licht in hoofd bij angst

10-12-2012 07:25 17 berichten
Ik heb al een tijd last van een angststoornis. Daarvoor had ik nooit ergens last van. Maar ik merk wel dat ik me soms licht in me hoofd voel, of het een licht gevoel is weet ik niet, maar misschien denk ik dat ook wel dat ik me licht voel. Maar ik heb vaak als ik me wat minder voel en onnodig druk maak of weg moet, vaak een licht gevoel n mijn hoofd heb en daar echt bang van kan worden. En daar zit ik dan ook weer over in, en zit daar steeds over te piekeren. Maar als ik naar buiten moet, wordt het soms erger. En dan denk ik vaak, het zal wel die angst zijn die niet wil dat ik dingen ga ondernemen en wil dat ik binnen blijf. vaak gaat dat gevoel weg als k wel weg ga en ergens een tijd ben.

Maar straks heb ik om 10 uur een afspraak en daar zie ik ook wel tegen op. Vooral omdat ik daar heen moet fietsen, is ook maar 8 minuten maar toch. En daardoor wordt mijn gevoel toch erger. En ik weet zeker dat ik achteraf denk, dat viel best mee of waar heb ik me druk om gemaakt!? maar toch lukt het me niet om dat aan mij verstand te brengen en hoe meer ik er mee in zit, hoe erger het soms lijkt te worden. Ik word soms gewoon bang voor mijn gevoel en dan denk ik gelijk het ergste van oh nee als dat en dat maar niet gebeurd of wat nou als er wat gebeurd!? en de meesten angsten zijn ireeel.

Herkent iemand dit en/of zijn er nog tips om hier mee om te gaan!?
Ik heb dit ook heel erg. Heb er ook nog andere gedachten bij die niet zo feestelijk zijn,zoals dadelijk word ik aangereden etc. Ik schiet al in de paniek als vriend een dag niet thuis komt,echt heel erg, en toch red ik me altijd alleen. Het enigste wat je kunt doen denk ik is toch gaan fietsen en dit blijven doen. Ik ga zelf naar een psycholoog,dat gaat hopelijk helpen. Rustig blijven enzo kunnen mensen wel 10x zeggen maar als je eenmaal in die paniek zit kom je er denk ik ook niet zo gemakkelijk uit.
Ik heb alleen maar een angst om flauw te vallen, krijg gewoon steeds meer het gevoel dat ik daar op zit te wachten wanneer het gebeurd,alle symptomen die ik voel, koppel ik daarnaa, maar ik zet vaak altijd vrolijke muziek op als ik fiets, dar helpt soms wel en ik weet ook wel dat als ik ga, me daarna opgelucht voel. Ik zit ook onder een therapeut, en daar mag ik vanmiddag weer heen. Vaak als ik daar vandaan kom, heb ik vaak het gevoel dat ik het weer even aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een (paar) ademhalingstechnieken aanleren? Waarschijnlijk ga je (licht) hyperventileren bij angst, waardoor je teveel zuurstof in je lichaam krijgt. Door de juiste ademhaling los je dat probleem grotendeels weer op.
ja dat denk ik ook, zal wel een beetje te maken hebben met zenuwen en dinge spannend vinden dat ik het toch onbewust doe
Ik heb hier ook veel last van. Wat bij mij goed helpt is om me dan op mijn ademhaling te concentreren. Dan wordt het al snel minder.
ja dat probeer ik vaak, en ik merk ook wel als ik er niet veel aandacht aan besteed ik er niet veel op let en het daardoor ook minder wordt.
Wat ik doe;

- bewust ademhalen (neus in, mond uit, naar je buik ademen / niet hoog ademen)

- je angst buiten jezelf plaatsen. Dat klinkt wat vaag, maar je gaat waarschijnlijk heel erg in je hoofd zitten 'ohjee, als ik mee niet ga flauwvallen. Ik ben licht in mijn hoofd, Ben ik licht in mijn hoofd? Dan ga ik nu vast flauwvallen', etc. Focus je bewust op iets buiten je lichaam. Een mooie boom, een hond, een patatkraam.

- Niet toegeven aan je angst. Niet afzeggen omdat je je niet prettig voelt. Hoe vaker je dat gaat doen, hoe erger het wordt, als een vicieze cirkel. Ga er júist op uit. Elke dag een lekker stuk wandelen.
Vroeger wou ik idd nog wel eens dingen afzeggen als ik angst had, soms zelfs te vaak, maar nu heb ik zoiets van ik moet er gewoon ff door heen

en precies wat je zegt ik zit te veel in mijn hoofd, teveel aan onrealisitsche dingen te denken en daarmee kan ik mij erg gek mee maken. Maar goede tips, ik zal dat straks ff toepassen als ik op de fiets zit, gewoon lekker om mee heen kijken en dingen observeren.
Lastig.

Ik heb daar ook wel eens last van.

Heb eigenlijk niet echt goede tips.

Bij mij helpt letten op de ademhaling zeker niet, dan raak ik al helemaal in paniek.
Ken het ook helaas het is idd vorm van hyperventilatie....echt een ritgevoel he ik ga er ook altijd bij staren.... Hoe meer ikopmijn ademhaling let hoe erger het wordt. Ikvolg nu vursus bij ggz daar leer ik er mee omgaan wAnt hoevaak ben je daadwerkelijk flauwgevallen?? Ik nooit;) dus deze x gebeurd het ookniet zo moet je proberen te denken sterkte!
ik ben idd nog nooi flauwgevallen, nou ja 1 keertje, maar dat is al 7 jaar geleden maar had wel een andere oorzaak-;) en voor mijn angst zal k ongetwijfeld ook ook wel eens licht in mijn hoofd hebben gevoeld, maar daar besteedde ik nooit aandacht aan. Maar nu richt ik op mijn afspraak waar ik wel veel zin in heb, en merk wel dat het iets minder wordt.. Ik heb dat gevoel gelukkig niet altijd.
Ik heb een paar jaar geleden erg veel last gehad van een angststoornis, toen het echt mijn leven begon te belemmeren heb ik de hulp van een psycholoog ingeschakeld. Dit heeft mij enorm geholpen! Ik heb mezelf met haar hulp 'technieken' aangeleerd waardoor de angst mij niet meer zo overneemt. Kan ik je ontzettend aanraden!

Dingen die voor mij enorm helpen:

- Ademhalingsoefeningen;

- Afleiding (stukje krant lezen, muziek aan en zingen, tv kijken, wat voor jou maar helpt)

- Denk na wat er in het ergste geval gebeurd. Bij jou is dit flauwvallen, maar wat is hier eigenlijk zo erg aan? Gebeurd het niet iedereen wel eens? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

- Waarom zou je flauwvallen? Probeer je zoveel mogelijk bewust te worden van je irrationele gedachten.
En idd wat thomaaas zegt; geen afspraken afzeggen! jezelf een schop onder de bips geven en tóch gaan.
Geniet ervan zo:)
wat bij mij hielp was boos worden op de angst, het uitdagen van kom dan kom dan geef me maar een aniekaanval dan.. en altijd zakte het dan juist weg..

Na een tijdje voelde ik het soms nog opkomen en dan dacht ik, als het moet dan moet ik me maar even zo voelen, en ook dan zakte het weg.

Ik relativeerde tot ik eens woog en ging de confrontatie dus ook echt aan met de angst die ik als vijand van mijn vrijheid beschouwde.

Ook negativiteit en negatieve mensen heb ik uit mijn leven gebannen. Blijkbaar kan ik er slecht tegen, dus ik bescherm mezelf er meer tegen. Ook als ik zelf zit te mekkeren op een negatieve manier, al is het alleen maar in mijn hoofd, dwing ik mezelf daar mee te stoppen want paniek en angst begint altijd met doemdenken.
..popcorn?
Ik ben net terug! Het duurde gelukkig niet lang en achter denk ik is het daar waar ik me druk om heb gemaakt!? toen ik er heen fietste, voelde ik me wel wat licht in me hoofd, maar toen ik naar huis ging had ik het gevoel dat ik me nog lichter in het hoofde voelen. Ik dacht als ik maar snel thuis ben en van als er maar niks gebeurt, en toen dacht ik, laat het maar komen, kon niet echt mijn gedachten stoppen. en toen ik thuis was voelde ik me helemaal top en fijn en nergens last van. Straks weer lekker naar de therapeut en dan vanmiddag maar ff naar het centrum toe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven