Creatieve maaltijden met dieet
donderdag 20 december 2012 om 11:15
Ivm een voedselallergie ben ik op een zeer streng dieet. Daardoor eet ik niet heel gevarieerd. Natuurlijk heb ik veel tips gekregen van mijn diëtist, maar hoop ik hier nog meet ideeën op te doen.
Het gaat voornamelijk om avondeten.
Als koekje/toetje heb ik appelflappen gemaakt van bladerdeeg zonder roomboter. En er bestaat ook sorbetijs dat ik wel mag.
Wat mag er niet in zitten?
- Koemelk (geiten en schapen ook niet)
- Soja
- kippenei
- noten
- varkensvlees
- chocolade
- aardbeien
- tomaten
Ik kijk uit naar heerlijk creatieve recepten! Iemand een idee hoe ik toch nog pasta kan eten?
Het gaat voornamelijk om avondeten.
Als koekje/toetje heb ik appelflappen gemaakt van bladerdeeg zonder roomboter. En er bestaat ook sorbetijs dat ik wel mag.
Wat mag er niet in zitten?
- Koemelk (geiten en schapen ook niet)
- Soja
- kippenei
- noten
- varkensvlees
- chocolade
- aardbeien
- tomaten
Ik kijk uit naar heerlijk creatieve recepten! Iemand een idee hoe ik toch nog pasta kan eten?
donderdag 20 december 2012 om 11:24
Ik zou op zoek gaan naar vis recepten.
biefstukje
Ik zag op tv ergens laatst iets een gerecht dat met rijst werd gebonden.
Hij kookte rijst door een soep heen en pureerde die daarna.
alle gehakt rundergehakt gebruiken.
pastasaus maken van verschillende groenten --> deze helemaal doorkoken en daarna pureren. hier met knoflook en it. kruiden en gehakt op smaak brengen.
biefstukje
Ik zag op tv ergens laatst iets een gerecht dat met rijst werd gebonden.
Hij kookte rijst door een soep heen en pureerde die daarna.
alle gehakt rundergehakt gebruiken.
pastasaus maken van verschillende groenten --> deze helemaal doorkoken en daarna pureren. hier met knoflook en it. kruiden en gehakt op smaak brengen.
donderdag 20 december 2012 om 11:24
Misschien kun je amandelmelk gebruiken als vervanging voor Soja, koe en geitenmelk.
Rundvleesstoofpotje of balivlees (wel bij balivleeskruiden ff checken of er geen tomaat in zit verwerkt, dat weet ik niet)
Met rijst en boontjes.
Courgettesoep (knoflook, ui, courgette en witte wijn met peper en zout, heel makkelijk)
Pompoensoep met koriander
Moeilijk joh, wat mag je veel niet eten! Kom je ooit van die allergie af?
Rundvleesstoofpotje of balivlees (wel bij balivleeskruiden ff checken of er geen tomaat in zit verwerkt, dat weet ik niet)
Met rijst en boontjes.
Courgettesoep (knoflook, ui, courgette en witte wijn met peper en zout, heel makkelijk)
Pompoensoep met koriander
Moeilijk joh, wat mag je veel niet eten! Kom je ooit van die allergie af?
donderdag 20 december 2012 om 11:28
donderdag 20 december 2012 om 11:30
donderdag 20 december 2012 om 11:31
Ik zal later nog even voor je nadenken, maar nu een eerste tip.
Kun je misschien een veganistisch kookboek kopen en dan een zoeken met veel recepten zonder noten en soya.
Wortelsoep is heerlijk, net als zoete aardappel soep.
Je kunt een ei in cake en taart vervangen door 4 eetlepels appelmoes met een halve theelepel bakpoeder erdoor. Zo zou je met jouw dieet prima appeltaart kunnen bakken.
Zelf pesto maken zonder kaas en van pijnboompitten. Hoe zit het met pindas dat is eigenlijk een vrucht en geen noot, maar dat moet je natuurlijk wel met je arts overleggen.
Amandel melk is natuurlijk van noten, mag je wel kokos?
Kun je misschien een veganistisch kookboek kopen en dan een zoeken met veel recepten zonder noten en soya.
Wortelsoep is heerlijk, net als zoete aardappel soep.
Je kunt een ei in cake en taart vervangen door 4 eetlepels appelmoes met een halve theelepel bakpoeder erdoor. Zo zou je met jouw dieet prima appeltaart kunnen bakken.
Zelf pesto maken zonder kaas en van pijnboompitten. Hoe zit het met pindas dat is eigenlijk een vrucht en geen noot, maar dat moet je natuurlijk wel met je arts overleggen.
Amandel melk is natuurlijk van noten, mag je wel kokos?
donderdag 20 december 2012 om 11:33
donderdag 20 december 2012 om 11:39
Wow pompedom! Wat een tips! Die appeltaart!
Zag amandelmelk bij iemand staan, maar amandelen zijn toch noten?
Kokosmelk gebruik ik inderdaad bijv met groente bij rijst.
Het gaat eigenlijk om mijn zoon. Die krijgt nog borstvoeding en blijkt daadwerkelijk voor al deze dingen allergisch te zijn. Krijgt vreselijk darmkrampen en netelroos wanneer er maar een beetje bij hem binnenkomt. Het is natuurlijk een optie om te stoppen met geven van de borstvoeding, maar dit dieet blijft dan voor mijn zoon. En dan is het sowieso fijn om te weten wat ik nou allemaal klaar kan maken voor hem!
Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik zit druk te schrijven!
Ik word hier erg blij van!
Zag amandelmelk bij iemand staan, maar amandelen zijn toch noten?
Kokosmelk gebruik ik inderdaad bijv met groente bij rijst.
Het gaat eigenlijk om mijn zoon. Die krijgt nog borstvoeding en blijkt daadwerkelijk voor al deze dingen allergisch te zijn. Krijgt vreselijk darmkrampen en netelroos wanneer er maar een beetje bij hem binnenkomt. Het is natuurlijk een optie om te stoppen met geven van de borstvoeding, maar dit dieet blijft dan voor mijn zoon. En dan is het sowieso fijn om te weten wat ik nou allemaal klaar kan maken voor hem!
Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik zit druk te schrijven!
Ik word hier erg blij van!
donderdag 20 december 2012 om 11:41
Misschien ook eens kijken naar recepten op basis van rundvlees, kippenvlees, vis en groenten.
Een beetje het atkins/dr Frank idee maar dan kun je er zelf nog rijst of aardappelen bij doen.
Of Paleo-principe.
Ik bedoel niet dat je nu een van die stijlen moet gaan aanhangen maar er staan vast ideeen in zonder onze 'standaard' ingredienten als melk, ei, boter etc.
Of recepten met peulvruchten.
Een beetje het atkins/dr Frank idee maar dan kun je er zelf nog rijst of aardappelen bij doen.
Of Paleo-principe.
Ik bedoel niet dat je nu een van die stijlen moet gaan aanhangen maar er staan vast ideeen in zonder onze 'standaard' ingredienten als melk, ei, boter etc.
Of recepten met peulvruchten.
donderdag 20 december 2012 om 11:49
In de bio-winkel verkopen ze ook rijstemelk, denk dat je/ jullie dat wel mogen? Dat zou je kunnen gebruiken om gewone melk te vervangen. En ik zou me gaan verdiepen in de oosterse keuken (hoop dat je daar van houdt), denk dat je de meeste curry's wel kunt eten, misschien inderdaad daar een goed kookboek van kopen (kan ik je niet zo goed in adviseren, want vega, dus alleen dat soort kookboeken in huis, en dan wordt je dieet wel heeel beperkt), maar er zitten grote verschillen tussen indiase, thaise, indonesische, etc gerechten, maar bijna allemaal heel goed te bereiden zonder de dingen die jij noemt!
edit: oja, je moet ze dan wel zelf maken, in een potje zitten vast heel veel toevoegingen waar je niet blij van wordt, dus een vijzel/ keukenmachine is geen gek idee. Je kan de meesten overigens wel prima invriezen/ lang bewaren, dus dan kan je een voorraadje maken dat je niet elke dag uren in de keuken staat.
edit: oja, je moet ze dan wel zelf maken, in een potje zitten vast heel veel toevoegingen waar je niet blij van wordt, dus een vijzel/ keukenmachine is geen gek idee. Je kan de meesten overigens wel prima invriezen/ lang bewaren, dus dan kan je een voorraadje maken dat je niet elke dag uren in de keuken staat.
donderdag 20 december 2012 om 11:51
Ik heb geen tijd om hele recepten uit te schrijven (in de kerst vakantie wel), maar hier vast een paar ideetjes:
kip tajine met uit en citroen en groene olijven, serveren met couscous met rozijnen
Linzensoep
Nasi met kip en sajoer boontjes zonder tomaat (zelf maken)
Pitte noodlesoep (mihoen andere rijstnoedels) met verse groenten, kokosmelk en een stukje zalm
soba noodles (van boekweit) met doperwten, paprika, mais en gekruid met soyasaus en gember.
Thaise noodle biefstuk salade van mihoen
Kikkererten curry met rijst
Aardappel spinazie curry mer tijst of naan
Gewoon tortillas met vlees, sla en guacamole als saus kan natuurlijk ook.
Ik kan vast nog wel meer verzinnen, maar dan heb je vast een richting waarin je kunt denken. Veel aziatisch zie ik, is niet bewust.
Kijk je ook uit met brood, daarin zit ook vaak melk/en of ei.
kip tajine met uit en citroen en groene olijven, serveren met couscous met rozijnen
Linzensoep
Nasi met kip en sajoer boontjes zonder tomaat (zelf maken)
Pitte noodlesoep (mihoen andere rijstnoedels) met verse groenten, kokosmelk en een stukje zalm
soba noodles (van boekweit) met doperwten, paprika, mais en gekruid met soyasaus en gember.
Thaise noodle biefstuk salade van mihoen
Kikkererten curry met rijst
Aardappel spinazie curry mer tijst of naan
Gewoon tortillas met vlees, sla en guacamole als saus kan natuurlijk ook.
Ik kan vast nog wel meer verzinnen, maar dan heb je vast een richting waarin je kunt denken. Veel aziatisch zie ik, is niet bewust.
Kijk je ook uit met brood, daarin zit ook vaak melk/en of ei.
donderdag 20 december 2012 om 12:01
Oh super! Jullie hebben geen idee hoe blij jullie me maken.
Die Aziatische gerechten komen helemaal goed, wij zijn Nederlandse Aziaten (bestaat zoiets?) maar ik was gewoon even alle fantasie kwijt! Ik mis ook in veel dingen met Ketjap (soja), maar dankzij jullie tips kom ik al stukken verder.
Ja ik weet inmiddels precies welk brood ik kan kopen. Wat een gedoe is dat ook: nooit spontaan bij iemand een boterhammetje mee eten, over ander eten hoef ik al helemaal niet na te denken!
Die Aziatische gerechten komen helemaal goed, wij zijn Nederlandse Aziaten (bestaat zoiets?) maar ik was gewoon even alle fantasie kwijt! Ik mis ook in veel dingen met Ketjap (soja), maar dankzij jullie tips kom ik al stukken verder.
Ja ik weet inmiddels precies welk brood ik kan kopen. Wat een gedoe is dat ook: nooit spontaan bij iemand een boterhammetje mee eten, over ander eten hoef ik al helemaal niet na te denken!
donderdag 20 december 2012 om 12:09
Oh ja shit soja saus, Ik zou kijken of ik bij de reform zaak een alternatief kan vinden, er is volgens mij ook zoiets van tarwe. Mag vissaus wel? dat zou je als vervanging kunnen gebruiken.
Het is echt nog neit zo eenvoudig.
Laat uit mijn tips, gewoon de sojasaus maar weg dan.
Weet je, je hebt eigenlijk ook nog zoveel mogelijkheden, daar moet je denk ik naar kijken. Wel kip, rund, vis, alle groenten en alle peulvruchten en alle granen. Kijk eens naar quinoa, amaranth enz.
Het is echt nog neit zo eenvoudig.
Laat uit mijn tips, gewoon de sojasaus maar weg dan.
Weet je, je hebt eigenlijk ook nog zoveel mogelijkheden, daar moet je denk ik naar kijken. Wel kip, rund, vis, alle groenten en alle peulvruchten en alle granen. Kijk eens naar quinoa, amaranth enz.
donderdag 20 december 2012 om 12:16
Ja ik kijk inderdaad ook naar de mogelijkheden. De meeste mensen in mijn omgeving zien het alleen maar als zwaar en niet te doen. Tja, daar heb ik niets aan want ik heb nou eenmaal wel een kind met deze allergieen.
Net als dat ik een kind heb dat allergisch is voor honden, katten, huisstofmijt en nog een hele lijst. Ook daardoor moeten we dingen aanpassen in ons leven en kijken we naar mogelijkheden. Dat maakt het leven een stuk leuker!
Ik ga inderdaad gewoon even kijken. Vissaus.. ik heb geen idee of daar garnalen in zitten? Ik ga eens rustig kijken. Dankzij jullie tips zie ik weer veel meer mogelijkheden!
Net als dat ik een kind heb dat allergisch is voor honden, katten, huisstofmijt en nog een hele lijst. Ook daardoor moeten we dingen aanpassen in ons leven en kijken we naar mogelijkheden. Dat maakt het leven een stuk leuker!
Ik ga inderdaad gewoon even kijken. Vissaus.. ik heb geen idee of daar garnalen in zitten? Ik ga eens rustig kijken. Dankzij jullie tips zie ik weer veel meer mogelijkheden!
donderdag 20 december 2012 om 12:46
Als je de pasta zelf vindt in een variant die je mag, dan eten met:
Gebakken kipfilet, uitje en courgette met 'pesto' van rucola, olie, teentje knoflook, citroensap& citroenschil en (als het mag) pbpitten. Hand verse rucola erop.
Kip en champions met een saus van pompoen. (pompoen koken met weinig water, bouillonblokje, staafmixeren en op smaak brengen met peper, zout, balsamicocreme en thijm)
Gebakken kipfilet, uitje en courgette met 'pesto' van rucola, olie, teentje knoflook, citroensap& citroenschil en (als het mag) pbpitten. Hand verse rucola erop.
Kip en champions met een saus van pompoen. (pompoen koken met weinig water, bouillonblokje, staafmixeren en op smaak brengen met peper, zout, balsamicocreme en thijm)
donderdag 20 december 2012 om 13:12
quote:-Bladora- schreef op 20 december 2012 @ 11:23:
Nog geen goed recept voor je maar @katherina, in pasta zit ei en in pesto kaas....dus lijkt me niet zo'n goed idee!
Je hebt pasta met en pasta zonder ei.
Pasta kan je eten met verschillende peulvruchten.
Of met doperwtjes, tuinbonen.
Verder met garnalen bv, of vis.
Nog geen goed recept voor je maar @katherina, in pasta zit ei en in pesto kaas....dus lijkt me niet zo'n goed idee!
Je hebt pasta met en pasta zonder ei.
Pasta kan je eten met verschillende peulvruchten.
Of met doperwtjes, tuinbonen.
Verder met garnalen bv, of vis.