Entertainment alle pijlers

VPRO import: Google baby

14-12-2012 05:57 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand gekeken eergisteren? Schokkend :( . Deed mij denken aan het homo-stel van draagmoeder-gezocht dat ook naar India ging. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo graag een kindje willen en dit soort toestanden in de hand werken. Bizar en mens-onterend.

Ben benieuwd wat anderen vinden. Overigens vond ik de docu zelf kwalitatief niet zo heel goed.

Ik reageer als ik terug kom van mijn werk, over een uur of tien
Orzoo, ik kan je posting van 0926 niet quoten maar bedoel je een soort van Max Havelaar maar dan voor moeders die kinderen produceren?????????
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hiltje : waar haal jij vandaan dat er veel geld bij de kliniek blijft hangen? Uit de documentaire is dat niet te halen. We horen nergens wat het kost en wat het de vrouw uiteindelijk oplevert.

En we zien ook nergens of die vrouwen het slecht hebben in hun leven of dat ze dit doen als laatste redmiddel. Ze doen dit voor het geld, dat is duidelijk. Maar ik zie niet terugkomen of ze het daarom ook tegen hun zin in doen.

Wat ik zie is een kliniek die de vrouwen goed voorlicht, goed begeleid tijdens de zwangerschap en goed voor ze zorgt. Ook qua geld, want er word al aangegeven dat 1 vrouw deze keer 6000 wil, de dokter geeft aan dat ze dat gaat proberen te regelen enz.
http://www.skymedicus.com ... /35-dr-nayna-h-patel.html

Even een link. Als het allemaal zo slecht zou zijn daar, dan zou ze toch niet meewerken aan docu's bij Discovery channel, HBO, good morning america en ze is zelfs bij Oprah geweest. Daarnaast is de kliniek wereldwijd erkent voor de services.

Haar klandizie komt volgens mij ook grotendeels uit Amerika, omdat het daar zo duur is. Dan ga je toch niet het risico lopen om daar slecht in beeld te komen en al deze programma's hebben meegewerkt aan een docu of item over haar. Het zijn nou niet de minste programma's/zenders en ik kom er niks slechts er over tegen zo.
Het blijft een simpele kwestie van vraag en aanbod. Ook in de VS en Europa zijn er draagmoeders.

We maken allemaal gebruik van het feit, dat de salarissen in die landen heel erg laag zijn: dan hebben wij onze spullen lekker goedkoop. En zo werkt dat mechanisme op dit vlak dus ook.

Ik vind het een trieste zaak, maar ik ben het ook wel eens met Ivetje.
Ik krijg juist de indruk door de artikelen die ik vind over de kliniek, dat dit een kliniek is die correct werkt itt een heleboel andere klinieken. Dat de vrouwen hier wel een goed bedrag krijgen voor wat ze doen en dat ze hier wel goed behandeld worden. Dat het in onze ogen op een rare manier gaat, ligt denk ik meer aan de cultuur dan aan dat het fout is.
Ik kijk pas 5 minuten en vind het nu al zielig...

:(
Zeg, 6000 roepies dat is nog geen 85 euro. Dat staat natuurlijk niet in verhouding tot de 'werkzaamheden'. Zelfs niet voor Indiase begrippen. Ik lees net een artikel dat een huishoudelijke hulp in bij een middenklasse gezin zo'n 4000 roepies per maand krijgt.

Je kan dus wel stellen dat alleen zeer arme vrouwen vrijwel zonder vrije keuze zich beschikbaar stellen als draagmoeder.

Schandalig.
Wie heeft het over 6000 roepies? Er werd alleen 6000 genoemd, niet in welke valuta. Die ene vrouw kreeg iig genoeg om er een huis van te kopen en Dr. Patel stond erop dat het huis op naam van die vrouw kwam te staan en niet op naam van haar man. Dit omdat de vrouw al het werk voor het geld had gedaan. Daar zie ik alleen maar iets heel goeds in eigenlijk. Die vrouw had dat ws zelf niet durven eisen van die man en die Dr. helpt die vrouw hierbij.
Ik vond do dokter ook manipulatief. Ze doet het voorkomen alsof ze strenge regels hanteert en alleen maar goed wil voor de draagmoeders maar ik geloofde er niet in. Al is het alleen maar omdat ze geld verdient hieraan. En toen die vrouw half dood lag te gaan op de operatietafel ontfermende ze zich eerst over het kind, ik zag niets aan zorgen over de vrouw. En het duurde heel lang voordat ze extra verdoving kreeg.

En Amerikanen kunnen dingen mooi verdraaien in een verhaal van: zij heeft geld nodig, zij willen een kind, nou, dan is er toch geen mooiere oplossing dan dit...
Ze krijgen volgens mij 5000 dollar.
Duurde heel lang voor ze extra verdoving kreeg? Ze gaf aan dat ze pijn had en terwijl de arts vroeg of ze door moest gaan gaf die man haar al extra verdoving. Daar zat nog geen 10 seconden tussen. En wij zagen alleen dat dat kindje werd afgegeven aan die vrouw en daarna is het kindje gevolgd met de camera. Je kreeg helemaal niet te zien wie er zich over de moeder ontfermde. Voor zover ik het zag was de arts bij de moeder, de man die haar de verdoving gaf en nog een assistente.
Wij hier in Nederland zouden nooit zoiets hoeven doen voor een beter bestaan. Dat alleen al vind ik erg. Die vrouwen zagen er niet gelukkig uit. Eerder alsof ze geen andere keus hadden. En dat voor een verwend stel uit het westen dat een baby wil kopen. Walgelijk gewoon dat sommige mensen ten koste van alles een kind willen.
Ik denk eigenlijk eerder dat we het hier zo schokkend vinden, omdat het er hier heel anders aan toe gaat. En dat deze kliniek voor daar een hele goede is eigenlijk. Maar omdat wij hier andere standaarden hebben en er anders mee omgaan, lijkt het heel schokkend terwijl het naar mijn idee voor Indiase begrippen erg goed geregeld is allemaal.

En die "verwende" stellen valt ook wel mee. In Amerika kost dit tussen de 130.000 en 200.000 dollar (meen ik me te herinneren uit de docu). Dat kan je toch ook niet opbrengen als normaal stel?? Die man die dat had laten doen inAmerika was 140.000 dollar armer en had zijn appartement moeten verkopen. Het is toch logisch dat je dan op zoek gaat naar goedkopere alternatieven en dan kan je beter bij een kliniek uitkomen die wereldwijd erkent word dan het via de illegale manier doen toch?
Het is ook een optie om het gewoon niet te doen. Niet alles is maakbaar in het leven en een kind is geen recht.
Hoeveel vrouwen zijn er niet bezig met IVF omdat het niet lukt? Moeten we dat dan ook maar gewoon laten?
Dat vind ik niet te vergelijken. IVF behandelingen onderga je zelf. Daar hoeft niet een arme vrouw uit India voor te lijden.
Ho wacht. Ik bedoel uiteraard niet op de manier zoals het nu gaat. Dat leek me vanzelfsprekend. Ik bedoel meer dat ik opzich gen bezwaren heb over het idee van een betaalde draagmoeder mits vrijwillig etc. Natuurlijk is het vreselijk dat ze zich genoodzaakt zien op zo'n manier aan geld te komen. Maar wat is de andere optie? Mits vrijwillig uiteraard! Zeg 10.000 euro.. dat is echt heel veel geld daar. Ik kan niet uitsluiten dat ik het niet zou doen om mijn gezin te onderhouden als nodig.
Jalisa : maar een deaagmoeder uit Amerika is wel prima dan? Of hier in Nederland?

Zoals ik al aangaf is deze kliniek naar mijn idee voor Indiase begrippen heel goed. Dan kan je toch beter daar zitten als je het doet? Een andere optie is dat die vrouwen het via de illegale weg doen, want vraag blijft er toch. Dan is het van die verwende stellen iig netjes om het niet via die weg te doen maar zo. En zo ongelukkig en arm zagen die vrouwen er niet uit vond ik.
Laat ik het zo zeggen als ik moet kiezen tussen mijn kinderen niet naar school kunnen sturen (of eten geven, medische zorg geven) en een verwend amerikaans stel voor een smak geld een baby geven dan kies ik voor het laatste. Het is heel makkelijk om ergens over te oordelen vanuit nederland. Zelfde geldt voor aziatische meisjes die met een westerling trouwen. Vreselijk dat dat nodig is...maar ze voeden er wel hun hele familie mee dus durf ik niet te zeggen dat ik het in hun situatie niet zou doen.
quote:Orzoo schreef op 14 december 2012 @ 17:01:

Ho wacht. Ik bedoel uiteraard niet op de manier zoals het nu gaat. Dat leek me vanzelfsprekend. Ik bedoel meer dat ik opzich gen bezwaren heb over het idee van een betaalde draagmoeder mits vrijwillig etc. Natuurlijk is het vreselijk dat ze zich genoodzaakt zien op zo'n manier aan geld te komen. Maar wat is de andere optie? Mits vrijwillig uiteraard! Zeg 10.000 euro.. dat is echt heel veel geld daar. Ik kan niet uitsluiten dat ik het niet zou doen om mijn gezin te onderhouden als nodig.de andere optie is de prostitutie in gaan gok ik zo. En in dat geval zou ik ook zeker voor dit kiezen hoor. Zeker als je ziet wat het oplevert, dat is echt veel geld. Die vrouw uit de docu had nu gewoon een huis van zichzelf. Dat kan ik niet eens zeggen en dan kan je het dus beter doen via deze kliniek die wereldwijd erkent word, dan in een achteraf kliniekje met louche artsen en waarbij je een stuk minder geld krijgt lijkt me.
Ik vind commercieel draagmoederschap sowieso verwerpelijk.
Tja, wat doe je dan als homo-stel dat graag een kindje wil maar je hebt niemand die het voor je wil dragen?

Ik vind het wel goed dat het er is. Zo hebben mensen die graag een kindje van zichzelf willen, maar niemand die het wil dragen voor ze toch een optie. En dat er wat tegenover staat lijkt me logisch. Het is niet helemaal zonder risico natuurlijk.
Jalisa als het vrijwillig is...tja. ik mag mij lichaam ook verkopen voor seks dus waarom niet voor een baby? Ik zie eigenlijk niet 1, 2, 3 wat er zo verwerpelijk aan is als het vrijwillig is en met goedezorg. Die vrouwen kunnen hun gezin onderhouden en een ander stel heeft een kindje. Ik zie meer negatieve kanten aan prostitutie eigenlijk.
Je kan niet alles krijgen wat je wil. Omdat het kan wil niet zeggen dat het ook maar gedaan moet worden.
Als het even kan doe ik trouwens geen van beide. Maar als ik moet kiezen dan maar draagmoeder. Ik vind het dus frappant dat men over het algemeen veel negatiever tegenover draagmoederschap dan prostitutie staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven