Mode & Beauty alle pijlers

shopping budget

06-12-2012 15:46 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb even overwogen om het bij geld&recht te plaatsen,maar vind deze pijler geschikter.

Wij geven als gezin met 2 kinderen van 8&4 zeker 500 euro pm uit aan kleding,en de verdeling is als volgt:

man-100

kind1 100

kind2 100

en 200 voor mezelf.

Toen we nog geen kinderen&hypotheek hadden gaf ik dit bedrag met gemak alleen uit.

We hebben maandinkomen van 4400 netto.

Wat is jullie(gezins) shopping budget?

Vraag me gewoon af of wij 'normaal'leven.
quote:wished- schreef op 06 december 2012 @ 16:29:

Ik vind het érg veel geld 500 per maand? Wow zeg! Vind het zonde, ook al laat het budget het toe. Ik zou het liever van de helft doen en de rest erbij sparen. Heb je meer aan dan kleding.Dat bepaalt toch iedereen voor zichzelf? De ene geeft veel geld uit aan kleding, de ander aan een auto, de derde aan vakanties en de vierde spaart heel veel.
Gezien de reacties zijn wij dus niet zo 'normaal'.

Waarom ik het dubbele ? omdat ik graag wil kiezen uit 15 jurkjes ipv 5,en ik altijd de kleding van het vorige jaar/seizoen weggooi/geef.

Mijn man heeft een dure smaak,en draagt zijn esprit/mexx/levis/gstar kleding makkelijk een paar jaar.

Mijn kinderen groeien hard,en dragen vooral merkkleding.

Overigens sparen we heel veel,en heb ik behalve shoppen&sporten weinig hobby's.

Ik heb een gsm van 60 euro zonder internet,en een abonnement van 10 euro pm.
quote:sandy1974 schreef op 06 december 2012 @ 15:46:

We hebben maandinkomen van 4400 netto.

Wat is jullie(gezins) shopping budget?

Vraag me gewoon af of wij 'normaal'leven.

Wat is normaal???

Ik denk dat je zelf ook wel weet dat 4400 netto ruim boven het gemiddelde en het modale zit en dat je het dus goed hebt.

Dat blijkt ook uit je kledingbudget, daar geef je veel geld aan uit.

Maar als je het leuk en belangrijk vindt en je kunt het betalen, wat kan jou het dan schelen?
quote:sandy1974 schreef op 06 december 2012 @ 18:18:

Waarom ik het dubbele ? omdat ik graag wil kiezen uit 15 jurkjes ipv 5,en ik altijd de kleding van het vorige jaar/seizoen weggooi/geef.

Huh? Gooi/geef je dan elk jaar al die 15 jurkjes weg?

Je kunt ook kiezen voor wat meer tijdloze spullen. Mijn ervaring met kleding is dat als je een beetje op de kwaliteit let (= dus niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als de prijs) kleding wel 5 seizoenen of langer meekan. Vooral als je veel keuze hebt in je kast en ieder kledingstuk afzonderlijk eigenlijk maar weinig aanhebt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:sandy1974 schreef op 06 december 2012 @ 18:18:

Mijn man heeft een dure smaak,en draagt zijn esprit/mexx/levis/gstar kleding makkelijk een paar jaar.

Mijn kinderen groeien hard,en dragen vooral merkkleding.

Overigens sparen we heel veel,en heb ik behalve shoppen&sporten weinig hobby's.

Ik heb een gsm van 60 euro zonder internet,en een abonnement van 10 euro pm.

Ik denk dat de meeste reacties komen van mensen die het veel geld vinden maar dat betekent niet dat jullie niet "normaal" leven hoor. Ik vind het weer wel normaal maar wat is "normaal"? Die norm is voor iedereen toch anders?

Ik vind van mijzelf ook dat ik "normaal" leef gezien mijn referentiekader om mij heen maar aan de andere kant weet ik ook dat het niet zo normaal voor veel mensen.
Mijn luxe zit in andere dingen, dus ik geef het er niet aan uit. Laatst wel voor oudste winterkleding en jas en schoenen gekocht. Totaal 150 euro, komen nu nog wat spullen bij omdat er anders te vaak gewassen/misgegrepen wordt. In 4 maanden wel 250 euro. Ik hoop dat we voorlopig klaar zijn.

Ik geniet wel dat we het zomaar kunnen uitgeven. Dat was wel anders toen ik studeerde. Ik vergeet dat niet, had verwacht dat je het zou vergeten.

Heerlijk om te bedenken wat je nodig hebt en dat dan te kopen. Toch krijgt zoon veel HM, hij groeit er nog zo uit. MP vind ik teveel gedoe.

TO, weggooien kan altijd nog. Hier zit Dress for Succes, die doen goede dingen met nette kleding. Mensen krijgen stijladvies en kleding om op sollicitaties goed voor de dag te komen. Ik weet niet of dat iets is voor jou?
quote:NYC schreef op 06 december 2012 @ 16:42:

[...]

Ik krijg vaak de indruk dat mensen met hogere inkomens ofwel méér gaan kopen, ófwel binnen een duurder segment gaan kopen. Vind ik altijd erg apart. Alsof je portemonnaie min of meer bepaalt wat je uitgeeft.

Dat klopt! En dat is toch niet zo raar?

Ik hou van kleding, vind het leuk om me mooi aan te kleden, wordt blij van een nieuwe aankoop etc.

Toen ik veel verdiende gaf ik denk ik wel 500,- per maand uit aan kleding. Ik had een representatieve functie, mijn collega's zagen er ook zeer goed uit, en ik kon er echt van genieten om weer een paar prachtige schoenen te scoren.

Duurdere kleding, schoenen en tassen zijn ECHT mooier en aparter dan goedkope H&M kleding (hoewel je soms geluk kunt hebben en er pareltjes kunt scoren).

Nu heb ik veel minder geld maar nog steeds een kast vol met mooie spullen.

En nu het niet meer kan is de drang om te kopen ook weg.

Ik heb me voorgenomen (ook als uitdaging) om komend jaar zelfs niets nieuws te kopen.

Maar zodra mijn bankrekening weer stijgt zal ook die drang wel weer terugkomen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 december 2012 @ 16:04:

[...]

Als je ietssss langer wacht wordt het vanzelf weer hip.

Maar een jurk van tien jaar geleden heeft - voor nu - toch een " verkeerde " lengte, of print, of..... ?

Ik heb een trui die al wel 15 jaar oud is.

Toen waren wijde truien in de mode.

Nu moeten ze strakker zijn maar aangezien ik een paar kilootjes ben aangekomen is het model nu nog steeds goed.
Geen flauw idee wat ons shopping budget is, maar ik denk dat mijn kledinggarderobe elke twee jaar compleet vernieuwd wordt. Dochter krijgt nieuw, omdat ze groeit. Gaat hooguit een jaar mee. Ik koop werkelijk alles in de uitverkoop. En wanneer ik het nodig heb. Maar voor mijn gevoel is het niet meer dan ¤ 100,00 p.p.p.maand.
quote:NYC schreef op 06 december 2012 @ 16:42:

[...]

Maar het inkomen staat er toch los van? (Behalve als iemand er een lening voor zou afsluiten uiteraard). Maar waarom zou je bij zo'n inkomen veel bij de H&M inslaan of duurdere kledingstukken kopen? Met dat inkomen kun je toch ook weinig kledingstukken bij de H&M kopen?

Ik krijg vaak de indruk dat mensen met hogere inkomens ofwel méér gaan kopen, ófwel binnen een duurder segment gaan kopen. Vind ik altijd erg apart. Alsof je portemonnaie min of meer bepaalt wat je uitgeeft.

Waarom niet? Als je er toch het geld voor hebt..

Ik koop liever heel mooie en goede kleding. Natuurlijk heb ik tijden gekend dat ik bij de H&M kleding kocht, maar dit was omdat ik niet anders kon. Nu kan ik dat makkelijk, waarom zou ik me dan nog beperken tot de H&M, terwijl er in duurdere winkels zoveel mooiers te vinden is?

Of moet ik nog meer gaan sparen (kan natuurlijk geen kwaad, maar doen we al genoeg), of nog meer reizen boeken, terwijl we al meerdere keren per jaar weg gaan?

Natuurlijk bepaalt je inkomen wat je uitgeeft. Of moet iedereen in een kleine auto rijden, een goedkope woning kopen en kamperen in de Belgische Ardennen? Zou wat wezen!
Ik vind dit ook zeker niet overdreven hoor TO.

Ik neem me maar al te vaak voor om eens een maand niets te kopen maar het lukt me niet.

Heb een tijd gemiddeld 500 ¤ per maand aan kleding (enkel voor mezelf) uitgegeven omdat mijn budget het toen toeliet.

Nu moet ik eigenlijk proberen drastisch te verminderen maar het lukt me niet.

Ik weet dat kleding meestal wel duurder is in België als in Nederland, maar het zal toch niet zo veel schelen denk ik?

Mijn ogen gaan wel open nu ik zie dat wat ik lange periode aan kleding uitgaf echt enorm veel is voor veel mensen.

Ik denk dat ik moeilijk mijn oude gewoonte kan laten, mode en kleding interesseren me ook heel erg, ik ben zo blij als een klein kind met mooie nieuwe pumps of een leuk jurkje...

Ik ga eens aan dit topic denken als ik weer op het punt sta om te veel uit te geven!

Hoop dat dit me kan motiveren!
Gewoon doen als het kan.

Ik denk trouwens dat veel mensen meer uitgeven dan ze denken. Pas als je het een tijdje precies bijhoudt weet je wat je echt uitgeeft.
quote:NYC schreef op 06 december 2012 @ 16:34:

[...]

Is dat zo? Zou best kunnen, geen idee eerlijk gezegd.

Nooit opgevallen dat rokken elk jaar een andere lengte hebben?

Nooit opgevallen dat schoudervullingen verdwenen waren uit het straatbeeld? Dat er het ene jaar alles oversized is en het andere jaar alles getailleerd?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wij hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Ik geef denk ik rond de 400 p/m uit aan kleding. Zo gek vind ik het eerlijk gezegd niet hoor, een paar schoen voor de kinderen kost ook al snel 100 euro, of een winterjas. Dat tikt lekker aan. En mijn man draagt pakken voor zijn werk dus een mooie blouse of stropdas schiet ook lekker op. En dan koop ik voor mijn kinderen eigenlijk voornamelijk bij H&M/WE/Hema.
Ik heb de kinderbijslag gelabeld als kledingbudget. Volgens mij krijg ik zo'n 490 euro per kwartaal, en daar moeten dan 3 personen (ik en twee kinderen) van gekleed worden. Oudste dochter krijgt haar deel in de vorm van kleedgeld, 50 euro per maand. Volgens mij redden we het er prima mee.
Per maand, wat een hoog bedrag voor kleding, en waarom krijg jij 200 en de rest 100?
quote:miss1234 schreef op 07 december 2012 @ 11:34:

[...]

Waarom niet? Als je er toch het geld voor hebt..

Ik koop liever heel mooie en goede kleding. Natuurlijk heb ik tijden gekend dat ik bij de H&M kleding kocht, maar dit was omdat ik niet anders kon. Nu kan ik dat makkelijk, waarom zou ik me dan nog beperken tot de H&M, terwijl er in duurdere winkels zoveel mooiers te vinden is?

Of moet ik nog meer gaan sparen (kan natuurlijk geen kwaad, maar doen we al genoeg), of nog meer reizen boeken, terwijl we al meerdere keren per jaar weg gaan?

Natuurlijk bepaalt je inkomen wat je uitgeeft. Of moet iedereen in een kleine auto rijden, een goedkope woning kopen en kamperen in de Belgische Ardennen? Zou wat wezen!

Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel, stel je zou het dubbele (of nog meer) gaan verdienen en je kan het geld in principe missen. Dan kun je 2 dingen doen: ofwel meer sparen, ofwel meer of duurdere dingen kopen, zoals kleding. Maar bij dat laatste zou je je dan waarschijnlijk toch steeds afvragen waarom je het nodig hebt, want immers: toen je minder verdiende had je het ook niet nodig en miste je het ook niet. Of zou het per persoon heel erg verschillen of je dat gevoel kan loslaten?

Of zouden veel mensen bij voorbaat soms al een gevoel hebben van: als ik meer geld had zou ik dit of dat willen hebben.

quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 13:11:

[...]Nooit opgevallen dat rokken elk jaar een andere lengte hebben?

Nooit opgevallen dat schoudervullingen verdwenen waren uit het straatbeeld? Dat er het ene jaar alles oversized is en het andere jaar alles getailleerd?Uh.. dat van die schoudervullingen wel, maar lengte van rokken, oversized of getailleerd of een bepaalde kleur die in of uit is? Echt geen idee.
Ik vind het persoonlijk niet veel bij jullie inkomen maar weet niet wat jullie vaste lasten verder zijn.

Wij gaven vroeger toen ons inkomen lager was veel minder uit aan kleding. Nu ligt het inkomen vele malen hoger en hebben we eigenlijk geen budget. Kunnen uitgeven wat we willen, sommige maanden geven we veel uit en andere maanden minder.

Ik koop eigenlijk niet in één bepaalde prijsklasse maar echt overal en nergens: van bv. Armani/Burberry tot H&M/Zara en alles wat ertussenin zit. Qua kwaliteit verschilt het toch per kledingstuk en niet echt qua merk vind ik. Sommige dingen van Armani gaan lang mee andere dingen minder lang net zoals H&M.

Voor de kinderen koop ik meestal Gap, Zara of H&M.
quote:NYC schreef op 07 december 2012 @ 14:37:

[...]

Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel, stel je zou het dubbele (of nog meer) gaan verdienen en je kan het geld in principe missen. Dan kun je 2 dingen doen: ofwel meer sparen, ofwel meer of duurdere dingen kopen, zoals kleding. Maar bij dat laatste zou je je dan waarschijnlijk toch steeds afvragen waarom je het nodig hebt, want immers: toen je minder verdiende had je het ook niet nodig en miste je het ook niet. Of zou het per persoon heel erg verschillen of je dat gevoel kan loslaten?

Of zouden veel mensen bij voorbaat soms al een gevoel hebben van: als ik meer geld had zou ik dit of dat willen hebben.

[...]

Uh.. dat van die schoudervullingen wel, maar lengte van rokken, oversized of getailleerd of een bepaalde kleur die in of uit is? Echt geen idee.

Wij geven ons geld zeker anders uit nu ons inkomen vele malen hoger is in vergelijking met vroeger. We kunnen nu kopen wat we mooi vinden ongeacht de prijs (tot op zekere hoogte natuurlijk). Merk maakt mij echt niet uit en koop dus net zo lief iets bij H&M maar ook graag bij de duurdere merken. Vroeger liep ik de hele dure merkwinkels voorbij omdat ik toch al wist dat dat boven mijn budget lag. Nu kan ik dus kiezen.

We sparen ook meer dan vroeger maar betalen bv ook een veel hogere huur (helaas in deze stad bizar hoog) Bij ons zijn de uitgaven dus zeker inkomens afhankelijk.
Ik vind het ook niet zo'n wereldschokken bedrag hoor . Ik geef ook zo met gemak 200/250 euro per maand uit aan mezelf.
Oke ik denk dat ik op mijn studentenbudget al snel aan een euro of 100 - 200 zit per maand. Ik heb echt een gat in mn hand. Maar in de zomer werk ik heel veel omdat gat weer aan te vullen want ik wil ook nog op wintersport EN op zomervakantie.

Maar, ik heb een hele grote spaarrekening voor een student en haal daar dus gewoon vanaf gedurende het jaar en vul het in de zomer weer aan.

Maar goed, vriendlief heeft nu als het goed is bijna een baan en als ik dan straks ook aan het werk kan dan verdienen we samen wel zoiets als jij denk ik TO, misschien wel meer. Zeker mijn vriend want de artsensalarissen liggen natuurlijk onder vuur, maar de sector waarin hij gaat werken staat nou niet bekend om hun armoedige salarissen.

Dus zodra wij genoeg geld ervoor hebben zou ik makkelijk 500 euro uitgeven aan kleren. Voor mezelf.

Ohja en waarom TO meer voor zichzelf uitgeeft? Eh... Ik weet niet maar waarom niet? De kinderen groeien er toch weer uit + dragen kindermaatjes en de man geeft wss niet zoveel om kleding toch? (Tenminste, die van mij zou een vuilniszak nog best vinden als hij daarvoor niet naar de winkel hoefde en ik koop zijn kleren af en toe voor een paar tientjes omdat hij een gruwelijke hekel aan shoppen heeft).
Ik heb geen budget, ik koop iets als ik het nodig heb. Ik koop soms een jaar lang geen kleding, om dan ineens voor een paar honderd euro in te slaan. Maar ik groei niet meer, dus ik doe gerust 10 of langer met kleding. Als je goede spullen koopt, kan dat.

Voor zoon koop ik natuurlijk wel kleding, die groeit als een speer. Denk dat ik iets van 300 euro per jaar besteed voor hem.

En nee, ik heb geen minimum inkomen maar ga niet spenden om het spenden.
Ik vind het veel, zelfs gezien je inkomen. Ons inkomen is ruimer dan dat van jullie, 5500 netto per maand, en toch geven wij minder uit aan kleding, ik schat zo'n 250 - 300 euro per maand alles bij elkaar?

Ik steek in deze onzekere economische tijden mijn geld liever in extra aflossing van de hypotheek en spaar wat extra zodat de kinderen later ook kunnen gaan studeren mochten wij het wat minder goed krijgen, dan in weer een extra jurkje. Kwestie van keuzes maken.
Oh dat is behoorlijk wat geld iedere maand! Ik hou van fashion & trendy, maar ik krijg wel een ontzettende kick om zo goedkoop mogelijk een outfit te scoren. Vind 2dehands kleding soms ook geen probleem. Iedere maand is mijn budget verschillend. Soms ¤0,- soms ¤75,- en soms ineens ¤400,-
Ik weet nog niet hoeveel we echt aan kleding zullen kwijt zijn.

Maar we hebben het voorlopig begroot op 200 euro per maand. Dat is dan voor mezelf, man en een baby.

Mijn man heeft bijna niets van kleding nodig voorlopig en ik zelf juist weer wel wat meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven