Gezondheid alle pijlers

Pil over de datum, toch nog te gebruiken?

08-12-2012 20:20 16 berichten
Ik zag dat mijn voorraad pillen (tot juli ongeveer) een houdbaarheidsdatum heeft van februari 2013. Ik vraag me af of de werking van de pil dan nog goed is. Ik kan me niet voorstellen dat de werking in maart al weg is. Wie kan er meer vertellen over die houdbaarheidsdatum?
Alle reacties Link kopieren
Om een antwoord te geven op je vraag: de medewerker van de apotheek
na die datum kan er geen garantie meer worden gegeven dat hij nog naar behoren werkt
Dat is een beste apotheek, die je dat zo meegegeven heeft!!!

Gewoon nieuwe voorraad halen, en de datum even checken voordat je de deur bij de apotheek uit stapt. Daar ga je toch geen risico's mee nemen?????
Nee, natuurlijk niet
Als het om een paracetamolletje ging dan zou ik die nog best durven nemen.

Maar bij anticonceptie moet je geen risico's nemen. Wil je geen kinderen dan zou ik geen pil slikken die over datum is. Daar zijn de gevolgen van niet goed werkende pillen toch echt iets te groot en levens veranderend voor.
Ik kan me niet voorstellen dat het een maand na de datum niet meer werkt. Echt niet. Zou te raar zijn.

Maar tja, als het toch misgaat heb je wel een aardig probleem. En zo duur zijn ze niet. Ik zou eens proberen of ik ze kon ruilen bij de apotheek. Of heb je ze al jaren in huis?
Ja hoor, kun je gewoon gebruiken (ik ben apotheker). Het is net zoals houdbaarheid bij een pot pindakaas, kan nog best een tijdje mee. Fabrikanten moeten net als bij voedsel een tht erop zetten. Het wordt wat anders met drankjes , of medicijnen die een smalle werking hebben zoals voor epilepsie, of middelen die in de koelkast moeten.
quote:hoppa3 schreef op 08 december 2012 @ 22:02:

Ja hoor, kun je gewoon gebruiken (ik ben apotheker). Het is net zoals houdbaarheid bij een pot pindakaas, kan nog best een tijdje mee. Fabrikanten moeten net als bij voedsel een tht erop zetten. Het wordt wat anders met drankjes , of medicijnen die een smalle werking hebben zoals voor epilepsie, of middelen die in de koelkast moeten.

Je kon mij nog meer vertellen maar ik zou mijn pillen omgeruild willen hebben als ik ze pas geleden had meegekregen.

Jullie van de apotheek komen namelijk niet oppassen en draaien ook niet voor de kosten van een kind op.
Ik zou ook geen risico nemen.

Wat de apotheker ook zou zeggen. Graag omruilen voor strippen die wel een goede houdbaarheidsdatum hebben.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik werk niet in een apotheek maar bij de overheid als apotheker en ik ben het zeker ook niet eens met de gang van zaken. Maar de vraag is: kan ik ze nog gebruiken. Antwoord: ja dus.
Ze zullen ongetwijfeld nog prima werken, maar niemand zal je dat willen garanderen. Wil jij het risico nemen?
Jawel. Sterker nog, ik heb het wel eens gedaan. Maar dat was door mijn eigen domme schuld dat ik die dingen te lang in de kast had laten liggen.
Wanneer heb je die meegekregen? Ik zou er mee terug gaan naar de apotheek. Ook al weet ik dat het verhaal van Hoppa3 klopt. Ik zou dat bij AC niet willen riskeren.
Ik ken iemand die bij een heel groot farmacie bedrijf werkte. Hij vertelde mij dat medicijnen minstens drie jaar langer houdbaar zijn dan de tht datum maar dat ze zich indekken voor de zekerheid. Toch zou ik het er met iets als anticonceptie niet op gokken.
Bedankt voor jullie reacties. Ik wilde na deze pilstrippen geen nieuwe meer halen. Dan willen we voor een kindje gaan. Dus als ik onverhoopt eerder zwanger zou raken is dat geen probleem.

Als ik echt niet zwanger zou willen worden, dan was ik zeker terug gegaan naar de apotheek.

Maar het lijkt mij ook zo dat die pillen nog wel werken. Het is maar 4 maanden en het lijkt me stug dat de werking dan meteen al zoveel verminderd is. Dat risico zou een fabrikant niet willen lopen, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven