Werk & Studie alle pijlers

Zzp en belasting

17-12-2012 09:23 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Een vriend van mij is zzp. Laatst hadden we een gesprek over hoeveel hij apart moet zetten oor de belasting.. Nu dacht ik max 40% . Omdat dat het max tarief is wat je betalen moet.. Maar is dat alleen met uren? Of ook met andere zaken.?

Voorbeeld van inkomen uit zzp van 1 week.

40 uren x ¤25 ex btw = ¤1000

Reiskosten doorberekend 60km x0,19 = 11,4 x 5 = 57¤

Materiaal inkoop 200 verkoop 300 winst = 100¤

Kan iemand mij vertellen hoe hij het beste kan berekenen wat hij ' netto' kan gebruiken voor gezin enzo en wat apart gehouden moet worden voor belasting?

Alvast dank..
Over de inkoop kan hij toch ook btw terugvragen?

Is er geen startersbijernkomst bij een KvK in de buurt die hij kan bijwonen?

En hoezo is 40% het maximale belastingtarief?
Btw afdracht is afhankelijk van inkomsten en kosten. Ga op zoek naar een goede boelhouder die ervaring heeft met zzp-ers.
Moet boekhouder zijn natuurlijk!
En heeft hij geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenopbouw, en een reservering voor ziekte die hij door moet berekenen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En Onderhoud auto/bus, benzinekosten, er komt een hoop bij kijken hoor.
Aan de boekhouder vragen inderdaad!
Dit is niet zo eenvoudig als je nu stelt en kan hij beter met een goede belastingadviseur of boekhouder bespreken. Als hij starter is heeft hij bijvoorbeeld ook nog recht op bepaalde kortingen. Echt, dit red je niet met goed kunnen hoofdrekenen.
Hij heeft een boekhouder... Maar deze vraag kwam gisteren naar boven.. En ik vroeg t mezelf ook af...

Tuurlijk heeft hij nog meer kosten maar daar weet ik t fijne niet van.. Vroeg t me gewoon af vanuit deze dingen...
Mijn man zet van alles de helft apart, of althans, dat is de bedoeling. ;)
Mijn tarief is altijd ex btw. Btw draag ik af en ik reserveer minimaal 50% van mijn omzet voor de belastingdienst.
Belasting betaal je over de totale winst. Er wordt niet gekeken naar uren, maar gewoon naar winst. En of je dit nu door uren draaien maakt of door verkoop van materialen maakt niet uit.

Dus alle inkomsten minus alle uitgaves. Echter heeft de zzp-er ook recht op ondernemers aftrek en heeft hij misschien ook nog wel recht op startersaftrek.

Hoeveel belasting er betaald dient te worden ligt aan de winst (=inkomsten minus uitgave) minus de diverse aftrekposten. Dan wordt er gewoon naar de schalen gekeken.

Uiteraard is bovenstaande even kort door de bocht. Er zijn veel zaken die invloed.

Daarnaast heb je nog de BTW.. Dit kun je redelijk eenvoudig zelf uitrekenen hoeveel je moet betalen.

Mijn advies: Een goede boekhouder!
3wieler maar winst uit doorverkopen wordt toch anders belast dan je uren?

En die benzine die gebruikt hij van zn prive auto. Dan kan hij die kilometers die hij zn klanten berekend toch ook meteen doorboeken naar prive? Wants de benzine is prive betaald..

Of zie ik dat verkeerd
Wat je uiteindelijk aan belasting betaald is afhankelijk van de winst. Of die winst nu ontstaat door uren of verkoop van producten maakt niet uit. Er zijn dus nog diverse aftrekposten waardoor zijn belastbaar inkomen daalt en hij dus minder inkomstenbelasting betaald.

Hij rijdt zakelijk met zijn privé auto. Dan mag hij een onbelaste vergoeding van EUR 0,19 per km doorbereken aan privé. Alles wat hij meer doorberekend is belast. De km's die hij de klant doorberekend worden opgeteld bij de winst. De km vergoeding aan prive verlaagd de winst.

Maar nogmaals, dit zijn vragen die hij gewoon aan zijn boekhouder moet stellen.
quote:lil_suz schreef op 17 december 2012 @ 09:47:

3wieler maar winst uit doorverkopen wordt toch anders belast dan je uren?

En die benzine die gebruikt hij van zn prive auto. Dan kan hij die kilometers die hij zn klanten berekend toch ook meteen doorboeken naar prive? Wants de benzine is prive betaald..

Of zie ik dat verkeerd

Ga naar een boekhouder. Laat die vriend van je naar een boekhouder gaan. Die kan alles uitleggen/berekenen. Het lijkt me niet iets wat jij je vriend zou moeten voorkauwen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hij gaat ook naar zn boekhouder... Maar ik werd nieuwsgierig na het gesprek gisteren...
Verdiep je er dan zelf in.
25 euro per uur verdienen? Das niet heel veel als ZZP-er, of is het hypothetisch?

40 % is niet het maximum dat je moet betalen..... de hoogste schaal is 52 %.

Dat is afhankelijk van hoeveel je aan het einde van het jaar hebt verdiend.. dus:

Inkomsten (minus de BTW die je erop verdient.. )

- kosten die je zakelijk maakt

= bedrag X

minus startersaftrek (ik ga er vanuit dat hij dan 1225 minimaal werkt in het eerste jaar)

minus ondernemersaftrek

= bedrag Y

en over bedrag Y betaal je belasting.

Je ziet, je kunt het nooit in de eerste week al precies berekenen hoeveel je overhoudt.

Het beste kun je bv 50 % uitgeven en de andere helft op je spaarrekening zetten. Dan zit je 'safe'...
oh en bij een prive-auto (dus die niet zakelijk is gekocht/zakelijk staat) mag je 19 cent per km aftrekken als kosten. Ook als je bijvoorbeeld 28 cent declareert, maar 19 cent is af te trekken...
Moet je ook niet rekening houden met inhouding Zvw? Arbeidskorting en misschien inkomensafhankelijke combinatiekorting?
inkomensafhankelijke combinatiekorting is alleen als hij geen fiscaal partner heeft maar wel een kind...

Inhouding Zvw is ook inkomensafhankelijk met een bepaald maximum...

arbeidskorting is ook een aftrekpost, maar wordt die niet afgeschaft?

Hoe zit dat sowieso, ook met de ondernemersaftrek, is dat met het nieuwe kabinet er nog doorheen gekomen?
Als zijn winst op jaarbasis 30.000 is, dan moet ie circa 10.000 opzij zetten. Ik hou dan al rekening met o.a de zelfstandigen aftrek.
al genoemd: naar een startersbijeenkomst bij de KvK, en vraag via de Belastingdienst een startersgesprek aan, en zoek zelf een goede boekhouder. Zet al je vragen op papier en stel ze. Zelf ben ik ook net begonnen als ZZP'er, heb dat al eerder gedaan en toen had ik ook ongeveer 1/3 wat ik uiteindelijk van de winst moest aftrekken.
Ik gebruik deze altijd om een beetje losse pols in te kunnen schatten wat ik dat jaar weer overhoud en kwijt ben aan belastingen.

http://www.esset.nl/brutonetto2010.htm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven