Gezondheid alle pijlers

Maculagat

27-09-2026 14:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er iemand bekend met een maculagat en de behandeling daarvan? Ik ben zo dom geweest om de brief aan mijn huisarts te lezen in mijn online dossier. Eigenlijk om gerustgesteld te worden dat de term "maculadegeneratie" door mij verkeerd begrepen was, en dat was ook zo. Ik krijg komende week al een consult in de maculakliniek, dus kan al mijn vragen daar stellen, maar de informatie op de website stelt mij niet gerust. Waar ik een heel rustig verlopende maculadegeneratie ken van mijn vader, die tot zijn dood op hoge leeftijd gewoon kon autorijden, lees ik dat een gat wel te behandelen is (positief dus!), maar alleen met een operatie, die liefst snel na het ontstaan moet worden uitgevoerd en nogal ingewikkelde nabehandeling vraagt. Dat komt allemaal nogal heftig over voor mij, omdat ik een maandje geleden gewoon naar de opticien ging omdat ik een iets sterker leesgedeelte nodig had en gewoon weer eens een nieuw montuur wilde.
Dus mijn vraag: wie kan mij wat ervaringen vertellen hierover? Of mijn eigen lijstje vragen aanvullen voordat ik naar de dokter ga?
Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent.
Heb geen ervaring met een maculagat, maar het klinkt helemaal niet lekker..
Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!
Misschien even uitleggen wat een maculagat is?
Nu moet ik eerst googlen :whistle:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Sorry, een gat in de macula, het stukje netvlies waarmee je scherp ziet. "Gat" zal wel overdreven zijn, want die hele macula is al niet groot...
Maar ik ging ervan uit dat mensen met ervaring het wel wisten te plaatsen.
Ik noem maculadegeneratie altijd omgekeerde koker visie. Mijn hoogbejaarde schoonvader heeft het, de 'mildere' droge vorm. Met behandelingen ben ik niet bekend, volgens mij koos hij ervoor niet te behandelen.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Maculadegeneratie is niet te behandelen, dus daar had hij niet veel keus in. Mijn vader had het ook, niet in de mate dat hij er niet meer mee kon autorijden. Een aangetrouwde tante is er wel vrijwel blind door geworden.
Degeneratie is slijtage. Dat lijkt bij mij dus niet te spelen, maar wel aan beide kanten "een gat" wat ze op de scan gezien hebben. En dat kan dus geopereerd worden, waarbij de grootste kans op succes afhangt van de tijd tussen het ontstaan van het gat en de operatie. Geen idee hoeveel spoed dat gaat zijn, maar de optometrist vond het jammer dat hij niet gelijk vrijdagmiddag nog een afspraak kon meegeven.
Volgens mijn informatie kan je bij de natte vorm in beginfase wel injecties in het oog krijgen wat de ziekte remt.
De meeste patiënten hebben de droge vorm.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Klopt inderdaad, had ik ook gelezen. Maar degeneratie lijkt het dus niet te zijn, dus die injecties gaan het sowieso niet worden voor mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven