Naaimachine problemen

15-12-2012 14:29 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met de naaimachine bezig, maar ik kom er niet uit... Iedere keer als ik ongeveer een cm gedaan heb loopt hij vast. Er komt een heleboel draad tegelijk van het onderste spoeltje... Wat doe ik verkeerd?
Draait het spoeltje de goede kant op? Draadspanning gecontroleerd? Even je garen opnieuw inrijgen en dan nog eens proberen. En een nieuwe naald wil ook weleens helpen. Ander merk garen ook trouwens, goedkoop garen werkt niet op elke machine even goed.
Als je de draad door de machine doet, heb je zo'n hefboompje waar je de draad door doet. Als je naait, gaat die ook steeds heen en weer.

Nou, dat ding dus, moet helemaal omhoog staan als je begint met naaien, dus op het allerhoogste punt.

Dan zou het goed moeten gaan.
Hallo?!
klinkt als iets niet in orde met de spanning... en je weet dat een naaimachine ook onderhoud nodig heeft? Even na laten kijken scheelt een hoop ergernis...
mijn pa verkocht en repareerde/onderhield naaimachines, ik mis hem nog steeds (en niet alleen daarom hoor)
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga het straks nog een keer proberen!
Herkenbaar. Ik los het bijna altijd op met het volgende:

1. Spoelhuis uitnemen en schoonmaken, controleer vooral de spoel zelf (draadjes, pluisjes). Als je het spoelhuisje er uit hebt, controleer dan ook even de machine zelf (haal handmatig de naald een paar keer op en neer, meestal komen er dan nog stukjes draad mee naar boven).

2.Nieuwe spoeldraad opzetten

3. Opnieuw inrijgen en de eerste drie steken de draadspanning iets hoger instellen.

Mijn machine krijgt dit euvel zowat iedere keer als ik katoendraad gebruik (die van de Ikea).
Hoi,

ik naai zelf heel veel, dus heb hier wel verstand van.

Meestal zit er ergens een draadje vast (tussen de spanningsplaatjes of onder bij de 'feed dogs' die dingen die de stof verplaatsen). Ook kan het zijn dat je spoeltje is gebogen of dat je naald scheef is.

Maak alles schoon, opnieuw inrijgen en met een stukje katoen even een paar keer op en neer.

Zorg ook dat je stof niet te dik is en dat je de juiste naald gebruikt voor de stof! (stretch naald voor stretch stof etc.)

Succes!
Zit je naald goed? Bolle kant naar je toe, vlakke kant naar achteren.
quote:beelicious schreef op 15 december 2012 @ 16:34:

Zit je naald goed? Bolle kant naar je toe, vlakke kant naar achteren.Dat kan per type of merk verschillen. Ben zelf in het rijke bezit van drie naaimachines. (erfenisje, jeugdsentiment en mijn fijnste) Bij twee moet inderdaad de platte kant naar achteren, bij de derde de platte kant naar rechts. Draad gaat daar ook van links naar rechts door het oog.
Het is gelukt! Ik denk dat het spoeltje niet strak genoeg opgewonden was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven