Gezondheid alle pijlers

39 en in de overgang....soms lief, soms een takketrol!

12-12-2012 16:53 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja de titel zegt het al...ik ben 39 en in de overgang!

Ik loop mezelf echt in de weg....weet niet wat ik wil, leuk vind of moet doen.

Doe ik dit, dan wil ik dat. Doe ik dat dan vind ik het weer niet leuk...wordt ik lekker chagi en ga ik soms flink voluit.

En dat past niet bij me!

Kortom; Waar ben ik? Wat doe ik? .....

Ik heb een jaar gehad met veel ziek zijn en operaties.

In sept. zijn mijn BM en BMM verwijdert vanwege heftige buikpijn tgv (bleek tijdens ok) endometriose. Mijn eierstokken zijn blijven zitten, dus de hormonen zijn er nog.

Voor ok had ik al klachten die bij de overgang zouden kunnen horen, maar die ik niet heel serieus nam. Nu kan ik er niet meer omheen.

Bloedprikken heeft geen enkele zin volgens de ha. Vandaag zijn de hormonen anders dan morgen en soms wisselt dat ook per uur. Dat geloof ik wel.

Mijn klachten zijn voor haar gewoon duidelijk; overgang!

Mijn moeder was ook op deze leeftijd al in de overgang.

Er is echter 1 voordeel aan dit alles; mijn borsten zijn lekker in de groei! En nee dat vind ik niet erg hoor

Goed leuk om te weten, maar nog leuker zou ik het vinden om mijn ups en downs wat normaler te laten verlopen, wat liever, korter, rustiger, aardiger, lachender, vrolijker etc. etc.

Het advies van de ha was om een homeopaat te bezoeken en kijken of deze iets kan doen, afspraak staat gepland.

Bij de apotheek en goede drogisterij heb ik ook info ingewonnen en daar raden ze je een potje van dit, dat en dit en dat aan....een heel aanrecht vol dus. En of het helpt? Maar de knip is wel leeg!

Nu weet ik dat een homeopaat ook geld kost, maar ik heb een goede verzekering vanwege mijn toch al niet lekkere lijf.

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen en tips van viva-meiden/dames/vrouwen (hoe je ook genoemd wilt worden)

En naar leuke verhalen....want we voelen ons soms zo slecht en doen dan soms ook zulke slechte dingen...misschien leuk om hier te delen. Bovendien zouden we elkaar wakker kunnen schudden bij een bepaald gedrag/gedachte oid.

Kortom; gewoon lekker van je afschrijven met tips & trucs!

Groetjes roodstrikje
Wat naar zeg!

Ik hoop dat je tips krijgt van ervaringsdeskundigen, maar een collega van me is ook vervroegd in de overgang en zij gebruikt Livial wat goed werkt. Heb je dat al geprobeerd?
ook ik kocht de drogist leeg en niets hielp,wat wel goed hielp waren de bachbloesem druppels die iemand voor mij maakte.geen stemmingswisselingen meer,geen kort lontje en geen opvliegers.

soms heb ik een slechte dag en dan verwen ik mezelf op iets leuks of lekkers.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Ik ben iets ouder dan jij maar zit er ook in....denk ik.

Onregelmatige menstruatie, en op een dag waren mijn borsten veel groter. Ik zat niet lekker in mijn vel en geen zin meer in sex. Dit alles gebeurde in een paar dagen tijd. Door deze veranderingen dacht ik dat ik zwanger was (partner kan in principe geen kinderen krijgen) en begon te twijfelen. Gelukkig niet zwanger.

Vind het allesbehalve leuk, ben ontzettend down, lijk af en toe wel gevoelloos in situaties, ben hard voor mezelf en iedereen om me heen en mijn lijf voelt anders. Ik heb geen tips maar ik hoop idd ook op m.n. positieve reacties.
Nikkie...ik wil eerst de homeopaat afwachten. Maar ik hou het in gedachten, dank je!

jamadi...ja die stemmigswisselingen wat een crime zeg! En dat verwennen ben ik vandaag ook mee begonnen. Heb wat extra deco voor de kerst aangeschaft terwijl het niet op het lijstje stond
Celine....die zwangerschapsvermoedens herken ik ook hihihi. 2 weken voor mijn BM en BMM verwijdering heb ik nog een test gedaan, ondanks dat ik zelf ook nog eens gesteriliseerd was.

Er ligt er nu nog eentje in de la....voor mijn dochter later als ze groot is hahaha

En ook zo herkenbaar jouw stemmingsgevoelens....bleee
Ik ben ook niet in de stemming om iets leuks voor mezelf te doen.... het is wel heel erg met mij geloof ik he.

Kon iemand maar vertellen hoe lang het duurt? Ik lees verschillende verhalen op internet. Het kan jaren duren.
Ga eens naar een overgangsconsulente van Care for Women.
Mag ik vragen: hebben jullie soms ook last van zere handen? Dit heb ik sinds een paar maanden. Ik heb erop gegoogled, en dit kan een teken zijn van de overgang. Verder heb ik het sneller warm dan eerder en zweet ik sneller, maar dit zijn nog geen echte opvliegers. De rest van de klachten die jullie beschrijven, heb ik ook nog niet.

Dus misschien duiden die zere handen op iets anders, maar ik ben gewoon even benieuwd of jullie het herkennen.
Staat er een beetje raar zo,maar ik ken echt meerdere vrouwen die daar veel baat bij hebben.
Zere handen daar heb ik geen last van ook niet van opvliegers. Wel sneller warm vooral als ik in mijn bed lig. Er moet een raam open.
Verana, dat had ik ook heel erg. Nu wat minder want ik bleek carpaal tunnelsyndroom te hebben aan beide handen. Het getintel 's nachts is weg maar mijn handen doen vaak pijn. Ik ben bij een overgangsconsulente geweest en het schijnt erbij te horen. Net als dat vieze zweten af en toe.
Zere handen horen er dus blijkbaar toch bij! Ik houd het wel even in de gaten natuurlijk, dat het niet iets anders is. Dat vieze zweten is erg goor inderdaad, ik hoop niet dat het erger wordt. Al vrees ik van wel, omdat ik nog niet echt heel erg in de overgang zit (volgens mij).
Hoii,

Ik moet zo weg dus heb nu geen tijd om te googlen ( doe ik morgen wel )

maar bepaalde voeding wekt opvliegers extra op.

O.a. Koffie, alcohol
Coebergh, de ha adviseerde me eerst een homeopaat te bezoeken en meldde idd ook dat een overgangsconsulente misschien ook wel iets was. Maar ik wil stapje voor stapje en kijken wat bij me past.

Wel een goeie tip voor de anderen misschien?
Dat carpaaltunnelsyndroom gaat dat weer over na de overgang? Mijn moeder heeft dit namelijk en denkt aan een operatie... Misschien hoeft dat dan niet?
Alleen een bloedonderzoek kan bewijzen of je echt in de overgang bent of niet.Ik heb het nml ook gehad allemaal,ook zijn mijn baarmoeder en baarmoedermond in augustus verwijderd.Eileiders zitten er nog.Maar mijn gyn zei dat je alleen via bloedonderzoek kan zien of je echt in de overgang zit.
Wat vervelend, Roodstrikje! Bij mij is de overgang gelukkig nog niet in beeld, naar ik heb wel goede ervaringen met de Fempoli (Zwolle). Ik weet niet waar je woont, maar misschien heb je hier wat aan?
Mijn schoonmoeder is overgangsconsulente.

Er worden bij het eerste gesprek alleen maar vragen gesteld,maar doordat zij zoveel weten over de overgang krijg je vaak meteen wat tips.

Ik had zelf ook klachten na mijn baarmoederverwijdering maar nadat ik 3 keer op consult ben geweest en dagelijks een pilletje slik heb ik nergens meer last van.

Oja,ik ben 38
Verana...ik heb ook zere handen, althans pijn in mijn gewrichtjes en knokkels maar ik schrijf dit toe aan mijn andere ongemakken. Ook omdat ik dit al veel jaren herken in de koudere maanden.(loepje)
Ik zou het zo zonde vinden als je door blijft tobben,meestal is er echt wel iets aan te doen.
Gevonden

Voeding en Overgang

Voeding heeft bepaalde effecten op de gezondheid.

Voeding is een manier waarmee je klachten van de overgang soms iets dragelijker kunt maken en een enkele keer zelfs kunt laten verdwijnen. Voedingsmiddelen hebben waardevolle eigenschappen. Deze lijsten hieronder betreffen beknopte informatie of weergaven. Voor meer informatie raadpleeg boeken of een deskundige die je meer informatie kan geven.

Van deze voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze klachten zouden bevorderen:

•koffie

•thee

•pittige gerechten

•suiker

•zuivelproducten (oa.)

•witte meelproducten

•frisdranken

•alcoholische dranken

•hoge eiwitinname

•beperkt rood vlees

•beperk gevogelte

•beperk varkensvlees

•conserveringsmiddelen

•chemicalien

Van deze voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze klachten zouden beperken:

Peulvruchten

•sojabonen

•linzen

•erwten

•kikkererwten

•tofu

•cannellinibonen

Zaden

•lijnzaad

•sesamzaad

•pompoenzaad

•maanzaad

•zonnebloempitten

•pijnboompitten

Vis

•makreel

•haring

•paling

•sprot

•bokking

Granen

•haver

•tarwe

•gerst

•rogge

•sojameel

•volkorenmeel

Fruit

•appel

•pruimen

•kersen

•banaan

•sinaasappel

•perzik

•peren

•mango

Zuivelproducten

•eieren

•bio yoghurt

•roomboter

•soja melk

•soja yoghurt

•karnemelk

•kwark

Noten

•hazelnoot

•amandel

•walnoot

•cashewnoot

•paranoot

•pistachenoot

•pelpinda

Vetten en Oliën

•roomboter

•olijfolie

•lijnolie

•sesamolie

•zonnebloemolie

•sojaolie

•walnootolie

•maisolie

Kruid en Specerij

•knoflook

•kaneel

•salie

•selderij

•peterselie

•zeezout

•gember

Brood

•notenbrood

•6 granenbrood

•sesambrood

•maisbrood

•ciabattabrood

Groenten

•koolsoorten

•broccoli

•wortelen

•aardappels

•paprika

•groene groenten

•rabarber

•tauge
quote:Floortje_1981 schreef op 12 december 2012 @ 17:28:

Dat carpaaltunnelsyndroom gaat dat weer over na de overgang? Mijn moeder heeft dit namelijk en denkt aan een operatie... Misschien hoeft dat dan niet?Volgens mij staat het carpaal tunnelsyndroom los van de overgang. Als ik Isabelle goed begrijp, heeft ze nu nog steeds last van zere handen door de overgang, maar was de pijn eerder erger doordat het carpaal tunnelsyndroom erbij kwam. Misschien dat Isabelle zelf hier meer helderheid in kan verschaffen?
Coebergh...kreeg jij het pas echt na BM verwijdering of had je ook al iets last daarvoor? En wat handig zo'n schoonmoeder

Mocht ik het niet redden bij de homeopaat, dan geef ik echt een gil!
quote:roodstrikje schreef op 12 december 2012 @ 17:31:

Verana...ik heb ook zere handen, althans pijn in mijn gewrichtjes en knokkels maar ik schrijf dit toe aan mijn andere ongemakken. Ook omdat ik dit al veel jaren herken in de koudere maanden.(loepje)

Bij mij is het ook pijn in de knokkels en de gewrichtjes.

Ik heb je even geloept, en lees dat je PMS zoveel erger is geworden sinds je baarmoederverwijdering. Mijn baarmoeder is een aantal jaren geleden ook verwijderd, en mijn PMS-klachten zijn juist minder geworden (al heb ik af en toe een maand dat het hetzelfde is als vroeger, maar zeker niet erger). Ik dacht dat iedereen met een BM verwijdering dit zo had, maar het kan helaas dus ook erger worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven