Entertainment alle pijlers

VPRO import: Google baby

14-12-2012 05:57 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand gekeken eergisteren? Schokkend :( . Deed mij denken aan het homo-stel van draagmoeder-gezocht dat ook naar India ging. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo graag een kindje willen en dit soort toestanden in de hand werken. Bizar en mens-onterend.

Ben benieuwd wat anderen vinden. Overigens vond ik de docu zelf kwalitatief niet zo heel goed.

Ik reageer als ik terug kom van mijn werk, over een uur of tien
Ik denk dat ik dan liever mijn lichaam verkoop dan mijn kind. Gelukkig heb ik de luxe dat ik niet voor zulke keuzes sta.
Het is niet voor niks verboden om in Nederland voor draagmoederschap te betalen.
Jalisa : je verkoopt je kind niet. Ten eerste is het niet je eigen kind, want de eicel en zaadcel zijn niet van jezelf. En ten tweede verkoop je je lichaam dat als "oventje" word gebruikt om een baby in af te bakken (om het even simpel te verwoorden).
En dat vind ik dus bizar. Mensen zijn geen 'oventjes'. Ik vind dit gewoon veel te ver gaan. Zoals ik al eerder zei, een kind krijgen is geen recht.

Als zo'n kind later zijn biologische ouders wil leren kennen wat dan? Een eicel uit Amerika, een zaadcel uit weet ik veel waar en dan geboren worden uit een vrouw uit India. Ik weet niet hoor maar ik vind het te gek voor woorden.
Ooit een stukje gezien van de docu en ik vind het veel te ver gaan. Ik herinner ma van het draagmoederprogramma een canadese single man die per se een kind wilde en daarom maar twee indiase draagmoeders ingeschakeld had. En nu met een pasgeboren tweeling in een aftans hotel op zijn derde kind wachte om terug te gaan naar Canada. Ik kan dit soort praktijken echt niet normaal vinden. Dat wij het normaal vinden om een moeder 9 maanden bij haar eigen kinderen weg te halen in een kliniek een kind te laten baren en daarna af te staan aan rijke mensen. Die nederlanders zijn uiteindelijk afgehaakt omdat ze een eventueel kindniet op legale wijze naar nederland zouden kunnen halen.
quote:Jalisa schreef op 14 december 2012 @ 20:15:

En dat vind ik dus bizar. Mensen zijn geen 'oventjes'. Ik vind dit gewoon veel te ver gaan. Zoals ik al eerder zei, een kind krijgen is geen recht.

Als zo'n kind later zijn biologische ouders wil leren kennen wat dan? Een eicel uit Amerika, een zaadcel uit weet ik veel waar en dan geboren worden uit een vrouw uit India. Ik weet niet hoor maar ik vind het te gek voor woorden.Dat dus.
quote:okkervil schreef op 14 december 2012 @ 20:27:

Ooit een stukje gezien van de docu en ik vind het veel te ver gaan. Ik herinner ma van het draagmoederprogramma een canadese single man die per se een kind wilde en daarom maar twee indiase draagmoeders ingeschakeld had. En nu met een pasgeboren tweeling in een aftans hotel op zijn derde kind wachte om terug te gaan naar Canada. Ik kan dit soort praktijken echt niet normaal vinden. Dat wij het normaal vinden om een moeder 9 maanden bij haar eigen kinderen weg te halen in een kliniek een kind te laten baren en daarna af te staan aan rijke mensen. Die nederlanders zijn uiteindelijk afgehaakt omdat ze een eventueel kindniet op legale wijze naar nederland zouden kunnen halen.

Volgens mij vindt ook niemand dat normaal.

Maar ik zie wel hoe (onder bepaalde voorwaarden) betaald draagmoederschap positief KAN uitpakken voor beide partijen. Maar dan moet het wel meer gereguleerd worden om dit soort rare praktijken zoveel mogelijk te voorkomen.
Wat Orzoo zegt dus. En naar mijn idee worden de vrouwen uit de docu er zelf ook beter van. Er was een koppel dat de draagmoeder uiteindelijk meer betaalde dan overeengekomen was, zodat ze een beter leven zou krijgen. De draagmoeder helpt hen met hun wens en dat koppel helpt de draagmoeder met haar wens.
Mensen zijn ook geen opblaaspop, maar daar worden ze ook vrijwillig en tegen betaling voor gebruikt dus ik zie het probleem niet als beide partijen het ermee eens zijn.
Het gaat niet alleen om de draagmoeder maar ook voor die kinderen is het zielig.

Op het laats zag je die draagmoeder in haar nieuwe huis en ze zag er ook zo ongelukkig uit. Die man was al enthousiast aan het vertellen dat ze nog een keer draagmoeder moest worden om de opleiding van haar zoontje te kunnen betalen. Ik geloof niet dat zij enige inbreng heeft.
Jalisa : dat ze geen inbreng heeft is gissen. Dat weten we niet. We weten ook niet of ze ongelukkig is. Dat ze er zo uit ziet zegt weinig over of het echt zo is. Het was ook net na de bevalling volgens mij, dus kan me voorstellen dat ze er nog niet helemaal bij was.

Maar er zijn genoeg vrouwen die geen inbreng hebben en dat prima vinden. Dat is niet een probleem dat alleen daar leeft.
Maar zulke eccessen waren daar vrij normaal. Ik ben zelf ook moeder en draagmoederschap lijkt me een gecompliceerd iets. Je voelt een baby vanaf 20 weken constant bewegen, je krijgt er een band mee, je lijf stelt zich er op in om moeder te worden. Om daar nu zo makkelijk over te doen. Of het kind nu biologisch van jou is of niet. Je stelt je lichaam beschikbaar voor geld dat vind ik echt veel te makkelijk gezegt. Het gaat niet even over een pak melk. Persoonlijk vind ik het mensenhandel en misbruik maken van onze rijke westerse maatschappij.
Ik kan me het volgende ergens wel voorstellen: de moeders en hun gezin hebben geld nodig. Sommige mensen hebben een wens om een kind te krijgen dat groter is dan is te beschrijven. De 1 heeft wat de ander nodig heeft.

MAAR, ik vind dat de personen die het kindje gaan krijgen de verantwoordelijkheid moeten nemen om zeker te weten dat zij er alles aan hebben gedaan om te zorgen dat de draagmoeder goed behandeld wordt. Op deze manier wordt het kind besteld en uiteindelijk 'afgehaald'. Dat vind ik het verwerpelijke eraan. En ook de eigenaars van die klinieken zich moeten realiseren waar ze mee bezig zijn. Die draagmoeders zouden op handen gedragen moeten worden ipv met z'n allen op een kamertje worden opgeslagen voor negen maanden.
Triest dit. Niet perse vanwege de omstandigheden in de kliniek, maar vooral omdat dit waarschijnlijk geen eigen keuze van de deaagmoeders is. Ik heb in India gewerkt en ik vond het schokkend dat vrouwen zo weinig rechten hebben en jonge meisjes rustig door hun eigen familie verkocht worden als huissloof of kinderprostituee.

Wrang ook dat er in India een 'draagmoeder-industrie' ontstaat, terwijl het aantal straat- en weeskinderen in dit land ongekend hoog is.
quote:okkervil schreef op 14 december 2012 @ 21:03:

Maar zulke eccessen waren daar vrij normaal. Ik ben zelf ook moeder en draagmoederschap lijkt me een gecompliceerd iets. Je voelt een baby vanaf 20 weken constant bewegen, je krijgt er een band mee, je lijf stelt zich er op in om moeder te worden. Om daar nu zo makkelijk over te doen. Of het kind nu biologisch van jou is of niet. Je stelt je lichaam beschikbaar voor geld dat vind ik echt veel te makkelijk gezegt. Het gaat niet even over een pak melk. Persoonlijk vind ik het mensenhandel en misbruik maken van onze rijke westerse maatschappij.

Dit is ook mijn grootste bezwaar. Genetisch heeft de draagmoeder dan misschien geen verwantschap met het kind dat in haar buik groeit, maar haar lichaam stelt zich er wel op in om moeder te worden. Iedere vrouw die middels eiceldonatie zelf zwanger is geworden zal erkennen dat het kind dat in hun buik groeit als echt van háár zelf aanvoelt.

Hoe worden de vrouwen begeleid om al afstand te nemen van gevoelens en zich niet te binden aan het kindje in hun buik? Is deze begeleiding er wel? En als deze begeleiding er al is, hoe kun je als vrouw dan negeren iets te voelen voor het kindje in je buik?
Een van de draagmoeders zei ook dat ze er verdriet van had maar dat ze dat niet zou laten merken.

Het is in mijn ogen gewoon een babyfabriek. Op het laatst had die man het erover dat ze voor de zekerheid 2 vrouwen zouden insemineren om meer kans te hebben. 2 halen 1 betalen dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven