Postcrossing! Wie doet er aan?

29-03-2008 17:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er hier aan postcrossing via www.postcrossing.com ?

Wie niet weet wat het inhoud:

Het project

Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.

Waarom?

Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.

Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!

Hoe werkt het?

Eerst de verkorte versie:

vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.

Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!

(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
5 kaartjes in de bus!! Waarvan bij nadere lezing 1tje van mn zusje is die in Peru rond aan het reizen is op het moment..

Voor de rest:

- Frankrijk

- Mallorca

- Duitsland

- VS

Goeie oogst voor vandaag...
@Just forget: kun je in Jip-en-Janneke taal uitleggen wat er anders is aan dat taggen? Ik ben nogal lui en heb geen zin om het hele forum van postcrossing door te lezen...
Nou Van Puffelen, exact mijn vraag. In tegenstelling tot jou heb ik me er ook enigszins in verdiept (er staat een uitleg in het Nederlands maar de termen tags en U2U vliegen me om de oren). Dus Justforget; help ons onwetenden op weg! Ik wil ook meer kaartjes verzenden en ontvangen maar heb geen zin om allemaal nieuwe gebruikersnamen op te voeren dus als ik het goed begrijp kan dat juist wel via taggen! En ja, ik wil GRAAG verslaafd worden....aan taggen dan...
OK.. Taggen 101

Op het forum heb je een Tag-postcards only forum met verschillende topics voor verschillende soorten kaartjes.

Taggen is net een soort tikkertje. Jij stuurt een kaart naar degene die je getagged hebt (gewoon een reply posten met tag "naam"), dit is meestal degene die als laatste gepost heeft voor jij postte dus.

Dan moet je dus nog het adres te weten komen. Daar komen de U2U's bij kijken. Dat zijn een soort mailtjes. Als je bij de post van degene die je getagged hebt kijkt zie je daar een knop U2U. Als je daarop klikt komt er een nieuw venster waar je je berichtje kunt schrijven. En die persoon zal je dan een berichtje terugsturen met zijn of haar adres.

Schrijf dan op de kaart zelf wel van welke tag de kaart is (van welk topic dus). Er is geen limiet aan tags dus dat is wel handig om bij te houden wiens kaarten zijn aangekomen. Meestal is het normaal om even een U2U te sturen als je een kaart hebt ontvangen.

Je moet je trouwens wel apart aanmelden op het forum, mochten jullie dat nog niet hebben gedaan..

Het is trouwens wel handig om altijd even de eerste post te lezen in een topic. Daar staat precies in wat de bedoeling in. Sommigen werken namelijk net iets anders. (I offer tags bijvoorbeeld waar je een kaart stuurt naar degene NA jou die wat gekozen heeft uit jouw aanbod) Of er zijn speciale regels wat voor een soort kaarten er onder dit topic vallen.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.. zo niet.. vraag maar raak!

X Babzy (is ook mn nick op Postcrossing)
Ah, thanx Babzy, dat tikkertje spelen was me al duidelijk maar degene die je zelf getagged hebt moet dus zelf nog actie ondernemen om jou zijn/haar adres te sturen zodra je ge-U2U hebt. Ik ga het gewoon maar eens proberen. Er zijn best veel directories waaruit je kunt kiezen dus er zit vast wel iets leuks bij. Leuk dat dat ook onbeperkt kan want 5 adressen max bij het reguliere postcrossen vind ik wel weinig. Kijken of ik ook verslaafd raak....
Heb net even gekeken, maar postcrossing lijkt me erg leuk!

Mijn eerste vijf kaartjes moeten naar Finland, USA, Engeland, Hongarije en Duitsland.

Ik vind het een erg leuk idee en ben benieuwd wanneer ik m'n eerste kaartje krijg.
Zelfs vandaag nog 2 kaartjes ontvangen...

Finland en Belgie.. (maar de kaart was uit Moskou)
Naar aanleiding van dit topic ben ik er vanavond aan begonnen... :-D

Ik heb kaartjes gestuurd naar Finland (duh...), de VS, Canada, Nieuw Zeeland en Duitsland.

Afwachten maar... Ik vind het tot nu toe erg leuk!
Score van vandaag... (ik ben ziek dus ik lig op de loer voor de postbode)

1tje uit Japan en 2 in een envelop uit de VS.

Allebei van tags...

Hoe is het bij jullie??

Lukt het taggen??
Ik doe eerst alleen postcrossing. Anders wordt het me denk ik iets te duur. Zit nu te wachten tot mijn eerste kaartjes zijn aangekomen. Ben heel erg benieuwd, maar zal nog wel even duren omdat ze net 1 dag onderweg zijn.
Hoera! Mijn eerste kaart is aangekomen (in Hongarije). En ze vond hem leuk
Leuk Luneth!

Nu kunnen dus ook andere mensen jouw adres krijgen..

Ik ga eens in de brievenbus kijken hier...
Wow... 6 vandaag..

3 uit Duitsland

1 uit Rusland

1 uit Estland

1 uit Finland..

Postbode zal wel denken...
quote:Just forget the world schreef op 07 mei 2008 @ 13:59:

Leuk Luneth!

Nu kunnen dus ook andere mensen jouw adres krijgen..

Ik ga eens in de brievenbus kijken hier...Ja, ik ben heel nieuwschierig en heel erg ongeduldig. Zit steeds op de site te kijken of mijn andere kaartjes al zijn aangekomen. Maar goed, er is eentje naar Amerika verstuurd, dus dat duurt denk ik wel even. Postcrossing is niet geschikt voor ongeduldige mensen geloof ik
Ja via de hoofdsite zit je echt te wachten af en toe.. De tags gaan een stuk sneller en dan kun je een btje zelf bepalen waar je wat heen stuurt of (van de topic afhankelijk) waar vandaan je wat krijgt,

Net ff mn administratie bijgewerkt en moet nog 5 kaarten sturen en dan ben ik weer bij.. hehehe
Haha, ik ken mezelf dus ik vermijd die tags voorlopig maar even. Voor je het weet ben ik hartstikke verslaafd.

Heb net een nieuw adres gevraagd, deze keer wordt het Frankrijk. Stond nog niet in het lijstje
hehehe... ik ben al slachtoffer...
Het 'gewone' postcrossen is inderdaad niet geschikt voor ongeduldige mensen....en ik ben er zo eentje....Ik ben ook aan het taggen geslagen en zit binnen een paar dagen al op 20 kaartjesdie ik moet versturen....oeps. Als iemand nog een tip heeft waar je betaalbare kaarten kunt kopen....Maar goed, het is een relatief goedkope hobby en ik vind het erg leuk dus we gaan vrolijk door....of niet JustForget?
Yup B_1_TCH!

Ik ga morgen maar weer eens postzegels kopen.. en ergens Boomerang kaarten vandaan toveren... Zitten soms best leuke tussen!

Ik gebruik ook veel van die pakjes met 10 groeten uit kaarten. (van mn home town zijn die 2.25 per 10). Maar die heb ik van Groningen nog niet kunnen vinden..( die zijn 80 cent per stuk!!)
Vandaag een hele zeldzame!

EGYPTE! (via de "officiele" weg)

Ook nog een tag uit Andalusie (waar ik zelf een jaar heb gewoond )

En 1tje uit Italie.

Ben nog steeds ziek dus kan niet ff de stad in voor kaarten..
Och wat vervelend:

Ik heb nog niks gekregen, maar had dat ook nog niet verwacht. Nog even geduld hebben dus. Zit wel steeds te kijken of mijn verstuurde kaarten al ontvangen zijn, maar tot nu toe is het bij Hongarije gebleven.
Oh Luneth, ik lees het al; jij zit binnenkort ook te taggen, haha! Ik vind het standaard postcrossen ook het leukst want het is altijd een verrassing waar je een kaartje heen moet sturen en van wie je eentje krijgt. Bij het taggen zie je echt veel die-hards waardoor je weinig afwisseling hebt aan wie je een kaartje kunt sturen. Maar ja, maximaal 5 kaartjes onderweg mogen hebben schiet echt niet op.
Die-hards?? Hoor ik daar mn naam??

Ziek zijn is niet bevorderlijk voor mn portemonnee... Als ik zie aan de hoeveelheid kaartjes die ik nog moet versturen!!
Ik heb me net ook aangemeld, zo te lezen is het echt heel leuk.

Ik moet kaartjes sturen naar: China, Taiwan, Finland, USA en Duitsland. Ik doe ze morgen meteen op de bus en dan afwachten maar....geduld is ook niet echt mijn sterkste kant. Hoop snel mijn eerste kaartje te ontvangen!
Haha, Just Forget, niet persoonlijk bedoeld hoor; ik bedoelde die buitenlanders natuurlijk (vooral veel oosterburen)!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven