Dat gaat wringen namelijk. En praat en evalueer met je partner. 3 jaar is best lang, dus zoek totdat je een compromis hebt dat voor beide werkt.
Karen, ik begrijp je niet hoor.

In een ander topic pieker je omdat hij eerst zelf een woning wil huren en jullie pas over een jaar of 2 gaan samenwonen (wat helemaal niet laat is als je pas een paar maanden samen bent),

maar hier lijk je tips te willen krijgen om een gezamelijke huishouding te voeren waarbij jij hier het meeste plezier aan ervaart.

Voor de huishoudelijke praktijk is de grootste tip om jullie huishoudens als gescheiden huishoudens te zien.

Voor jullie relatie is het goed om bijvoorbeeld twee keer per week echt tijd te hebben, zo hebben jullie de mogelijkheid om jullie relatie verder uit te bouwen.

Voor jezelf is de grootste tip om je plan onafhankelijk van je relatie op te stellen. Maar dan dus ook een planning te maken waar je je redt zonder steun van je vriend.

Hoeveel tijd is het nu helemaal die je moet inplannen? Dat valt heel erg mee, je maakt het nu (als ik je studiebelasting zie) moeilijker dan het is. Per week ben je aan slapen nog steeds meer uur kwijt.

Een week bestaat uit 7 x 24 uur. Knap als het dan niet gaat lukken.
Ben je niet een beetje verwend? Jij kiest ervoor om een opleiding te doen die je 8u per week gaat kosten (1 avond en 1 keer per 2 weken college, dat is dus no way "een postdoc of soort MBA" schat, maar gewoon een studie) en bent van mening dat je omgeving die tijd voor je moet inhalen. 3 jaar lang om de week een weekend je was en eten laten verzorgen door je ouders, verwachten dat je vriend (die volgens je andere topics nog niet wil samenwonen idd) in JOUW huis het huishouden gaat doen zodat jij lekker thuiskomt omdat jij "zorgt voor cadeaus voor zijn vrienden" (dat kost vast geen uren per week). Wat een bullshit. Hier een ervaringsdeskundige met 2 jaar 40 uur werk, 20u studie en dat zonder hulp van buitenaf prima gered. En ja, dat was soms druk en stressen, ik kon niet naar elk feestje, ik stond op de gekste tijden te koken of te poetsen maar dat hoorde er wat mij betreft bij. Ik koos om een studie erbij te doen, met alle minder leuke bijkomstigheden erbij en dat hoefde mijn partner of familie echt niet voor me op te knappen.
quote:philosophy schreef op 07 december 2012 @ 07:29:

Ik koos om een studie erbij te doen, met alle minder leuke bijkomstigheden erbij en dat hoefde mijn partner of familie echt niet voor me op te knappen.Ik zie -als partner- het probleem niet zo. Als de één tijdelijk wat minder tijd heeft voor huishoudelijke dingen, dan pak je dat toch samen op? Mijn vriend heeft ook toen we nog niet samenwoonden een paar keer mijn was gedaan omdat ik van hot naar her vloog in die tijd. Gaf ik hem bij vertrek een volle tas was, en als ik hem weer zag had ik meteen schone kleren. Voor hem geen probleem, net zo min als zijn keuze nu (zie boven) voor mij een probleem is.
Toch vind ik "een paar keer de was doen" wat anders dan structureel 2x/maand de was en boodschappen doen waar TO het over heeft nieuwemaan.
De opleidingen voor register- accountants, -controllers en -auditors werden voorheen postdoctorale opleidingen genoemd (dus opleidingen na je doctoraal). Ze heten na de invoering van de bachelor/master structuur post-initiele opleidingen.

Die opleidingen zijn meestal 1 dag in de week college en daarnaast zelfstudie/oprachen etcetc.

Ik heb zelf z'n opleiding gedaan. Begonnen toen ik nog alleen was, afgerond toen ik wel een relatie had. Mijn ervaringen

- college was op vrijdag, dus werkweek van 5 dagen in 4 dagen gepropt (kwam ik pas na 2 maanden achter, dus goede afspraken maken met werk)

- gedurende de drie jaar alle sociale activiteiten op een laag pitje. Dus minder tijd voor familie/vriend/vrienden/hobbies, dat hoort bij de keuze om te studeren.

als je niet samenwoont, zou ik niet van vriend verwachten dat hij mij huisouden (deels) ging doen. Vriend moet begrip hebben voor de studelast en dus kunnen accepteren dat er soms geen tijd voor hem is.
Het woord wat je zoekt is postdoctorale opleiding. Dus een opleiding die je na je master doet. Kun je niet minder gaan werken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 07 december 2012 @ 10:54:

Het woord wat je zoekt is postdoctorale opleiding. Dus een opleiding die je na je master doet. Kun je niet minder gaan werken?

Om het TO duidelijk te maken:

Een postdoc is ten eerste geen opleiding, maar gewoon een job, en na je PhD, dus niet na je master.
@ Philosophy: Ik niet. Als de een om half 7 thuiskomt (in wiens huis maakt dan niet uit) uit college, dan kan je als partner toch wel het eten klaar hebben, en als je toch boodschappen gedaan hebt wat voor de ander meenemen?

En wij deden toen we niet bij elkaar woonden (maar de facto wel bijna elke avond samen sliepen) ook de was die bij de een of de ander in huis lag.

Als mijn ouders of goede vrienden tijdelijk klem zouden zitten in tijd zou ik het ook niet erg vinden om één was in de week meer te draaien of een paar extra boodschappen te halen als ik toch ook voor mezelf naar de winkel moet. Zo veel moeite is het toch niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven