Overpeinzingen des Marels

14-12-2012 21:18 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms, heel soms, denk ik wel eens na.

En vandaag maakte ik iets mee wat me triggerde om nog eens ná te denken over dingen.

Ik moest in de stad zijn (grote stad) en ik parkeerde in een parkeergarage. Toen ik naar boven liep, de trap op, zat er een dakloze onder aan de trap. Toen ik hem allang gepasseerd was, vroeg hij me om wat kleingeld. Ik was al bijna boven aan de trap, dus ik liep door met een soort vaag schouderophaalgebaar.

Op weg naar mijn bestemming dacht ik er nog eens over na, dat ik het eigenlijk wel bizar vond dat ik de dakloze niet eens fatsoenlijk antwoord gegeven had. Ik nam me voor om, als de man er nog zat als ik terug kwam (wat niet lang zou duren), hem een paar euro te geven.

Ik zou onderweg snel iets eten en besloot tot een lijntechnische doodzonde, ik ging naar de MacDonalds. Toen ik in de rij stond, hoorde ik ineens achter me “are you waiting”. Ja dus.

Naast mij de dakloze man van de parkeergarage. Om een lang verhaal kort te maken, we raakten in gesprek. Hij bleek Italiaans, en inderdaad dakloos.

Na een tijdje vroeg hij me of ik niet een hamburger voor hem wilde kopen want hij had de hele dag nog niet gegeten. Ik heb een menu voor hem besteld met nog een extra muffin voor de dag erna ofzo. Uiteindelijk heb ik hem nog wat geld toegestopt zodat hij de dag erna ook nog iets te eten zou hebben, maar het zette me nogal aan het denken.

Is het eigenlijk niet bizar dat wij daklozen voorbij lopen alsof ze vieze beesten zijn? Dat we met een boogje om ze heen lopen en alleen maar bang zijn dat ze ons beroven?

Ik vond het heel schokkend om me te bedenken dat we een dakloze die in een portiek ligt ergens niet eens meer zien als méns.

Volgens mij is zeker in tijd van economische crisis de afstand tussen deze man en wij, kleiner dan ooit.

Ik ben vast een softe muts enzo, maar het raakte me gewoon ineens. Ik zit me druk te maken over wat ik moet gaan doen met kerstmis en bij welke familie en wie ik teleur stel als ik niet kom en ik ben daar al de hele week mee bezig…. En waar maak je je dan eigenlijk druk om?

Deze man maakt zich druk om waar hij vannacht nou weer moet slapen en of hij überhaupt die dag iets te eten gaat hebben….

Reality-check, enzo.

Nou ja, het was gewoon een heel bijzonder moment ofzo, en ik wilde het even delen.
668, the neighbour of the Beast
In deze tijd van overdaad (bij ons thuis dan toch) kan er voor een ander ook best wat af vind ik. Het voelde gewoon niet goed om die man voorbij te lopen zonder iets te doen terwijl ik net voor 25 euro gebak heb gekocht voor een verjaardag. Wij zijn ook niet rijk maar die man staat in weer en wind buiten om de krantjes te verkopen. Als wij het koud hebben zetten we de verwarming een graadje hoger of we kopen nog een trui. Ik denk dat zij het niet zo makkelijk hebben.
Marels, ik vind je een mooi mens.

Heb het een keer meegemaakt in Amsterdam, 's nachts. Aan de praat geraakt met een dakloze man. Heb wat te eten voor hem gekocht en heb hem nog wat geld toegestopt. Hij was helemaal blij want nu kon hij ook bij het Leger des Heils / opvang / iets in die geest gaan slapen. Ik kan me herinneren dat hij zo blij was dat hij aanspraak had. Hij vertelde dat mensen daklozen vaak uit de weg gaan, en hij voelde zich weer een beetje mens, zei hij. Praten over wat hij had meegemaakt, maar ook gewoon wat kletsen. Dat vond ik fijn, dat ik toen die avond in ieder geval iets heb kunnen betekenen.
Mooi topic Marels, en een hele mooie geste die je gedaan hebt.

Jaren geleden kwam mijn man veel in Utrecht, bij een bedrijf waar ook altijd een dakloze in de buurt was. Elke keer wenstte deze man mijn man een goede dag, was heel beleefd en soms knoopten ze een praatje aan. Toen mijn man in december een leuke bonus kreeg, heeft ie de dakloze 50 gulden in z'n handen gedrukt met de mededeling dat ie vond dat ook hij een goede kerst verdiende. Mijn man kwam bijna in tranen thuis, helemaal verbouwereerd over hoe dankbaar de dakloze was, hij kon nu lekker binnen slapen en een goede maaltijd eten.

Eerder deze week las is dit bericht:

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... rant-na-20-jaar-weg.dhtml

Zo schrijnend.....
Wat een naar bericht inderdaad Grobbekuiken...

Wat zijn trouwens de criteria om zo'n krantje te "mogen" verkopen? Daar hoef je niet persé dakloos voor te zijn toch?

@Kaetje, wat fijn dat je die man zo blij hebt kunnen maken!! Heerlijk!!
@Grobbekuiken die situatie is ook echt belachelijk, die man staat daar al zo ontzettend lang. Iedereen in die buurt kent hem, altijd vriendelijk. Ik heb jaren daar in de buurt gewerkt en niemand die ooit last van hem had, nu is er ineens een manager die hem perse weg wil hebben. Schandalig.
Zo werkt het blijkbaar Sunemom... Als er één of andere manager het slecht voor de reputatie van zijn winkel vindt als er een dakloze voor de deur staat. moet de beste man het veld ruimen....

Sneu, maar waar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daklozenkrant

Het lijkt erop dat iemand geen vaste woon of verblijfplaats moet hebben, maar ik dacht ooit begrepen te hebben dat als een thuisloze uiteindelijk toch weer een eigen onderkomen heeft, ze nog wel mogen doorgaan met de verkoop.

Ik heb me echt plaatsvervangend kwaad zitten maken op die manager. De manier ook waarop hij het nodig vond het aan te pakken, een briefje! Had het er gisteren met een medewerkster van de plaatstelijke Jumbo hier over. Zij vroeg zich echt af of dit niet gewoon een franchiser met bekrompen ideëen was. Ze kon zich nl. niet voorstellen dat dit bij Jumbo zelf vandaan komt.
Weet je, het meest curieuze aan dit alles is dat de minste blijk van mensenliefde al zo vertederend, bijzonder en ontroerend is dat het ook als dusdanig vermeldt moet worden en plein public, terwijl het eigenlijk een normaal, vanzelfsprekend gebaar zou moeten zijn waar niets bijzonders aan is. :-)

La tristesse de l'homme. Altijd een prachtig contrast tussen wat het is, wat het moet zijn en de verwarring die daar omtrent heerst.

Ik zou bijna nog de hand willen schudden met een filantroop.
Ik geef graag wat weg. Eten, geen geld.

éénmalig wilde een dakloze man geen eten aannemen maar wel geld. Toen heb ik hem dit niet gegeven.

Ik kwam met regelmaat een straatkrant verkoper tegen bij de bios. Met hem een gesprek gehad, dit was echt een vriendelijke man en zijn verhaal vond ik aandoenelijk. Ik heb hem mijn pakje sigaretten gegeven en 3 kranten gekochten.

Elke keer als ik hem weer zag rookten we een sigaretje en kocht ik een nieuwe editie. Helaas heb ik hem al jaren niet meer gezien.
Oh, Fruitella, maar dat ik die man een maaltijd gegeven heb, daar wil ik mezelf ook echt niet over op de borst kloppen. Ik kon dit doen, op dat moment, dus doe je het.

Waarom ik vooral dit topic opende, is dat ik me realiseerde hoe de meeste mensen eigenlijk reageren als ze in de grote stad een dakloze tegen komen.

Dat ik me meer dan ooit realiseerde dat heel veel mensen niet inzien dat de stap van huis, baan, normaal leven naar dakloos in de goot, helemaal zo groot niet is.

Waar dit topic om ging is wat er hier ook besproken is; hoe triest het eigenlijk is dat veel daklozen vaak niet eens meer als mens gezien worden.

Dit topic gaat niet over borstklopperij van "kijk mij ik geef iemand geld", maar om stil staan bij je medemensen die het zoveel minder hebben.
Ah Marels, zo bedoel ik het niet . Wat ik bedoelde was dat het al bijzonder is in deze wereld wanneer iemand een blijk geeft van naastenliefde terwijl naastenliefde al juist "normaal" zou moeten zijn.
Oh, maar dat ben ik dan weer volmondig met je eens
quote:fru1t3lla schreef op 15 december 2012 @ 16:03:

Ah Marels, zo bedoel ik het niet . Wat ik bedoelde was dat het al bijzonder is in deze wereld wanneer iemand een blijk geeft van naastenliefde terwijl naastenliefde al juist "normaal" zou moeten zijn.Helaas heb je daar helemaal gelijk in.
quote:MEFunny schreef op 15 december 2012 @ 15:50:

éénmalig wilde een dakloze man geen eten aannemen maar wel geld. Toen heb ik hem dit niet gegeven.

Ik kwam met regelmaat een straatkrant verkoper tegen bij de bios. Met hem een gesprek gehad, dit was echt een vriendelijke man en zijn verhaal vond ik aandoenelijk. Ik heb hem mijn pakje sigaretten gegeven en 3 kranten gekochten.

Elke keer als ik hem weer zag rookten we een sigaretje en kocht ik een nieuwe editie. Helaas heb ik hem al jaren niet meer gezien.Als je denkt dat hij er drugs voor gaat kopen, ben je heel kortzichtig hoorde ik gister.
quote:MEFunny schreef op 15 december 2012 @ 15:50:

Elke keer als ik hem weer zag rookten we een sigaretje en kocht ik een nieuwe editie. Helaas heb ik hem al jaren niet meer gezien.Als je denkt dat hij er drugs voor gaat kopen, ben je heel kortzichtig hoorde ik gister.
Een paar jaar terug is er toch ook een tv serie geweest waarin bekende Nederlanders een week op straat gingen leven, gekoppeld aan een dakloze buddy.

Hun meest vresellijke ervaring was ook dat mensen je niet meer lijken te zien.
Laatst deed ik best wel iets fouts. Ik kwam uit de AH, groette de daklozenkrantverkoper, maar kocht zijn krantje niet. Want geen interesse in. Een meter of wat verderop stond een knul die me om 50 cent vroeg en die heb ik hem ook gegeven. Pas later bedacht ik me dat dat wel heel cru is naar die krantenverkoper!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Marels schreef op 15 december 2012 @ 16:01:

Oh, Fruitella, maar dat ik die man een maaltijd gegeven heb, daar wil ik mezelf ook echt niet over op de borst kloppen. Ik kon dit doen, op dat moment, dus doe je het.

Waarom ik vooral dit topic opende, is dat ik me realiseerde hoe de meeste mensen eigenlijk reageren als ze in de grote stad een dakloze tegen komen.

Dat ik me meer dan ooit realiseerde dat heel veel mensen niet inzien dat de stap van huis, baan, normaal leven naar dakloos in de goot, helemaal zo groot niet is.

Waar dit topic om ging is wat er hier ook besproken is; hoe triest het eigenlijk is dat veel daklozen vaak niet eens meer als mens gezien worden.

Dit topic gaat niet over borstklopperij van "kijk mij ik geef iemand geld", maar om stil staan bij je medemensen die het zoveel minder hebben.

Hoewel ik je insteek van het topic begreep (heel mooi!) en snap dat het niet om jezelf te doen is, vind ik wel dat het gezegd mag worden: jij heb via dit forum al veel dingen weggegeven!

Dus ik ga jou even op de borst kloppen, want jij hebt zelfs een eigen topic gehad waarop je dingen weggaf. De voorloper van het weggeeftopic zeg maar.

Ik heb toen van jou een hammambon gehad (gaat morgen gebruikt worden trouwens). En je gaf veel meer mensen saunabonnen e.d.

En ook diverse andere forummers geven regelmatig iets weg of sturen zomaar wat op. Moets dat even kwijt. voor iedere weldoener!
quote:tonkje schreef op 15 december 2012 @ 16:36:

Laatst deed ik best wel iets fouts. Ik kwam uit de AH, groette de daklozenkrantverkoper, maar kocht zijn krantje niet. Want geen interesse in. Een meter of wat verderop stond een knul die me om 50 cent vroeg en die heb ik hem ook gegeven. Pas later bedacht ik me dat dat wel heel cru is naar die krantenverkoper!Nogal, ja. Dit soort dingen begrijp ik dus niet, no offence.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven