Thermostaat

07-12-2012 11:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een vraag over de thermostaat in mijn huis. Ik woon namelijk in een klein flatje met nog één andere huisgenoot. Nu zit de thermostaat in de gang, en de vriezer en de oven staan ervoor/eronder. Nu heb ik het nogal snel koud, maar ik heb heel vaak het gevoel dat als de thermostaat op 20 graden staat, het lang niet 20 graden is... in ieder geval niet op mijn kamer. De kachel slaat ook heel vaak niet aan omdat het volgens de thermostaat al warm genoeg is. Nu is dit natuurlijk helemaal het geval als de oven aan heeft gestaan (dan staat hij op 23 graden oid), maar ik heb ook het gevoel dat de vriezer warmte uitstoot waardoor hij hoger staat dan de echte temperatuur in het huis. Maar aan de andere kant, soms is het 's ochtends of 's nachts wel gewoon kouder en staat hij op 18.5 graden, ondanks dat de vriezer gewoon aanstaat. De kachels in de gemeenschappelijke ruimtes staan uit, dus daar kan het niet aan liggen. Kan het zijn dat het soms toch rond de 20 graden is in de gang (rondom de thermostaat) vanwege de vriezer, of misschien ook vanwege de warmte van de woning boven en onder ons? Ik vraag dit omdat ik gewoon niet snap dat hij soms al zo hoog staat, terwijl het gewoon echt koud is in mijn kamer. Hij slaat dan ook niet meer aan. Ik zet hem dan wel eens een paar graden hoger zodat het even warm wordt in mijn kamer, of ik zet even het raam open in de keuken, maar toch heb ik het gevoel dat ik hierdoor meer warmte verbruik dan nodig. Ik kreeg ook al van mijn huisgenoot te horen dat 21,5 graden echt te hoog was, maar mijn idee was natuurlijk alleen om hem even aan te laten slaan en hem daarna weer uit te zetten. Maar nu voel ik me een enorme verbruiker, terwijl ik juist probeer zuiniger te zijn Maar ik hou er ook niet van om het koud te hebben als ik thuis ben. Wie heeft een idee hoe ik dit op kan lossen?
Je kunt bij de Blokker/Marskramer/enz. voor heel weinig losse thermometers kopen die je op verschillende plaatsen in huis kunt ophangen (of neerleggen). Dan kun je een duidelijk beeld krijgen van de temperatuur in de verschillende ruimtes en zien of het reeel is dat je de thermostaat hoger zet.
Waar staat de dichtstbijzijnde verwarming bij de thermostaat? Als deze redelijk dicht bij de thermostaat hangt kun je deze wat dichter draaien. Zet verder alle verwarmingen open in huis, dus ook in de gemeenschappelijke ruimte. Deze zet je een klein beetje open.

Tocht het op je kamer? Zijn alle kieren dicht? Heb je een kamer op het noorden? Heb je dubbel glas. Zelf een dikke trui aandoen en warme pantoffels helpt ook een beetje.
quote:Yezka schreef op 07 december 2012 @ 12:11:

Je kunt bij de Blokker/Marskramer/enz. voor heel weinig losse thermometers kopen die je op verschillende plaatsen in huis kunt ophangen (of neerleggen). Dan kun je een duidelijk beeld krijgen van de temperatuur in de verschillende ruimtes en zien of het reeel is dat je de thermostaat hoger zet.Oh, dat is inderdaad wel een goede tip.. ik zal kijken of ik er een kan vinden, dan weet ik het tenminste zeker Ik ben namelijk wel echt een koukleum, waardoor ik het sneller koud heb dan mijn huisgenoot (die vindt 15 graden warm genoeg).
Ik heb geen verstand van thermostaten. Het enige wat ik ervan kan herinneren, is dat je 'em inderdaad soms nét even iets hoger moest zetten, zodat ie weer kon aanslaan.

Hoe het ook zit. Wat jij moet doen, is jouw huisgenoot vertellen dat ie niet moet zeuren over 20 of 21,5. Jij hebt het koud. Punt, over en uit. Laat je niet overrulen door iemand anders. Jij hebt dezelfde rechten.
quote:Dahlia74 schreef op 07 december 2012 @ 12:16:

Waar staat de dichtstbijzijnde verwarming bij de thermostaat? Als deze redelijk dicht bij de thermostaat hangt kun je deze wat dichter draaien. Zet verder alle verwarmingen open in huis, dus ook in de gemeenschappelijke ruimte. Deze zet je een klein beetje open.

Tocht het op je kamer? Zijn alle kieren dicht? Heb je een kamer op het noorden? Heb je dubbel glas. Zelf een dikke trui aandoen en warme pantoffels helpt ook een beetje.

De dichtstbijzijnde verwarming staat in de keuken (een paar meter verderop), maar die is als het goed is altijd uit. Waarom is het goed om alle verwarmingen in het huis open te laten staan? Want dan wordt het volgens mij nog warmer in de gang, en dan slaat hij helemaal niet meer aan. Of heeft het een andere reden?

Ik weet eigenlijk niet of mijn kamer op het noorden staat, maar als het goed is zijn er geen kieren oid. Ik heb een balkondeur die open kan (verder geen ramen die open kunnen), en die heb ik altijd helemaal op slot om zo tocht te vermijden. Verder heb ik eigenlijk altijd 3 paar sokken, een extra trui of vest aan en zit ik vaak met een dekentje over me heen. Maar dan krijg ik het soms alsnog koud, alsof ik van binnenuit helemaal koud wordt. Ik snap dat mijn huisgenoot daar geen last van heeft, maar ik vind het heel vervelend om het zo koud te hebben als ik thuis ben. Maar misschien stel ik me aan en is het normaal om het niet echt warm te hebben in de winter?
Waarom is het goed om alle verwarmingen in het huis open te hebben staan? Omdat het huis anders nooit behaaglijk warm wordt. Het is prima om de thermostaat op 20 graden te hebben maar dan moeten wel alle verwarmingen openstaan.

Maar volgens mij houd jij je teveel bezig met de technische aspecten. Volgens mij gaat het hier om een huisgenoot die bepaalt wat behaaglijk is. En daar moet je iets mee gaan doen. En alle verwarmingen openzetten.
Theromostaat bij huisgenoot en in gang dichter draaien, en bij jou helemaal open, krijgt huisgenoot het minder warm en jij warmer!
thermostaat kan idd oplopen door de warmte van de oven/vriezer. kan je die app niet ergens anders zetten?

en idd leg eens een thermometer neer. huisgenoot moet niet zeiken, die zet zijn/haar verwarming maar wat verder dicht.

en goed isoleren!
quote:paloma schreef op 07 december 2012 @ 12:33:

Waarom is het goed om alle verwarmingen in het huis open te hebben staan? Omdat het huis anders nooit behaaglijk warm wordt. Het is prima om de thermostaat op 20 graden te hebben maar dan moeten wel alle verwarmingen openstaan.

Maar volgens mij houd jij je teveel bezig met de technische aspecten. Volgens mij gaat het hier om een huisgenoot die bepaalt wat behaaglijk is. En daar moet je iets mee gaan doen. En alle verwarmingen openzetten.Ik begrijp het. Alleen hoeft het voor mij op zich niet echt warm te zijn in de keuken of badkamer, omdat het daar al snel warm wordt als er gedoucht of gekookt wordt. Daarom is het denk ik ook zo snel warm in de gang, omdat alle gemeenschappelijke ruimtes daarop uitkomen. Maar in mijn kamer wil ik het wel graag warm hebben, dus dan zal ik denk ik toch zo nu en dan de verwarming even hoger moeten zetten. Maar ik was bang dat ik de werking van de thermostaat niet helemaal begreep en dat ik daardoor op de één of andere manier extra veel warmte verbruik.
Door die buitendeur kun je in jouw kamer ook meer kou hebben, want je hebt dan ook meer glas en een kozijn is ook niet altijd netjes tochtdicht. Heb je al eens gevoeld of daar tocht en kou doorheen komt? Wat dan kan helpen, is om tochtstrips aan te brengen (dat kan al met een simpele plakstrip die je er zelf voor een paar euro op kunt plakken) en een gordijn van zware kwaliteit voor de deur op te hangen.
Oke, je hebt dus een balkondeur. Heb je weleens met je hand gevoeld of het daar tocht?

Je huisgenoot kan zijn verwarming zo goed als dichtdraaien. Zij heeft er dan minder last van dat je de thermostaat hoger zet.

Ik snap je huisgenoot wel, ik heb het liever iets fris in huis ipv warm. En als jij dit andersom hebt dan is het lastig een compromis te vinden.
Ik zou eerst even kijken naar wat je zelf kan doen. Ten eerste moet je iedere dag je kamer even goed luchten, óók als het hartstikke koud is dus. Lucht in huis wordt vochtig door je ademhaling,en vochtige lucht warmt slecht op. Iedere dag voor je de verwarming aanzet even 10 minuutjes goed een raam open zetten.

Is je radiator ontlucht? Een radiator met lucht erin wordt niet goed warm.

Is het hele verwarmingssysteem op druk? (tussen de 1,5 en 2 bar) Een systeem met te weinig water er in wordt ook niet goed warm.

Je zou ook nog radiatorfolie achter je radiator kunnen aanbrengen, dan heb je ook meer warmteopbrengst.

En waar zit de radiator in jouw kamer? Je moet zorgen dat het ding vrij staat, want als er een bank voor staat of zware gordijnen voor hangen kan hij zijn warmte ook niet goed kwijt.

Voor je balkondeur zou ik een gordijn hangen als ik jou was, houdt ook weer warmte binnen.
Zeg maar Spijker.
Bedankt voor alle reacties. Het klopt dat er inderdaad veel raam is in mijn kamer (een groot raam + daarnaast de deur met een raam), en omdat ik daar veel naast zit (de bank staat bij het raam), zal het waarschijnlijk ook wel wat kouder aanvoelen. Ik zal kijken of ik tochtstrips kan vinden, maar kun je die er wel weer makkelijk vanaf halen? Ik huur deze kamer namelijk tijdelijk van iemand anders (mocht ze het niet willen oid).

Verder hangt er luxaflex voor het raam en is er een goed gordijn, die hang ik overdag dan ook voor de deur. Maar om alles dicht te doen overdag is ook wel een beetje overdreven Ook doe ik altijd de deur even open als ik opsta, maar dat is misschien ook weer weer onderdeel van het probleem. Dan wordt het namelijk heel erg koud op mijn kamer, maar de kachel slaat daarna dus niet meer aan in mijn kamer als het in de gang warm genoeg is. Dus wil ik het toch weer warm hebben, dan moet de kachel weer omhoog. Op zich geen probleem, maar ik vind het nogal vervelend om degene te zijn die de kachel steeds omhoog doet... alsof ik niet nadenk over duurzaam energieverbruik etc. (daar hebben we het namelijk wel over gehad). Het heeft volgens mij ook vooral daarmee te maken, zuinigheid en duurzaamheid, en niet zozeer dat hij niet van warmte houdt. Maar goed, misschien moet ik het toch maar een keer uitleggen dat het gewoon echt niet 20 graden is op mijn kamer, en ik het dan gewoon koud krijg (in tegenstelling tot hem).

Radiatorfolie kan ik misschien ook nog proberen, het is namelijk wel een tijdelijke kamer, maar ik zit hier ook nog wel de hele winter.. Andere dingen zoals druk etc. weet ik niet echt en is misschien niet helemaal waard om daar moeite (en geld?) in te investeren aangezien ik hier nog maar 2 maanden woon.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties! Ben blij dat ik toch niet helemaal overdrijf en dat er misschien nog een aantal dingen zijn die ik zelf kan doen. Ik zal er mee bezig in ieder geval

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven