Werk & Studie alle pijlers

evaluatiegesprek

12-12-2012 07:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren had ik voor het eerst na 10 maanden voor het bedrijf gewerkt te hebben een evaluatiegesprek. Ze gaven toen pas aan dat ze niet helemaal tevreden zijn. In die 10 maanden heb ik nooit een klacht gehad. Zelf had ik het idee dat het juist goed ging. Er zijn ook veel goede dingen, maar niet datgene wat ze van mij verwachtten. Ik heb uitgelegd dat dat ook komt doordat er steeds weer andere dingen tussen komen die voorrang hebben. Ik vind gewoon dat ze het eerder aan hadden moeten geven, zodat ik de tijd had gehad om eraan te werken. In februari loopt mijn contract al af! Denk niet dat ik verlenging ga krijgen. Kan ik mijn baas erop aanspreken dat ik vind dat ik eerder een gesprek had moeten hebben?
Zeg maar tegen je baas dat je het oprechter vond als ze hadden gezegt: ivm crisis houden wij jou max 1 jaar hier. Maar doe wel je uiterste best. Ipv je krijgt na 1 jaar vaste baan we zijn tevreden bla bla bla en als het puntje bij paaltje komt: sorry je voldoet niet aan onze eisen! Pfffff kus mijn k*nt!
Dat kun je doen maar zal niets veranderen. Ze willen je kwijt en leggen dat alvast uit.
Ik zou recht op de man af vragen of ze je contract denken te verlengen als je nu beter gaat werken of dat daar geen sprake van is. Dan weet je waar je aan toe bent. In beide gevallen zou ik extra mijn best doen om iets te doen met de feedback, al was het maar om een goede referentie te krijgen. Blijkbaar vind je het moeilijk prioriteiten te stellen, dus werk daaraan.
Ga in therapie!
Ik zou er niets van zeggen

je erop instellen dat je geen verlenging gaat krijgen

in de tussen tijd wel nog heel goed je best doen zodat je misschien nog een goede referentie mee kunt krijgen
Je kunt wel zeggen tegen je baas dat je graag eerder een gesprek had gewild. Maar ik zou hem er niet `op aanspreken`.

Verder probeer wat met de feedback te doen en ga vast verder kijken naar andere functies, die klinkt niet heel positief.
Ik zou het wel melden, ook al doet het niets meer af aan het feit dat je waarschijnlijk toch er uit moet.

Zij zijn toch duidelijk in gebreke gebleven, als je echt nooit wat te horen hebt gekregen hadden ze je eerder moeten vertellen dat ze andere verwachtingen hadden.
quote:dubiootje schreef op 12 december 2012 @ 08:41:

Blijkbaar vind je het moeilijk prioriteiten te stellen, dus werk daaraan.Die tip lijkt meer van toepassing op de baas in dit verhaal...
Gewoon een goedkope smoes om alvast aan te geven dat je contract niet verlengd wordt....het vervelende is dat je er niets tegen kunt doen.
quote:Chipper schreef op 12 december 2012 @ 07:36:

Kan ik mijn baas erop aanspreken dat ik vind dat ik eerder een gesprek had moeten hebben?

Schiet je niet zoveel mee op denk ik. Je weet nu wat de verbeterpunten zijn, werk daar aan. Ook al wordt je contract niet verlengd, dan heb je in ieder geval laten zien dat je je inzet voor verbetering èn vaak heb je daar in volgende werkkringen ook wel wat aan.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je zelf niet eerder om een evaluatie- danwel functioneringsgesprek hebt gevraagd. Na een maand of drie informeel bij de koffiemachine vragen hoe je het doet, en na een half jaar een officieel gesprek aanvragen als de werkgever daar niet zelf mee komt. Dan heb je tenminste nog tijd (bij een jaarcontract dan) om iets te veranderen als je werkgever daar aanleiding toe ziet. Na 10 maanden bij een jaarcontract is rijkelijk laat.
Waarom zou dit een 'goedkope smoes' of 'onzin reden' zijn om TO eruit te werken? Haar contract loopt toch al vanzelf af, dus ze hoeven helemaal geen reden te verzinnen als ze van haar af willen. Ja, het zou netter geweest zijn als ze wat eerder hadden aangegeven dat ze niet tevreden waren. Maar heel eerlijk: ik zie dit ook wel eens gebeuren in gevallen waar de leidinggevende na een paar maanden al weet dat dit hem niet gaat worden. Als ze uit zo'n gesprek eigenlijk niet genoeg verbetering verwachten, staat het meestal ook niet hoog op hun prioriteitenlijstje. Nogmaals, niet zo netjes, absoluut, maar zo gaat het vaak wel. Als ze echt denken dat je met wat bijsturing wél voldoet, wordt zo'n gesprek vaak veel eerder gehouden, want daar hebben ze zelf ook belang bij.

Ik vrees dus dat er inderdaad een grote kans is dat je contract niet verlengd gaat worden, en dat dit een manier was om je daar vast een beetje op voor te bereiden. Balen, maar de baas hierop aanspreken zal daar niks aan veranderen. Je kunt hooguit een keer melden dat je het fijn gevonden had dit wat eerder te horen, maar dat zou dan meer door degene na jou zijn dan voor jezelf.
quote:Sim69 schreef op 12 december 2012 @ 09:41:

[...]

Die tip lijkt meer van toepassing op de baas in dit verhaal...Dat vind ik een beetje makkelijk gesteld. Ik krijg steeds ander werk op mijn bord en daardoor krijg ik mijn hoofdtaken niet af. Dan moet je toch echt prioriteiten stellen, en als je dat zelf niet kan, het aan je leidinggevende overlaten. TO ontkent niet dat dit gebeurt, dus dat is wel een reëel probleem. Handiger was geweest als TO dit zelf al eerder haar leidinggevende had aangegeven als het een structureel probleem was.
Ga in therapie!
Gesprekje met de baas gehad.

Ze hadden na het sollicitatiegesprek een heel ander beeld van mij. Tijdens het gesprek was ik een pittige tante en nu een rustig en stil iemand. Daar moet aan werken. Ik ben nu eenmaal heel rustig en ik praat niet zoveel. Met sommige collega's meer dan met anderen. Verder heb ik ook tijdens het sollicitatiegesprek al aangegeven dat ik een rustig persoon ben. Dat ga ik niet veranderen omdat iemand dat tegen mij zegt. Ik weet van mezelf dat ik soms wat makkelijk kan zijn en dingen voor me uit schuif. Daar moet ik zelf aan werken. Maar ik weet van mezelf dat ik het wel kan!

Er waren ook genoeg positieve punten, niet alleen maar slecht maar datgene waar ze me voor aannamen komt er niet uit. Ik werk nu eenmaal beter als ik opdrachten krijg.

Baas ga ook aan dat ik zelf ook om een gesprek had kunnen vragen, maar dat moet toch ook vanuit het bedrijf zelf komen?

Ik heb aangegeven dat ik begin januari graag wil weten waar ik aan toe ben. Ondertussen ga ik heel hard aan de slag om wat punten te verbeteren, maar mijn karakter ga ik niet veranderen.
quote:Chipper schreef op 12 december 2012 @ 15:21:

Baas ga ook aan dat ik zelf ook om een gesprek had kunnen vragen, maar dat moet toch ook vanuit het bedrijf zelf komen? Als het goed is heb je beiden baat bij zo'n gesprek, het is in jouw belang maar ook in belang van het bedrijf. Als het bedrijf dan nalaat om zo'n gesprek in te plannen, dan moet je dat m.i. zelf aankaarten.

Ik heb zelf ooit na een promotie gedoe gehad met zulke gesprekken. Die werden ook niet gevoerd, en uiteindelijk vond men dat ik niet voldeed in mijn nieuwe functie en werden me allerlei voordeeltjes door de neus geboord incluis voortzetting in die functie. Gelukkig had ik de verzoeken van mijn kant om zulke gesprekken wèl te voeren per mail gedaan. En die mails goed bewaard. Dat veranderde niks aan het feit dat ik mijn werk niet deed zoals zij hadden verwacht, maar gaf wel aan dat ik mijn deel had gedaan om helder te krijgen wat ze precies van me verwachtten en om helder te krijgen of ik al aan hun verwachtingen voldeed.

Einde van het getouwtrek was dat ik de voordeeltjes deels wel kreeg, deel van de werkzaamheden zou blijven doen met extra begeleiding èn gesprekken en een deel van de werkzaamheden naar een ander gingen. Uiteindelijk was door al het gedoe de sfeer niet zo heel best meer (dat de OR en de directie er bij betrokken werden vond de afdelingschef niet zo leuk) en ben ik heel wat anders gaan doen. Maar ik heb er wel van geleerd dat ik een volgende keer nòg meer moet doen om verwachtingen helder te krijgen.

quote:Ik heb aangegeven dat ik begin januari graag wil weten waar ik aan toe ben. Ondertussen ga ik heel hard aan de slag om wat punten te verbeteren, maar mijn karakter ga ik niet veranderen.Veel succes!!!
Klinkt als mijn laatste werkgever, helaas werd mijn contract niet verlengd...
Dit gebeurt wel vaker; vermoed zelfs dat het eerder zo is dat ze denken; oei we willen gene contract verlengen dus we maken een beoordeling slechter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven