Mishandelde grensrechter overleden

03-12-2012 16:53 2114 berichten
Ik lees dit walgelijke bericht zojuist op internet:

"De 41-jarige grensrechter uit Almere die gistermiddag ernstig werd mishandeld, is in het ziekenhuis overleden. Hij was mishandeld na de wedstrijd van SC Buitenboys B3 (Almere) tegen sv Nieuw Sloten B1 (Amsterdam).

Voetballers van Nieuw Sloten schopten en sloegen hem, waarna hij op de vlucht sloeg. De jongens achterhaalden hem en mishandelden hem opnieuw.

Amulance

Een paar uur na het geweld werd de man onwel en zakte hij in elkaar. Daarna werd hij met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij vanmiddag"

Vind het echt shocking, ongelooflijk en verdrietig.

Deze jongens mogen van mij levenslang opgesloten worden, en agressie op sportvelden veel en veel harder worden aangepakt!!!

Toevallig vertelde vorige week een neef van mij, die ook fluit in het amateurvoetbal, dat hij steeds vaker overweegt daarmee te stoppen, omdat hij merkte dat de agressie laatste jaren steeds meer toeneemt. Ook hij heeft regelmatig met bedreigingen te maken.

Misschien dat het me daarom nu wel extra raakt..
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:20:

[...]

Ik heb zelf verschillende ideeen over wat men ermee zou kunnen, of zo je wil, moeten, en met mij vele andere allochtonen..Dan hebben we het over allochtonen van verschillende afkomsten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Donkeyshot schreef op 07 december 2012 @ 17:24:

[...]

In de jaren dat ik elftalleider was heb ik me altijd sterk gemaakt voor zg. gemengde teams. Naar mijn ervaring wordt de kans op trammelant groter als teams samenklitten op afkomst (het "wij tegen zij" effect).

En ik ben een groot voorstander van de zg. "oranje kaart"" waarmee een scheids een speler die zich verbaal of fysiek misdraagt, voor 10 minuten het veld uit kan sturen. Hopelijk komt die er nu eindelijk.

Ik vind dat wel goede suggesties.

Zelf denk ik dat er maatschappij breed, dus los van voetbal, al heel wat te winnen zou zijn als er eens echte acceptatie van verschillende culturen in dit land zou zijn. Met name binnen de Antilliaanse en Marokkaanse, maar in mindere mate ook de Surinaamse, zou er heel wat te winnen zijn als er eens wat minder olifant door een porseleinkast met bepaalde culturele normen en waarden omgegaan zou worden. Ik denk dan met name dat er via de vrouwelijke lijn heel wat te winnen is, ware het niet dat de algemene tendens helaas nogal patronizing, danwel ronduit respectloos kan zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 17:32:

[...]

Tsja, het een en ander gaat hand in hand he. Het zegt al iets.Ik zou ook agressief worden als ik de O niet uit kon spreken. Ik begrijp het wel.
quote:blijfgewoonbianca wrote on 07 December 2012 @ 17:26:

[...]

Zou leuk zijn, ja.

Wat ik door de jaren heen gezien heb is dat het wel veel vaker ouders zijn met een niet-Nederlandse achtergrond.

Als we het over voetbal hebben; hoe dat zit met andere sporten weet ik niet.

Oh, dat was algemeen bedoeld; kinderen worden aan hun lot overgelaten, door ouders van welke komaf dan ook.

Langs de lijn worden ze opgejut. Ik vraag me dan af, ook in bij incident, wáár waren de andere volwassenen? Was er alleen een grensrechter?...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 17:32:

[...]

Dan hebben we het over allochtonen van verschillende afkomsten?Ik denk dat met name het eergevoel waar dat artikel ook over schreef, in verschillende allochtone culturen heel bepalend is voor hoe de groep in zijn geheel de maatschappij beziet. Daar wordt in mijn ogen vaak nogal denigrerend over gedaan, of juist met de botte bijl op ingehakt. Dat wekt weerstand, dezelfde weerstand die de autochtoon zegt te ervaren als zijn cultuur in zijn ogen onrecht wordt aangedaan. Dat wil men nog wel eens vergeten, heb ik het idee, dat het voor een Antilliaan of Marokkaan net zo vervelend is als in zijn cultuur belangrijke waarden bespot of niet gerespecteerd worden.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 17:33:

[...]

Ik zou ook agressief worden als ik de O niet uit kon spreken. Ik begrijp het wel. Het is plat praten he. In brabants zeggen ze SKUPPE, want van de sch maken ze een k en van de o maken ze een u.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 17:26:

[...]

Zou leuk zijn, ja.

Wat ik door de jaren heen gezien heb is dat het wel veel vaker ouders zijn met een niet-Nederlandse achtergrond.

Als we het over voetbal hebben; hoe dat zit met andere sporten weet ik niet.klopt, ouderparticipatie is iets wat niet erg gangbaar is, niet alleen bij Marokkaanse ouders, maar ook bij bijvoorbeeld Antillianen of Surinamers zie je opvallend weinig ouders langs het veld, de rand van het zwembad, in de klas, etcetera.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:36:

[...]

Ik denk dat met name het eergevoel waar dat artikel ook over schreef, in verschillende allochtone culturen heel bepalend is voor hoe de groep in zijn geheel de maatschappij beziet. Daar wordt in mijn ogen vaak nogal denigrerend over gedaan, of juist met de botte bijl op ingehakt. Dat wekt weerstand, dezelfde weerstand die de autochtoon zegt te ervaren als zijn cultuur in zijn ogen onrecht wordt aangedaan. Dat wil men nog wel eens vergeten, heb ik het idee, dat het voor een Antilliaan of Marokkaan net zo vervelend is als in zijn cultuur belangrijke waarden bespot of niet gerespecteerd worden.Uit dat eergevoel komen heel veel problemen voort. Het is wel een heel vervelend cultuurding! Hadden ze maar niet zoveel eergevoel gehad, dan waren ze wat minder bezig met eer en wat meer met anderen. Wat moeten anderen nou met de botte bijl hakken op eergevoel? Eergevoel licht bij jezelf, dat kun je niet afschuiven op anderen.
Doodstraf verdienen ze, k*tmarokkanen
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:37:

[...]

klopt, ouderparticipatie is iets wat niet erg gangbaar is, niet alleen bij Marokkaanse ouders, maar ook bij bijvoorbeeld Antillianen of Surinamers zie je opvallend weinig ouders langs het veld, de rand van het zwembad, in de klas, etcetera.En ook met school is er te weinig betrokkenheid van ouders bij hun kinderen. Het ligt vooral bij de ouders. Nogmaals.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 17:42:

[...]

Uit dat eergevoel komen heel veel problemen voort. Het is wel een heel vervelend cultuurding! Hadden ze maar niet zoveel eergevoel gehad, dan waren ze wat minder bezig met eer en wat meer met anderen. Wat moeten anderen nou met de botte bijl hakken op eergevoel? Eergevoel licht bij jezelf, dat kun je niet afschuiven op anderen.Je zou ook gewoon kunnen vragen wat ik precies bedoel.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:36:

[...]

Ik denk dat met name het eergevoel waar dat artikel ook over schreef, in verschillende allochtone culturen heel bepalend is voor hoe de groep in zijn geheel de maatschappij beziet. Daar wordt in mijn ogen vaak nogal denigrerend over gedaan, of juist met de botte bijl op ingehakt. Dat wekt weerstand, dezelfde weerstand die de autochtoon zegt te ervaren als zijn cultuur in zijn ogen onrecht wordt aangedaan. Dat wil men nog wel eens vergeten, heb ik het idee, dat het voor een Antilliaan of Marokkaan net zo vervelend is als in zijn cultuur belangrijke waarden bespot of niet gerespecteerd worden.

Dat eergevoel is heel belangrijk. Klopt.

Jammer dat zij niets hebben met mijn motto; dat een Marokkaan bijvoorbeeld wel héél gemakkelijk " je moeder is een hoer roept ".

Wat ik zie gebeuren is dat Hollandse jongens ook " ineens " vinden dat zij een eergevoel moeten ontwikkelen.
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:37:

[...]

klopt, ouderparticipatie is iets wat niet erg gangbaar is, niet alleen bij Marokkaanse ouders, maar ook bij bijvoorbeeld Antillianen of Surinamers zie je opvallend weinig ouders langs het veld, de rand van het zwembad, in de klas, etcetera.Nee; enorm veel Surinaamse en Antilliaanse vaders juist.
FV, waarom zijn ouders van allochtonen die jij noemt minder betrokken bij het leven van hun kinderen, wat mij heel belangrijk lijkt om een oogje in het zeil te houden?

En dan niet alleen op school ivm cijfers en omgang met hun klasgenoten, maar het is ook gewoon leuk om een keer naar je kind te kijken tijdens zijn sportbeoefening.

Waarom gebeurt dat zo weinig? Is hier een verklaring voor? Want dan vind ik het niet vreemd dat deze jongeren ontsporen.

Ik weet van een Marokkaanse jongen dat als hij thuis, dus in huis zelf, niets heeft te vertellen en daarom maar op straat hangt. Maar ik weet dus niet of dit ook voor anderen geldt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 17:46:

[...]

Nee; enorm veel Surinaamse en Antilliaanse vaders juist.Ja, bij voetbal wel, is echt een populaire sport bij Surinamers, meeste volwassen mannen blijven ook heel lang zelf voetballen. Maar ook bij Surinaamse gezinnen is er een tendens dat kinderen al heel jong zelf hun boontjes moeten doppen en met name bij de wat sociaal-economisch zwakkere gezinnen is ook in die groep wel een probleem met dat ouders geen idee hebben wat hun koters uitvreten omdat ze er gewoon niet zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 17:45:

[...]

Dat eergevoel is heel belangrijk. Klopt.

Jammer dat zij niets hebben met mijn motto; dat een Marokkaan bijvoorbeeld wel héél gemakkelijk " je moeder is een hoer roept ".

Wat ik zie gebeuren is dat Hollandse jongens ook " ineens " vinden dat zij een eergevoel moeten ontwikkelen.

Ach, en dat een groep jonge Marokkkaanse knullen mij in mijn kruis grijpen en in mijn tieten lopen te graaien neem ik dan ook maar voor lief. Dit is me nog nooit overkomen door een groep autochtonen. En ik loop al best lang mee op deze aardkloot.

Die Hollandse jongens waar jij het over hebt, daar is al een naam voor. Maar ik kan er even niet opkomen.
quote:watchout schreef op 07 december 2012 @ 17:47:

FV, waarom zijn ouders van allochtonen die jij noemt minder betrokken bij het leven van hun kinderen, wat mij heel belangrijk lijkt om een oogje in het zeil te houden?

En dan niet alleen op school ivm cijfers en omgang met hun klasgenoten, maar het is ook gewoon leuk om een keer naar je kind te kijken tijdens zijn sportbeoefening.

Waarom gebeurt dat zo weinig? Is hier een verklaring voor? Want dan vind ik het niet vreemd dat deze jongeren ontsporen.

Ik weet van een Marokkaanse jongen dat als hij thuis, dus in huis zelf, niets heeft te vertellen en daarom maar op straat hangt. Maar ik weet dus niet of dit ook voor anderen geldt.

De Antilliaanse cultuur ken ik net als de Marokkaanse maar heel zijdelings, maar ik ben natuurlijk zelf een Surinamer en zie wel wat overeenkomsten bij die groepen en bij "ons".

Inderdaad is het binnen de cultuur zo dat enerzijds kinderen niks te vertellen hebben, en dat 'omdat ik het zeg' standaard is. Ook worden er veel lijfstraffen gegeven, bijvoorbeeld.

Anderzijds worden kinderen ook opgevoed met "er is er maar 1 die mijn kinderen slaat/terechtwijst, en dat ben ik!" (in onze cultuur zijn dat met name de moeders).

Verder is er ook gewoon een praktische oorzaak: met name in de wat armere, vaak eenoudergezinnen, hebben de moeders simpelweg geen tijd om aan van alles en nog wat mee te doen. Veel vaker werken moeders gewoon erg veel, bij Surinamers ook nog eens vaak in beroepen als de zorg met wisselende diensten, en moeten kinderen dus ook gewoon vaak alleen hun dingen doen omdat hun moeder aan het werk is.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:42:

[...]

Je zou ook gewoon kunnen vragen wat ik precies bedoel.

Ik ben bekend met het eergevoel.

Het betekent "te snel beledigd zijn" in gevallen van (voetballende) (straat) marokkanen.

Eergevoel betekent ook narigheid voor marokkaanse meisjes. Want dat hangt van hen af, zij moeten dat op hun schouders dragen.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 17:54:

[...]

Ik ben bekend met het eergevoel.

Het betekent "te snel beledigd zijn" in gevallen van (voetballende) (straat) marokkanen.

Eergevoel betekent ook narigheid voor marokkaanse meisjes. Want dat hangt van hen af, zij moeten dat op hun schouders dragen.

Ik bedoelde, dat als je weet dat in een bepaalde cultuur eergevoel erg belangrijk is, dat het dan niet helpt als je dezelfde mensen waar je wat van gedaan wil krijgen, eerst tot op het bot beledigd.

Neem nou dat Trouw artikel, over die moeder. Ik ben ervan overtuigd dat er met name bij de vrouwen in de verschillende culturen behoorlijk wat te winnen is, al was het maar omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel allochtone moeders zelf ook worstelen met hoe ze hun kinderen in de Nederlandse maatschappij op het rechte pad kunnen houden en tegelijkertijd hun eigen normen en waarden hoog kunnen houden. Dan helpt het dus niet als je in een cultuur waarin eer sowieso al belangrijk is, diezelfde vrouwen continu beledigt over bijvoorbeeld hun hoofddoek. Dan ben je direct alle goodwill bij die vrouwen zelf, maar ook die van hun echtgenoten, kwijt.

Dat bedoelde ik, dat daarvoor veel te weinig oog is en dat er met dat soort kwesties vaak als een olifant in een porseleinkast door gevoeligheden heen gestampt wordt. Want die Nederlander kan wel vinden dat het geloof een achterlijk sprookje is, als die allochtoon dat niet zo ziet en zelfs vind dat je zijn eer aantast door met zijn geloof te spotten, dan is elke dialoog al bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Am Yisrael Chai!
quote:watchout schreef op 07 december 2012 @ 17:52:

[...]

Die Hollandse jongens waar jij het over hebt, daar is al een naam voor. Maar ik kan er even niet opkomen.Wiggers?
FV, dat klopt, Surinaamse vrouwen staan er vaak alleen voor en werken vaak onregelmatig in de zorg. Ik heb daar weleens een reportage van gezien.

Maar is dat ook niet zo bij autochtone vrouwen die alleenstaand zijn? Die hebben ook weinig tijd en moeten werken. En waarom die lijfstraffen? Serieus: een oprechte vraag. Met een corrigerende tik is in mijn ogen niets mis mee. Maar als ik thuis echt klappen zou krijgen of als ik niets mocht zeggen zou ik ook op straat gaan rondhangen. Dan kunnen we toch de conclusie trekken dat de schuld bij de ouders ligt?
quote:watchout wrote on 07 December 2012 @ 17:52:

[...]

Ach, en dat een groep jonge Marokkkaanse knullen mij in mijn kruis grijpen en in mijn tieten lopen te graaien neem ik dan ook maar voor lief. Dit is me nog nooit overkomen door een groep autochtonen. En ik loop al best lang mee op deze aardkloot.

Dit soort voorbeelden snap ik nooit zo, wat wil je daarmee zeggen? Om maar wat tegenwicht te geven en vooroordelen de wereld uit te helpen: Ik heb dat al meerdere malen meegemaakt met een groep autochtonen en ik loop ook al wat langer rond op deze aardkloot. 1-1? Hebben we dat maar gehad, hè?...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 18:00:

[...]

Wiggers?

Nee, die is het niet. Wacht, ik ga het aan mijn neven vragen op FB.

Is het niet Mocco's?
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:59:

[...]

Ik bedoelde, dat als je weet dat in een bepaalde cultuur eergevoel erg belangrijk is, dat het dan niet helpt als je dezelfde mensen waar je wat van gedaan wil krijgen, eerst tot op het bot beledigd.

Neem nou dat Trouw artikel, over die moeder. Ik ben ervan overtuigd dat er met name bij de vrouwen in de verschillende culturen behoorlijk wat te winnen is, al was het maar omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel allochtone moeders zelf ook worstelen met hoe ze hun kinderen in de Nederlandse maatschappij op het rechte pad kunnen houden en tegelijkertijd hun eigen normen en waarden hoog kunnen houden. Dan helpt het dus niet als je in een cultuur waarin eer sowieso al belangrijk is, diezelfde vrouwen continu beledigt over bijvoorbeeld hun hoofddoek. Dan ben je direct alle goodwill bij die vrouwen zelf, maar ook die van hun echtgenoten, kwijt.

Dat bedoelde ik, dat daarvoor veel te weinig oog is en dat er met dat soort kwesties vaak als een olifant in een porseleinkast door gevoeligheden heen gestampt wordt. Want die Nederlander kan wel vinden dat het geloof een achterlijk sprookje is, als die allochtoon dat niet zo ziet en zelfs vind dat je zijn eer aantast door met zijn geloof te spotten, dan is elke dialoog al bij voorbaat gedoemd te mislukken.Bij veel jongeren zoals de verdachten hier is een dialoog niet eens mogelijk. Ze zien de nederlandse cultuur als ondergeschikt en voelen zich prinsjes. Zo worden ze ook opgevoed, terwijl ze niet de vermogens hebben om mee te draaien en dus gefrustreerd raken. Thuis kunnen ze ook niet terecht, dus velen ontsporen.
quote:Ligeia schreef op 07 december 2012 @ 18:02:

[...]

Dit soort voorbeelden snap ik nooit zo, wat wil je daarmee zeggen? Om maar wat tegenwicht te geven en vooroordelen de wereld uit te helpen: Ik heb dat al meerdere malen meegemaakt met een groep autochtonen en ik loop ook al wat langer rond op deze aardkloot. 1-1? Hebben we dat maar gehad, hè?...O, dit is nog maar 1 voorbeeld. Laten we het maar niet hebben over die sisgeluiden. Die hoor ik echt iets te vaak en ik irriteer me er mateloos aan. Hoor jij die ook van autochtonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven