Gezondheid alle pijlers

Geen reuk & smaak, maar geen verstopte neus, wie nog meer/

09-12-2012 16:42 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Week geleden werd ik verkouden, begon met een loopneus, maar begon al gauw beter te worden, en wel iets vol/verstopte neus maar niet echt erg. nu ben ik sinds 3 dagen mijn reuk & smaak kwijt, ontzettend vervelend.. Zelfs na een hete douche ruik ik niks, en ook niet na het stomen. dat vind ik nogal gek.. ik ben erg bang voor "horror verhalen" dat het nog wel maanden kan duren of zelfs niet eens terug komt. want tja sommigen hebben een reukstoornis opgelopen! (heb al even gegoogeld)

hebben meer mensen hier last van? en na hoeveel dagen kwam de reuk/smaak weer terug? Of nog iemand de gouden tip om de smaak/reuk te bevorderen? heb gestoomd met Tocotolin, ga nu scherpe chips eten heb zoutwater oplossing gemaakt en dit opgesnoven, (kwartier geleden) dit ga ik vanavond nog 2x doen.

De gouden tip is welkom!
Geen gouden tip, maar wel ervaring. Ookal zit je neus niet verstopt kan het wel zijn dat je niks proeft en ruikt. Komt vanzelf terug. Zou me geen zorgen maken en zeker niet gaan googlen, kom je zoals je zelf zegt, alleen maar horrorverhalen tegen. Vertrouw je t niet of ist over een paar dagen nog niet beter, even naaar de huisarts ;)
Bedankt voor je berichtje! Ik heb wel vaker dit gehad, maar dan douchen etc. had ik wel even reuk! en dit keer was ik niet eens erg verkouden! vandaar mijn zorgen. meestal maakte ik me er niet zo druk om, omdat ik zeker wist dat zware verkoudheid de oorzaak was. ik zal nog even afwachten
Ik snap het. Helemaal als het normaal gesproken na een douche wel over gaat. Heb zelf ook wel eens wanhopig onder de douche gestaan omdat 'k niks rook en proefde. Dan zit er toch iets in je neus ofzo dat de smaakpapillen deactiveert. Succes/beterschap Hopelijk is het snel terug
Hier ook ervaring met reukloos zijn tijdens een verkoudheidje, dat was altijd na 1 of 2 dagen weer over.

Tot afgelopen zomer, een hele zware verkoudheid, en mijn reuk kwijt. Helemaal kwijt, een week of 3 lang. De verkoudheid duurde me op een gegeven moment te lang (7 weken ofzo, en bijv. ook last gekregen van ribpijn, auwa, en kiespijn door flink geirriteerde kaakholtes), dus maar naar de huisarts en een stoot antibiotica gekregen. Daarmee raakte alles onder controle, en na een aantal dagen rook ik weer, jippie!

Een van de extra dingen die ik geregeld heb, waren rookmelders in huis. We waren niet zo lang daarvoor verhuisd, en die hingen nog niet. Mijn grootste angst was dat ik een brandlucht niet zo ruiken! Verder mijn partner (die normaal een veel ongevoeligere neus heeft dan ik zelf) vaak levensmiddelen laten ruiken alvorens die te gebruiken, normaal snuffel ik de worst en het vlees toch even zelf, voordat ik er mee aan de gang ga...

Koken was in die tijd ook niet echt een pretje. Dat doe ik normaal met veel plezier, ik kruid de boel op geleide van smaak. Dat ging in die tijd vrij lastig, en een aantal keer heb ik echt heel flauw gekookt, hoorde ik dan tijdens het eten. Koken was gewoon ook niet leuk meer; normaal eens een scheut wijn in een saus, hmmmmm. Dit toen gedaan, en je voelt alleen de warme stoom uit de pan in je gezicht, maar je ruikt gewoon helemaal NIETS.
Tja, ik ben zo'n pechvogel bij wie het na een verkoudheid niet meer goed kwam. Ik kan sinds een jaar of 9 niks meer ruiken. Heel erg vreselijk is het nu ook weer niet, want zo'n grote rol speelt geur in het dagelijks leven van een mens niet, maar koken is lastiger. Als ik voor anderen kook, zet ik standaard peper en zout op tafel. Want ik heb geen idee.

En ik heb een keer zonder het in de gaten te hebben een hele kom zuur geworden erwtensoep gegeten en daarna 2 dagen flink beroerd. Aardappelen laten aanbranden zonder het in de gaten te hebben. En ik gebruik nog steeds hetzelfde parfum dat ik 9 jaar geleden fijn vond ruiken. Zulke dingen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 10 december 2012 @ 17:33:

Tja, ik ben zo'n pechvogel bij wie het na een verkoudheid niet meer goed kwam. Ik kan sinds een jaar of 9 niks meer ruiken. Heel erg vreselijk is het nu ook weer niet, want zo'n grote rol speelt geur in het dagelijks leven van een mens niet, ...

Dat laatste daar ben ik het niet helemaal mee eens. En dan ben ik niet eens een persoon die van de luchtjes en parfums is!

Je reukzin heeft een enorm effect op je smaakzin. Toen ik m'n reukvermogen kwijt was, had ik ook niet meer echt zin om te eten. Ik at toen omdat het etenstijd was, zeg maar.

Verder dingen als je hebt het warm en voelt je zweterig. Normaal hou ik dan toch even in de gaten dat ik geen zweetlucht onder mijn oksels vandaan krijg, ondanks gebruik van deodorant. Da's lastig vaststellen, zonder reukvermogen.

M'n partner en kinderen hebben elk hun eigen, lekkere, lichaamsgeur, die krijg je dan alleen niet meer mee.

Dingen als shampoo of douchegel uitkiezen, lastig, als je ze niet kunt ruiken.

Is het vlees, ondanks de houdbaarheidsdatum op de verpakking, nog wel 100%, even ruiken...

En dan nog niet gesproken van de manieren waarop in de bij de commerciele wereld 'gelokt' wordt met geuren. Bij de bakker, bij de notenkraam en stroopwafelkraam op de markt, etc.

Ik wil het niet zwaarder voor je maken door je hiermee te confronteren, en na 9 jaar heb je je er vast heel erg goed aan aangepast, maar ik vond het toch wel hard, een leven zonder reuk (en dat dan slechts 3 weken).

Aan de andere kant, je krijgt niet meer de gore mondgeur van je collega mee, niet meer het gebrek aan deodorant van de persoon die naast je zit in de bus, niet meer de patatlucht op het perron op een onmogelijke tijd. Het heeft vast ook wel voordelen, op z'n moment.
quote:tof schreef op 10 december 2012 @ 17:59:

[...]

Dat laatste daar ben ik het niet helemaal mee eens. En dan ben ik niet eens een persoon die van de luchtjes en parfums is!Laat ik het dan zo zeggen: je bent in het dagelijks leven nauwelijks gehandicapt als je niet kunt ruiken, je kunt doorgaans gewoon je beroep blijven uitoefenen. Met het verlies van je gezicht of gehoor is het totaal niet te vergelijken.
Wel heftig verhaal! heb je na die verkoudheid helemaal niks meer geroken? had je zo'n zware verkoudheid ofzo?

En je hebt wel gelijk dat er ergere handicapen zijn, maar moet eerlijk bekennen dat het wel erg vervelend is.. ik had een lekkere kwarktaart gemaakt, en niks van geproeft! echt niet leuk :( Ik werk met kinderen, dus als iemand vieze luier heeft ruik ik het niet eens, maarja als ik verschoon heb ik momenteel ook geen last van de stank haha!

Ik Rook vanmorgen weer wat, alleen is het nog niet helemaal hersteld.. met vlagen is het momenteel, dan weer wel even smaak/geur, dan weer niet.. nog even afwachten! ;)
@s0esie: Aanvankelijk rook ik nu en dan een tijdje wel, soms zelfs een paar dagen achter elkaar waardoor ik dan weer hoop kreeg dat het goed zou komen. Maar na een maand of wat werden de periodes van kunnen ruiken steeds korter + minder tot het ongeveer helemaal ophield. Nu ruik ik eens in de zoveel maanden een paar minuten wat. Leuk is anders, maar wat je zegt, vieze poepluiers ruik je ook niet.

In mijn dromen kan ik trouwens doorgaans wel ruiken en ruik en eet ik soms de lekkerste dingen! Maf, maar wel leuk.
quote:tonkje schreef op 10 december 2012 @ 21:05:

@s0esie: Aanvankelijk rook ik nu en dan een tijdje wel, soms zelfs een paar dagen achter elkaar waardoor ik dan weer hoop kreeg dat het goed zou komen. Maar na een maand of wat werden de periodes van kunnen ruiken steeds korter + minder tot het ongeveer helemaal ophield. Nu ruik ik eens in de zoveel maanden een paar minuten wat. Leuk is anders, maar wat je zegt, vieze poepluiers ruik je ook niet.

In mijn dromen kan ik trouwens doorgaans wel ruiken en ruik en eet ik soms de lekkerste dingen! Maf, maar wel leuk.Dat je eens in de zoveel tijd wel eens iets ruikt, zou erop kunnen duiden dat de zenuwbanen in principe nog wel intact zijn, maar dat de geleiding verstoord word door iets. Wat zegt je KNO-arts van het geheel, vraag ik me dan af...
ooit heb ik eens ruim een jaar lang helemaal niets kunnen ruiken. Zelfs niet de benzine in een jerrycan op mijn schoot in de auto.

Na dat jaar had ik steeds regelmatiger 'ruik-momenten'..

Nog steeds heb ik periodes dat ik helemaal niets ruik. Heeeerlijk! Want ik vind geuren nu opeens heel erg aanwezig. Ik word er zelfs misselijk van.

Het is wel lastig met koken. Als ik niet oplet, wordt het vlees zwart terwijl ik er naast sta. Ik kan dus niet gewoon een pan op half zetten en erbij weglopen. Maar dat went.

Ik heb geen idee of het normaal is. Ben er nooit mee bij een arts geweest.
Let it Bee
oh ja, de poepluiers ruik ik ook niet :-)

Ik check daarom regelmatig de luiers. Maar ze heeft dus wel eens een uur met een poepluier rondgelopen. Omdat ik niet elke 10 minuten check.
Let it Bee
quote:tof schreef op 11 december 2012 @ 17:34:Wat zegt je KNO-arts van het geheel, vraag ik me dan af...

Welke KNO-arts?

Ik ben bij verschillende huisartsen geweest - niet omdat ik een second opinion wilde maar vanwege groepspraktijken en ik ben verhuisd - maar geen van hen begon over een verwijzing naar een KNO-arts. Toen ik er zelf over begon, werd dat heel snel weggedaan met 'heeft geen zin, valt niks aan te doen'. En aangezien dat precies was wat ik zelf ook al op internet had gevonden, heb ik er verder niet op aangedrongen. Waar nog bij komt dat ik helemaal niet graag naar doktoren ga.
Ik heb er ook nogal snel last: ik hoef maar een beetje verkouden te worden en mijn reuk (en smaak) zijn een paar weken volledig verdwenen. Het herstelt zich dan uiteindelijk weer heel langzaam.

Vorig jaar ben ik aan mijn neus geopereerd (hele andere reden) en na die operatie was mijn reuk langdurig volledig weg. De artsen waren niet erg hoopvol dat mijn reuk nog terug zou keren, maar uiteindelijk ben ik toch weer wat gaan ruiken en dat is tot en met nu zo gebleven (ik ruik niet alles, maar sterke geuren en smaken wel).

Het is ontzettend lastig (vooral het eten verliest zijn charme), maar ik ben er toch wel enigszins aan gewend geraakt. Het enige echte lastige vind ik het proeven van eten (ik kook heel graag). Ik kruid het eten nu vaak op gevoel (en laat mijn vriend proeven), maar soms maak ik toch weleens een misser (zo zat er pas wel heel erg veel peper in een gerecht, ik proef dat dan echt niet).
Volgens mijn arts was er trouwens weinig aan te doen qua behandeling.
Wat is eigenlijk de reden dat sommige mensen na (en tijdens)een verkoudheid niet meer kunnen ruiken, wat is er dan precies gebeurd in je neus/ met je zenuwen enz? Of staan KNO artsen daar ook nog voor een raadsel?
En volgens mij is het dus zo dat sommige mensen die hun reuk verliezen ook niks meer proeven, anderen proeven alleen de basissmaken (zoet, zuur, bitter, zout en die andere), en weer anderen proeven gewoon alles? Toch?

Dat vind ik ook wel apart. Waarom proeft de een niks meer en de andere wel?

Zijn er dan verschillende oorzaken voor het verlies van reuk/ smaak enz. (nouja verschillende oorzaken sowieso, maar bedoel daarna: wat er dan in je neus/ mond gebeurd).
Ik vind het trouwens sowieso apart dat de een tijdens een verkoudheid niks meer ruikt en proeft, en de ander daar echt nooit last van heeft tijdens een verkoudheid.

Ik heb er zelf wel meestal last van tijdens een verkoudheid (een paar dagen tijdens mijn verkoudheid, meestal vanaf de 3e dag ofzo) en proef en ruik dan echt NIKS. Ik werd thuis door bijv. mijn broertje of door een ex wel eens voor gek versleten, zij hadden daar nooit last van, en beweerden dus dat het onzin is en ik sowieso nog de basissmaken zou moeten proeven. Maar dat is dus niet/ nauwelijks zo.
Nou bij mij gaat het gelukkig een stuk beter! ik Ruik sinds vanochtend weer (en de hele dag is mijn reuk er nog) Heb gister Luuf onder mijn ogen gesmeerd! (niet direct eronder natuurlijk haha) & Thoco tholin (over de Luuf dus dat was ERG fris! kon mijn ogen niet meer opgehouden haha) en werd wakker met weer reuk. Ik was bang dat het misschien weer weg zou gaan, maar het is er nog. & proef eindelijk weer wat ik eet! & mijn verkoudheid is zo goed als weg!

Wel naar om te lezen dat eigenlijks best veel mensen last hebben van reuk/smaak verlies! het went natuurlijk wel weer op ten duur, maar mijn eten smaakte gewoon niet meer naar eten! & dat miste ik wel hoor.. Hoop dat het bij mij wel blijft!

gwennie: ik heb er wel altijd last van met een verkoudheid, dacht eerlijk gezegt dat dit ook normaal was, en iedereen hier last van heeft.
Ik kom er dus vandaag achter dat ik dus al zeker vanaf het weekend niets ruik.

Hier ook gigantisch verkouden, maar toch wel vaag hoor... Ik proef wel dingen, maar veel minder intens...
quote:Polkadot28 schreef op 12 december 2012 @ 23:56:

Ik kom er dus vandaag achter dat ik dus al zeker vanaf het weekend niets ruik.

Hier ook gigantisch verkouden, maar toch wel vaag hoor... Ik proef wel dingen, maar veel minder intens... Probeer ook eens dampoo/thoco tholin rond neus, onder ogen etc. Bij mij hielp het. Schijnbaar zat daar iets vast? Beterschap! Verkoudheid is niks aan he..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven