Feestje 17 jarigen
maandag 15 september 2025 om 22:34
Mijn 17 jarige dochter wil met Halloween voor het eerst een feestje thuis geven.
Het verzoek is dat ik die avond bij mijn vriend slaap, zodat ze het rijk alleen heeft. Dat vind ik prima maar ik wil wel graag wat voorwaarden stellen om te zorgen dat alles veilig verloopt. Ik heb aangeboden mee te betalen aan frisdrank en snacks, maar ik ga geen alcohol in huis halen. Ik maak me echter geen illusies: dat komt toch wel binnen, want sommige vriendinnen zijn 18. Ze gaf zelf al aan dat de gebruikelijke eindtijd 2 uur is, dat er ongeveer 20 mensen komen, en dat haar 2 beste vriendinnen blijven slapen zodat ze de volgende dag met zijn drieën op kunnen ruimen. Ze gaat ook de buren informeren. Waar moet ik verder nog aan denken? Dit is nieuwe materie voor me want ze heeft nog niet zo lang een rijk sociaal leven.
Het verzoek is dat ik die avond bij mijn vriend slaap, zodat ze het rijk alleen heeft. Dat vind ik prima maar ik wil wel graag wat voorwaarden stellen om te zorgen dat alles veilig verloopt. Ik heb aangeboden mee te betalen aan frisdrank en snacks, maar ik ga geen alcohol in huis halen. Ik maak me echter geen illusies: dat komt toch wel binnen, want sommige vriendinnen zijn 18. Ze gaf zelf al aan dat de gebruikelijke eindtijd 2 uur is, dat er ongeveer 20 mensen komen, en dat haar 2 beste vriendinnen blijven slapen zodat ze de volgende dag met zijn drieën op kunnen ruimen. Ze gaat ook de buren informeren. Waar moet ik verder nog aan denken? Dit is nieuwe materie voor me want ze heeft nog niet zo lang een rijk sociaal leven.
maandag 15 september 2025 om 22:47
maandag 15 september 2025 om 23:15
Bedankt voor de tips! Niet buiten komen vanaf een bepaalde tijd is een goed idee. We wonen in een hoekhuis dus maar aan 1 kant directe buren en die kennen we heel goed, dat scheelt. Die kunnen mijn dochter prima zelf aanspreken (en ik zal ze laten weten dat ook vooral te doen).
Nog iets qua alcohol? Ik weet dat mijn dochter wel eens wat drinkt maar nooit problematisch veel, en ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua drankgebruik bij de rest.
Nog iets qua alcohol? Ik weet dat mijn dochter wel eens wat drinkt maar nooit problematisch veel, en ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua drankgebruik bij de rest.
maandag 15 september 2025 om 23:25
Misschien goed om je te realiseren dat als er onder jouw dak drank wordt verstrekt aan minderjarigen jij verantwoordelijk en aansprakelijk bent.Charlotta schreef: ↑15-09-2025 23:15Bedankt voor de tips! Niet buiten komen vanaf een bepaalde tijd is een goed idee. We wonen in een hoekhuis dus maar aan 1 kant directe buren en die kennen we heel goed, dat scheelt. Die kunnen mijn dochter prima zelf aanspreken (en ik zal ze laten weten dat ook vooral te doen).
maandag 15 september 2025 om 23:27
dinsdag 16 september 2025 om 05:18
Maak een paar regels en wens haar vooral veel plezier. Als er alleen maar gefocust wordt op wat moet, wat er fout kan gaan en wat niet mag, krijg je misschien als kind zo'n gevoel dat je iets doet wat eigenlijk niet mag maar maar gedoogd wordt. Hoe leuk is het voor haar! Ga samen boodschappen doen, vraag haar of ze nog wat extra wil misschien (bijv een leuk jurkje of zo). Dat ze nu zo'n rijk sociaal leven heeft is toch hartstikke leuk voor haar. Laat haar genieten!
dinsdag 16 september 2025 om 07:12
Aan de andere kant hebben de buren het dan maar wel gehad. Zo'n uitgesmeerd afscheid met twintig keer achter elkaar het ritueel geloei van 'DOEHOEI' en nog een laatste grapje ('HAHAHAHA!') en de scooter die wordt aangetrapt of de fietsbel die wordt misbruikt om het afscheid kracht bij te zetten en de voordeur die wordt dicht gegooid is ook niet alles.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
dinsdag 16 september 2025 om 07:15
En wat moet TO dan als de muziek een streepje te hard wordt gezet? Woestelijk in haar huispak en met wapperende haren naar beneden komen stampen om orde op zaken te stellen?Taskmaster schreef: ↑16-09-2025 01:58Ik zou thuis blijven en boven gaan kamperen. En idd muziek zacht en sowieso de hele tijd op een normaal niveau. Ze zijn niet op een rave of zo. Echte die hard feestjes geven doet ze maar als ze op zichzelf woont.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
dinsdag 16 september 2025 om 07:16
.apiejapie schreef: ↑16-09-2025 05:18Maak een paar regels en wens haar vooral veel plezier. Als er alleen maar gefocust wordt op wat moet, wat er fout kan gaan en wat niet mag, krijg je misschien als kind zo'n gevoel dat je iets doet wat eigenlijk niet mag maar maar gedoogd wordt. Hoe leuk is het voor haar! Ga samen boodschappen doen, vraag haar of ze nog wat extra wil misschien (bijv een leuk jurkje of zo). Dat ze nu zo'n rijk sociaal leven heeft is toch hartstikke leuk voor haar. Laat haar genieten!
Helemaal eens. Hartstikke leuk dat je kind een feest geeft. Ik durfde dat nooit zo goed en zou het heerlijk vinden als mijn kinderen feestvierders blijken te zijn.
dinsdag 16 september 2025 om 07:19
Wat een lieve reacties, ik had eigenlijk gedacht dat de meesten zouden zeggen: blijf thuis en zorg dat minderjarigen absoluut geen alcohol drinken!
Ze gaat tegenwoordig elke week wel een keer uit, en is dan op feestjes bij anderen thuis of bij kraakpanden hier in de stad. Ze is geen ‘alternatief’ type, maar clubs laten geen minderjarigen binnen dus kraakpanden/plekken zijn hier in de stad de lokale zuipkeet/hangplek, zeg maar. Ze is vrij open over wat daar gebeurt qua drank en is juist vaak de verantwoordelijke vriendin die de dronken kippetjes thuis brengt. Ik gun haar dus zeker haar eigen feestje.
Bedankt voor de tips allemaal!
Ze gaat tegenwoordig elke week wel een keer uit, en is dan op feestjes bij anderen thuis of bij kraakpanden hier in de stad. Ze is geen ‘alternatief’ type, maar clubs laten geen minderjarigen binnen dus kraakpanden/plekken zijn hier in de stad de lokale zuipkeet/hangplek, zeg maar. Ze is vrij open over wat daar gebeurt qua drank en is juist vaak de verantwoordelijke vriendin die de dronken kippetjes thuis brengt. Ik gun haar dus zeker haar eigen feestje.
Bedankt voor de tips allemaal!
dinsdag 16 september 2025 om 09:00
wat leuk dat je dochter een feestje mag geven!
Belangrijkste is denk ik dat je dochter uitlegt dat ze altijd mag bellen als er iets is, iemand die niet lekker is geworden, iets wat stuk is gegaan, maakt niet uit wat maar jij bent er voor haar als het nodig is.
Spullen die je wel echt heel dierbaar zijn zou ik opbergen (glaswerk, vaas etc) en misschien je eigen slaapkamer afsluiten.
Belangrijkste is denk ik dat je dochter uitlegt dat ze altijd mag bellen als er iets is, iemand die niet lekker is geworden, iets wat stuk is gegaan, maakt niet uit wat maar jij bent er voor haar als het nodig is.
Spullen die je wel echt heel dierbaar zijn zou ik opbergen (glaswerk, vaas etc) en misschien je eigen slaapkamer afsluiten.
dinsdag 16 september 2025 om 09:04
dinsdag 16 september 2025 om 09:24
Hier ooit een soortgelijke situatie. Buren zeiden achteraf dat als ik niets had gezegd zij niet hadden geweten dat er een feestje was. De middag erop kwam ik in een keurig opgeruimd huis. Zoon wist heel goed dat hij op deze manier steeds een beetje meer "vrijheid" kon verdienen.
Dit was voor de sociale media dus laat dochter daar ook rekening mee houden. Dat er geen ongewenste gasten binnen komen waaien.
You can pick your friends.
You can pick your nose.
But you can't pick your friends nose.
(Jake)
You can pick your nose.
But you can't pick your friends nose.
(Jake)
dinsdag 16 september 2025 om 09:46
Zou als je dat bespreekt, vooral uitleggen hoe dochter dat op zo'n moment aan kan pakken. Want dat je iets niet wilt, is nog wat anders dan als tiener ook daadwerkelijk iemand de toegang weigeren. Lijkt me best ingewikkeld.Strelizia schreef: ↑16-09-2025 09:24Hier ooit een soortgelijke situatie. Buren zeiden achteraf dat als ik niets had gezegd zij niet hadden geweten dat er een feestje was. De middag erop kwam ik in een keurig opgeruimd huis. Zoon wist heel goed dat hij op deze manier steeds een beetje meer "vrijheid" kon verdienen.
Dit was voor de sociale media dus laat dochter daar ook rekening mee houden. Dat er geen ongewenste gasten binnen komen waaien.
dinsdag 16 september 2025 om 09:58
Ik geloof dat ik de enige zeikerd ben, maar ik zou niet blij worden van alcoholgebruik door minderjarigen in mijn huis.
En zeker als je er zelf niet bent en er dus geen controle over hebt.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ik het aan zou pakken in dit geval. Ik zou sowieso wel thuis slapen (na middernacht thuiskomen bv), om te zien of iedereen oké de deur uit gaat.
En zeker als je er zelf niet bent en er dus geen controle over hebt.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ik het aan zou pakken in dit geval. Ik zou sowieso wel thuis slapen (na middernacht thuiskomen bv), om te zien of iedereen oké de deur uit gaat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in