Hypo oversluiten
vrijdag 7 december 2012 om 20:17
Ik lees net dit artikel en vraag me af waarom mensen hun bestaande hypotheek perse nu moeten overzetten?
Voor nieuwe hypo's snap ik de voordelen om onder het oude regime te vallen, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom je een bestaande aflossingsvrije hypotheek zou willen oversluiten?
Is er een deadline voor een bepaalde maatregel? Wat heb ik kennelijk gemist?
PS 100% aflossingsvrij & mijn huis staat niet 'onder water'.
Voor nieuwe hypo's snap ik de voordelen om onder het oude regime te vallen, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom je een bestaande aflossingsvrije hypotheek zou willen oversluiten?
Is er een deadline voor een bepaalde maatregel? Wat heb ik kennelijk gemist?
PS 100% aflossingsvrij & mijn huis staat niet 'onder water'.
vrijdag 7 december 2012 om 21:07
Ik ben een hypotheekdummie en snap er nu nog steeds weinig van. Wij hebben gedeeltelijk spaarhypotheek (is iets anders dan banksparen) en gedeeltelijk aflossingsvrij. Onze rentevasteperiode loopt nog drie jaar.
Begrijp ik het nu dan goed dat als ik niets doe, ik straks alleen een annuiteitenhypotheek hiervan kan maken? Alleen de rente is toch gekoppeld aan een periode, niet het type hypotheek? Of krijgen we dan over het aflossingsvrije gedeelte geen renteaftrek meer? Hellup
Begrijp ik het nu dan goed dat als ik niets doe, ik straks alleen een annuiteitenhypotheek hiervan kan maken? Alleen de rente is toch gekoppeld aan een periode, niet het type hypotheek? Of krijgen we dan over het aflossingsvrije gedeelte geen renteaftrek meer? Hellup
vrijdag 7 december 2012 om 22:08
Merder, klopt, alleen de rente is gekoppeld aan een periode. Dus jij kan je hypotheek houden, gaat misschien alleen een ander bedrag betalen.
Als de regering echter doorgaat met het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek krijg je dus in de loop van de jaren wel een steeds lager bedrag dat je mag aftrekken. (maar dat gaat waarschijnlijk heel langzaam, maar over 30 jaar waarschijnlijk wel echt te merken).
Als de regering echter doorgaat met het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek krijg je dus in de loop van de jaren wel een steeds lager bedrag dat je mag aftrekken. (maar dat gaat waarschijnlijk heel langzaam, maar over 30 jaar waarschijnlijk wel echt te merken).
vrijdag 7 december 2012 om 22:31
quote:ericito schreef op 07 december 2012 @ 21:14:
Volledig bedrag bij elkaar sparen? Mijn plan is een deel aflossen, waardoor het wegvallen van de aftrek op te vangen is. Waarom zou je de hele hypo aflossen als er een onderpand tegenover staat?
En balen dat jullie vast zitten aan die flat. Ik hoop met jullie mee.
We willen de hele hypotheek aflossen omdat we straks geen schulden willen, want we willen naar een ander, groter huis en hebben dan dus een nieuwe hypotheek nodig, waarbij we geen schulden kunnen gebruiken.
We willen later dat het huis echt van ons is, en niet van de bank. Zodat we ooit zonder de vaste lasten van een huis (puur het hebben ervan dan natuurlijk) kunnen leven.
Volledig bedrag bij elkaar sparen? Mijn plan is een deel aflossen, waardoor het wegvallen van de aftrek op te vangen is. Waarom zou je de hele hypo aflossen als er een onderpand tegenover staat?
En balen dat jullie vast zitten aan die flat. Ik hoop met jullie mee.
We willen de hele hypotheek aflossen omdat we straks geen schulden willen, want we willen naar een ander, groter huis en hebben dan dus een nieuwe hypotheek nodig, waarbij we geen schulden kunnen gebruiken.
We willen later dat het huis echt van ons is, en niet van de bank. Zodat we ooit zonder de vaste lasten van een huis (puur het hebben ervan dan natuurlijk) kunnen leven.
zaterdag 8 december 2012 om 09:23
quote:aaaanne schreef op 07 december 2012 @ 22:08:
Merder, klopt, alleen de rente is gekoppeld aan een periode. Dus jij kan je hypotheek houden, gaat misschien alleen een ander bedrag betalen.
Als de regering echter doorgaat met het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek krijg je dus in de loop van de jaren wel een steeds lager bedrag dat je mag aftrekken. (maar dat gaat waarschijnlijk hdaeel langzaam, maar over 30 jaar waarschijnlijk wel echt te merken).Dankje!
Als de regering echter doorgaat met het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek krijg je dus in de loop van de jaren wel een steeds lager bedrag dat je mag aftrekken. (maar dat gaat waarschijnlijk hdaeel langzaam, maar over 30 jaar waarschijnlijk wel echt te merken).Dankje!
zaterdag 8 december 2012 om 09:38
Wie de schoen past....
In het verleden zijn er veel constructies bedacht om een hypotheek te kunnen verkopen.
Ik heb hier nooit iets van gesnapt, aflossingsvrij, beleggingshyp. Etc.
In mijn optiek moet je jaarlijks gewoon 1:30 deel aflossen of opbouwen en indien mogelijk wat extra.
Aan onderwaarde kunnen we helaas niets doen, das erg vervelend, zeker voor de club die de laatste 5 jaar hebben gekocht.
Als je geen tophypotheek hebt genomen moet bovenstaande goed te doen zijn.
Ik praat uit ervaring, en heb ook maar een modaal inkomen.
Het moest allemaal groter en mooier dan een ander, alles werd gefinancierd.
Nieuwe auto's, badkamer, keuken, uitbouw, dakkapel, kunstofkozijnen,vliegvakanties etc etc...
Tis niet geheel OT, maar ik moest het even kwijt.
In het verleden zijn er veel constructies bedacht om een hypotheek te kunnen verkopen.
Ik heb hier nooit iets van gesnapt, aflossingsvrij, beleggingshyp. Etc.
In mijn optiek moet je jaarlijks gewoon 1:30 deel aflossen of opbouwen en indien mogelijk wat extra.
Aan onderwaarde kunnen we helaas niets doen, das erg vervelend, zeker voor de club die de laatste 5 jaar hebben gekocht.
Als je geen tophypotheek hebt genomen moet bovenstaande goed te doen zijn.
Ik praat uit ervaring, en heb ook maar een modaal inkomen.
Het moest allemaal groter en mooier dan een ander, alles werd gefinancierd.
Nieuwe auto's, badkamer, keuken, uitbouw, dakkapel, kunstofkozijnen,vliegvakanties etc etc...
Tis niet geheel OT, maar ik moest het even kwijt.
zaterdag 8 december 2012 om 09:52
quote:flatverkopen schreef op 07 december 2012 @ 22:31:
[...]
Heel verstandig!
Wij hebben ons huis vrij in 2014, na 15 jaar sparen en extra aflossen.
Een heerlijke gedachte, met in het achterhoofd dat onze oudste zoon naar het voortgezet onderwijs gaat!
We hebben er best veel voor moeten laten vallen, maar daar gaan we straks de vruchten van plukken.
Ik heb van huis uit meegekregen, dat je moet sparen voor onvoorzien en je schulden z.s.m moet aflossen.
Misschien ouderwets, maar het heeft bij ons wel een positief effect gehad...
[...]
Heel verstandig!
Wij hebben ons huis vrij in 2014, na 15 jaar sparen en extra aflossen.
Een heerlijke gedachte, met in het achterhoofd dat onze oudste zoon naar het voortgezet onderwijs gaat!
We hebben er best veel voor moeten laten vallen, maar daar gaan we straks de vruchten van plukken.
Ik heb van huis uit meegekregen, dat je moet sparen voor onvoorzien en je schulden z.s.m moet aflossen.
Misschien ouderwets, maar het heeft bij ons wel een positief effect gehad...
zaterdag 8 december 2012 om 09:57
We hebben beleggen en aflossingsvrij gedeelte. De hypotheek is prima te betalen, ook als 1 van ons zonder werk mocht komen te zitten. Dus ik zal niet helemaal 100% kunnen aflossen over 15 jaar.
Een restschuld van zeg 50.000 euro vind ik ook nog geen probleem. Laat dat eens 375 euro per maand rente zijn als ik 8% moet betalen. Je moet toch wonen en dat is goedkoper dan huren, zeker over 15 jaar.
Of ik nu onderwaarde of overwaarde heb, is in ons geval niet relevant, want ik was niet van plan te verhuizen. Ik snap dus niet goed waarom men nu ineens de hypotheek versneld gaat aflossen, omdat men op papier onderwaarde hebt? Da's toch pas belangrijk als je je hypotheek moet aflossen door verkoop van de woning?
Dus nee wij gaan hier niet ineens wat aan onze hypotheekconstructie veranderen. Voor ons is dit gewoon nog steeds prima.
Een restschuld van zeg 50.000 euro vind ik ook nog geen probleem. Laat dat eens 375 euro per maand rente zijn als ik 8% moet betalen. Je moet toch wonen en dat is goedkoper dan huren, zeker over 15 jaar.
Of ik nu onderwaarde of overwaarde heb, is in ons geval niet relevant, want ik was niet van plan te verhuizen. Ik snap dus niet goed waarom men nu ineens de hypotheek versneld gaat aflossen, omdat men op papier onderwaarde hebt? Da's toch pas belangrijk als je je hypotheek moet aflossen door verkoop van de woning?
Dus nee wij gaan hier niet ineens wat aan onze hypotheekconstructie veranderen. Voor ons is dit gewoon nog steeds prima.
zaterdag 8 december 2012 om 12:56
Het versneld aflossen kan voor sommigen wel aantrekkelijk zijn.
B.v. Wanneer je belasting moet gaan betalen over box3.
Overigens geeft het ons meer vrijheid en kunnen we o.a. gebruik maken van de wet Hillen.
Nu 1 van ons thuis zit is een lage hypotheek zeker welkom.
Als je die zorgen er ook nog eens bij zou hebben, komt de relatie ook nog eens onder spanning te staan...
Maar laat het duidelijk zijn, het is niet voor iedereen aantrekkelijk!
B.v. Wanneer je belasting moet gaan betalen over box3.
Overigens geeft het ons meer vrijheid en kunnen we o.a. gebruik maken van de wet Hillen.
Nu 1 van ons thuis zit is een lage hypotheek zeker welkom.
Als je die zorgen er ook nog eens bij zou hebben, komt de relatie ook nog eens onder spanning te staan...
Maar laat het duidelijk zijn, het is niet voor iedereen aantrekkelijk!
zaterdag 8 december 2012 om 14:05
Wij hebben deels banksparen, deels aflossingsvrij. Ongeveer een derde van de hypotheek is aflossingsvrij. We hebben de woning ruim drie jaar geleden gekocht, maar voor een goede prijs. Hij staat (nog) niet onder water, maar als het komende jaren nog veel gaat dalen op den duur wel. We gaan het even laten doorrekenen "wat als we oversluiten" maar ik neig naar niks mee doen.
zondag 9 december 2012 om 11:11
Voor wie echt een puur aflossingsvrije hypotheek heeft is het gunstig om een bankspaarhypotheek te nemen. Dan kun je aflossen onder fiscaal veel gunstigere omstandigheden dan zelf aflossen. Je levert alleen iets vrijheid in met aflossingstempo, dat wel. Je mag niet een jaar niks inleggen en dan heel veel. Maar daar staat wel een veel gunstigere belastingaftrek tegenover, en je krijgt een hoge rente over het deel dat je voor de aflossing spaart, dus je bent uiteindelijk veel voordeliger uit.
Wie al een aflossingsvrije hypotheek heeft en nog eens wil verhuizen doet er meestal goed aan om nu niet te veel af te lossen, want je mag je oude hypotheek meenemen naar een ander huis, maar je kunt niet meer een nieuwe vergelijkbare afsluiten,
door de nieuwe regels.
Wie al een aflossingsvrije hypotheek heeft en nog eens wil verhuizen doet er meestal goed aan om nu niet te veel af te lossen, want je mag je oude hypotheek meenemen naar een ander huis, maar je kunt niet meer een nieuwe vergelijkbare afsluiten,
door de nieuwe regels.