Werk & Studie alle pijlers

Collega's op Facebook

09-12-2012 19:04 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds enige tijd een nieuwe baan. Vrij snel nadat ik aan het werk ging ontving ik een vriendschapsverzoek van een collega, en er volgden er meer. Intussen weet ik dat echt iedereen elkaar op Facebook heeft, en dat het ook heel normaal is om het op werk te hebben over wat je op FB gepost hebt. Ook de foto's van werkborrels verschijnen er.

Normaliter zou ik dit gescheiden willen houden. Maar ik heb ook het idee dat het erbij hoort hier. En dat ik misschien mee 'moet' doen. Omdat ik heel blij ben met deze baan en hier graag zou willen blijven heb ik de eersten dus al geaccepteerd. Wat is nou wijsheid in deze?

En nee, er bestaan geen foto's van mij waarop ik dronken ben, en er staan eigenlijk ook nooit andere rare dingen van mij op. Vind ik zelf dan.
Gooi ze gewoon in een aparte 'werk' groep. Kun je ze uitsluiten in bepaalde gevallen.
Ik heb geen collega's op mijn Facebook. Wel ex collega's.
Tijd voor familie facebook en werk facebook?
Ik had ooit collega's op fb, tot ik me ooit voor een bericht heb moeten verantwoorden bij mijn baas. Ik heb per direct iedereen eraf gegooid en bedenk me tegenwoordig wel 2 keer bij collega's op social media.
Ja op zich wel handig, verschillende groepen. Maar aan de andere kant: wat zouden ze dan wel en niet mogen lezen? Ik plaats nooit iets raars.
quote:Ivetje schreef op 09 december 2012 @ 19:09:

Ik had ooit collega's op fb, tot ik me ooit voor een bericht heb moeten verantwoorden bij mijn baas. Ik heb per direct iedereen eraf gegooid en bedenk me tegenwoordig wel 2 keer bij collega's op social media.Wat voor bericht was dat dan?
Ik vraag me vooral af: wat nou als ik me aan mijn eerste voornemen zou houden en niemand van hen zou accepteren (en de huidige collega's er weer af zou gooien)?
Als je foto's of status updates plaatst die je niet met collega's wilt delen, is het een slecht plan. Maar als je af en toe eens een foto plaatst en af en toe een neutrale update, dan kan het geen kwaad.

Is maar net hoe je zelf Facebook gebruikt. Ik ben meer een lezer dan een plaatser en af en toe vertel ik wat ik aan het doen ben.

Ik heb me ook eens moeten verantwoorden op een status update overigens, bij mijn leidinggevende. Ik vond en vind het nog steeds discutabel. Ik zei alleen dat ik morgen na twee weken vakantie weer aan het werk zou gaan en dat dan de hel weer los zou breken qua werk. Ja jeetje zeg, ik bedoelde het niet negatief of zo. Leidinggevenden komen er dus niet meer op
Ik heb er geen moeite mee, maar ik zet er ook eigenlijk weinig op en wat ik er op zet is voor niemand geheim.

Wat ik wel leuk vind is om mensen te feliciteren enzo.

voor mij dus geen redenen om mijn collega's er niet op te willen hebben.
Ik ben er heel duidelijk in, geen collega's op facebook.
Laat maar, onbelangrijk. :-)
Ik heb ook mijn collega's op facebook, zelfs mijn leidinggevende. Alle dingen die ik op facebook plaats zou ik ook gewoon vertellen op het werk. Als dat laatste niet zo is zou ik ze niet toevoegen, anders wel.
Nee, maar ik vind het niet nodig om mijn collega's te laten zien wat ik in mijn vrije tijd doe. Gaat ze niets aan.
Lastig. Ik heb zelf ook collega's op facebook. Dat heb ik wel eerst een jaar afgehouden (en heb in die tijd volgens mij ook geen uitnodigingen gehad?). Maar ja, uiteindelijk toch gedaan. Vooral omdat ik toch al zo veel deel met die mensen (uitgebreid borrelgebeuren, af en toe samen uit, etc).

Het voegt voor mij wel wat toe, maar ik ben dan ook best slecht in het zijn van een gesloten boek.

Als je wat huiverig bent, kun je je collega's ook als kennis aanmerken, dan zien ze veel minder. Dacht ik.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Leidinggevenden heb ik inderdaad niet op facebook. Management van mijn bedrijf heeft niemand van het niet-management als fb-vriend.
Ik heb maar 4 collega's op fb. En dat zijn vriendinnen. De rest komt er écht niet op.
Ik geloof, nu ik er zo eens goed over nadenk, dat het me niet zo gaat om wat ik zelf post, maar om het feit dat men zo 'met elkaar' is. Ik weet niet of ik dat zelf wel wil. Ik heb voordat ik hier begon bedacht dat ik werk en prive gescheiden wil houden. En dan bedoel ik vooral dat ik graag zou willen dat mijn werk gewoon een baan is, en niet een hele way of life zeg maar.

Weet niet of ik het duidelijk genoeg kan uitleggen.
Ik snap je wel. Maar mijn collega's zijn mijn collega's, niet mijn vrienden. Op die 4 na dan. Mijn vrienden mogen alles van me weten, mijn collega's niet.
Die overweging moet je zelf maken. Maar ik denk niet dat het in goede aarde valt als je de al geaccepteerde collega's er weer af gooit.
Ik snap wel wat je bedoelt. En ik denk dat dat een prima keuze is. Zijn er meer mensen in het bedrijf die zich een beetje afzijdig houden? Of zou je de enige zijn?

Bij ons in het bedrijf zijn er ook best wat die niet meedoen aan alle gezelligheid. Die worden niet per se minder gewaardeerd.
Ik denk dat je ook nog prima kunt uitleggen dat je bij nader inzien fb en werk toch gescheiden wilt houden.

Dat het dus niet persoonlijk is.
Dat zou wel een oplossing kunnen zijn.
Al je collega's eraf gooien en blokkeren, dan kun je niet meer door hen gevonden worden. Ik heb zelf ook collega's op FB, maar vind dat niet erg, staan geen rare dingen van me op. Maar zal ze zelf niet uitnodigen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 09 december 2012 @ 19:23:

Ik snap wel wat je bedoelt. En ik denk dat dat een prima keuze is. Zijn er meer mensen in het bedrijf die zich een beetje afzijdig houden? Of zou je de enige zijn?

Bij ons in het bedrijf zijn er ook best wat die niet meedoen aan alle gezelligheid. Die worden niet per se minder gewaardeerd.

Dat weet ik echt nog allemaal niet. Het is geen klein team en ik heb dus niet kunnen ontdekken of iedereen eraan meedoet.

Alhoewel... Ik zag dus foto's van een borrel (waar ik ook al niet bij was) en daar was één persoon steeds niet getagd in de foto's. Dus wellicht heeft hij geen FB oid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven